Gister het hele zooitje van de 323i uit elkaar gehaald, zo zag het er uit na ongeveer 30 jaar:
Ik moet alleen nog even de leidingen laten namaken en dan kan alles er weer vers onder.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot 1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun 1988 BMW E34 535iA in Lachssilber 2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau 2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Gisteren de 735i op de Ali's gezet die onder de E34 weg komen (deze heeft nu weer winterwielen). Ik tijdens het monteren echt het idee van nee, dat wordt hem niet. Maar toen ze er onder zaten en de kapjes zaten er weer op heb ik hem neergezet voor een plaatje. En eerlijk is eerlijk, ik vind het nog best aardig staan eigenlijk
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot 1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun 1988 BMW E34 535iA in Lachssilber 2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau 2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Vandaag een zieke patient onder behandeling gehad. Gisteravond belde Johan op dat hij met de 520i Touring aan de kant van de weg stond. De temperatuurmeter schoot omhoog, dus gelijk de auto aan de kant gegooid.
Vandaag maar eens gaan kijken of ons vermoeden goed was, er waren namelijk een aantal zaken die naar hetzelfde wezen...
Koelvloeistof verlies, witte rook (en nee, geen nieuwe paus), slecht lopen bij koude motor en na een langere snelweg rit het snel oplopen van de motortemperatuur.
Om een laatste check uit te voeren, dus maar compressie gemeten. Ofwel, even de kappen eraf, bobines eruit en de meter erin:
Het begon allemaal netjes, dit was namelijk de waarde van de eerste cilinder (met een gezonde 297.000 km op een 18 jaar oude motor):
Dit zijn alle gemeten waardes:
Cilinder 1: 14.2 bar
Cilinder 2: 13.3 bar
Cilinder 3: 16+ bar, geen afsluiting en koelwater druk en damp
Cilinder 4: 13 bar
Cilinder 5: 12.5 bar
Cilinder 6: 13 bar
Concluderende, inderdaad een falen van de koppakking bij de 3e cilinder. Overigens compressie gemeten met een motor op bedrijfstemperatuur en met het gas open. Helaas betekent dit een kopje liften, maar we gaan het wel zien. Wordt mijn eerste motor met Vanos die uit elkaar gaat, dus ben benieuwd.
Hier overigens nog een filmpje van de uitlaatgassen, dan hoef je eigenlijk al niet meer verder te zoeken
Regards, Gerwin
Zuur, maar idd geen mega klus!
Als er ruimte nodig is moeten we maar even overleggen. U weet me te vinden.
Trailer is ook beschikbaar...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.