Page 21 of 27
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun May 01, 2011 10:05 pm
by uwbuurman
wat is koelpasta?
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun May 01, 2011 10:09 pm
by Jeroen
Eigenlijk is het warmtegeleidende pasta die helpt de warmte af te voeren. Je vindt die witte troep bijv ook in je versterker, daarmee zitten de vermogenstransistoren op het koelelement geplaatst voor een betere warmteoverdracht. Dat spul hoort ertussen anders krijg je geen goed contact met een mogelijke oververhitting tot gevolg. Dat zit er af fabriek ook tussen alleen is dat na al die jaren helemaal verdroogd en afgebrokkeld.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun May 01, 2011 10:11 pm
by Peter V.
Dat zal inderdaad de eerste controle gaan worden.
Morgen eerst de pulsgever meten door te meten tussen klem 7 en 31d op de stekker van de regeleenheid. Nu moet ik eerst even zoeken welke klem dit is want er staat uiteraard niets bij.
Wat betreft regeleenheid omwisselen dat zou kunnen zodra blijkt dat de pulsgever kapot mocht zijn.
Dit zou in ieder geval wel het uitvallen van de motor oplossen.
@Buurman, De regeleenheid kan best warm worden en zit gemonteerd op een metalen constructie die de warmte moet afvoeren. Hiertussen kan je een bepaalde pasta doen die de warmte beter geleidt dus afvoert.
Dit heb ik ook niet in huis nu en ik zou eigenlijk ook niet weten of een Brezan bijvoorbeeld zoiets heeft?
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun May 01, 2011 10:31 pm
by Jeroen
Volgens mij staan die nummertjes wel ergens op hoor, op de connector of op de regeleenheid. Waren dat niet twee groene draden ofzo?
Die pasta kan je bij een electronica onderdelenzaak krijgen en anders kun je het spulletje even meenemen de 14e dan zetten we 't opnieuw in elkaar, ik heb hier nog wel pasta. Maar ik kan me voorstellen dat je niet zo lang wilt wachten.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Sun May 01, 2011 10:46 pm
by Peter V.
Zolang wachten is inderdaad niet de bedoeling. Ik zag dat koelpasta ook veel wordt gebruikt inderdaad in de computerbouw. Zo'n zaakje heb ik hierachter zitten dus dat gaat wel goed komen.
Ik ben nu even wat schema's aan het bekijken om de juiste draden op te zoeken. Nummers zijn niet te vinden maar via het schema komen we er wel uit hoor!!
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Mon May 02, 2011 1:00 pm
by uwbuurman
en weer wat geleerd!!! Dank mannen! Moet die koelpasta ook ergens in een 323i worden gebruikt?
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Mon May 02, 2011 3:07 pm
by Jeroen
Yep, ook onder de regeleenheid van de ontsteking, geldt voor alle modellen met de kleine regeleenheid. Doorgaans is er nog niks aan de hand als je 'm laat zitten maar als je 'm loshaalt, zet 'm dan goed terug. Ik heb bij mij de boel preventief opgefrist omdat die verdroogde en verpulverde oude troep weinig meer doet. Ik hoop daarmee een storing van die regeleenheid voor te blijven.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Mon May 02, 2011 3:32 pm
by Peter V.
Zo net even getest of de impulsgever werkt......
Je haalt de stekker los bij de regeleenheid en controleert tussen de dunne zwarte draad (nr 7) en de mantel om de draden van de pulsgever heen (dit is 31d). Tijdens starten totaal geen voltage te meten dus dit zou moeten betekenen dat de pulsgever kapot is.
Straks heb ik dus ook de gehele stroomverdeler van een E21 uit elkaar gehad

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Mon May 02, 2011 4:07 pm
by uwbuurman
dat houdt dus in dat je dichter bij de oorzaak komt Peter! Dat zou mooi zijn, hoewel natuurlijk vervelend dat je pulsgever naar de barrebiesjes is, maar goed, daar kom je ook wel overheen, zeker als die 316 straks weer doet wat ze doen moet!
(t blauwe bakje al te koop gezet??)
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Mon May 02, 2011 4:13 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:dat houdt dus in dat je dichter bij de oorzaak komt Peter! Dat zou mooi zijn, hoewel natuurlijk vervelend dat je pulsgever naar de barrebiesjes is, maar goed, daar kom je ook wel overheen, zeker als die 316 straks weer doet wat ze doen moet!
(t blauwe bakje al te koop gezet??)
Inderdaad steeds dichterbij de oorzaak. Dit zal ook waarschijnlijk wel het uitvallen veroorzaken. Het feit is dat er nu onderdelen besteld zijn voor de carburateur en de ontsteking. Wordt weer een leuke kostenpost
Het blauwe gebakje staat inderdaad te koop net als bijna 800 andere matizjes op MP. Oftewel er is weinig animo. Komt nu wel goed uit want Paulien blijft dan mobiel.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Tue May 10, 2011 9:01 pm
by Peter V.
Update:
De 316 rijdt weer
Gisteren de onderdelen binnen en de pulsgever en regeleenheid moeten vernieuwen. Gelijk een nieuwe verdeelkap en rotor gedaan en ze spint als nooit tevoren. Zelfs de CO opnieuw afgesteld en perfect.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Tue May 10, 2011 9:32 pm
by Jeroen
Top! Dus 'af' nu en op naar heel veel rijplezier voor Paulien?
Heb 't er trouwens met Tamara over gehad om evt een ANWB 'grip en slip' cursus te gaan doen om goed thuis te raken met een achterwielaandrijvert. Misschien ook iets voor Paulien? Moeten we een ladies day gaan organiseren?

Miss ook wel leuk om dat met een groep te gaan doen. Ik ben zelf wat bang uitgevallen dus ik maak de foto's wel

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Tue May 10, 2011 10:48 pm
by uwbuurman
heb hier ook nog een meissie met 163 pk op de achterwielen...
@ 316, prima nieuws! Nu hopen dat ze het vertrouwen van Paulien kan winnen en ook wellicht wat zuiniger zal zijn.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Wed May 11, 2011 1:45 pm
by Peter V.
Dus je bent echt serieus om een meeting te houden waarbij de vrouwen en hun BMW centraal staan zodat zij onze speeltjes heel laten
Ik denk dat Paulien in ieder geval wel zo'n slipcursus zou waarderen.
Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.
Posted: Fri May 13, 2011 8:07 pm
by 323baur
Hiero +2 !(mathil gaat ook mee)