Page 22 of 45
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Wed Jan 18, 2017 9:40 pm
by bmw e12 e21
Gisteren mijn kopje terug gehaald bij de vlakker.
Ziet er al wat netter uit.
Bij demontage:

Nu:

Nu is het te koud om in de garage te werken, 6graden, brrrr.
Geen probleem als het dringend werk is. Maar de motor is dat niet dus blijft die even liggen.
Ik moet toch eens gaan zien om het kot te verwarmen.
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Wed Jan 18, 2017 11:27 pm
by uwbuurman
Die is er mooi uitgekomen!! Ik heb vanavond het kacheltje lekker op 17 gezet. Heerlijk!
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Thu Jan 19, 2017 7:51 am
by Jeroen
Supernetjes geworden!
Haha hier is de garage ook prima op temperatuur. Sterker nog, een paar weken terug de radiatoren wat dichtgedraaid want het werd er warmer dan in de woonkamer hahaha.
Zeker een aanrader. Voor je auto's, maar ook omdat dit toch de maanden zijn waarin je 's avonds binnen bivakkeert. Kun je je tijd nuttig besteden

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Thu Jan 19, 2017 8:57 am
by gerrit323
Kop ziet er idd zeer mooi uit .. een warme garage .. dat wil idd iedereen .. ook hier staat de e30 in een droge maar koude garage .. werken doe ik er dus nu niet aan

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Sat Jan 21, 2017 8:23 pm
by bmw e12 e21
Bedankt mannen.
Door de koude in garage had ik de kop met onderdelen mee naar binnen genomen om hem lekker in elkaar te zetten.
Niet dus....
De VICTOR REINZ pakkingset had al verkeerde pakkingen(van 1.8 carbu), nu zo te zien ook klepsteelrubbers van 1ste type...
Wat een prutsers bij Reinz.
Dat word weer wachten op de juiste....
De linkse is de gedemonteerde (beschadigd door demontage), de rechtse die in de pakkingsset.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Sat Jan 21, 2017 9:24 pm
by Nick1984
Kop ziet er netjes uit! ja verwarming in de garage kan je nu echt niet missen, mijn allesbrander draait overuren nu :p

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Sat Jan 21, 2017 9:41 pm
by bmw e12 e21
Heb jij het niet te warm Nick? Das een hele ketel!
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 9:28 pm
by bmw e12 e21
Zo, het is weer tijd voor wat updates. Met het warmere weertje heb ik enkele avonden een uurtje kunnen werken.
Eerst heb ik voorzichtig de bovenste schroefdraden van de inlaat losgehaald, gereinigd en omt loctite verzegeld.
Via deze weg kan al eens een olielekje ontstaan daar de schroedraad in de kop uitkomt.
Ook de schroedraadgaatjes waar bij een originele 318i de koude luchtschuif staat heb ik met loctite en RVS schroefjes verzegeld.

Vervolgens alle JUISTE klepsteelhoedjes van olie voorzien om ze dan voorzichtig op de klepgeleider te drukken met beehulp van het bijgeleverde ''kapotje''.

En vervolgens de kleppen terug erin met de originele BMW tool.

Ziezo:

Dan de kop weer van tuimelaars en tuimelaar assen voorzien:

Lagerkappen terug monteren met montage pasta(thx voor de tip Raymond!). Bij men 323i had ik gewoon olie gebruikt.

En alles mooi op koppel zetten:

Zuigers van nieuwe zuigerveren voorzien:

Vervolgens heb ik de 4 zuigers in een olie badje gedompeld en een nachtje laten uitdruppen.
Om ze vervolgens te monteren:

Dat met alle 4:

Alles op koppel vastzetten met nieuwe drijfstang moeren:

En de oliepomp erop om de kettingspeling te meten.
2x 0.1mm spacer is iets te weinig, dus maar nog 2 stuks bijbesteld:

Dan nog even de klep indruk tool getest. Maar die wordt pas gebruikt als ik de injectorgaten gedicht heb.

Handig dat ik dat allemaal kan lenen bij Brouwers.
Dan gaat de nokkenstok er terug in.
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 9:38 pm
by bmw e12 e21
Vervolgens nog wat klein spul binnen gekregen.
Verschillende sproeiers om icm de active Lambda meter van Peter_p men WEBER af te stellen:

Een branstogpomp die zijn debiet aanpast aan de vraag van de motor.
Dat is belangrijk daar ik geen retourleiding heb.
0.2bar output, het max toelaatbaar van WEBER.
debiet: 110l/h.

Nog wat kleppen om al men benzine/ontluchtingsleidingen te vervangen.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 9:43 pm
by uwbuurman
Man, wat een mooie werken weer, Remy. Knap dat je het kunt en durft. Erg knap. Wordt een fijn motortje.
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 10:03 pm
by BertjeConti
Leuk winterklusje inderdaad. Het gaat vooruit.
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 10:16 pm
by Peter_P
Proper werk.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 10:26 pm
by gerrit323
Zeer mooi werk .. duidelijke beschrijving

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 11:15 pm
by Peter V.
Machtig mooi om te zien. Ik ben wel benieuwd naar die brandstofpomp. Dit ivm de opbouw van mijn weber setup. Ik weet dat VGS vroeger gewoon de originele mechanische pomp gebruikte bij de 320, uiteraard wel met retourleiding.
Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983
Posted: Fri Feb 10, 2017 11:30 pm
by 323baur
Het ziet er zo simpel uit..respect!