Page 236 of 420

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Mar 23, 2015 8:04 am
by Manitoba
Wondermike wrote:Vandaag de betonvloer in het nieuwe deel schoongemaakt en geborsteld om de cementwaas te verwijderen. Ook alle restanten die de metselaar had laten vervallen weer losgebikt. De vloer is nu lekker glad en klaar voor coaten. Ik heb geen goede ervaringen met betonverf en daarom gekozen voor 2k coating. Eerste stap wordt impregneren met een 2k primer en hierover een 2k coating in ral7001. Grijs dus :-)

Als dit gedaan is kan ik mijn brug gaan plaatsen, joehoeeee!
Polaris??? :loll :wha

Grtz,
Walter.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Mar 23, 2015 8:21 am
by Jeroen
:mrgreen:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Mar 23, 2015 8:14 pm
by Wondermike
Grijs mannen, GRIJS! Zoals jullie haren :mrgreen:
En dus niet die back to the future kleur....

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Mon Mar 23, 2015 8:22 pm
by Jeroen
Gries! Rijmt op nepfries! :smoke

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Mar 25, 2015 7:41 pm
by bmw e12 e21
Deze namiddag met Peter_p de automaat olie met filter van zijn bmw e39 523iA vervangen.
Deze procedure was handig:
http://www.zf.com/media/media/document/ ... kit_EN.pdf
Ging allemaal vrij vlot, gelukkig lag er genoeg karton onder de wagen voor de oliedruppels op te vangen.
Nog even zelf ermee gereden, wat rijd zo een e39 ongelooflijk zalig. Comfort tot en met en muisstil!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Wed Mar 25, 2015 7:53 pm
by Wondermike
Leuke klus Remy! Het is ongelofelijk hoelang een automaatbak blijft druppelen.

Vandaag kwam Sven "even" langs om 4 boutjes op te halen. Bedankt he!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Thu Mar 26, 2015 10:04 pm
by Jeroen
Begint een beetje op te schieten en iig zo goed als klaar om te karren op 11 april

Done
defecte claxon vervangen
distributieriem + spanrol vervangen, waterpomp
oliebeurt Mobil1 Extended Life Motorsport 10W60
brandstofslangen motorruimte vervangen
kap geïmpregneerd (is eigenlijk aan vervanging toe maar dat ga ik voor de Alpen toch niet redden vrees ik)
digitale voltmeter gejusteerd

To Do (hoeft niet voor 11 april af haha)
voorraad visco's testen - done
controle CO - done
kleppen stellen - done
achterasrubbers vervangen
extra waarschuwingslamp oliedruk inbouwen
remvloeistof verversen - done
voorspanning steunlager tussenas controleren
motorsteunrubbers controleren
onderstellen Recaro's verse vering geven

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Mar 27, 2015 6:09 pm
by raymondw
bmw e12 e21 wrote:Ging allemaal vrij vlot, gelukkig lag er genoeg karton onder de wagen voor de oliedruppels op te vangen.
Nog even zelf ermee gereden, wat rijd zo een e39 ongelooflijk zalig. Comfort tot en met en muisstil!
Hoi Remy,

Bij ZF in Dortmund trekken ze in totaal 3,5uur uit voor hun premium service. En ja, de emmer blijft er lang onder hangen.

Image

Image

En ik onderschrijf helemaal dat de E39 een heerlijke auto is. Wellicht de beste BMW ooit ontworpen en gebouwd. Als ik het kan redden wil ik nog zeker tien jaar met de mijne vooruit.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Mar 27, 2015 9:21 pm
by 323baur
Dát kan ik alleen maar onderschrijven. Wat een fijne autos zijn die e39s.
Het enige bezwaar vind ik het gewicht.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Mar 27, 2015 11:01 pm
by bmw e12 e21
Dag Raymond,

Die zeef zie er in de eerste oogopslag hetzelfde uit als de 523iA van Peter.
Heb jij dezelfde bak eronder en welke motor heb je eraan gekoppeld?
De 523iA van Peter was eerste eigenaar van een Duitser van 1927. 109000km met volledige onderhoudshistoriek.
Toch was de olie al vrij zwart. We hebben er de voorgeschreven MOBIL(ESSO) ATF LT 71141 gele olie ingedaan.
Na een paar duizend km de olie nog eens aflaten en vervangen.
Dan moet het goed zijn.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Mar 28, 2015 12:38 am
by raymondw
bmw e12 e21 wrote:Heb jij dezelfde bak eronder en welke motor heb je eraan gekoppeld?
Denk ik wel; mijn M54B30 is gekoppeld aan een 5HP19 van ZF. Deze bak heeft een maximaal ingaand koppel van 300Nm, wat quasi overeenkomt met wat de M54B30 eraan sleurt, maar ZF kennende hanteren ze een design-marge. Bij mijn auto is de bakolie bij circa 175k km voor het eerst vervangen en de olie die eraf kwam was pikzwart. Maar volgens het mannetje van ZF viel de slijtage op de magneetjes mee (binnen de marges).
bmw e12 e21 wrote:De 523iA van Peter was eerste eigenaar van een Duitser van 1927. 109000km met volledige onderhoudshistoriek. Toch was de olie al vrij zwart. We hebben er de voorgeschreven MOBIL(ESSO) ATF LT 71141 gele olie ingedaan.
Na een paar duizend km de olie nog eens aflaten en vervangen.
Volgens ZF moet je een verversings-interval van 80k-100k km hanteren (afh. van gebruik). Jouw waarneming dat de olie dan vrij zwart is komt daar mee overeen. Ik neem aan dat je de olie nog een keer wilt verversen om ook de in de koppel-omvormer achtergebleven olie (ca 1,5 a 2ltr) te verversen? Toegegeven, kwaad kan het niet, maar ZF doet dat bij hun premium service zelf ook niet, w.s. omdat ze dat bij hun advies voor het onderhoudsinterval incalculeren en dan zitten jullie bij Peter zijn 523iA precies goed.

Ik merk zelf ook helemaal niet dat dit nodig is. ZF bracht bij mij destijds (3/2014) 8ltr in rekening, terwijl de koude inhoud 9,8ltr is. Ik heb daar nu 15k km bij op gereden en de 5HP19 van mijn E39 schakelt als nieuw, vorige week nog met een 850kg wegende autoambulance met 1100kg wegende 944 erop => geen probleem. Ik heb mij voorgenomen om bij circa 250k km weer naar ZF in Dortmund te gaan. Met mijn jaarkilometrage duurt dat nog een jaar of vier!

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Mar 28, 2015 8:30 am
by bmw e12 e21
Hij heeft idd de nog de 523iA met 170pk, maar al met de nieuwe inlaatcollector in de vorm van die van een 530i(hoekig, niet gebogen).
Klopt, daarom wil eter hem nog even verversen, om de olie zo zuiver mogelijk te hebben.
Aan de magneetdeeltjes zat een beetje zeer fijn ijzergruis, maar te verwaarlozen, enkel een beetje in de hoekjes waar de magneten op carter ''plakken''.

Bij goed onderhoud heb je er idd het meeste plezier van.
Dat filtertje met carterdichting en magneetjes(set) koste bij BMW 160Euro :shock: .

Ik Heb enkele manden geleden op het punt gestaan een gave 520i(2.2) te kopen, Belgische wagen, met 46000km op de klok en OHB was bij BMW Dealer ingevuld. Koste maar 5500euro.
De 520i was zwartmetallic met lichtgrijs electrisch leder interieur, automatische airco, M5 stuur etc...
Daar moest dan wel nog LPI op daar ik bijna 100km per dag woon-werkverkeer maak. Het plan was toen men vrouw haar 10j oude modus weg te doen, zei ging dan met men 4j oude focus rijden en ik met die BMW.
Dit is niet doorgegaan omdat men vrouw de focus veel te breed vond(1.85m) en ik het zonde vond men perfecte ford weg te doen. :(

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Mar 28, 2015 8:51 am
by raymondw
bmw e12 e21 wrote:Bij goed onderhoud heb je er idd het meeste plezier van.
Dat filtertje met carterdichting en magneetjes(set) koste bij BMW 160Euro :shock:
Die prijzen van BMW rijzen soms i.d.d. de pan uit. Tel bij die 160 Euro (ex BTW neem ik aan?) de kosten voor 10ltr ATF op en dan zit je al bijna op het bedrag dat ZF in Dortmund vorig jaar berekende voor hun premium service (500 Euro), dus incl filter, pakking set en service set voor de elektromechanische schakeleenheid.

Vorig jaar bij het Breeman M event sprak ik Tiago, die ook Jeroen wel kent, die heeft een E39 530i Touring uit nog latere productie dan de mijne (9/2003) en een E39 M5. Hij had bij BMW de prijs van de materialen opgevraagd om die service zelf uit te voeren en die had de teller al op ruim 360 Euro staan. Dan is het bedrag dat ZF rekent een koopje.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Sat Mar 28, 2015 7:58 pm
by Peter V.
Vandaag bij een bevriende BMW sloper in Breda gaan kijken naar een nieuw middendeel van de voorbumper voor een forumlid, deze was zoals beschreven en de melding uiteraard doorgegeven. Had hij nog wel een kleinigheidje liggen voor me.......

Splinternieuw niertje voor de BMW E21 type 2. Nieuw in de verpakking :thumbsup

Verder bij hem nog aardig wat nieuw origineel verlichtingspul liggen. Dus wie iets zoekt....Prijzen zijn mij onbekend.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Posted: Fri Apr 03, 2015 7:24 pm
by Jeroen
Schaarse vrije dag! Vanmorgen lekker in het zonnetje eindelijk het Eifelvuil van de auto en vooral de velgen geboend, dan is de auto ook weer toonbaar voor de 11e.

Kwam nog een toerritje voor bijzondere automobielen tegen. Z1, 911 GT3, Thema 8.32 en nog wat spul, zag er leuk uit! Reden ook met rallyschildjes van eoa maar weet niet wat.