Page 21 of 117

Re: E21 317

Posted: Tue Jan 24, 2017 7:21 am
by uwbuurman
En je meisje dan? Zij is een local daar natuurlijk...

Re: E21 317

Posted: Tue Jan 24, 2017 10:43 pm
by Wilmo
Jammergenoeg blijft zij sowieso in Zweden en is de E21 op het moment mijn enige liefde. :innocent

Re: E21 317

Posted: Tue Jan 24, 2017 10:55 pm
by uwbuurman
Ai. Das klote voor je.

Re: E21 317

Posted: Wed Jan 25, 2017 7:57 am
by Peter V.
Oeps, Dat is minder nieuws.
Dan kan ik me de "binding" met zweden ook wel voorstellen.

Re: E21 317

Posted: Wed Jan 25, 2017 9:08 am
by Jeroen
:?

Re: E21 317

Posted: Thu Jan 26, 2017 9:50 am
by Wilmo
Het is al een tijd over hoor, daarom zijn die twee dingen ook niet direkt gerelateerd. Ik heb m'n werkgever gewoon een deadline gegeven en dat heeft nergens tot geleid. Als dan ineens twee bedrijven vanuit Nederland opbellen, moet ik wel realistisch zijn en de conclusie trekken dat ik in Nederland beter in de markt lig en ik die kansen niet mag negeren.

Re: E21 317

Posted: Tue Jan 31, 2017 9:40 pm
by Wilmo
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over m'n ontsteking. Toen ik die plotselinge motorwissel moest doen was ik eigenlijk gedwongen om terug te gaan naar contactpuntjes. De auto start ook niet lekker, niet met de Pierburg en met de Weber nog niet echt, nu heeft dat misschien wel met de kracht van de vonk te maken.

Maar waar ik in elk geval wel klaar mee ben is de condensator en die puntjes, in 2015 hebben die in de Eifel voor plezier gezorgd en ik wil die dingen eruit hebben. Origineel zat er transistorontsteking in de auto, maar het tandwiel op de verdeler en de nokkenas draait de andere kant op (tegen de klok in) vergeleken met contactpuntjes.

Ik heb dus de bobine en een verdeler voor transistorontsteking. De mogelijkheden:

- Nokkenas wisselen naar een met een tandwiel tegen de klok in. Dat kan naar een normale of een iets agressievere Schrick.
- Verdeler wisselen naar bijvoorbeeld zo een: http://www.123ignition.nl/ Dat is misschien wel slim omdat je daar de vervroegingscurves kan modificeren wat niet nadelig is als ik nog eens het blok wat wil peppen. Plus dat het een agressievere Schrick niet uitsluit.

Wat zal ik doen? Hoe moeilijk is het wisselen van nokkenas, hoe groot is de kans op gekloot en wie kan me helpen?

Re: E21 317

Posted: Wed Feb 01, 2017 4:18 pm
by Peter V.
Ik denk dat de verdeler wisselen naar elektronisch het makkelijkste is. Ik weet dat er iemand hier op het forum is die dat vrij eenvoudig had gedaan maar met wat voor iets....geen idee.

Dit is zijn topic:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=25332

Een nokkenas wissel lijkt me geen zeer moeilijk iets maar ik heb het ook nooit gedaan.

Re: E21 317

Posted: Wed Feb 01, 2017 8:10 pm
by Wilmo
Hij heeft de contactpuntjes eruit gehaald voor een solid-state-oplossing. Lijkt me prima, maar ik wil graag de transistor er bij gebruiken, maar het is de vraag of dat de euris waard gaat zijn.

Ik ga even nadenken over de hot spark. Maar in elk geval bedankt voor je link Peter, ik denk dat ik de verkeerde rotor gebruik, je wees daarop in dat topic en ik ga morgen even meten.

Re: E21 317

Posted: Fri Feb 03, 2017 7:34 am
by Wilmo
Zoals ik al vermoedde, ik heb een 1000 Ohms rotor en het zou 5000 Ohm moeten zijn. Nu gaat het om een ontstoringsweerstand, maar voor wat voor problemen kan het zorgen?

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 11, 2017 3:42 pm
by Wilmo
Weer een paar keer bezig geweest. De voorkant heeft een eerste keer zwart gekregen, dat moet nog een keertje. De motor is nu ook een stuk schoner en ik ben begonnen met de montage van de schokbrekers en veren. Ik zag dat de schotels nogal roestig waren, dus die hebben een beurtje gekregen. Ook een nieuwe waterpomp trouwens.

Image

Image


Voor de speciale moet moest er natuurlijk een werktuig gemaakt worden. Ik heb maar twee bouten op een lelijk stuk staal gelast. Werkte uitstekend!
Image

Het dekseltje is wel los van de lagers, dus ik zal wel opzoek moeten naar nieuwe lagers nu. Volgend weekend gaat hopelijk de motor er weer in.

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 11, 2017 7:19 pm
by uwbuurman
Voor welke speciale moer heb je dat tooltje gebouwd? Lekker bezig, verder!

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 12, 2017 12:00 am
by Wilmo
De moer waarmee de schokdemper in de veerpoot zit vastgeschroefd.

Image

Nummer drie. Bij mij had die 4 gaten. Haynes beschreef dat een waterpomptang ook zou werken maar dan druk je de draad samen dus dan krijg je het helemaal niet los. Andere optie was om twee vlakke kanten aan de moer te slijpen maar dat vond ik ook zo ingrijpend.

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 12, 2017 12:25 am
by uwbuurman
Aha, ja, voor mijn bilstein moeren heb ik zelf ook wat gebouwd.

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 14, 2017 5:51 pm
by Wilmo
Vandaag weer wat demping aangebracht, je leert natuurlijk gaan de weg hoe het materiaal zich gedraagt. Hier en daar had ik het wel anders gedaan, maar ik ben best tevreden hoe het is geworden.
Image

Ik was al een paar keer bezig geweest met de motorruimte voor te bereiden. Hier alle kale stukjes aangestipt en nog even een kitrandje aangezet.
Image

Zo was ze nog Zweeds. Nu is ze weer blauw.
Image


Nu hoop ik dat ik snel het Bilstein-vraagstuk oplos want dan kan de motor er weer in. Of naja, de auto kan weer op de motor.