Vrijstellingoldtimer.nl wrote:
Enquête: De gevolgen van het “40-jaar compromis”
Op 19 juli jongstleden verzochten wij de eigenaren van voertuigen met een bouwjaar tussen 1974 en 1987 mee te werken aan een enquête over de gevolgen van het 40-jaar compromis. Dankzij een overweldigende respons van ruim 7.000 respondenten bevatte onze database amper één maand later de antwoorden over ruim 10.000 klassieke voertuigen. Een mooi moment om daar een eerste analyse uit op te maken en de resultaten daarvan met u te delen in deze nieuwsbrief.
De belangsrijkste resultaten van onze enquête zijn:
1. Ruim 90% van de respondenten geeft aan de verhoogde MRB niet te gaan betalen! Men kiest voor maatregelen zoals het voertuig schorsen, verkopen of ombouwen, waardoor de MRB niet betaald hoeft te worden. Maar belangrijker nog, de geraamde inkomsten voor de overheid zullen niet behaald worden.
2. Meer dan 80% van de respondenten geeft aan dat men over een andere auto beschikt voor het dagelijks gebruik. Men betaalt dus al grotendeels MRB en het is daarom ook logisch dat men niet bereid is om voor de hobby auto ook nog eens de volle mep te betalen.
3. De hobby auto (waarvoor de vrijstelling bedoeld is) wordt massaal van de weg af gehaald. Met deze maatregel en het 40-jaar compromis, wordt juist geen recht gedaan aan de door de Kamer aangenomen moties van Bashir (SP) en Van Vliet (PVV). In deze moties wordt opgeroepen om hobbymatig gebruik mogelijk te houden. Uit dit onderzoek blijkt dat met name de liefhebber, die al een andere auto heeft voor dagelijks gebruik, hard wordt getroffen, terwijl juist zij weinig in de oldtimer rijden.
Deze resultaten zullen u waarschijnlijk niet verassen, want dat een dergelijk ingrijpende maatregel dermate sterke effecten heeft, is natuurlijk logisch. Deze gedragseffecten geven ons weer extra munitie om de strijd in Den Haag te voeren! Nadere details en conclusies op basis van deze enquête treft u aan in het volledige artikel op onze website.
De enquête blijft overigens gewoon geopend, zodat ook nieuwe leden hun hieraan kunnen blijven deelnemen.
Nogmaals hartelijk dank voor uw medewerking!
Constructief overleg met de FEHAC
Het 40-jaar compromis werd gesloten tussen een aantal partijen en de overheid. VrijstellingOldtimer waardeert de inzet van deze partijen, maar is ontevreden over het bereikte akkoord. Er is immers helemaal geen reden om de wet wederom aan te passen. Voor onze actie is het wel belangrijk inzicht te krijgen in waarom de alliantie zich uiteindelijk heeft moeten neerleggen bij het "40-jaar compromis". We waren dan ook verheugd om op 7 augustus 2013 FEHAC voorzitter Bert Pronk te mogen ontvangen op ons kantoor.
In een constructief overleg werden wij op de hoogte gesteld over een aantal aspecten van de totstandkoming van het akkoord en informeerden wij de FEHAC over onze activiteiten rondom de vrijstellingskwestie. Het is ons duidelijk geworden dat er vanuit het ministerie van financiën grote druk is uitgeoefend op de partijen om dit compromis te tekenen.
Wij zijn van mening dat dit compromis tot stand is gekomen op basis van onjuiste en onvolledige informatie. Met de kennis van nu zou men tot een heel ander besluit gekomen moeten zijn. Daarom geven wij de strijd niet op!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
12 september: de verborgen maatregelen en met name de MRB
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Algemene politieke discussie even verplaatst naar Even zeuren over de overheid omdat dat me nog het meest passende topic lijkt.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
En de inhoud van het pakket wat is ingediend:
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/inde ... Itemid=198
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/inde ... Itemid=198
So many cars, so little time
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
So many cars, so little time
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Je kan dit als lichtpuntje zien maar ik ben bang dat de regering straks iets anders gaat doen.
Het is dus niet wenselijk dat er een splitsing gemaakt wordt als zijnde een overgangsregeling voor benzine auto's tussen 26 en 40 jaar oud.
Ik zie het nog wel gebeuren dat de gehele overgangsregeling dan geschrapt wordt en dat men gewoon tot 40 jaar oud het volledige tarief mag gaan betalen ongeacht welke brandstof.
Het is dus niet wenselijk dat er een splitsing gemaakt wordt als zijnde een overgangsregeling voor benzine auto's tussen 26 en 40 jaar oud.
Ik zie het nog wel gebeuren dat de gehele overgangsregeling dan geschrapt wordt en dat men gewoon tot 40 jaar oud het volledige tarief mag gaan betalen ongeacht welke brandstof.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Dat denk ik eerlijk gezegd niet. Er is duidelijk - ook door de kamer - aangegeven de echte liefhebber te ontzien.
Zeker die auto's die slechts enkele keren per jaar buiten komen.
Ik zie dit hele plan wel mislukken. Uiteindelijk komt er wel een nieuwe regeling, maar ik zet mijn kwartjes in op een 30 jaar vrijstelling voor al het oude blik.
RvS was vernietigend!
Zeker die auto's die slechts enkele keren per jaar buiten komen.
Ik zie dit hele plan wel mislukken. Uiteindelijk komt er wel een nieuwe regeling, maar ik zet mijn kwartjes in op een 30 jaar vrijstelling voor al het oude blik.
RvS was vernietigend!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Petitie
Morgen is het dan zo ver, dan bieden we uw handtekening aan de Commissie Financiën van de Tweede Kamer aan. Helaas kunt u daarbij niet aanwezig zijn, omdat wij met slechts 8 personen de Tweede Kamer in worden gelaten. Maar, wij zullen namens u duidelijk melden wat u allen van deze maatregel vindt.
Het dossier
Van velen kregen wij het verzoek om het dossier in te kunnen zien. Bij deze ontvangt u nogmaals de link naar het dossier waarin u alles kunt terugvinden over het onderzoek dat wij de afgelopen maanden hebben gedaan: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/Doss ... dtimer.pdf
Oproep
Steeds vaker worden wij benaderd door media die een reportage over de kwestie oldtimers willen maken. Vindt u het leuk om hierover iets te vertellen en kent u ons dossier goed? Klik dan op deze link en meld u aan, dan kunnen wij uw gegevens doorgeven aan media wanneer daar om gevraagd wordt. Wij werden zojuist gebeld door Radio Rijnmond die graag morgenochtend een reportage wil maken met een oldtimerbezitter. Wij zijn nu dus concreet op zoek naar oldtimerbezitters in de regio Rijnmond, maar iedereen kan het formulier invullen. Want er zal nog meer aandacht volgen, daar zorgen wij wel voor!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Morgen is het dan zo ver, dan bieden we uw handtekening aan de Commissie Financiën van de Tweede Kamer aan. Helaas kunt u daarbij niet aanwezig zijn, omdat wij met slechts 8 personen de Tweede Kamer in worden gelaten. Maar, wij zullen namens u duidelijk melden wat u allen van deze maatregel vindt.
Het dossier
Van velen kregen wij het verzoek om het dossier in te kunnen zien. Bij deze ontvangt u nogmaals de link naar het dossier waarin u alles kunt terugvinden over het onderzoek dat wij de afgelopen maanden hebben gedaan: http://www.vrijstellingoldtimer.nl/Doss ... dtimer.pdf
Oproep
Steeds vaker worden wij benaderd door media die een reportage over de kwestie oldtimers willen maken. Vindt u het leuk om hierover iets te vertellen en kent u ons dossier goed? Klik dan op deze link en meld u aan, dan kunnen wij uw gegevens doorgeven aan media wanneer daar om gevraagd wordt. Wij werden zojuist gebeld door Radio Rijnmond die graag morgenochtend een reportage wil maken met een oldtimerbezitter. Wij zijn nu dus concreet op zoek naar oldtimerbezitters in de regio Rijnmond, maar iedereen kan het formulier invullen. Want er zal nog meer aandacht volgen, daar zorgen wij wel voor!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
DE PETITIE
Op 8 oktober 2013 boden wij de petitie aan de Kamerleden aan. Wij kregen formele toestemming om te mogen filmen, maar helaas is de kwaliteit niet erg best. We hebben een klein stukje van het aanbieden voor u online gezet:
Gelukkig bleken de Kamerleden geïnteresseerd in ons verhaal en zijn daar meteen mee aan de slag gegaan! In het besloten overleg op 10 oktober 2013 hebben de fracties van SP, PvdA, CDA en 50PLUS aanvullende vragen gesteld aan de Staatssecretaris. Wij citeren 50PLUS: "Ondanks het feit dat nu een wat betere regeling voorligt,vragen de leden van de 50PLUS-fractie of nut, noodzaak, effectiviteit, en rechtvaardigheid van deze maatregel nader onderbouwd kunnen worden. Zij vragen puntsgewijs in te gaan op de tegen de maatregel aangevoerde argumenten van de Stichting Autobelangen.". Wij zijn natuurlijk bijzonder blij dat de regering nu puntsgewijs moet ingaan op de argumenten die wij hebben aangevoerd!
WOB-verzoeken
Eerder al berichtten wij dat wij verschillende verzoeken hebben gedaan in het kader van de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur). Op de laatste dag reageerde het Ministerie van Financiën dan toch. Deze brief geeft ons meer duidelijkheid. Nu weten wij hoe de schorsingseffecten door het ministerie ingeschat zijn: volledig onjuist! Deze en andere nieuwe informatie zullen wij de komende weken gebruiken om verder aan te tonen dat de maatregel niet alleen onterecht, onjuist en onrechtvaardig is, maar ook gebaseerd op onjuiste aannames en dat essentiële informatie ontbreekt.
Lobby gaat door!
De komende weken staan in het teken van benaderen van politici, zo heeft ondergetekende vandaag contact gehad met 2 Eerste Kamerleden en verschillende fracties van Tweede en Eerste Kamer. Wij zullen er alles aan doen om deze maatregel teruggedraaid te krijgen!
Facebook
Voor gebruikers van Facebook is onderstaande link interessant. Er bestaat een groep Oldtimerliefhebbers waarin van alles over oldtimers gedeeld wordt en ook hevig over de vrijstelling wordt gediscussieerd, ook wij mengen ons regelmatig in de gesprekken aldaar. Meld u zich vooral aan!
https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers/
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Op 8 oktober 2013 boden wij de petitie aan de Kamerleden aan. Wij kregen formele toestemming om te mogen filmen, maar helaas is de kwaliteit niet erg best. We hebben een klein stukje van het aanbieden voor u online gezet:
Gelukkig bleken de Kamerleden geïnteresseerd in ons verhaal en zijn daar meteen mee aan de slag gegaan! In het besloten overleg op 10 oktober 2013 hebben de fracties van SP, PvdA, CDA en 50PLUS aanvullende vragen gesteld aan de Staatssecretaris. Wij citeren 50PLUS: "Ondanks het feit dat nu een wat betere regeling voorligt,vragen de leden van de 50PLUS-fractie of nut, noodzaak, effectiviteit, en rechtvaardigheid van deze maatregel nader onderbouwd kunnen worden. Zij vragen puntsgewijs in te gaan op de tegen de maatregel aangevoerde argumenten van de Stichting Autobelangen.". Wij zijn natuurlijk bijzonder blij dat de regering nu puntsgewijs moet ingaan op de argumenten die wij hebben aangevoerd!
WOB-verzoeken
Eerder al berichtten wij dat wij verschillende verzoeken hebben gedaan in het kader van de WOB (Wet Openbaarheid Bestuur). Op de laatste dag reageerde het Ministerie van Financiën dan toch. Deze brief geeft ons meer duidelijkheid. Nu weten wij hoe de schorsingseffecten door het ministerie ingeschat zijn: volledig onjuist! Deze en andere nieuwe informatie zullen wij de komende weken gebruiken om verder aan te tonen dat de maatregel niet alleen onterecht, onjuist en onrechtvaardig is, maar ook gebaseerd op onjuiste aannames en dat essentiële informatie ontbreekt.
Lobby gaat door!
De komende weken staan in het teken van benaderen van politici, zo heeft ondergetekende vandaag contact gehad met 2 Eerste Kamerleden en verschillende fracties van Tweede en Eerste Kamer. Wij zullen er alles aan doen om deze maatregel teruggedraaid te krijgen!
Voor gebruikers van Facebook is onderstaande link interessant. Er bestaat een groep Oldtimerliefhebbers waarin van alles over oldtimers gedeeld wordt en ook hevig over de vrijstelling wordt gediscussieerd, ook wij mengen ons regelmatig in de gesprekken aldaar. Meld u zich vooral aan!
https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers/
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Even een snelle update. Gisteren waren wij de hele dag in de Tweede Kamer. Wederom kwamen de oldtimers aan bod (beeld volgt mogelijk later) en weer had Weekers het moeilijk. Inmiddels staat vast dat onze bewering dat Weekers de Kamer onvolledig informeerde, juist was.
Eerste Kamer
Vandaag spreken wij de Eerste Kamer fracties van VVD en SGP. Heel belangrijk want dit zijn 2 van de 5 partijen die het belastingplan 2014 zullen steunen. En het is juist de Eerste Kamer die wetten controleert op kwaliteit. En van de oldtimermaatregel deugt natuurlijk weinig!
Facebook
Het lukt ons niet om bij iedere update een nieuwsbrief te struren vanwege de vele ontwikkelingen. Wij roepen daarom iedereen die op de hoogte wil blijven op zich aan te melden bij de groep Oldtimerliefhebbers op Facebook. Wij zijn daar ook actief en plaatsen regelmatig updates. Leuk is dat u daar zelf ook mee kunt praten. De groep is te vinden op https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Eerste Kamer
Vandaag spreken wij de Eerste Kamer fracties van VVD en SGP. Heel belangrijk want dit zijn 2 van de 5 partijen die het belastingplan 2014 zullen steunen. En het is juist de Eerste Kamer die wetten controleert op kwaliteit. En van de oldtimermaatregel deugt natuurlijk weinig!
Het lukt ons niet om bij iedere update een nieuwsbrief te struren vanwege de vele ontwikkelingen. Wij roepen daarom iedereen die op de hoogte wil blijven op zich aan te melden bij de groep Oldtimerliefhebbers op Facebook. Wij zijn daar ook actief en plaatsen regelmatig updates. Leuk is dat u daar zelf ook mee kunt praten. De groep is te vinden op https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
De emails hebben een redelijk positief karakter maar ik ben bang dat Weekers en kornuiten mits dit plan wordt afgeschoten wel iets nieuws verzinnen wat misschien nog wel slechter uitpakt voor alle oldtimer bezitters. Ik hoop van niet natuurlijk.
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Kan niet veel slechter dan het huidige plan denk ik! Belangrijkste is dat een berg drogredenen en onjuiste informatie is aangedragen om een plannetje door te drukken, de zoveelste uitglijder van Weekers...
Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2545
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Ik hoop natuurlijk ook dat dit nog positief gaat uitpakken. Maar ik vrees steeds meer dat dit een heel simpel "afhamerstuk" gaat worden omdat de Heren in Den Haag wel wat "bigger fish to fry" hebben, lijkt me zo...
Afwachten dus maar.
Greetz,
Walter.
Afwachten dus maar.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Eindelijk beweging in de zaak!
Eerlijk gezegd kan ik het zelf bijna niet geloven, maar na maanden onophoudelijk werk van ons team, lijkt er eindelijk echt beweging in de zaak te komen! In 2009 wisten wij de regeling die youngtimers trof terug te draaien met algemene stemmen in de Tweede Kamer. Toen lagen de zaken wel heel anders, zo stond die maatregel niet in een regeerakkoord en bij die maatregel hadden niet een aantal partijen een akkoord gesloten met het ministerie van financiën. Ook toen was het tot op het allerlaatste moment super spannend, zelfs tot een uur voor de stemming hadden we toen geen enkele zekerheid. We mochten toen bij Bas van Werven en Carlo Brantsen op BNR Nieuwsradio live verslag doen van de stemmingen.
Onjuiste cijfers
Maar er zijn ook duidelijke overeenkomsten. Bij de youngtimer actie ging alles om cijfers, die spelen ook nu weer een cruciale rol. Ook toen bleken de door het ministerie van financiën gehanteerde cijfers onjuist. Eigen onderzoek wees ook toen uit dat de cijfers van financiën niet konden kloppen. Tot op het einde van de actie bleef financiën achter hun cijfers staan, maar de Kamer koos onze kant. Mocht u het interessant vinden, bekijkt u dan vooral dit fragment waarin Johan Remkes (VVD) ongekend hard uithaalt naar de indiener van het amendement.
Betrouwbare overheid
Overigens stond de VVD toen pal achter de oldtimerbezitter, de VVD wilde toen het amendement Cramer (dat de oldtimer vrijstelling bevroor op bouwjaar 1986) volledig schrappen en de vrijstelling blijven laten in gaan na 25 jaar. Vreemd dat diezelfde VVD per 1 januari 2012 via het amendement Van Vliet akkoord ging met een verscherping EN helemaal met de extreme maatregel die nu voorligt! En dan te bedenken dat de PvdA en VVD in hun toelichting op het regeerakkoord met lof spreken over de 'betrouwebare overheid'...
Rol Eerste Kamer
Bij onze vorige actie speelde de Eerste Kamer ook een belangrijke rol. Ook toen was namelijk de kwaliteit van wetgeving in het geding. Dat is met de oldtimers nog veel sterker aan de orde. U kent ons belangrijkste argument inmiddels: dit is de derde maatregel in 4 jaar die dezelfde groep hard treft. Dit zou de Eerste Kamer niet moeten toelaten en alles wijst er inmiddels op dat dit niet zal gebeuren! De Eerste Kamer heeft Weekers eerder dit jaar ook al teruggefloten inzake de pensioenen. Ook dit jaar hebben wij al gesproken met diverse Eerste Kamerleden. Zonder uitzondering zeggen zij dat er wel een heel sterke aanleiding moet zijn om de wet 3 maal in 4 jaar voor dezelfde groep ingrijpend te veranderen. En zoals wij hebben bewezen, is die aanleiding er juist niet!
Spannende week
Komende week wordt spannend. Maandag spreek ik met Helma Nepperus (VVD) en heb ik een afspraak op het ministerie van Financiën. Dinsdag wordt waarschijnlijk gesproken met verschillende Eerste Kamerleden en woensdag staat een afspraak met Wouter Koolmees (D66). Daarnaast zitten er nog verschillende afspraken met Kamerleden in de pijpleiding.
FEHAC
De afgelopen maanden hebben wij goed contact onderhouden met de FEHAC. De FEHAC is blij met al het werk dat wij gedaan hebben. Aangezien het er nu toch echt op begint te lijken dat de oldtimerregeling in de huidge vorm (40 jaar compromis) het niet gaat halen, blijft afstemming met de FEHAC van belang.
Wij geven de strijd niet op voordat de maatregel van tafel is!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Eerlijk gezegd kan ik het zelf bijna niet geloven, maar na maanden onophoudelijk werk van ons team, lijkt er eindelijk echt beweging in de zaak te komen! In 2009 wisten wij de regeling die youngtimers trof terug te draaien met algemene stemmen in de Tweede Kamer. Toen lagen de zaken wel heel anders, zo stond die maatregel niet in een regeerakkoord en bij die maatregel hadden niet een aantal partijen een akkoord gesloten met het ministerie van financiën. Ook toen was het tot op het allerlaatste moment super spannend, zelfs tot een uur voor de stemming hadden we toen geen enkele zekerheid. We mochten toen bij Bas van Werven en Carlo Brantsen op BNR Nieuwsradio live verslag doen van de stemmingen.
Onjuiste cijfers
Maar er zijn ook duidelijke overeenkomsten. Bij de youngtimer actie ging alles om cijfers, die spelen ook nu weer een cruciale rol. Ook toen bleken de door het ministerie van financiën gehanteerde cijfers onjuist. Eigen onderzoek wees ook toen uit dat de cijfers van financiën niet konden kloppen. Tot op het einde van de actie bleef financiën achter hun cijfers staan, maar de Kamer koos onze kant. Mocht u het interessant vinden, bekijkt u dan vooral dit fragment waarin Johan Remkes (VVD) ongekend hard uithaalt naar de indiener van het amendement.
Betrouwbare overheid
Overigens stond de VVD toen pal achter de oldtimerbezitter, de VVD wilde toen het amendement Cramer (dat de oldtimer vrijstelling bevroor op bouwjaar 1986) volledig schrappen en de vrijstelling blijven laten in gaan na 25 jaar. Vreemd dat diezelfde VVD per 1 januari 2012 via het amendement Van Vliet akkoord ging met een verscherping EN helemaal met de extreme maatregel die nu voorligt! En dan te bedenken dat de PvdA en VVD in hun toelichting op het regeerakkoord met lof spreken over de 'betrouwebare overheid'...
Rol Eerste Kamer
Bij onze vorige actie speelde de Eerste Kamer ook een belangrijke rol. Ook toen was namelijk de kwaliteit van wetgeving in het geding. Dat is met de oldtimers nog veel sterker aan de orde. U kent ons belangrijkste argument inmiddels: dit is de derde maatregel in 4 jaar die dezelfde groep hard treft. Dit zou de Eerste Kamer niet moeten toelaten en alles wijst er inmiddels op dat dit niet zal gebeuren! De Eerste Kamer heeft Weekers eerder dit jaar ook al teruggefloten inzake de pensioenen. Ook dit jaar hebben wij al gesproken met diverse Eerste Kamerleden. Zonder uitzondering zeggen zij dat er wel een heel sterke aanleiding moet zijn om de wet 3 maal in 4 jaar voor dezelfde groep ingrijpend te veranderen. En zoals wij hebben bewezen, is die aanleiding er juist niet!
Spannende week
Komende week wordt spannend. Maandag spreek ik met Helma Nepperus (VVD) en heb ik een afspraak op het ministerie van Financiën. Dinsdag wordt waarschijnlijk gesproken met verschillende Eerste Kamerleden en woensdag staat een afspraak met Wouter Koolmees (D66). Daarnaast zitten er nog verschillende afspraken met Kamerleden in de pijpleiding.
FEHAC
De afgelopen maanden hebben wij goed contact onderhouden met de FEHAC. De FEHAC is blij met al het werk dat wij gedaan hebben. Aangezien het er nu toch echt op begint te lijken dat de oldtimerregeling in de huidge vorm (40 jaar compromis) het niet gaat halen, blijft afstemming met de FEHAC van belang.
Wij geven de strijd niet op voordat de maatregel van tafel is!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Kijk nu gaat het ergens op lijken.
Op dinsdag 12 november 2013 waren wij tot diep in de nacht aanwezig bij het debat in de Tweede Kamer betreffende het belastingplan 2014. Diverse partijen spraken hun zorg uit over de oldtimerregeling. De drie grootste oppositiepartijen (CDA, PVV en SP) hebben om uitstel van een jaar gevraagd. Norbert Klein (Kamerlid voor 50Plus) kondigde aan een amendement in te dienen voor een jaar uitstel. Wij steunen dit plan, want dan hebben wij de tijd om verder aan te tonen dat de maatregel overbodig is. Tevens heeft hij Weekers nogmaals verzocht op de 8 argumenten van Stichting Autobelangen tegen deze maatregel, in te gaan.
Op woensdag 13 november zullen wij wederom bij de behandeling van het belastingplan aanwezig zijn. Staatssecretaris Weekers zal dan ingaan op de vragen van de Tweede Kamer. Op 19 november 2013 vinden de stemmingen over het belastingplan en de amendementen plaats. Dan weten we of het voorgestelde uitstel er gaat komen. Als dat voorstel weggestemd wordt, dan zullen we direct actie ondernemen richting Eerste Kamer, waar wij reeds met diverse Kamerleden in gesprek zijn.
Wij werken hard aan een video verslag van de gebeurtenissen van 12 november. Zodra dit klaar is, zullen wij dit op onze site plaatsen.
Tot zover deze korte update, wij blijven u op de hoogte houden!
Met vriendelijke groet,
Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
So many cars, so little time