Page 24 of 27
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Wed Aug 19, 2020 8:40 am
by Jeroen
BertjeConti wrote: Wed Aug 19, 2020 8:06 amVervang ook meteen de achteruit rij schakelaar als je de bak eronder uit hebt

eh da's een puntje, die heeft het nooit gedaan bij deze vijfbak, mogelijk is er in de bak iets afgebroken of verbogen, ik heb alle types schakelaars al geprobeerd maar isse nie werken nie, maar als ik de stekkertjes tegen elkaar houd gaan de lichten gelijk aan. Nu handmatig schakelbaar gemaakt (da's ook leuk voor op de snelweg haha).
Ik heb nog een reserve 5-bak, die kan ik alvast een opfrisronde geven, als de boel dan toch los moet wissel ik gewoon de bak.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Wed Aug 19, 2020 8:43 am
by BertjeConti
Goed plan!
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Wed Aug 19, 2020 11:23 pm
by uwbuurman
Ja, dat werkt het beste.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Wed Jun 30, 2021 11:11 am
by Jeroen
Als het effe kan zouden we in september met de auto naar Italië willen karren. Zou best leuk zijn om dat weer eens met de Baur te gaan doen, dus die moet maar even aandacht hebben. In elk geval even distributie en misschien ook eindelijk eens die originele elektrieke antennee inbouwen. Verder gewoon even rondje check up. Allemaal prima klusjes voor deze zomer.
Op termijn ga ik nog wel een paar andere dingen aanpakken:
- het stuurhuis lekt licht (in de rubber balg van één van de uitgaande stuurassen overigens) en daarvoor ligt nu mijn reservehuis bij Hydroline ter revisie
- ben inmiddels begonnen om een reserve versnellingsbak te voorzien van verse keerringen, die gaat er tzt onder met alles er omheen ook gelijk nieuw (hardyschijf, steunlager, koppeling, etc)
- er zit olielekkage tussen bak en blok, meest waarschijnlijk krukaskeerring dus die pakken we dan ook gelijk mee
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Wed Jun 30, 2021 3:29 pm
by Manitoba
Goeie klusjes om je auto nog perfecter te krijgen, Jeroen. Moet een feestje zijn dan in de Eifel en daarna door naar Italië.
Greetz,
Walter.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Thu Jul 22, 2021 11:15 pm
by Jeroen
Eerste plaatje dat ik krijg van Rini van Hydroline, stuurhuis is netjes en prima te reviseren en de pomp kwam als nieuw uit het ultrasoonbad. Kijk, daar kunnen we wat mee!

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Thu Jul 22, 2021 11:22 pm
by uwbuurman
Lekker! Dat wordt fijn en netjes!
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Fri Jul 23, 2021 12:08 pm
by Manitoba
Mooiuh spulluh!
Greetz,
Walter.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Fri Jul 30, 2021 8:01 pm
by Nick1984
Proper werk

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Fri Jul 30, 2021 9:43 pm
by gerrit323

super!!
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Sun Aug 01, 2021 10:30 pm
by bmw e12 e21

Dat stuurhuis is weer goed voor 40jaar.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Wed Aug 04, 2021 11:40 pm
by Jeroen
Vandaag gereviseerde stuurhuis en dito pomp opgehaald bij Hydroline (foto's komen nog wel). Naast alle mooie ontwikkelingen die Rini openhartig schetst, zoals zijn activiteiten voor de nieuwe DTM racers van BMW, hebben we ook nog even gesteggeld over een korter (directer) stuurhuis voor een E21. In onbekrachtigde vorm is er wel zoiets, in Engeland duiken die af en toe op, maar bekrachtigd heb ik die nog nooit gezien.
Rini legt uit dat als je enigszins bij het oorspronkelijke ontwerp en maatvoering wilt blijven, ook uit kostenoverwegingen, je met de ruimte niet uitkomt om een grovere tandheugel opzet te maken zonder dat je inboet aan betrouwbaarheid, je houdt in feite te weinig vlees over. Men heeft dat in het verleden met Lancia Delta's geprobeerd en dat was een veelvuldige bron van storingen, overmatige slijtage en zelfs het afbreken van delen.
Maar al kijkend naar de lay out van het E21 onderstel, kwam hij wel op een ander idee. De spoorkogel van een E21 zit natuurlijk helemaal maximaal aan de buitenkant, als je op de binnenrand van een 15" wiel lood plakt loopt het zelfs al gauw aan tegen de spoorkogel. Als je die positie, die afstand vanaf het hart van de naaf, iets korter zou maken, dan heb je met sturen al een flink kortere weg te gaan en maak je zo het stuurhuis directer. Een blokje om het bevestigingspunt iets te verschuiven hoeft ws maar een paar cm lang te zijn om al een leuke winst te realiseren!
Nadeel: gaat natuurlijk wel zwaarder sturen, dus zeker met een manueel stuurhuis kan dat wel een issue zijn. Maar ik zie hier zomaar een leuk project, voor bijv Jan-Willem!

Ik denk ik gooi 'm hier maar in de groep!
Verdere plannen: a.s. zaterdag haal ik een compleet nieuw opgebouwd diff op bij Hardeman, ben heel benieuwd en zal voor de eerste rit nog wel een paar schietgebedjes doen haha! Diff is zeker prio 1 voor Eifel en evt vakantie, de rest van de zaken zien we wel, als we de komende weken nog wat tijd over hebben. Maar met een goed diff is de auto absoluut goed genoeg om nog een keer Eifel en Alpen te doen.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Thu Aug 05, 2021 12:18 am
by uwbuurman
Maar diff moet je nog wel inrijden, voor de vakantie.
@stuurhuis, mooi! Ben benieuwd naar de plaatjes.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Thu Aug 05, 2021 8:12 am
by BertjeConti
Stuurarmpjes op de fusee korter maken heb ik idd al eens vaker gezien, en als de setup verlaagd is kan een bump steer setje en vertikaal verplaatsen van de stuurkogel op de fusee ook nog positief werken op het weggedrag.
Leuk dat menigeen al lekker bezig is met voorbereidingen voor het eifel weekend.
Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland
Posted: Sat Aug 07, 2021 12:14 am
by Jeroen
@Koos: ja klopt, hoop 21 aug het diff in te bouwen en dan maar eens wat km's maken zodat er net voor de Eifel nog olie ververst kan worden
@Rob: leuke nieuwe mogelijkheden om te onderzoeken! En idd, erg veel zin in de Eifel, combi rijden en gezelligheid is geweldig!