Page 23 of 117

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 26, 2017 12:03 am
by uwbuurman
Mooi!!

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 26, 2017 9:36 am
by BertjeConti
Sow, dat is een heel pakket, je bent wel met een hoop projecten tegelijk bezig.

Leuk om te zien dat een motor er ook op de "fabriek" methode weer in kan.

Is het een breedband lambda? Welke regeleenheid heb je erbij?

Re: E21 317

Posted: Sun Feb 26, 2017 9:59 am
by Wilmo
Het is wel wat veel, maar het is niet zo dat het ene het andere uitsluit. Ik ga eerst de radiateur monteren en daarna heb ik in principe een rijdende auto. De lambda sonde is 'alleen' een gat boren in de uitlaat en de plug lassen, zodat ik een mogelijkheid heb de carburateur af te stellen en ik niet met het schaamrood op de kaken bij de keuring sta. De snelheidsmeter heb ik wel eens de neiging tot vergeten, maar staat toch op het lijstje.
De propeller kan er zo weer op en alles werkt gewoon, mocht ik in tijdsnood komen of iets dergelijks. Het gebeurt niet al te vaak dat je een paar weken aan een auto mag besteden dus ik doe alles maar wat ik al lang wilde doen :) Ik heb de Innovate LC-2 gekocht.

- Radiateur plaatsen
- Gat boren, lassen en uitlaat terug plaatsen
- Trigger wheel monteren en versnellingsbak plaatsen
- Hallsensor voor de snelheidsmeter monteren en meters monteren in dashboard

Nu heb ik in principe weer een rijdende auto.

- MAP-sensor + relais netjes in een doosje
- CPS + beugel
- Ontsteking
- Kabelboom + Microsquirt plaatsen

- Koeling radiateur
- Lambda plaatsen

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2017 9:38 pm
by Wilmo
Vandaag de E30-snelheidsmeter in de auto gebouwd:

Image
Image

En omdat Remy dat ook bij zijn spruitstuk had gedaan, kreeg ik ook vertrouwen dat het goed zou komen.

Image
Wel met een kleine porie waarvan ik eerst dacht dat het een lek was. Maar het lijkt een porie te zijn.

Image

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2017 9:48 pm
by bmw e12 e21
Mooi Wilmo!

Hoe heb je de e30 meter aan de e21 schaalverdeling aangpast?
Heb je ook een WEBER 32/36 gekocht?

grt
Remy

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2017 10:09 pm
by Wilmo
De E30-meter wordt met een computertje aangestuurd, dus die moet ik sowieso nog kalibreren.


Ik rijdt al met een Weber sinds de zomer van 2015 ;)
Alleen toen durfde ik de gok niet aan om het spruitstuk op te boren.


Nu hebben we in elk geval dezelfde opzet, dus wie weet wie er sneller is ;D

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2017 10:14 pm
by bmw e12 e21
Wilmo wrote:De E30-meter wordt met een computertje aangestuurd, dus die moet ik sowieso nog kalibreren.


Ik rijdt al met een Weber sinds de zomer van 2015 ;)
Alleen toen durfde ik de gok niet aan om het spruitstuk op te boren.


Nu hebben we in elk geval dezelfde opzet, dus wie weet wie er sneller is ;D
Mooi, dat oogt lekker origineel en kan je goedkoop een 5-bak van een e30 rijden. :thumbsup

Alle beetjes helpen. Welke sproeier bezetting heb jij?

Re: E21 317

Posted: Tue Feb 28, 2017 10:38 pm
by Wilmo
Volgens mij 2x60 maar dat weet ik alleen omdat het zakje met '60' erop leeg is en er een gebruikte 50 en een 55 in zitten! Maar ik heb alleen nog maar met de idle jets gefoefeld.


Straks als ik de lambda heb geïnstalleerd kan ik er echt mee aan de puzzel.

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 03, 2017 8:01 pm
by Wilmo
Vandaag kon ik het wiel ophalen waar de Microsquirt de positie van de krukas mee kan bepalen.

Het was op de onderkant van de tolerantie, dus ik was een beetje bang dat het niet zou gaan passen zonder vijlen, maar het ging prima!

Een watersnijder snijdt met een taper, dus een kant zou beter moeten passen dan de andere kant.
Image
Image

De tweede zijde past stukken beter.


Dus de poelie in de vriezer.
Image

Het wiel onder de grill.
Image

En dan gewoon op elkaar leggen. Vast als een huis.
Image

Ik heb het nog wel met drie laspuntjes vastgezet. You never know.
Image
Image

En de beugel is ook alweer klaar. Als de sensor ook werkt, dan aflassen en afwerken. Ik heb de sensor al getest op de tafel, en het werkte! Alleen kwam ik een hand tekort om een video te maken.
Image


Plus nog wat andere dingetjes gedaan vandaag. Nu ik de poelie vast kon zetten, kan morgen de bak er weer onder. Ik denk dat ik morgen ook de kabelboom van de Microsquirt eens uit ga leggen in de motorruimte, eens kijken wat ik daarvoor nodig heb. Hall sensor voor de krukaspositie monteren en dan de nieuwe krimptang maar eens uitproberen voor wat stekkers.

Ook de uitlaat was afhankelijk van het triggerwiel, immers versnellingsbak, uitlaat. Man, nu kan ik lekker weer vooruit!

Als het een klein beetje meezit, misschien op woensdag wel starten? :crazy

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 03, 2017 8:16 pm
by uwbuurman
Gaaf hoor!!!

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 03, 2017 8:34 pm
by Peter V.
mooi project zo.

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 03, 2017 9:28 pm
by bmw e12 e21
Mooi Wilmo!

Re: E21 317

Posted: Fri Mar 03, 2017 9:46 pm
by BertjeConti
Mooi triggerwiel hoor.
Hij gaat lekker zo, ben benieuwd naar de vorderingen

Re: E21 317

Posted: Sun Mar 05, 2017 9:56 am
by Wilmo
Gisteren de versnellingsbak er weer ingehangen. Een boutje draait door, daar post ik vanavond wel een foto van want ik weet nog niet echt hoe ik dat ga oplossen.

En ook maar eens de kabelboom uitgelegd. Best wel prima dat wanneer je alleen de ontsteking doet, het grootste deel van de draden in de auto mag blijven liggen :)

Hier de sensor in de auto, inmiddels is het al afgelast en afgewerkt.
Image

Het grootste deel van de draden is ongebruikt :)
Image

En hier deels uitgelegd over de motorruimte.
Image

Rechtsboven komt een doosje met het relais en de MAP-sensor (manifold absolute pressure). Dwarsover ligt een gele kabel voor de spanning voor de sensor. Zwart en rood gaan naar de ontstekingsmodule.

Re: E21 317

Posted: Sun Mar 05, 2017 11:49 am
by 323baur
Voor mij is het totale abracadabra maar ik vind je vindingrijkheid erg leuk om te lezen.