Page 22 of 80
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Jul 02, 2016 9:07 pm
by raymondw
Begin juni heb ik bij de E39 de olie ververst. Uiteraard weer Mobil1 New Life 0W40, alleen i.t.t. vorig jaar wel een heel stuk eerder (10,2k km i.p.v. 14,7k km). Inmiddels zitten er ook twee nieuwe achterbanden op. Aangezien de Dunlop SP Max RT’s altijd goed zijn bevallen heb ik ook nu daarvoor gekozen. Tegelijkertijd heb ik de auto uit laten lijnen (wat ook hoognodig was). Het enigste wat me nog te doen stond was een setje nieuwe filters monteren.
Die interieurfilters kosten inmiddels wel de hoofdprijs. BMW durft daar ruim 81 Euro ex BTW voor te vragen; daar krijg je er dan wel twee voor, maar toch. Veel mensen laten ze daarom nodeloos lang zitten totdat het een echte bacterie-bom is. Dat vindt ik zelf niet zo prettig, dus vervang ik ze gewoon om de twee of drie jaar.
Verder heb ik de beide ruitensproeiers en de slangenkraam daarvan vervangen. De oude meuk was behoorlijk poreus geworden waardoor er nog maar amper de helft van de opgevoerde ruitenwisservloeistof de verwarmde sproeiers bereikte. Achteraf gezien hoefde ik de verwarmde sproeiers niet eens te vervangen, maar ja….. weet dat maar eens van te voren.
Inmiddels heb ik bij de E32 ook weer wat voortgang. De rechterportierslot moest nog gemonteerd worden; nu is het nog een kwestie van afbouwen. Daarna mag de E32 naar de bekleder omdat het hemeltje iets ingezakt is. Daar ga ik me niet aan wagen.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Jul 02, 2016 9:58 pm
by uwbuurman
Goeie zaak met die filters, net wat je zegt, bacteriën te over, word je ziek van! Wat is het plan voor de e32? Ik verkeerde in de veronderstelling dat je die mee wilde hebben op vakantie?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Jul 09, 2016 1:00 pm
by raymondw
Vorig jaar merkte ik voorafgaand aan de klassieker Rai dat de afdichting t.b.v. het linker voorportier zijn langste tijd gehad had.
Daarom had ik direct al een nieuwe besteld, maar aangezien er geen leverdatum werd gegeven kon het lang duren. Als het dan te lang duurt schonen dealers hun backorder bestand op, wat op zich niet handig is, maar ja…. Op de Techno Classica sprak ik toevallig Kai Jacobsen van BMW Classic bij de witte E28S M5 van Oldenzaal Classics waar dit onderwerp in het algemeen ook ter sprake kwam. Hij gaf aan dat ze de status van alle onderdelen op de TC konden nagaan en daar bleek dat ze inmiddels weer leverbaar zijn. Omdat ik een vrij roerige periode inging, had dit daarna even geen prioriteit, maar vorige week toen ik de onderdelen voor de E39 ophaalde heb ik doorgepakt . Bij het zien van de prijs was het even slikken; voor ruim 250 Euro (inclusief de BTW, dat dan weer wel) denk je ze alle vier te hebben, maar schijn bedriegt, je krijgt er slechts eentje.
De hoge prijs heeft wel een ander voordeel; enkel diegene die ze daadwerkelijk nodig hebben en de investering in het perspectief van actuele marktwaarde kan rechtvaardigen zal daadwerkelijk een bestelling plaatsten. Bovendien werkt dit weer mee aan het scheiden van “het kaf van de koren”. Zolang ze het niet te gek maken, vindt ik het prima. Aangezien het onderdeel nummer voor het portier LV gelijk is aan de van RA (en RV gelijk aan LA), is de lengte niet helemaal pas. Dat moet je dan zelf doen, dus het was eerst zaak om de sierlijst te verwijderen en het oude rubber van de sponning af te halen.
Bij het plaatsen van het nieuwe rubber beginnen we in de bovenhoek van de B stijl. Daar maakt het rubber een rechte hoek welke bij de montage als referentie punt dient. Voor het afknippen plaatsen we het oude rubber om de exacte maatvoering te verkrijgen.
Voor het afknippen kijken we eerst nog even dat het nieuwe rubber over de gehele lengte goed in de sponning gedrukt zit; pas daarna knippen we de overtollige lengte af.
Voor de montage van de sierlijst heb ik eerst de dorpel goed schoongemaakt en de opstaande rand waar de binnen-en buiten dorpel op elkaar gelast zijn met wat ML-WAX ingesmeerd aangezien de sierlijst met metalen clips over de dorpel ‘geklikt’ wordt. Hopelijk dat het nieuwe rubber net zo lang meegaat als de oude.
Verder heb ik het kofferbak rubber vervangen. Deze sloot in de hoekpunten niet meer mooi aan waardoor eventueel waterresten achter kunnen blijven. Een nieuw rubber had ik al een hele poos liggen (die zijn wel wat goedkoper).
De oude liet zich niet in een geheel verwijderen, maar ja…. Het metaalwerk eronder zag er perfect uit, we hoefden deze enkel nog wat schoon te maken.
Het plaatsen van het nieuwe rubber is ‘appeltje eitje’. Ik heb hem nog niet vastgelijmd. Dat komt later wel; eerst wil ik het nieuw rubber laten ‘settelen’ . Pas als het rubber zich in de gootjes gevormd heeft verlijm ik het rubber.
Verder heb ik nog een brandstufdrukmeter gekocht; het pakje boter loopt nog niet helemaal optimaal en ik wil eerst uitsluiten (of bevestigen) dat het brandstofsysteem niet goed is. Meten is namelijk zeker weten.
Morgen heb ik een toertocht van de Klassieke BMW club; dat is een mooie gelegenheid om weer wat kilometers op de E28S te zetten!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Jul 09, 2016 8:59 pm
by Michiel E32
Gave update Raymond.
De deurrubbers zijn serieus duur voor een E28 zie ik wel, voor de E32 zijn ze rond de 7 tientjes geloof ik.
Ik ga snel een reserve steje aanschaffen voordat ze ook de prijzen van de E28 gaan evenaren

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Jul 09, 2016 11:25 pm
by bmw e12 e21
Pfff, dat is niet mals...
Dat zijn mss dezelfde als op een e12 vermits de deuren bijna gelijk zijn.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Jul 11, 2016 6:51 pm
by Nick1984
Amai, wist niet dat die dingen zo duur waren
Ik ben vorige week nog een zeer nette rubber samen met een hele hoop andere kleine dingen gaan ophalen voor €75, ik dacht dat dat duur was
Maar hij ziet er wel super net uit jou E28

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Tue Jul 12, 2016 8:31 am
by Jeroen
Pffff wat een prijzen. Maar ze weten bij BMW ook dat er een voldoende groot groepje mafkezen is dat ze toch bestelt... kan het weer jaaaaaren mee!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Jul 24, 2016 12:23 pm
by raymondw
Inmiddels zijn we met de E32 weer een paar stapjes verder. Het functionele probleem met de centrale portiervergrendeling (erratisch gedrag), zit niet in het rechter voorportier. Achteraf was het wel goed om het gehele slotmechanisme te vervangen, maar dit gedrag zit meer op systeem-en niet op component niveau. De juiste benadering om dit aan te pakken is om met een groepje E34/E32 experts een Systeem FMEA op te zetten en vandaar uit een plan van aanpak op te stellen, maar ja dat is het paard achter het wagen spannen….. “Hmmmm, food for thought ?!”
Ergo, het tijdens het motorproject op hold gezette reparatie van het slotmechanisme kon afgetikt worden. Dat heb ik een week of twee geleden gedaan, echter dan kom je er achter dat een aantal clipjes e.d. van de portierafdekking defect zijn. Ergens moet ik ze van de E34S wel hebben liggen, maar ja ik bestel er maar 50. Die dingen kosten namelijk de wereld niet. Verder hoort er in het portier een isolatiemat te zitten, maar die is NML. Wellicht dat Michel iets weet?
En dan realiseerde mijn vader, anno 23 juli 2016 van het jaar des heren zich dat we de E32 nog niet echt aan de tand hebben gevoeld en dat leek hem voor gisteren wel een goed idee. Omdat we deze pas in het najaar willen aanmelden, hebben we daarvoor groene platen geleend. Natuurlijk moeten we de eerste vijfhonderd kilometer, de nieuwe drijfstanglagers een beetje de gelegenheid geven om in te lopen, dus wisselende toerentallen en geen max. load. Gisteren hebben we hebben een kilometer of vijftig gereden. De belangrijkste conclusies op een rij:
• De motor pakt bij het starten nu direct op.
• De Auto is circa 10% zuiniger geworden.
• De motor, met name de distributie en de kleppentrein is behoorlijk stiller
• Het geratel bij het gas loslaten is verdwenen
Aangemerkt dat alleen de eerste twee punten een functionele eigenschap zijn, zijn de investeringen (tijd en materiaal) met name in de laatste twee niet functionele punten gaan zitten. Toegegeven, de eerste twee zijn een direct resultaat van de nieuwe ontstekingscomponenten en de door Bernd uitgevoerde injector-revisie, maar de nieuwe distributie en drijfstanglagers hebben daar geen invloed op gehad.
Bij het overnemen van het stuur viel op dat het geroffel van de uitlaat het motorgeluid overstemde. Die roffel die komt van een beginnend lekje in de einddemper, dus die gaat een keer komen. Maar dat is van later zorg. Binnenkort maken we een afspraak met een stoffeerbedrijf voor het laten fixen van het ingezakte hemeltje.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Jul 24, 2016 12:48 pm
by raymondw
Een poosje geleden hebben we een brandstofdruk meter set gekocht om de brandstofdruk van de Croma op te meten; deze start al een poosje slecht.
Die set bevat veel meer attributen dan je voor een Bosch EFI nodig hebt, maar twee essentiële attributen weer net niet. Zowel de 951 als de i.e. turbo hebben een brandstofrail met een M14x1.5 schroefdraad, terwijl de adapterslang van de set een M12x1.5 schroefdraad heeft. Volgens de handleiding zouden de daarvoor benodigde adapters erbij moeten zitten, maar helaas ….. Ondanks dat de fleebay dozenschuiver dit ook niet kon weten heb ik dit wel aan hem gevraagd, maar tot op heden geen antwoord; als mitigatie heb ik ze bij
http://www.celtemp-services.nl besteld en die werden gisteren geleverd.
Het slecht starten wordt z.w. niet vanuit een defecte LU2 inspuiting veroorzaakt. Wel viel het mij om dat de brandstofpomp niet al bij contact start, maar enkel nadat de motor is gestart. Navraag in de documentatie leerde dat dit correct is; de DME activeert de pomp pas nadat het eerste BDP signaal is waargenomen. Als de BDP sensor defect was, zou de auto helemaal niet starten, dus dat is het hem niet. Het voor de brandstofpomp verantwoordelijke toerental relais bevatte i.d.d. een aantal losse contacten, maar het door solderen ervan had geen impact. Ergo als de brandstofdruk meting een te lage waarde oplevert, is of de pomp kapot, of zit er vuil in de tank; dat laatste is gezien de lange periode van stilstand best mogelijk. Het plan van aanpak is alsvolgt.
1. Eerst een nulmeting voor de brandstofdruk en de opvoerdruk
2. Het verwijderen van de oude pomp voor een inspectie.
3. Het inspecteren van de benzine tank. Gelukkig is het gat waar de pomp inzit erg groot en toegankelijk, dus buiten dat dit een vuil karwei wordt voorzie ik geen al te grote problemen.
4. Een meting ter verificatie.
Via Geuzendam hebben we inmiddels een hagelnieuwe pomp-assembly; die van de E28 528i schijnt overigens hetzelfde te zijn. Echter de i.e. turbo staat op dit moment bij Laurens en Richard voor een nieuwe motorkap, een nieuwe voorbumper, een nieuwe voorruit (in de oude zat een ster) en het spuiten van het dak, dus dat moeten we tot na mijn vakantie doorschuiven.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Jul 24, 2016 3:43 pm
by uwbuurman
Zo, dit zijn wel weer updates!! Ten aanzien van de e32, er moeten her en der wel slopers zijn, om een stukje demping te kunnen vinden, lijkt me? Mooi dat die auto nu goed lijkt te functioneren. Het verbruik nu al kunnen bepalen lijkt me wel wat snel, immers, bij inrijden ben je veel voorzichtiger met het gaspedaal. Hoe dan ook, dat project lijkt goed geslaagd. Top!
Inzake Croma, nieuwe bumper? Is dat nog makkelijk te krijgen dan? En nog een rondje herspuiten van delen ook. Mooi hoor. Ongemerkt gaat hier ook wel weer het nodige in zitten.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Jul 24, 2016 4:02 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Zo, dit zijn wel weer updates!! Ten aanzien van de e32, er moeten her en der wel slopers zijn, om een stukje demping te kunnen vinden, lijkt me? Mooi dat die auto nu goed lijkt te functioneren. Het verbruik nu al kunnen bepalen lijkt me wel wat snel, immers, bij inrijden ben je veel voorzichtiger met het gaspedaal. Hoe dan ook, dat project lijkt goed geslaagd. Top!
Dat kan je meten door bij een constante snelheid de verbruiksmeter van de BCIV te resetten en deze op te meten. Bij 120km/h meet deze 9,4ltr/100km. Voorheen zaten we op 10,5ltr/100km.
uwbuurman wrote:Inzake Croma, nieuwe bumper? Is dat nog makkelijk te krijgen dan? En nog een rondje herspuiten van delen ook. Mooi hoor. Ongemerkt gaat hier ook wel weer het nodige in zitten.
Niet meer via reguliere kanalen; een poosje geleden werden er op MP nieuwe plaatdelen incl. bumper aangeboden; die hebben we uit Heerhugowaard opgepikt. Aangezien de vraag aan deze delen nul komma nul is was de prijs schappelijk. Maar het deel voor Laurens en Richard is wel behoorlijk i.d.d, maar dat is mijn vader zijn keus; zelf zou ik het niet hebben gedaan.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Jul 24, 2016 6:35 pm
by uwbuurman
raymondw wrote:
Dat kan je meten door bij een constante snelheid de verbruiksmeter van de BCIV te resetten en deze op te meten. Bij 120km/h meet deze 9,4ltr/100km. Voorheen zaten we op 10,5ltr/100km.
Je geeft overigens aan dat het lagere verbruik door rand zaken komst en niet door de klus zelf. Kan het zo zijn dat interne wrijving en het slepen van de ketting invloed had? Ik kan me voorstellen dat een mooi en goedlopend blok makkelijker aan zijn vermogen komt dan een blok in de staat zoals het was. Immers, een kapotte visco heeft al invloed op het verbruik...
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Jul 30, 2016 6:52 pm
by raymondw
Het is weer de periode van de jaarlijkse zomervakanties. Ook al heb ik door het gehele jaar heen wel mijn eigen uitstapjes, ik kijk toch altijd uit naar de vakantie met mijn gezin. Dit jaar is de vijfde keer dat de touring meegaat en ik hoop dat dat nog even zo blijft.
Ik probeer al jaren de zaterdag als reisdag te mijden. Dat lukt me behoorlijk goed; zo ook vrijdagochtend toen we tegen een uur of vier s ’morgens zijn ingestapt. In de weken ervoor heb ik een rondje filters en motorolie gedaan, zeg maar het standaard inspectie en onderhoudswerk. De heenreis verliep eigenlijk best voorspoedig. In tegenstelling tot voorgaande jaren hebben we dit keer voor de Sauerland autobahn (A45) gekozen; even na Wurzburg pakten we de welbekende A7 op en die was verassend leeg waardoor we voor langere tijd circa 180km/h als kruissnelheid heb kunnen aanhouden. Het laatste stukje van Memmingen naar Fussen is altijd mijn favoriet. In de aanloop naar de Alpen stijgt de autobahn behoorlijk en de vele lange linker en rechterbochten maakt dat een leuk stukje sturen. De M54B30 heeft in zijn geheel geen moeite om de vier inzittenden met vakantiebepakking met 180-200km/h naar boven te sleuren. Hierdoor waren we tegen een uur of twaalf bij de grenstunnel bij Fussen. Richting Reutte werd het behoorlijk druk, zelfs filevorming naar de Fernpass. Omdat ik geen sleurhut heb, kon ik mijn standaard alternatieve route over het Hahntenjoch uit de kast trekken. Die is verboden voor sleurhutten, crampers en al dat vrachtvolk en dus altijd rustig.
Bij het inrijden van Reutte merkte ik op dat het stuur ineens scheefstond. De E39 was net een paar weken uitgelijnd….totdat er ineens een melding ‘niveauregeling’ inactief op de BC verscheen. Aan de wegligging van de auto merkte ik dat net echt. Normaal gesproken is dat geen goed uitgangspunt om de bijna 1900 meter hoge Hahntenjoch te rijden, maar het langzaam rijdende en stilstaande verkeer op de veel lagere Fernpass is dat eigenlijk ook niet. Een bezoek aan de BMW garage was noodzakelijk en de kortste en snelste route liep wel via het Hanhtenjoch. Met een veel lager dan normaal rijtempo kwamen we daar tegen een uur of half twee aan.
Boven aan het Hanhtenjoch zijn we even gestopt en toen bleek wel hoe ver de linksachter poot was ingezakt. De eerstvolgende BMW dealer zit in Imst, maar ik heb gekozen voor Netzer in Landeck. Die ligt net wat dichter bij mijn vakantie adres. Tegen een uur of drie vrijdag s ’middags hoef je normaal niet meer echt op activiteit te rekenen, maar niets is minder waar. Ze vermoeden een defecte luchtbalg van de achtervering; ter bevestiging werd er naar gekeken en i.d.d. de luchtbalg linksachter was gescheurd waardoor deze geen druk meer vast kan houden. De oorzaak is ouderdom van het rubber. Daarbij merkten ze op dat de andere nu ook wel snel kan komen; dat kan 1000km zijn of 20000km, maar dat is niet te voorspellen. Omdat het geen optie is om met een defecte luchtbalg weer naar huis te rijden laat ik het hier repareren.
Ze adviseerden tevens om net veel verder meer te rijden, maar Landeck naar Serfaus is amper dertig minuutjes dus die gok nemen we maar, met name omdat het vanaf Reutte met aangepaste snelheid wel te doen was. Het risico zit niet zozeer in de wielophanging zelf, maar wel in het eventueel doorbranden van de compressor. Normaal gesproken zou ik het advies opvolgen, maar met een vol bepakte auto op amper een half uurtje….. De offerte valt mij alleszins mee; maandag gaat de E39 naar de dealer in Landeck voor het vervagen van de luchtbalg. Het rechter exemplaar pak ik thuis wel op.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Jul 30, 2016 7:08 pm
by 323baur
Vroeg of laat zijn alle e39t een keer aan de beurt. Vervangen is idd vrij simpel. Bij mijn tds heeft de vorige eigenaar het mogen doen. Idd niet lang mee rijden. Met ee. Dergelijk lek gaat de compressor over ure. Draaien. Bij jou is blijkbaar het lek zo groot dat het zichzelf uitschakelt.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Aug 01, 2016 9:27 am
by Jeroen
Beetje jammer, maar het is met beladeing natuurlijk ook wel het moment van beproeving. Ach, vandaag weer klaar en duimen voor de andere kant. Laat die het nog even volhouden! Mooie vakantie gewenst!