Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3094
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by BertjeConti »

Perfectionist aan t werk


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Zo dan. Alweer halfjaar niks gepost. Maar er is van alles gebeurd. Bij die kop hoort inmiddels een NOS nokkenas. Die gaat er binnenkort in en dan is die kop eerst klaar en ingepakt, tot de motor is aangepakt, het onderblok moet nog helemaal uitelkaar.

Na de kop en de brandstofpompunit en de tank, ben ik verder gegaan met diverse werkzaamheden. Foto's volgen nog, maar nu eerst de update.

Ik heb de lagers in de draagarmen achter gezet en de asstompen weer teruggezet. Dat kan pas nadat de stofplaten er weer op zitten, dus ook die zijn gemonteerd. Verder heb ik wat klein grut vast gepakt en opgeknapt, een uitlaatbeugeltje, een setje NOS knipperlichten dat nog heel smerig was etc. Bevredigend om de stapel doosjes in de kast te zien groeien met verse spullen, gereed voor montage.

Het stuurhuis is gereviseerd, bij Rini van Hydroline trade. Wederom erg blij met z'n werk, hoewel we pas weten hoe goed hij is als we gaan sturen. Maar het ziet er prachtig uit en de tussentijdse foto's geven goede aanwijzingen dat de professional zijn dingen heeft gedaan! Het potje, dus het reservoir, had ik al opnieuw laten verzinken, net als de hogedrukslang en de beugels. De beugel voor het potje is gecoat en de pomp en de poelie heb ik vorige week helemaal gereinigd en in de epoxy gezet. Kortom, de complete stuurbekrachtigingsset is gereed voor montage.

Inmiddels heb ik ook de carterpan van het onderblok gehaald, omdat ik moest weten wat voor oliepomp ik heb. Er zijn twee soorten, de nieuwere met een centrale moer op het tandwiel en de oudere, met een tandwiel dat met 3 boutjes vast zit. Waarom ik dat moest weten? Omdat ik de complete distributieset heb gekocht. Dat is bij een M30 een kettingset. Maar BMW levert veel delen niet meer, dus het is shoppen en overal wat opscharrelen.

Bij BMW kocht ik de distributieketting, de oliepompketting, het krukastandwiel, de geleider en wat klein grut. Bij W&N de kettingspanner en het nokkenastandwiel. Beide vermoedelijk FebiBilstein. Tot slot bij Marc Dürscheidt het juiste oliepomptandwiel en een plunjer voor de spanner. Deze worden in eigen beheer vervaardigd en CNC gefreesd. Hij gebruikt het ook in de racerij, dus dat is wel goed. Helaas kon hij het nokkenastandwiel niet leveren.

Volgende stappen (parallel) zijn remklauwen reviseren en netjes maken en het onderblok demonteren. Mijn doel is het onderblok komende winter aan te pakken. Hopelijk kunnen we verder met de spullen die ik heb. Dus de krukas en de zuigers en het onderblok zelf. Als dat zo is, dan heb ik volgend voorjaar een gereviseerde motor. Gaan we meemaken.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2527
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by Manitoba »

Prachtige, nauwkeurige en planmatige aanpak weer, Koos. Zelfs zonder foto’s kunnen wij ons voorstellen hoe al die “nieuwe” spulletjes, keurig in gesorteerde doosjes in je onderdelenmagazijn (komen te) liggen.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1425
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by raymondw »

Hoi Koos,

Mooie gefaseerde gestructureerde - eerst alle componenten aftikken en dan integreren (samenbouwen). Dat is de enige manier. Maar vraagt wel om een engelengeduld.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by Jeroen »

Goed bezig, lekker gestructureerd en vooral geen haast. Ook deze auto wordt weer een waanzinnig mooi apparaat.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4592
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by gerrit323 »

Mooi man .. Als deze ooit stottert Koos .. vervang dan de benzinepomp :D
Last edited by gerrit323 on Mon Jul 29, 2024 10:38 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Hahaha, ik zal er aan denken. De nieuwe pomp voor deze ligt al in de kast. Maar dat is ook een Bosch :bag
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Weinig tijd gehad de laatste maanden, maar ondertussen zijn toch alle 4 remklauwen gereviseerd. Dat had voor de voorklauwen meer voeten in de aarde, dan gedacht vooraf. De klauwen waren erg vuil, 20 jaar niet stilgestaan, dus tja. Ik heb de klauwen moeten splitsen om de 4 zuigers eruit te krijgen. Van 1 klauw werkte zelfs dat niet en heb ik een andere klauw moeten gebruiken, van een ongeventileerde set. De zuigers waren namelijk vastgerot en op geen enkele manier te verwijderen. Enige verschil is het tussenstukje, waardoor de geventileerde schijf er tussen past. Dus dat tussenstukje uit de ene klauw, 2 betere helften van de andere klauw en zo kwam ik tot een netjes setje.

De achterklauwen zijn allemaal gelijk, daar heb ik het setje gepakt dat me het netste leek, een rondje schoonmaken gaf dat ze nagenoeg nieuw zijn!! Mankeerde niks aan, alles soepel, alles fris.

Alles gelakt, voorzien van opnieuw verzinkte ontluchtingsnippels, waarvan elke voorklauw er maarliefst 3 stuks heeft, en tot slot voorzien van schoongemaakte originele Até dopjes. Die zijn er aftermarket ook, maar wijken net af van het origineel, door slechts 2 ribbels in de rand, ipv 3.

Ook de vers verzinkte 12.9 bouten voor montage erbij en samen met de nieuwe zuigers en rubbers verpakt en in de kast gelegd. De klauwen heb ik in de boring voorzien van keramisch vet tegen corrosie. De rubbers en nieuwe zuigers monteer ik pas als de boel wordt gemonteerd. Heb al wel de schijven, maar nog niet de remblokken en de slijtindicatoren. Die zullen in de volgende bestelling zitten.

Plaatjes volgen.

Daarnaast veel klein grut weer, klemmetje hier, sensortje daar. En zo heb ik ook het thermostaathuis, een nieuwe, voorzien van de juiste sensoren, afdopboutjes, een schoongepareld deksel en de nodige boutjes. Pakkingen erbij. De thermostaat zit ook in de volgende bestelling.

Soms heb je iets niet op de planning, maar bepalen externe factoren een volgend deelprojectje. Zo kwam Gerwin voor de Eifel met de gedachte om andere stoelen te plaatsen in zijn e23, namelijk Recaro's. En laat nou net de late e12 stoelframes gelijk zijn aan de handbediende e23 frames. En ik heb zowel een linker als een rechter in hoogte verstelbaar en kantelbaar frame, met daarop Recarorails. Gerwin wilde ze wel graag lenen, met een setje Recaro's van Jan, om te proberen. En daarom moest ik die voor het licht halen.

Een mooie aanleiding om gelijk dat allemaal compleet te maken. Ik miste nog een paar plastic kappen en wat schroefjes. Wat andere delen had ik inmiddels al gekocht, maar twee kappen zijn NLA en niet te vinden op internet. Laat Remy die nou precies NOS op zolder hebben liggen!! Die mocht ik hebben, waarvoor nogmaals zeer grote dank van mijn kant. Zo heb ik daar ook alles compleet. Zodra de frames terugkomen van Gerwin, zal ik ze opnieuw spuiten en klaarleggen voor montage.

Mooi verhaal over de stoelen die er op komen, bij mij namelijk geen Recaro's, maar ASS stoelen, die ik bij de auto kocht. Naar verluid zijn dat origineel geleverde ASS stoelen, in de e12, maar ik kon er niet veel over vinden. Tot er eerder dit jaar een e12 m535i in Frankrijk te koop stond waar Ite me op wees, waar dezelfde ASS in zitten. Daar stond bij dat ze in 53 van 930 m535i's zijn geleverd. Tamelijk zeldzaam spul dus en ook nog eens steviger en fijner zittend dan de Recaro's die al erg fijn zijn. Overigens, die stoelen staan ook in de e12 Motorsportfolder van BMW. Maar hoeveel niet M535i e12's zullen er mee uitgerust zijn, affabriek? Ik denk nietdaf dat er veel zijn geweest.

De volgende stap is revisie van de dynamo. Die ligt al op de werkbank, de nieuwe ontstoorder ligt al klaar, binnenkort de lagers en een nieuwe spanningsregelaar bestellen en dan kan datbwerkje beginnen. En dat wat ik in juni schreef over de motor, daar wil ik ook mee aan de gang. Maar of ik daar spoedig aan toekom?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by Jeroen »

Eén ding is zeker, Koos zit niet stil, altijd wel een projectje of wat lopend. Interieur gaat wel heel gaaf en bijzonder worden met die ASS stoelen!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

Tnx!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by 323baur »

Cool koos!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1425
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by raymondw »

Mooi werk Koos, weer een stap verder. En interessante info over de ASS stoelen
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by uwbuurman »

En daar zijn ze dan, de plaatjes bij de praatjes. Het stuurhuis is zoals gezegd bij Rini van Hydrolinetrade geweest. Het is een net stuurhuis van binnen, daar ben ik blij mee. Maar het is nu ook een mooi stuurhuis van buiten. Blijer nog daarmee!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Aan het stuurhuis zit een arm die de stuurstangen en spoorstangen beweegt. Om dat te laten werken zit er een tweede arm aan het subframe en daar zit een bus in, waar een bout doorheen zit om die arm aan het subframe te bevestigen. Helaas die die bus, rubber in staal al een poos NLA. Zo heeft Rob een e28 bus moeten toepassen op de Pastel rallyE12, maar dat is geen straight fit. En dus was ik erg blij met twee NOS BMW exemplaren van die bus.

Image

De draagarmen achter in elkaar gezet. Dat heb ik vooral gedaan om te voorkomen dat er roest in de draagarmen en eventueel stellingkastschade aan de asstompen zou ontstaan. Met lagers, vet en asstompen op hun plaats kan dat niet meer gebeuren. De moer op de asstompen moeten nog wel op moment gezet worden, maar dat komt later.

Image

Image

Image

Het leuke van vers verzinkte spullen is dat je alles moet uitzoeken. Welke bouten op welke plek? Het moeten uiteraard wel de juiste zijn. En zo trof ik een bosje 10.9 bouten aan, die ik niet wist te plaatsen, kon niet bedenken waar ze voor waren. Remy wist de oplossing, ze zijn voor de montage van de tonlagers op de achterasdrager. Dus dan moeten daar de juiste zelfborgende moeren (ja, werking onderzocht, alle moeren oké) op en de juiste ringen. Waarom weet ik niet, maar de bovenste ring moet een fractie dunner zijn dan de onderste. Dus nu ligt er een setje bouten met moeren en ringen klaar voor montage bij de nieuwe tonlagers. Het zijn slechts details, maar ik kan er van genieten.

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Nov 24, 2024 11:00 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by Jeroen »

Weer een heerlijke Koos treatment haha. Zo lekker als je staks al dat mooie spul 1 voor 1 zo uit het rek pakt, klaar om te monteren!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
nic65
Upcoming E21 fanatic
Posts: 174
Joined: Tue Sep 18, 2018 2:12 pm

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i

Post by nic65 »

:thumbsup :thumbsup
Post Reply