1 miljoen gedachten over nieuw blik
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap
Zeker. Uitgangspunt of mijn verwachting was dat de overstap zeker motorisch een stap terug zou zijn, maar dat is het geenszins.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
De activiteiten voor afgelopen zaterdag verliepen minder lekker dan verwacht:
Eibach Anti Roll Kit stabi voor: hoewel het onderdeelnr echt het juiste is, wil de stabi maar matig passen, en dat zijn we niet gewend van Eibach. De stabi komt onder spanning te liggen, de stabi raakt dan net niet de kap die er overheen komt ofwel zit niet lekker gecentreerd, en de spoorstanghoes (de balg aan stuurhuiszijde) tikt dan met insturen tegen de stabi aan. Dat komt heel raar over. Zijn al een het controleren gegaan, er lijkt niets krom, subframe ook niet en is het juiste type, maar het zit niet top. Wellicht dat er andere kappen bij horen, dat gaan we even uitzoeken en ook nog even navraag doen bij een andere meneer met deze stabi. Maar vreemd was het wel en dus maar niet gemonteerd.
Eibach Anti Roll Kit stabi achter: in tegenstelling tot wat de dealer beweerde heeft de auto standaard geen stabi achter. Was op straat niet te zien want hij lopt loven het subframe, maar op de brug werd het duidelijk. Dan kun je dus ook de oude kappen en linkjes niet hergebruiken en moeten deze nog besteld worden. Ergo deze ook niet gemonteerd.
Getik: via het storingsgeheugen komen we uit bij de actuator voor de laaddruk. Die levert BMW niet los maar alleen als complete set met een nieuwe turbo ivm afstelling. Dat is 1500 euro (alleen materiaal) voor een defect klepje, dat gaan we dus niet doen. Turbo's Hoet kan de actuator wel leveren en afstellen, maar dan moeten ze wel de turbo erbij hebben. Gelijk ook maar een preventieve turborevisie denk ik, dat was het enige mogelijke preventieve onderhoudspuntje dat we nog hadden dus laten we dat maar gaan doen dan. Elke optie is goedkoper dan alles in de kliko en opnieuw beginnen.
Lekker bezig geweest dus, maar nog weinig opgeschoten, alleen een oliebeurtje en verse remvloeistof haha.
Eibach Anti Roll Kit stabi voor: hoewel het onderdeelnr echt het juiste is, wil de stabi maar matig passen, en dat zijn we niet gewend van Eibach. De stabi komt onder spanning te liggen, de stabi raakt dan net niet de kap die er overheen komt ofwel zit niet lekker gecentreerd, en de spoorstanghoes (de balg aan stuurhuiszijde) tikt dan met insturen tegen de stabi aan. Dat komt heel raar over. Zijn al een het controleren gegaan, er lijkt niets krom, subframe ook niet en is het juiste type, maar het zit niet top. Wellicht dat er andere kappen bij horen, dat gaan we even uitzoeken en ook nog even navraag doen bij een andere meneer met deze stabi. Maar vreemd was het wel en dus maar niet gemonteerd.
Eibach Anti Roll Kit stabi achter: in tegenstelling tot wat de dealer beweerde heeft de auto standaard geen stabi achter. Was op straat niet te zien want hij lopt loven het subframe, maar op de brug werd het duidelijk. Dan kun je dus ook de oude kappen en linkjes niet hergebruiken en moeten deze nog besteld worden. Ergo deze ook niet gemonteerd.
Getik: via het storingsgeheugen komen we uit bij de actuator voor de laaddruk. Die levert BMW niet los maar alleen als complete set met een nieuwe turbo ivm afstelling. Dat is 1500 euro (alleen materiaal) voor een defect klepje, dat gaan we dus niet doen. Turbo's Hoet kan de actuator wel leveren en afstellen, maar dan moeten ze wel de turbo erbij hebben. Gelijk ook maar een preventieve turborevisie denk ik, dat was het enige mogelijke preventieve onderhoudspuntje dat we nog hadden dus laten we dat maar gaan doen dan. Elke optie is goedkoper dan alles in de kliko en opnieuw beginnen.
Lekker bezig geweest dus, maar nog weinig opgeschoten, alleen een oliebeurtje en verse remvloeistof haha.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Wel bijzonder van die stabi's. Turbo preventief reviseren? Dat gaat wel wat ver voor een rammelende klep, in mijn beleving althans. Die turbo's kunnen makkelijk 250k km aan, en dan kun je nog steeds reviseren.
- Jeroen
- Site Admin
Je moet toch de turbo en klep als een geheel verwijderen en 't moet op elkaar worden afgesteld dus de boel moet toch los. Hoet analyseert en komt vervolgens met aanbevelingen, dat helpt alleen maar de levensduur van turbo en motor verlengen dus ik ben wel voorstander. Met alles wat er gedaan is kun je straks met een gerust hart gaan chippen 
Was overigens niet alleen een rammel, het tikken kwam van het motortje (actuator) dat het drukventiel tracht te bedienen maar deze zit vast.
Was overigens niet alleen een rammel, het tikken kwam van het motortje (actuator) dat het drukventiel tracht te bedienen maar deze zit vast.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Kleine dingen meteen aanpakken idd .. zeker als je aan het chippen wil 
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

Ik ga met koos mee hoor. Meneer Hoet is een buitengewoon goed adres hiervoor, maar dat heeft ook een prijs. Ik zou eerst even doorkachelen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
Mwoah ik heb ook de vervolgschade gezien als het wel echt goed mis gaat, en dat is echt niet altijd met een uitgebreide waarschuwing vooraf. Meestal wordt dat veroorzaakt door onbenullige VAG rijders die als een idioot aan komen rijden en het motortje dan stil zetten terwijl de turbo nog volop draait, maar je weet gewoon nooit hoe de vorige eigenaar is geweest. Voor een paar honderd weet je waar je aan toe bent, dat zie ik als verzekeringspremie.
Maar in dit geval is de discussie zinloos, die klep is kapot en daar kun je niet zomaar een andere op schroeven, dus behalve doorrijden totdat het plof zegt zijn er niet echt veel alternatieven.
Maar in dit geval is de discussie zinloos, die klep is kapot en daar kun je niet zomaar een andere op schroeven, dus behalve doorrijden totdat het plof zegt zijn er niet echt veel alternatieven.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

Das ook waar. Zeker als het een paar 100 is. Ik verwachtte echter een bedrag van min 1k.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Hoi Jeroen, ik wil je geen schrik aanjagen, maar heb jij niet de bewuste N47 motor tussen 2007 en 2009 met het beruchte distributiekettingprobleem?
Ik heb 2 weken terug hier thuis een wagen gedepaneerd gehad (Een E91 van 2008 318D) met een gebroken ketting en kapotte cilinderkop als gevolg.
Nu heeft vorig jaar een kameraad van mij exact hetzelfde aan de hand gehad, en na wat opzoekwerk blijken er verbeterde ketting geleiders en spanners te bestaan om dit te voorkomen.
Ergens zou je moeten kunnen opzoeken welke motornummers hier betrekking op hebben, maar ik zou het toch maar eens nagaan...
Sorry voor de negatieve informatie
Ik heb 2 weken terug hier thuis een wagen gedepaneerd gehad (Een E91 van 2008 318D) met een gebroken ketting en kapotte cilinderkop als gevolg.
Nu heeft vorig jaar een kameraad van mij exact hetzelfde aan de hand gehad, en na wat opzoekwerk blijken er verbeterde ketting geleiders en spanners te bestaan om dit te voorkomen.
Ergens zou je moeten kunnen opzoeken welke motornummers hier betrekking op hebben, maar ik zou het toch maar eens nagaan...
Sorry voor de negatieve informatie
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Klopt, mijn 118d van 2008 had al de boel stuk bij 4500km. Mijn buurmans 2007 118d plofte vorig jaar plotseling.
- Jeroen
- Site Admin
Nee hoor dat was mij bekend. En omdat de motor een rateltje begon te vertonen is de gehele distributie zo'n 30.000 km geleden vervangen door de dealer. Ik ga er vooralsnog even vanuit dat die zijn werk goed gedaan heeft, de distributie is iig stil, maar de turbodruk varieert wat. Deze motor heeft al wel de facelift inlaat dus het andere bekende zwakke punt van de swirl flaps is geen issue bij deze.
Regards/groeten, Jeroen
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
- Jeroen
- Site Admin
Gisteren de tuba bij Hoet gebracht, vandaag prijsopgave, als het goed is vrijdag weer klaar. Het leek de actuator te zijn maar die was het niet. De verstelling van de variabele vaantjes en de bediening daarvan was ingesleten met als gevolg een zwaar lopende en daarmee niet correct functionerende verstelling. Nieuwe verstelling, nieuwe bediening, nieuwe lagers en keerringen en voor 440 euro zijn we weer fris. Het is niet niets, maar het is wel het laatste preventieve puntje dat ik in gedachte had dus rampzalig is het geenszins.
Regards/groeten, Jeroen