Page 233 of 420
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sun Mar 01, 2015 7:27 pm
by loentje
erg leuk die kevertjes!!
ik heb weer eens wat e21s gehaald en vandaag is Michel gezellig even langs geweest

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sun Mar 01, 2015 9:22 pm
by Jeroen
haha een groene en een gele
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Mar 04, 2015 8:36 pm
by bmw e12 e21
Vandaag de e12 M535i achter van BILSTEIN B6 voorzien. Deze stonden standaard eronder, maar ik had ze enkel nog voor en achter 528i BOGE's. Dat zorgde bij lastwisselingen op snelheid voor ''een raar gevoel''. Dus heb ik ze (eindelijk) eens gemonteerd.
Hij staat nu een cm'tje hoger achter, maar dat zal wel inzakken.
De veerschotels zagen nieuw uit alsook het rubber. De veren ook, er zat zelfs nog (leesbaar) het bmwnummer op.
Wel zijn er haarscheurtjes in de 4 rubbers van de draagarmen achter.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Mar 04, 2015 10:57 pm
by loentje
poeh, erg mooi, wanneer ging die in de verkoop

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 7:32 pm
by bmw e12 e21
Dat zal zijn als ik hem ooit moe word...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 8:19 pm
by gerrit323
Blijf deze zo mooi vinden
Ik heb vandaag nog 1 keer een vw klus gedaan .. keuring, uitlijning en nr plaat aanvraag papierenmolen doorlopen ..
Binnenkort maar eens aan de e21 beginnen .. ga as zondag het eerste ritje doen na de winterslaap .. hopelijk zijn er geen zaken bijgekomen die dienen aangepakt te worden
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 8:37 pm
by Peter V.
Absoluut een nette auto Remy.
Vandaag en gisteren de 320-6 wakker gemaakt. Kleppen gesteld en de koelwaterslangen opnieuw geplaatst op het thermostaathuis nadat ik de oxidatie heb weggewerkt. Ze heeft echt weer wat inlooptijd nodig om zelfs de CO weer wat te laten zakken. Jammer genoeg wel een wat jankende waterpomp (lagertje denk ik).
Daar zat ik nu niet op te wachten. Is een originele BMW die na 3,5 jaar al gaat janken
Even wat afwachten hoe dit gaat ontwikkelen anders zal ik die weer moet gaan vervangen.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 8:55 pm
by bmw e12 e21
Bedankt. Ik zal ook eens een keer het onderstel moeten aanpakken zoals Peter_V gedaan heeft.
@ Gerrit: Mooi, op naar de 1000km.
@Peter: Dat is wel balen. BMW reproducties zijn idd niet meer zo kwalitatief als vroeger. Alleen de prijs houden ze op peil...
Ik heb deze als reserve(SKF) liggen:
http://www.mister-auto.nl/fl/waterpomp/ ... 88605.html
Pas wel op, is met GESCHROEFDE visco.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 9:39 pm
by Jeroen
Het artikel over Mike's 318i toegevoegd aan de Articles Section. Vertaald:
Mike heeft een bijzondere band met zijn E21 318i en het vooraanstaande Belgische zakendagblad De Tijd
www.tijd.be maakte daar een fraai artikel over. Met dank voor hun toestemming kunnen we hier nu ook het artikel plaatsen, top! Klik op de foto voor een grotere versie.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 9:48 pm
by bmw e12 e21
Mooi verhaal!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 10:02 pm
by Peter V.
Absoluut een mooi verhaal.
@Remy, ondanks dat ze halverweg 1981 zijn omgegaan naar de schroefdraad versie heeft de mijne nog de andere uitvoering. Misschien moet ik toch maar omgaan naar de nieuwe dan... Nog even afwachten.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Mar 05, 2015 10:21 pm
by Jeroen
Ik had het al eens in het FAQ gedeelte neergezet, er zijn veel redenen om over te stappen naar de nieuwere versie:
- goedkoper
- veel algemener toegepast dus een nieuw of gebruikt exemplaar is zo gescoord, ook onderweg
- verkrijgbaarheid sowieso beter, zelfs de dealer heeft van het oude type alleen nog maar defecte exemplaren
- duurzamer
- eenvoudigere demontage (oude type wil zich nogal eens vastvreten)
- betere 'koude' ontkoppeling en daarom meer koppel beschikbaar bij lage toeren (volgens ingewijden ca 5Nm)
Redenen te over waarom ik nu met de waterpompwissel ook overstap...
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sun Mar 08, 2015 7:32 pm
by raymondw
Ik heb gedurende de winter weinig aan auto's gedaan, anders dan een paar simpele klusjes bij de E39 en de voorstoelen van de E32 zitten saboteren met colourlock, maar de E28S had ook een paar openstaande issues en die moeten voor de Autorai wel af zijn. Dat begon direct na het rem/revisie project vorig jaar. Bij het stallen van de E28 ontdekte ik dat er ATF -en wat blanke olie op de grond lag (ter hoogte van de versnellingsbak). Na een weekje in de stalling bleek dat remolie te zijn. Ik kon heel mooi het spoor terug/traceren tot een lekkende koppelingsnemer, tenminste voor de remolie.
Oorspronkelijk wilde ik dit medio februari al oppakken, maar door omstandigheden liep dat anders en kon ik niet eerder dan afgelopen maandag beginnen. Het plan is om de koppelingsnemer + bijbehorende cilinder te vervangen en de hydraulische rembekrachtiging in zijn geheel na te zien. Het vervangen van de koppelingsnemer is (na aftappen van de remolie) appeltje-eitje, dus de nieuwe zat er maandagavond ook al in.
De oude i.d.d. behoorlijk lek te zijn (zie foto).
Vrijdagmiddag heb ik de hoofdremcilinder, de rembekrachtiger en de drukaccumulator uitgebouwd.
Uiteindelijk was dit amper twee uurtjes werk, en dat viel mee aangezien ik hier 4-5 uur voor had gepland. Maandag gaan deze voor inspectie-en revisie naar Robijn zodat ik ze uiterlijk vrijdagmiddag weer kan inbouwen.
1) De lekke koppelingsnemer is bevestigd, hetgeen de kleine oliedruppeltjes onder de auto verklaart. Reeds vervangen.
2) De hoofdremcilinder is niet lek, maar wordt preventief gereviseerd
3) De H31 rembekrachtiger lijkt ietsje lek te zijn, hetgeen een verklaring kan zijn voor de ATF druppeltjes op de beschermplaat v/h carter. Deze wordt gereviseerd.
4a) Ik weet nog niet waarin er ATF uit de chassisbalk lekt. Deze kan niet van de H31 bekrachtiger komen (te ver naar rechts), dus ik vermoedt dat deze van de drukaccumulator-assembly komt.
4b) De hoge drukslang van het H31 systeem is niet origineel, dus eerder vervangen. Ik kan niet uitsluiten dat deze niet lek is, ik kan ook niet uitsluiten dat ik hem eind vorig jaar niet goed heb aangedraaid, ook al was de aansluiting op de tast droog.
4c) Op de tast was de bovenkant van het drukreservoir droog.
Ik denk erover om aangaande 4a, 4b en 4c alsnog de hogedruk slangen van het H31 systeem te vervangen en voor de zekerheid ook de O-ring van het druk-reservoir te vervangen (ook al is die nieuw)
Mvrgr,
Raymond
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sun Mar 08, 2015 7:44 pm
by gerrit323
Na 5 maanden stilstand is vandaag ook hier de eerste e21 rit een feit .. niet veel te melden .. het was net alsof ze gisteren nog had gereden .. TOP autootje .. ben er nog steeds blij mee
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sun Mar 08, 2015 11:36 pm
by Jeroen
Hier nog geen actie, er moesten wat E30 M3's tot leven gewekt worden na winterstalling cq revisie maar ik hoop de komende week eens te beginnen met een rondje brandstofslangen in de motorruimte.