Page 3 of 64

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 3:35 pm
by uwbuurman
oh crap...

eehhmm Ontstaat dat gelijk de eerste keer of kan dat meevallen? en wat gebeurt er dan met je bak? Olielekkage? En bij een eventuele revisie, is dit probleem dan op te lossen?

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 6:15 pm
by Jeroen
sja volgens mij kan dat een paar keer maar daar doe ik liever geen uitspraken over want je weet niet hoe vaak 'ie al op die manier op z'n donder heeft gehad in z'n leven. Revisie is een dure aangelegenheid, maar als 'ie eraan toe is merk je het vanzelf, dan zijn de koppelingsplaatjes (ja die zitten ook in een automaat) verbrand en gaat je bak slippen. Als je aan 't groot onderhoud gaat beginnen zou ik ook wel gelijk ATF en de zeef in de bak meenemen. Kosten en hoeveelheid werk vallen alles mee.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 7:28 pm
by 323baur
Klopt, deze bakken kunnen er niet tegen om stationair in p of n verhoogd toerental te draaien.
Ook in de e23 (ea) zit deze bak. Nu is het wel zo dat dit heus niet gelijk gebeurt.
Als je bak er aangaat is het meestal (via Cees van het e23 forum heb ik deze wijzheid) je 'A pack'.
DAt is met euro 200 wel betaald. qua onderdelen. Ook aan arbeid schijnt dit reuze mee te vallen.
Als je bak echt verbrand is ben je idd heel ver van huis!
Als je de olie vervangt altijd het zeefje mee vervangen en de magneet schoonmaken..

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 7:45 pm
by uwbuurman
Dus als ik de auto uit zet, dus van contact af, even laat bekomen en daarna weer start is het geen probleem??

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 7:57 pm
by Jeroen
Weet niet hoe dat precies zit maar er zal ws een paar uur tussen moeten zitten.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 7:59 pm
by uwbuurman
das dan mooi kloten met de APK. een 4-gastest zal toch gedaan moeten worden. Kost dus een dag. Nog maar 5 jaar dan kan 't om de 2 jaar!!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 8:01 pm
by Jeroen
Als 'ie goed meet zou ik niet weten waarom je zou moeten gassen voor een viergastest, of is je garagist doof ofzo en hoort 'ie anders niet dat de motor loopt?

Gewoon lekker warmrijden en hup meten, in 1x goed.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 9:24 pm
by Stef 02
Gefeliciteerd met je cabrio. Ziet er goed uit en een schitterende kleur.
Zodra het mooi weer is moeten we maar eens een blokje om 8)

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 9:30 pm
by 323baur
uwbuurman wrote:das dan mooi kloten met de APK. een 4-gastest zal toch gedaan moeten worden. Kost dus een dag. Nog maar 5 jaar dan kan 't om de 2 jaar!!
Tis geen diesel...

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 10:36 pm
by uwbuurman
oh 4-gas kan stationair? :oops: Weet ik veel joh, ik heb altijd diesels en mijn eerste 6 cillinder benzine motor heb ik in de Ardennen opgefikt, dus die is nooit bij mij door de APK gekomen.... :goodnight:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 10:37 pm
by uwbuurman
Stef 02 wrote:Gefeliciteerd met je cabrio. Ziet er goed uit en een schitterende kleur.
Zodra het mooi weer is moeten we maar eens een blokje om 8)
Dank voor de complimenten Stefan! Blokkie om moet zeker eens in de komende zomer!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Dec 02, 2011 11:29 pm
by Peter V.
Mooie plaatjes hoor Koos. Het automaatbakverhaal had ik inderdaad al vaker gehoord en schijnt op nagenoeg alle oudere typen automaatbakken te slaan.

PS: Zo'n brug is wel heel erg herkenbaar :thumbsup

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Sat Dec 03, 2011 11:54 am
by uwbuurman
ja met een E30 cabrio erop helemaal hahaha

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Dec 08, 2011 2:36 pm
by uwbuurman
Heb de cabrio nu 8 dagen en het kriebelt! Ik wil er mee aan de slag, dus heb ik plannen gemaakt. De werkzaamheden zullen ergens februari aanvangen denk ik. In de kerstvakantie eert beginnen met schoonmaken en ontlakken van de motorruimte en binnenkant van de E21 323i. Die moet rond de bouwvak gespoten worden, is mijn planning.

Over de E30 325iA:

uit te voeren in het winterseizoen:
- spoelen koelvloeistofsysteem
- vervangen thermostaathuis en thermostaat
- eventueel vervangen slechte koelvloeistofslangen
- vervangen olie en oliefilter
- vervangen distributieriem, inclusief spanrol en waterpomp
- stellen kleppen, nieuwe klepdekselpakking
- carterpan loshalen, reinigen, nieuwe pakking (na draadje van Jeroen over de M50B32 denk ik nu ook aan nieuwe lagerschalen)
- versnellingsbakolie wisselen, nieuw zeefje
- remmen rondom reinigen, gangbaar maken, remklauwen in de hammerite eventueel blokken en schijven vervangen
- APK

Wensenlijst/cosmetische aanpassingen
- SWRA inbouwen (deze zat er affabriek op, gesneuveld na aanrijding)
- elektrische antenne (deze zat er affabriek op, vervangen door manuele antenne na zoveelste storing)
- keienvanger herstellen en spuiten of vervangen
- achterschort en reservewielbal strak maken en spuiten
- losgeknapte stiknaden bestuurderstoel en achterbank opnieuw stikken
- leer reinigen en behandelen
- lak cleanen en behandelen

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Dec 08, 2011 3:11 pm
by Jeroen
Hoewel ik je geen garanties kan geven natuurlijk, verwacht ik niet echt problemen met je lagerschalen hoor dus ik zou 'm hooguit onderaan de priolijst zetten, is toch vooral een issue van de hoogtoerige motoren en bij jou is de boel ook nog eens beschermd tegen al te vreemde handelingen door de automaat. Verder: ja lekker en leuk, gang erin en zodra het zonnetje losbarst kun jij fatsoenlijk op weg!