Circa 15000 kilometer na de motorrevisie is de E28 wel aan wat groot onderhoud toe. De olie ververs in regelmatig, bijna elke 5000 km, dus die valt in mijn schema buiten de onderhoudswerkzaamheden, maar de andere werkzaamheden gerelateerd aan een inspectie II is een ander verhaal. Tijdens mijn vakantie had ik de noodzakelijke onderdelen al besteld.
Het luchtfilter van de M88/3 is specifiek voor dit motortype; de oude heeft net iets meer dan 15k km achter de kiezen en zat er ook in toen de motor in Juni 2008 plofte; nu heeft hij zijn beste tijd gehad.
Aan de oude bougies kun je goed zien dat het AFR lekker rijk staat; maar daarmee verouderen ze ook sneller. Het bougiebeeld van alle zes de exemplaren licht mooi dicht bij elkaar.
Bij het controleren van de klepspeling; bleken vier uitlaatkleppen ietsje te krap te staan (0,27..0,28mm). De plaatjes kon ik onderling verwisselen waardoor ze nu weer op 0,30..0,31mm staan.
De inlaatkleppen stonden nog precies zo zoals ze tijdens de revisie zijn afgesteld. Verder heb ik de kettingrek gemeten, maar deze mag na 15000km nog geen naam hebben. Dat bleek zo te zijn.
Op dat moment wilde ik de auto beter op de brug zetten, waarvoor ik hem even moest starten, maar ondanks dat de startmotor de motor mooi liet draaien, startte de M88/3 niet door. Dus alles nog maar weer eens gecontroleerd, immers de AFM moest voor het vervangen van het luchtfilter losgekoppeld worden, evenals de bougiekabels voor het vervangen van de bougies, maar alles was OK, dus de bekende checks doorgevoerd. Daar had ik al eerder over geschreven, dus geen zin om te herhalen anders dan dat een eerste indicatieve meting wees op een te lage benzinedruk. Daarmee was er meteen een no-Go voor de E28S voor de Voerrally. Met amper twee dagen te gaan was het onmogelijk om op tijd de juiste diagnose te stellen, de onderdelen te bestellen en deze te vervangen, al zou het aan het benzine filter kunnen liggen; deze moet normaal om de tweede inspectie II vervangen worden (dus 60k km). De oude heeft er net 18k km opzitten, maar is wel 14 jaar oud, dus het werd weer eens tijd.
Maar ook het nieuwe benzine filter leverde niet het gewenste resultaat. Duidelijk is wel dat het een benzinedruk probleem is, maar de opvoerdruk van de beide pompen had ik nog niet opgemeten. Dat heb ik vanavond gedaan. Bij de eerste keer leverde dat 2,5bar druk op, echter een van de O-ringen in de koppelstukjes zat niet goed waardoor er benzine wegspoot, dus snel weer het overbrug contact verwijderd. Daarna de O-ring in het koppelstuk vervangen en een nieuwe meting; bingo, amper 0,5bar hetgeen veel te laag is.
Daarna heb ik de kraan dichtgedraaid zodat de opvoer capaciteit van de pompen zelf wordt getest. Dat leverde iets meer dan 5,5bar op hetgeen meer dan voldoende is. Dit levert dan meteen een eerste conclusie op; beide pompen zijn goed.
Daarna de kraan weer open gedraaid; dit leverde hetzelfde resultaat (0,5bar benzinedruk) op. Ofwel, voorzichtig aan kunnen we gaan denken aan een defecte brandstof regelaar. Om dit te bevestigen heb ik de retourslang dichtgeknepen. Dat leverde meteen een verhoging van de benzinedruk op. Vervolgens heb ik deze metingen een aantal keren gereproduceerd. Dat leverde geen andere resultaten op waardoor we nu kunnen concluderen dat de benzinedruk regelaar de geest gegeven heeft.
Deze meting hebben we bij de Croma ook uitgevoerd; alleen is het daar wel de benzine pomp die de geest heeft gegeven. Je hoort hem nog wel ietsje, maar deze bouwt in zijn totaliteit geen druk meer op. Het is verwonderlijk dat deze nog uberhaupt wil starten.
Een nieuwe pomp voor de i.e. turbo hebben we inmiddels bij Geuzendam gescoord. Eerst de E28S maar afmaken. De benzine druk regelaar zal ik morgen bij Broekhuis bestellen; dan kan ik die a.s. vrijdag of zaterdag vervangen. Daarna nog even de KVS en de bakolie verversen en de E28S moet er weer een jaar of wat tegen kunnen.