Page 22 of 117

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 14, 2017 6:19 pm
by uwbuurman
T wordt mooier en beter!! :thumbsup

Re: E21 317

Posted: Thu Feb 16, 2017 2:34 pm
by Wilmo
Ik heb besloten om nu ook om te bouwen naar elektronische ontsteking. In het kader van: Wat moet je met je tijd, dan maar voluit gaan. Ik weet dat ik een ontstekingsprobleem heb, de auto startte immers moeilijk met backfire en dergelijke. Ik weet dat ik speling in mijn verdeler heb, wat lijdt tot vervroegingsproblemen omdat het tandwiel omhoog gedrukt kan worden. Ik weet dat ik al een serie condensatoren en contactpuntjes heb verbruikt en het gewoon niet meer betrouwbaar is.

Ja, ik zou naar een solid state breaker circuit kunnen gaan en de transistor weer gaan gebruiken maar dan heb ik nog steeds geen controle over de vervroeging. En als ik kijk wat die ene programmeerbare verdeler kost, dan kan ik net zo goed helemaal elektronisch gaan en BertjeConti volgen. Ik wil dus naar een Megasquirt toe, waarschijnlijk een Microsquirt om de complexiteit een klein beetje lager te houden.

Image

De grootste uitdaging? Een krukassensor. Ik durf de uitdaging niet aan met een pulley uit een M42, M43 of een M44. Die zijn breder en ik ben bang dat ik een groot probleem ga creƫren met alle andere pulleys. Ik wil dus op de standaard pulley een trigger wheel monteren. Er zijn wel dingen 'standaard' te koop maar die zijn meestal 30-1. Oftwel 31 tandjes op de omtrek met een tandje dat ontbreekt. Ik wil graag een 60-2, dus met dubbel zoveel tandjes omdat het nauwkeuriger is en BMW dat standaard ook toepast.

Image

Image

Tegen de conische kant aan is er genoeg met ruimte voor een wiel met een iets grotere diameter. Het gat in het wiel wordt recht en het wordt dus een beetje spannend om dat te monteren maar ik dacht aan of de pulley op te lassen en weer terug te draaien zodat ik het wiel erop kan krimpen. Of om het wiel met een aantal puntlasjes op zijn plek te houden.

Dat zou er ongeveer zou uit gaan zien:
Image

Zo kan het ook:
Image


BertjeC heeft een ontstekingsmodule voorgesteld die op een digitaal signaal een vonk geeft. De MicroSquirt kan maar op twee kanalen een signaal geven, de bougies gaan dus in paren een vonk geven, op die manier verspil je een vonk, hence the name: wasted spark.

Het laatste dingetje is een sensor die de druk in het spruitstuk meet en op die manier dus bepaald hoever de gasklep open staat en hoeveel vervroeging er gegeven moet worden.

De MicroSquirt kan het toerental naar een uitgang sturen, die dan weer in een standaard E21-toerenteller zou moeten kunnen.


Mocht ik nu in de toekomst toch besluiten toch naar injectie over te stappen, dan is dat in principe geen probleem. BertjeC heeft in het begin ook een tijd rondgereden met alleen de ontsteking in zijn MegaSquirt. Hij heeft zelfs op een mengeling van beide conventioneel en elektronisch gereden!

Re: E21 317

Posted: Thu Feb 16, 2017 5:13 pm
by BertjeConti
Mooie plannen hoor, ik ga dit lekker volgen.

Wasted spark is een heel veel voorkomende opzet hoor. De 4 takt motoren uit het land vam de rijzende zon hadden deze opzet al in de 70er jaren.

Re: E21 317

Posted: Thu Feb 16, 2017 10:07 pm
by bmw e12 e21
Dat ziet er interessant uit Wilmo! Ik volg ook!

Re: E21 317

Posted: Fri Feb 17, 2017 7:43 pm
by Wilmo
Vandaag de poelie gedemonteerd. Dat kostte me iets langer dan gedacht, maar dan heb je ook wat.

Image

De nokjes, die ik wel wil laten zitten, zorgen er voor dat de optie van het wiel tegen de riem aan, moeilijk wordt. Maar dan maar de andere optie. Dat vlak is 6mm, het wiel wordt 5mm en dan is er nog 3mm speling tegen het blok.
De diameter van het wiel wordt nu wel iets kleiner omdat die scherpe punt daar ook uit het blok steekt. Maar met 110mm gaat dat nog steeds prima.

De andere diameter meet ik als 60.7mm. De watersnijder geeft +/-0.2 op als tolerantie en ik wil toch een ondermaat hebben. Dus ik ga voor 60.5. Hij meet het gat waarschijnlijk ongeveer op kamertermperatuur en ik de as bij 0 graden. Ik denk dat ik ongeveer tot 300 graden wil stoken, dat geeft me een 0.2mm groter gat, dus dat zou allemaal net zo'n beetje moeten passen. En anders haal ik nog wel een tiende van de poelie af.

Re: E21 317

Posted: Fri Feb 17, 2017 7:50 pm
by BertjeConti
Let erop dat je het wiel niet te klein maakt, anders kun je beter voor minder tanden gaan.

Die 60-2 wielen zijn niet voor niks zo groot, ik schat dat de tanden op een 60-2 wiel bijna 5mm breed zijn en de opening ertussen ook bijna 5 mm. Je hebt de ruimte nodig om betrouwbaar te detecteren.
Wil je een kleiner wiel, dan moet je naar minder tanden. ik wil je voor een teleurstelling behoeden.

Volgens mij maakt het voor de nauwkeurigheid in een Megasquirt niks uit of je een veel of weinig tanden gebruikt, Megasquirt rekent helemaal in graden en bepaald het nulpunt om het moment dat de eerste tand komt na de missende tand(en).

even snel rekenen leert dat een 60-2 wiel met 5mm tand/opening ongeveer 190mm diameter moet hebben, pak je een 36-1 wiel, dan is een diameter van 120 voldoende.

Re: E21 317

Posted: Fri Feb 17, 2017 10:22 pm
by Wilmo
Dank voor je tip. Ik ga het er ook maar niet op gokken. Maar ik vind 60-2 wel mooier. Lelijk wiel:

Image

Het is een 36-1 geworden, gaat dit weekend nog naar de snijdert, hij kan het doen voor 30 euro.

MAP-sensor, die voor de luchtdruk in het spruitstuk, was bij Elfa te bestellen voor 15 euro.

Een Microsquirt is met een 8 zweetvoeten (2.10m in normale maten) lange kabel de oceaan over aan het zwemmen. Maandag ga ik even bij de sloop langs voor een ignition coil, 35 euro.

Re: E21 317

Posted: Fri Feb 17, 2017 10:28 pm
by BertjeConti
Kijk, er wordt werk van gemaakt.

Ik heb toen een map sensor en cps sensor op ebay uit china gekocht, kost geen drol, maar je moet wel geduld hebben.

Die microsquirt zal ook wel een paar weken onderweg zijn.

Re: E21 317

Posted: Fri Feb 17, 2017 10:39 pm
by Wilmo
Dat mag ik hopen van niet voor 50 dollar.

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 18, 2017 10:22 pm
by Wilmo
Vandaag deze klootzakken eruit gehaald:
Image

Wat een kutklus. De boel wilde niet fikken, het wilde niet stuk en ik ben er bijna 3 uur mee bezig geweest om hem er alleen al uit te krijgen. Ik heb zelfs het draad van een M12 draadeind eraf getrokken. Het is misschien dan ook niet goed om dat bij 0 graden te doen, dat rubber was hartstikke hard.

Ten einde raad maar met de boormachine gaten geboord in het rubber en toen kreeg ik het los. De eerste duurde 3 uur, de tweede een kwartier. Zucht.


Nieuwe PU erin. Ik had op die tweede een schuin kantje gemaakt zodat ik hem over de verjonging heen kreeg.
Image

En als laatste de bus erin gedraaid:
Image

Dank Strongflex om de twee delen van 43mm samen aan een busje te rijgen en twee 42mm delen aan een busje. Gelukkig maar dat ik verslaafd ben aan mijn schuifmaat.

Daarna met de benzinetanks aan de gang gegaan. Ik ben aan het twijfelen of ik ze helemaal kaal wil hebben of niet. Ik heb alleen geen mogelijkheid tot stralen, misschien eens bij de buren met hun 2cm dikke staalplaten aankloppen, kijken of zij iets hebben.

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 18, 2017 10:26 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, Jan Willem!

Re: E21 317

Posted: Wed Feb 22, 2017 10:18 pm
by Wilmo
Jeej! De sjeu zit er in, dit kan niet lang meer duren :shake

Image

De ontstekingstoren heb ik al opgehaald, ik kan straks met een zwak 5V pulsje een vonk op cilinder 2 EN 3 af laten gaan of op 1 EN 4. Dit ding voldoet van Polo tot Audi S3, dus het zal wel loslopen.

Image


Binnenkort gaat het feest los hier:

Elektrische koeling
Elektrische ontsteking
Lambda sensor
Elektrische snelheidsmeter
Nieuwe radiateur
Nieuwe luchtfilteroplossing


Maar vandaag was er de montage van de Billies achter:

Image

Met twee ringen om het rubber van de dempers iets beter op te sluiten in de arm.


En natuurlijk de benzinetank. Die houden het op deze manier nog wel een tijdje vol:
Image

Re: E21 317

Posted: Wed Feb 22, 2017 11:37 pm
by Peter V.
En eibach veren zie ik. Mooi werk weer.

Re: E21 317

Posted: Thu Feb 23, 2017 8:42 am
by uwbuurman
Mooi!! Maar die bilsteins moet je even draaien, dan zie je de stickertjes ;)

Re: E21 317

Posted: Sat Feb 25, 2017 11:09 am
by Wilmo
Wat nieuwe slangen gemonteerd en... Geen propeller meer. Het is een auto, geen vliegtuig. En nieuwe rubbertjes in de dynamo.
Image

Ik ben niet een originalpolizei maar om de BMW-klemmen weg te gooien, vond ik ook zowat. Dus die nog goed waren heb ik schoongemaakt en wat nieuwe besteld.

Ook begonnen met de auto terug te plaatsen op de motor:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image





Ook was er nog een verrassinkje bij de post. Een alarmlichtschakelaar, een originele uit de jaren 80. Die gaat zijn werk nog wel een paar jaar volhouden.
Image


Later bijgestaan door nog wat cadeautjes.
Image

De radiator is helemaal van aluminium en eigenlijk voor een E30 bedoeld, maar de dealer had nog de voetjes en de pinnetjes dus dat gaat prima werken. Ook heb de E30-slangen gekocht. Dat zou gewoon moeten passen omdat een M10 een M10 is. In een van twee gaten linksonder (M12x1.5) komt een thermo switch (BMW 61318376440), die is wel M14x1.5 maar het aluminium is wel zo dik dat ik het kan opboren. Samen met een Volvo relaiseenheid (9442933) gaat dat de VAG-ventilator aansturen (1J0959455F). De sensor pakt 80 en 88 graden en de fan pakt dat zo over met twee snelheden. Wat aluminium vierkante buis gaat de ventilator op de radiator monteren. Ik moet alleen nog even iets verzinnen voor de bovenste bevestiging, maar dat zullen de E21-gaten worden.

En natuurlijk de lambda-sonde met controller. Ik werd een beetje moe van telkens maar in het duister te tasten met de carburateur. Niet alleen voor deze, maar later ook als ik er mee door wil gaan. Ik heb zo in elk geval een basis voor iets meer pk'tjes. Ik denk dat ik hem gewoon in de pijp las zodat ik zelfs onder vollast kan loggen hoe het CO-verloop is. Een schermpje met de huidige waarde kan natuurlijk ook.