12 september: de verborgen maatregelen en met name de MRB
Re: 12 september: de verborgen maatregelen
Aangezien de VVD hierover geen standpunt heeft ingenomen kan het linksom of rechtsom gaan. De VVD heeft bewezen dat ze een belangrijk item voor werkend Nederland aan de wilgen willen hangen om tot een politiek compromis te komen om deze vervolgens in verkiezingstijd af te vallen. Aangezien de uitbreiding van de huidige regeling een PVV-item betreft ben ik bang dat de VVD dit in het heetst van het vuur even gemakkelijk opgeeft. Met een relatief kleine doelgroep is de wegen-belastingvrije regeling zoals we die nu kennen eerder een zacht-item dan een hard-item.
Maar ik denk wel eens na over het oprichten van een stichting bij de Oosterburen; daar bestaat weliswaar geen volledige vrijstelling voor oudere auto's, maar wel een goede regeling voor 30jaar en oud die het voor liefhebbers mogelijk maakt om een hobby erop na te houden, maar dagelijks gebruik belast; en met de huidige regeling moet ik de critici van de huidige vrijstelling wel gelijk geven.
Een seizoens-kenteken voor oldtimers zou voor mij een prima uitkomst zijn; het bevriezen van de regeling ook nog wel. Maar integraal moeten wij naar een andere manier van belasten toe, maar de discussie over rekening rijden leidde elke keer tot niets omdat politici het te moeilijk wilden maken.
Maar ik denk wel eens na over het oprichten van een stichting bij de Oosterburen; daar bestaat weliswaar geen volledige vrijstelling voor oudere auto's, maar wel een goede regeling voor 30jaar en oud die het voor liefhebbers mogelijk maakt om een hobby erop na te houden, maar dagelijks gebruik belast; en met de huidige regeling moet ik de critici van de huidige vrijstelling wel gelijk geven.
Een seizoens-kenteken voor oldtimers zou voor mij een prima uitkomst zijn; het bevriezen van de regeling ook nog wel. Maar integraal moeten wij naar een andere manier van belasten toe, maar de discussie over rekening rijden leidde elke keer tot niets omdat politici het te moeilijk wilden maken.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Ik vind het veel te ver gaan om, zoals veel partijen nu voorstaan, elke oudere auto te verbannen. Ik ben het er wel mee eens dat misbruik van een regeling ter behoud van automobiel erfgoed tegen gegaan moet worden. Het is niet voor niets dat auto's in gebruik geld kosten, daar liggen ook milieuoverwegingen aan ten grondslag. De andere kant is dat er diverse onjuiste of gemanipuleerde rapportages gebruikt worden om iets te bewerkstelligen, ofwel: een onjuist en overdreven negatief beeld schetsen. We weten inmiddels dat de ambtenarij zich daar regelmatig van bedient en ermee weg komt.
Anyway, een heldere regeling zoals de grens bij 30 jaar en een beperking van gebruik a la 30 dagen kaart oid zou het behoud betekenen van oudere liefhebbersauto's, en misbruik tegen gaan.
Nu weet ik ook heel goed dat er hier diverse mensen meer dan 30 dagen per jaar rondrijden met een oldtimer. Voordelig dus aantrekkelijk, maar dat is natuurlijk wel misbruik van een oldtimer regeling. En ja, eerlijk gezegd is dat iets wat ik zelf ook op het netvlies had en heb. Dat is het probleem met onze overheid: een duidelijke en eenduidige regeling opstellen waarmee exact de doelen van die regeling worden behaald, dat is in NL over de gehele linie van onze wetgeving altijd erg lastig geweest. Een wet kent hier altijd 26 mitsen, maren, compensatieregelingen en wat dies meer zij. En waarom horen we weinig tot niets over de voordelige regeling voor ondernemers waarbij juist het dagelijks gebruik van auto's van 15 jaar en ouder wordt gestimuleerd?! De negatieve milieueffecten daarvan gaan al vele malen verder.
En tot slot ben ik nog steeds van mening dat hier kwartjespolitiek wordt bedreven terwijl men op onnoemelijk veel andere plaatsen het geld met duizenden euro's tegelijk verspilt. Maar met de hand op de milieubijbel is dit lekker makkelijk natuurlijk en kun je ingrijpen in meer hekele kwesties weer wat vooruit schuiven.
Anyway, een heldere regeling zoals de grens bij 30 jaar en een beperking van gebruik a la 30 dagen kaart oid zou het behoud betekenen van oudere liefhebbersauto's, en misbruik tegen gaan.
Nu weet ik ook heel goed dat er hier diverse mensen meer dan 30 dagen per jaar rondrijden met een oldtimer. Voordelig dus aantrekkelijk, maar dat is natuurlijk wel misbruik van een oldtimer regeling. En ja, eerlijk gezegd is dat iets wat ik zelf ook op het netvlies had en heb. Dat is het probleem met onze overheid: een duidelijke en eenduidige regeling opstellen waarmee exact de doelen van die regeling worden behaald, dat is in NL over de gehele linie van onze wetgeving altijd erg lastig geweest. Een wet kent hier altijd 26 mitsen, maren, compensatieregelingen en wat dies meer zij. En waarom horen we weinig tot niets over de voordelige regeling voor ondernemers waarbij juist het dagelijks gebruik van auto's van 15 jaar en ouder wordt gestimuleerd?! De negatieve milieueffecten daarvan gaan al vele malen verder.
En tot slot ben ik nog steeds van mening dat hier kwartjespolitiek wordt bedreven terwijl men op onnoemelijk veel andere plaatsen het geld met duizenden euro's tegelijk verspilt. Maar met de hand op de milieubijbel is dit lekker makkelijk natuurlijk en kun je ingrijpen in meer hekele kwesties weer wat vooruit schuiven.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
Ik ben zo'n misbruiker, maar kan me helemaal vinden in de bovenste postings.
Als ik zie wat mijn e23 per jaar kost kan ik beter een e34 of e39 in de belasting rijden, want dagelijks een klassieker up to date houden kost echt knaken.
Maakt mij niet uit, ik wil zo'n oud hok rijden.
Wat Jeroen treffend verwoord heeft is dat onze regering idd elke keer een regeling bedenkt die zo ondoordacht is met alle neven effecten vandien.
Zodra er nieuwe regels zijn, hebben wij als klootjes volk, binnen 24u door waar de mazen zitten.
Ik zie het wel wat er gaat gebeuren. Ik kan me gewoon niet indenken dat ze de regeling weer gaan veranderen. De effecten op bestaande bedrijven maar zeker ook op geinvesteerd vermogen in oud blik zullen gigantisch zijn..
Het probleem echter is wel: nadenken in Den Haag, dat is tot nu toe vrij lastig gebleken..
Als ik zie wat mijn e23 per jaar kost kan ik beter een e34 of e39 in de belasting rijden, want dagelijks een klassieker up to date houden kost echt knaken.
Maakt mij niet uit, ik wil zo'n oud hok rijden.
Wat Jeroen treffend verwoord heeft is dat onze regering idd elke keer een regeling bedenkt die zo ondoordacht is met alle neven effecten vandien.
Zodra er nieuwe regels zijn, hebben wij als klootjes volk, binnen 24u door waar de mazen zitten.
Ik zie het wel wat er gaat gebeuren. Ik kan me gewoon niet indenken dat ze de regeling weer gaan veranderen. De effecten op bestaande bedrijven maar zeker ook op geinvesteerd vermogen in oud blik zullen gigantisch zijn..
Het probleem echter is wel: nadenken in Den Haag, dat is tot nu toe vrij lastig gebleken..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Wat aan de andere kant wel grappig is, is de Nederlandse fixatie op die MRB. Als een auto MRB vrij is stijgt de waarde spontaan van 6K naar 16K terwijl je dan wel even een dikke voorfinanciering doet op zowat 20 jaar MRB. Ik snap het principiële er wel van en als je een worst wordt voorgehouden van na 25 of 30 jaar MRB vrij is het misschien jammer, maar die paar honderd in het jaar lijken voor velen wel een soort Mount Everest te worden en dat is voor mij dan weer lastig te begrijpen. Enig idee hoeveel je in het jaar aan brandstofaccijns uitgeeft?
Regards/groeten, Jeroen
-
- Upcoming E21 fanatic
- Facebook page: http://www.facebook.com/seth.hendriks
ik gebruik mijn auto bijna iedere dag... maar weet niet of dit profiteren is?
mijn auto is niet als oldtimer geprofiteerd.
ik moet wel toegeven dat het fijn is dat ik geen belasting hoef te betalen, en zo blijft het betaalbaar voor mij.
ik weet niet hoe ze het berekenen maar het zal ongeveer op 40 euro per maand komen? ik betaalde voor mijn golf toen 30 euro per maand en die woog 950 kilo.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat er profiteurs zijn maar ik denk dat hier wel een onderscheid in gemaakt kan worden.
Gr,
mijn auto is niet als oldtimer geprofiteerd.
ik moet wel toegeven dat het fijn is dat ik geen belasting hoef te betalen, en zo blijft het betaalbaar voor mij.
ik weet niet hoe ze het berekenen maar het zal ongeveer op 40 euro per maand komen? ik betaalde voor mijn golf toen 30 euro per maand en die woog 950 kilo.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat er profiteurs zijn maar ik denk dat hier wel een onderscheid in gemaakt kan worden.
Gr,
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Ik maak er momenteel een beetje misbruik van met de 524TD maar zal niet verder komen dan zo'n 7000 km per jaar. Voor mij zit het probleem erin dat doordat er toch geen belasting hoeft te worden betaald het wagenpark momenteel op 4 stuks (youngtimers) staat. Zo van, het kost toch alleen maar verzekering per jaar.
En omdat ik een ernstige vorm van verlatingsangst heb wil je ze ook niet weg doen als het niet nodig is.
Wegenbelasting voor een E21 in Noord Holland is 113 euro per kwartaal, dus 452 euro per jaar. Voor de blauwe Baur maakt me dat niks maar om daarbij straks ook nog een Baur en 2 E28's te betalen waarvan 1 een diesel
dat kan bruin niet trekken niet.
Oplossing is dan nog schorsen voor de wintermaanden of een dagenkaart.
En omdat ik een ernstige vorm van verlatingsangst heb wil je ze ook niet weg doen als het niet nodig is.
Wegenbelasting voor een E21 in Noord Holland is 113 euro per kwartaal, dus 452 euro per jaar. Voor de blauwe Baur maakt me dat niks maar om daarbij straks ook nog een Baur en 2 E28's te betalen waarvan 1 een diesel

Oplossing is dan nog schorsen voor de wintermaanden of een dagenkaart.
So many cars, so little time
-
- Upcoming E21 fanatic
ik rij ook minder dan 7000 km per jaar ik rij vooral korte stukken.
ik vind het gewoon sonde ik snap dat er bezuinigd moet worden en dat we alle maal moeten inleveren,
Het gaat ook niet alleen om de belasting maar ook om andere dingen, het gemiddelde huishouden is door alle bezuinigingen veel meer geld kwijt per maand.
maar ik vind dit een beetje te extreem... er zullen ook wel wateren door de maas zijn.
Gr,
ik vind het gewoon sonde ik snap dat er bezuinigd moet worden en dat we alle maal moeten inleveren,
Het gaat ook niet alleen om de belasting maar ook om andere dingen, het gemiddelde huishouden is door alle bezuinigingen veel meer geld kwijt per maand.
maar ik vind dit een beetje te extreem... er zullen ook wel wateren door de maas zijn.
Gr,
Zal je vrouw blij mee zijn Michel, dat je verlatingsangst hebt
Hoeft ze zich geen zorgen te maken dat je er met een ander vandoor gaat!
groeten loentje

groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
En ook nog eens mazen in de wet. Dan komt het wel goed...sethhendriks wrote:er zullen ook wel wateren door de maas zijn.
-
- Upcoming E21 fanatic
uwbuurman wrote:En ook nog eens mazen in de wet. Dan komt het wel goed...sethhendriks wrote:er zullen ook wel wateren door de maas zijn.
hahah ja je hebt me weer...

Gr,
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- My E21(s): '82 323i Polaris
Wat men wil tegengaan, is de onophoudelijke import van oude, vervuilende auto's.
Hierdoor wordt het milieuprobleem steeds groeter.
Juist hierom stelt de ANWB voor, om de import te beperken.
Want daar zit immers het probleem, aldus de overheid.
Links wil overigens meer 'rijke mensen' hobby's straffen.
Diverse partijen willen ook houderschapsbelasting op vaartuigen invoeren.
Een enkele wil zelfs 1000,=/jaar op elke boot.
Nu boeit deze regeling mij niet, want ik geen boot.
Of zou een olieboot ook extra worden belast.....
Hierdoor wordt het milieuprobleem steeds groeter.
Juist hierom stelt de ANWB voor, om de import te beperken.
Want daar zit immers het probleem, aldus de overheid.
Links wil overigens meer 'rijke mensen' hobby's straffen.
Diverse partijen willen ook houderschapsbelasting op vaartuigen invoeren.
Een enkele wil zelfs 1000,=/jaar op elke boot.
Nu boeit deze regeling mij niet, want ik geen boot.
Of zou een olieboot ook extra worden belast.....

323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
ik heb wel een boot, 2 zelfs. Laat ze de rambam krijgen, nog even en ik moet belasting betalen als ik een wip wil maken...
Die ene keer per jaar dat je dan belasting hoeft te betalen Koos
groeten loentje

groeten loentje