BMW 316 E21 1980 Lapisblau
Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau
met de carb is volgens mij zo snel niet een pobleem van de een op de andere dag, tevens start jij op benzine en rij jij op gas, kijk dus eerst een naar de toevoer van je brandstof.
en haal in de bieb ofzo eens een boek en doe wat kennis op hoe ottomotors werken. tis een simpele motor dus kan opzich weinig mis zijn.
en haal in de bieb ofzo eens een boek en doe wat kennis op hoe ottomotors werken. tis een simpele motor dus kan opzich weinig mis zijn.
1979 e21 320 automatic
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Pomp kun je volgens mij alleen testen met tornen van de motor, niet met zomaar gas geven. Ofwel slang na de pomp loshalen en in een maatbeker leggen en met starten op de startmotor kijken of er brandstof aangevoerd wordt. Anders gaat er al niks de carb in. Gebeurt vaker dat door slijtage op de as de ingaande pulsbeweging te weinig is voor afdoende brandstof, en de pompjes zelf hebben ook het eeuwige leven niet. Al gekeken voor een vonk ondertussen?
Regards/groeten, Jeroen
@Tjurd: Ik doe HBO Autotechniek, dus met het principe van een ottomotor ben ik wel bekend...
Echter in de praktijk gaat het meestal niet om het theoretisch begrijpen van dat principe, maar de kneepjes en trucjes kennen hoe je zelf dingen kunt controleren, iets wat je niet uit een boek leert.
Vandaar ook dat ik zo blij ben dat ik zo goed wordt geholpen of dit forum!
Ik heb de vonk gecontroleerd, en dat is denk ik het probleem niet.
Ik wil het zo snel mogelijk gefixt hebben en dus heb ik besloten om 'm morgen even met een vriend naar de garage te slepen en hun het te laten uitvogelen. m'n uitlaat moet daar toch ook nog gemonteerd worden, dus dan kan ik dat mooi combineren.
Echter in de praktijk gaat het meestal niet om het theoretisch begrijpen van dat principe, maar de kneepjes en trucjes kennen hoe je zelf dingen kunt controleren, iets wat je niet uit een boek leert.
Vandaar ook dat ik zo blij ben dat ik zo goed wordt geholpen of dit forum!
Ik heb de vonk gecontroleerd, en dat is denk ik het probleem niet.
Ik wil het zo snel mogelijk gefixt hebben en dus heb ik besloten om 'm morgen even met een vriend naar de garage te slepen en hun het te laten uitvogelen. m'n uitlaat moet daar toch ook nog gemonteerd worden, dus dan kan ik dat mooi combineren.
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
bartgouda wrote:@Tjurd: Ik doe HBO Autotechniek,
We hebben dus straks gewoon een ingenieur in de auto's op het forum.
Jij kan ons mooi leren hoe dat alles werkt dan

Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
Haha, ik zou niet gelijk té optimistisch worden... de praktijk blijkt toch altijd weer anders dan de theorie uit de boeken.Peter V. wrote:bartgouda wrote:@Tjurd: Ik doe HBO Autotechniek,
We hebben dus straks gewoon een ingenieur in de auto's op het forum.
Jij kan ons mooi leren hoe dat alles werkt dan
Over boeken gesproken, ik ga wel zsm een werkplaatshandboek aanschaffen, volgensmij is dat toch wel erg handig!
Een must zelfs ! 
Succes en hou ons op de hoogte.

Succes en hou ons op de hoogte.
Nou, het was de brandstofpomp!
deze is nu vervangen, en de uitlaat vervangen en goed gehangen.
al met al 400 eu kwijt aan de hele grap kwijt, dat is 200 eu uitlaat, 65 eu pomp en de rest arbeid, maar dat zullen we dan maar als een investering zien.
Viel me wel alweer op dat de uitlaat toch nog enigzins los hangt, terwijl ik had gevraagd 'm zo hoog(dat is wel gelukt) en strak mogelijk op de hangen. zal ik zelf nog maar even naar kijken dan.
bedankt voor de tips!
deze is nu vervangen, en de uitlaat vervangen en goed gehangen.
al met al 400 eu kwijt aan de hele grap kwijt, dat is 200 eu uitlaat, 65 eu pomp en de rest arbeid, maar dat zullen we dan maar als een investering zien.
Viel me wel alweer op dat de uitlaat toch nog enigzins los hangt, terwijl ik had gevraagd 'm zo hoog(dat is wel gelukt) en strak mogelijk op de hangen. zal ik zelf nog maar even naar kijken dan.
bedankt voor de tips!
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
En nu maar hopen dat de uitlaat niet in snel genomen bochten tegen de cardanas aan loopt, daar heb ik met mijn vierpitters nogal eens last van gehad. Maar toen was ik nog jong.
Regards/groeten, Jeroen
Man o man die is goeduwbuurman wrote:Nu ben je oud en wijs en hangt je uitlaat beter?

Ontopic: mooi dat het gefixt is! De prijs voor de uitlaat valt me tegen...
Zeg jongens,
het is toch niet de bedoeling dat de uitlaat onwijs klappert onder aan en uitzetten, en in mindere mate op hobbels en tijdens stationair draaien?
lijkt me niet de bedoeling, en toch doet de mijne het... zal ik teruggaan naar de garage? ben hier namelijk echt niet blij mee.
het is toch niet de bedoeling dat de uitlaat onwijs klappert onder aan en uitzetten, en in mindere mate op hobbels en tijdens stationair draaien?
lijkt me niet de bedoeling, en toch doet de mijne het... zal ik teruggaan naar de garage? ben hier namelijk echt niet blij mee.
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
nee dat hoort niet. Maar het kan komen doordat je uitlaat te hoog hangt, maar ook doordat deze wel goed hangt maar je motorsteunen verrot of niet goed meer zijn, waardoor je motor sterker kantelt dan hoort. Daardoor krijgt je uitlaat een zwieper mee.
Ik had bij Charlotte ook dat klapperen na montage van de nieuwe uitlaat. Schijnt dat ze op de uitlaat (mn achterdemper) andere ophang-punten gelast hebben dan origineel bedoelt. Rubber ophangring was ik al na 1 ritje kwijt.. toen zelf strak gehangen en toen begon ie te klapperen. ligt imo vooral aan de ophanging boven aandrijf-as... correct me if i am wrong.
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
De achterste demper van de uitlaat heeft een klembeugel om de demper heen die met twee rubbers hangt. Dit is goed te stellen.
Bij de cardan hangt ook een beugel die in hoogte te verstellen is met een rubber.
Bij de cardan hangt ook een beugel die in hoogte te verstellen is met een rubber.
Gr Peter V.