Page 25 of 64
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Mon Jul 29, 2013 10:39 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Dank voor de tip Peter, maar dit is een sportautomaat met die ellendige draaiknop. Ik heb de gewone automaat.
Sorry, even niet op gelet.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 12:16 am
by Jeroen
Mijn ongevraagde advies... Motorsport is er niet voor een caab volgens mij, dan wordt het M-Tech, anders kom je ook te laag te liggen ivm extra gewicht achterin de cabrio (hebben die ook niet nog eens blokken beton aan de zijkanten achter zitten?). M-Tech samen met Bilsteins lijkt me een heerlijke sturende combi zonder veel comfort in te leveren.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 10:24 am
by uwbuurman
Ik ben nog niet zover, maar wees gerust, jij bent de eerste die mee mag denken, Jeroen. Je hebt zoveel e30 kennis dat het haast wetenschap is...
Zelf zat ik aan de eibach/bilstein combi te denken, maar ik ben bang dat ik dan te laag kom te liggen en te veel comfort moet inleveren. Dat wil ik niet. De wens is dus een kleine maar nette verlaging.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 11:19 am
by Jeroen
Het extra gewicht achter betekent dat je niet de normale E30 veren kunt gebruiken, kom je achter te laag uit en hangt de auto teveel achterover. Geen idee of de cabrio Pro Kit nog leverbaar is maar die specifieke set moet je wel hebben. Het ligt er eigenlijk een beetje aan hoe je de auto nu vindt rijden en of je vindt dat het ietsje strakker kan of dat het een heel stuk strakker moet. Had destijds mijn E30 Baur op standaard veertjes met Bilsteins en dat stuurde al heel leuk. Vandaar mijn gevoel dat M-Tech wellicht al genoeg is. Goed, daar mag je dan de komende tijd es over gaan denken haha!
Zit er met de E21 Baur ook weleens over te denken of ik een slagje comfortabeler zal gaan... lastig!
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 12:19 pm
by Peter V.
Onze E30 cabrio staat op origineel M-tech onderstel compleet maar hangt wel degelijk iets achterover.
Achter staat ze eigenlijk heel mooi maar voor zou ze iets mogen zakken. Stuurt absoluut goed. Ik vind ze zelfs wat stuiterig aan de achterzijde.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 12:34 pm
by gerrit323
Ik heb op onze cabrio een set (ondertussen wel niet meer leverbaar) KW dempers en veren -40/-30 .. de wagen hangt vooraan net iets lager dan achter .. sturen doet hij voor een cabrio héél fijn en het comfort valt best mee .. beter dan bilstein.
Maar zoals je wel weet ben ik meer voor een iets lagere look dan bvb Jeroen of Peter.
Tijdens de recente vakantie in frankrijk geen ene keer problemen gehad met deze setup, niet kwa hoogte noch comfort.
Gerrit
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 1:38 pm
by uwbuurman
Of het iets strakker mag, tja, het hele onderstel is klaar, zeg maar. De velgen zijn niet rond en er zijn er twee of drie krom. Dus nu heb ik zo nu en dan best wel trillingen in het stuur, de middenstand van het stuur is vaag, quabinsturen lijkt het wel een Mercedes, ik stuur in een een seconde vertraging en dan ineens gaan we om.
Ik zal daarom het gehele onderstel in een keer aanpakken. De setup nu is volgens mij standaard, maar de auto hangt in de kont.
Ik wil m voor wat lager hebben, achter is het wel goed, maar ik weet niet omdat standaard is.
Dank voor het meedenken, ik hoop dat ik deze klus nog even een jaartje of anderhalf kan uitstellen, zodat de 323i eerst in de kleur kan. Kan ik, zoals Jeroen ook aangeeft, nog even nadenken. We hebben het er in Daun nog wel over

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 3:48 pm
by Jeroen
Punt is dat BMW tegenwoordig alle part nrs op een hoop veegt zodat ze minder delen in het assortiment hoeven te houden. Zagen we eerder bijv al dat volgens ETK een E30 M3 dezelfde veren heeft als een E30 316, nu geeft 'ie voor een cabrio dezelfde veren als van een sedan terwijl dat pertinent niet zo hoort te zijn. Met de zwaardere kont van een cabrio hangt een cabrio dus op de veren die ETK NU geeft op z'n kont. op de oorspronkelijke veren is dat absoluut niet het geval. Overigens ook een punt met andere merken veren want veel merken bieden één type veer voor sedan en cabrio en als je dan een 30/30 set plaatst hangt je auto weer achterover, overigens ook met gevolgen voor de wegligging. De gunstige uitzondering is de Eibach set, die is specifiek voor de cabrio...
Gerrit geeft aan dat KW comfortabeler is dan Bilstein... not true, dat ligt aan de andere veren. Bilstein met standaard of M Tech is comfortabel en zeer gecontroleerd. Bilstein met een verlagingsveer of een kit van bijv KW, Bilstein, etc zal altijd harder zijn. Dat geeft zeker meer precisie en controle, maar of dat wenselijk is hangt af van je eigen gebruik.
Wordt de auto echt in 90% van de gevallen gebruikt om te cruisen met de familie zou ik nooit meer dan M-Tech plaatsen. De uitdaging is dan om nog de juiste M Tech veren te pakken te krijgen. Dat moet overigens met wat geduld wel lukken, er alleen 'even' achter zien te komen wat het oorspronkelijke partnr was want dat vind je nu dus niet meer in ETK. Of een gokje wagen met achterveren van een cabrio sloper, veel geld kan 't nooit kosten en wisselen is ook al niet veel werk. Overal is een passende oplossing voor tenslotte.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 5:16 pm
by Peter V.
Zoals gezegd staat jouw E30 er hetzelfde bij als die van ons.

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 5:19 pm
by uwbuurman
Voor wel Peter, maar achter kom ik niet tussen de band en de spatbordrand, als ik daar bijvoorbeeld een lat tussen steek, horizontaal. Op je foto lijkt dat bij jullie beter te zijn .
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 5:21 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Voor wel Peter, maar achter kom ik niet tussen de band en de spatbordrand, als ik daar bijvoorbeeld een lat tussen steek, horizontaal. Op je foto lijkt dat bij jullie beter te zijn .
Hoe zit jij met je banden/velgen combinatie eigenlijk want dat is geen 15 inch?
Wij hebben de originele setup: 205/55 15 op 7J Et 24 BBS.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 6:21 pm
by Jeroen
205/50-16 rondom denk ik? Koos z'n auto staat idd wel wat verder achterover, Peter z'n auto staat wel zo'n beetje zoals het hoort. Misschien wat vermoeide veren? Kan nog zijn dat Peter een klein diff heeft een Koos een grote, maar in gewicht mag dat niet zo'n verschil maken, verder zou het gewicht achter zo'n beetje hetzelfde moeten zijn. Ligt je schoonmoeder misschien achterin Koos? Vermoeide schokdempers kunnen evt ook nog wat verschil maken.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 6:30 pm
by gerrit323
Confort is naar mijn gevoel met de combi KW dempers en veren beter dat met de Bilstein / H&R combi van op de e21 .. das waarschijnlijk ook appelen en peren vergelijken want H&R staan bekend om hun hardheid, deze zou ik zeker nooit aanraden voor op een cabrio.
De veren die in de KW kit zaten waren specifiek voor een e30 cabrio .. de kit voor een sedan was een compleet andere nr.
Achter hangt hij met de specifieke cabrio kit dus niet door
Velgenmaat hier is 205/50/16
foto

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 6:57 pm
by Jeroen
H&R's zullen idd wel de oorzaak zijn. Verder kun je aan jouw cabrio idd gewoon gelijk zien dat de juiste set gemonteerd is, de dorpel staat zo te zien gewoon echt parallel aan het wegdek, zo hoort het in mijn ogen!
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Jul 30, 2013 7:08 pm
by Peter V.
Jeroen wrote:H&R's zullen idd wel de oorzaak zijn. Verder kun je aan jouw cabrio idd gewoon gelijk zien dat de juiste set gemonteerd is, de dorpel staat zo te zien gewoon echt parallel aan het wegdek, zo hoort het in mijn ogen!
Absoluut mee eens.