Page 25 of 25
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Mon Jun 09, 2025 9:55 am
by uwbuurman
Toen dat eenmaal allemaal in onderdelen lag, moet het uiteraard weer fris en goed worden. Dus dat blok is in de wasmachine geweest en opnieuw gehoond. Dat kon allemaal ruim binnen de toleranties van de standaard maat zuigers.
De buitenkant kom er erg netjes onder vandaan, maar krijgt nog wel een goede lik verf om helemaal fris te zijn
Om roest te voorkomen heb ik het blok daarna dik in het vet gesmeerd.
Foto vergeten voor het vet, dus even wat weggeveegd, maar de nieuwe hoonsporen zijn duidelijk een verbetering met wat het was na 40 jaar.
Daarna aan de slag met de krukas. De centrale moer was er al af, daar had ik een mooie tool voor kunnen maken, maar voor het dubbele distributietandwiel is het een ander verhaal. Dat zit geperst of met veel warmte aangebracht, dus geklemd. Dat pers je er niet zomaar vanaf zonder schade. Gelukkig heeft Raymond een origineel BMWtooltje een zeer zwaar uitgevoerde trekker, die ik mocht gebruiken, waarvoor grote dank!
Makkelijkste leek mij om de kruk mee te nemen naar Raymond, ipv de tool ophalen en terugbrengen en zo geschiedde.
Daarna heb ik de kruk, samen met een Eta 2.7 krukas van iemand anders naar Post&Dros gebracht in Emmeloord, die de kruk, met vliegwiel hebben gereinigd, gebalanceerd en in geval van mijn kruk hebben gericht. Er zat 7 honderdste mm in. Nu niet meer.
En weer klaar!
De zuigers, twee carterpannen, wat lagerhuizen voor de krukasopsluiting, twee oliepompen en diverse kappen voor over de distributie liggen inmiddels bij een revisiebedrijf voor een goede reiniging. Dat komt binnenkort retour en dan kan ik opbouwen.
Alle zuigerveren, lagerschalen en andere slijtonderdelen liggen al klaar in de kast.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Mon Jun 09, 2025 10:16 am
by uwbuurman
Nieuwe spietjes zijn binnengekomen! En ook de pasbusjes die tussen blok en kop en op andere aanbouwdelen komen.
De waterpomp heb ik ook nieuw besteld en is binnen. Waarom? De oude ziet er nou prima uit, Koos! Kijk dan! Even poetsen en je bent ’t mannetje, toch?
Nou….. nee. In de woorden van Raymond: dat is geen waterpomp meer.
De koppeling was opper dan op.
Tot aan de klinkjes in het frictiemateriaal weggesleten
Maar gelukkig, dat is gewoon nieuw verkrijgbaar
Deze gare koppelingsplaat heeft wel zijn sporen nagelaten in het vliegwiel, dat betekende dat dat moest worden herbewerkt, dat is gedaan bij Post&Dros, waar ze de boel ook hebben gebalanceerd.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Mon Jun 09, 2025 10:38 am
by Jeroen
Mooi mooi mooi weer Koos!
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Mon Jun 09, 2025 2:06 pm
by raymondw
Mooie (gestructureerde) stappen weer Koos
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Mon Jun 09, 2025 9:08 pm
by Peter V.
Lekker bezig zo.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Wed Jun 11, 2025 10:34 pm
by uwbuurman
De foto van het bewerkte vliegwiel hadden jullie nog tegoed
Die ziet er nu zo uit

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Wed Jun 11, 2025 10:44 pm
by uwbuurman
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Wed Jun 11, 2025 10:45 pm
by uwbuurman
Daarna was het tijd voor project- “bumpers uitzoeken”. Systematisch pak ik de diverse onderdelen van de auto aan, die uit meerdere delen bestaan. Want ik heb wel een bos bumpers liggen, maar niks is perfect, sterker nog er zit voldoende troep tussen. Dus een mooi moment om te schiften en weg te mikken wat voorbij de redding is. Ik wil dan de redelijke delen bewaren, de beste delen klaarmaken voor de 528i.
Qua voorbumpers kan ik kort zijn. Ik heb ooit twee NOS bumperhoeken gekocht, dus die zijn goed. En ik heb een redelijk nieuwe voorbumper waar een hoek van in elkaar is gereden, daar komt dus een in zeer goede staat verkerend middendeel af en twee goede blendes over de koppelbouten. De korte bumperstrips zijn in goede staat en de lange heb ik nieuw gekocht.
Dan zien we dus dit, drie korte strips voor twee die ik nodig heb
Achterkant van de voorbumper
Dan de achterbumpers. Daar had ik een stuk of wat van, allemaal in verschillende stadia van ontbinding op verschillende onderdelen.
Rondje slopen en demonteren geeft de volgende delen:
En de weggooiers:

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Wed Jun 11, 2025 10:57 pm
by uwbuurman
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Wed Jun 11, 2025 10:57 pm
by uwbuurman
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Wed Jun 11, 2025 11:01 pm
by uwbuurman
Dan de bumpersteunen. Ook allemaal vervormd of verrot.
Daar heb ik de twee beste uitgezocht
Die heb ik recht gemaakt
En ook daar zitten de bakjes met vierkante moeren, die ik ook heb vastgelast.
Na een rondje reinigen en stralen zijn ze bij de verzinker geweest. Deze moeten nog in de zwarte epoxy gespoten, maar dat komt als er meer delen te spuiten zijn.
En zo heb ik een perfecte set achterbumperdelen die klaar zijn voor de verchromer

Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Thu Jun 12, 2025 5:52 pm
by BertjeConti
Mooi werk weer hoor !
Maar eh "altijd vastgerot" is natuurlijk niet waar, er zijn zeldzame exemplaren die wel zonder problemen los komen.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Thu Jun 12, 2025 7:47 pm
by uwbuurman
Zo is het wel natuurlijk, Rob.
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Thu Jun 12, 2025 11:54 pm
by Jeroen
Mooie stappen weer Koos, en ja, ik heb ook al heel wat van die bumperboutjes door staan jakkeren haha
Re: Uwbuurman: [e12] 1980 528i
Posted: Sat Jun 14, 2025 1:07 pm
by uwbuurman
Vervolgens de bumperstrips, want die maken het geheel af.
De achterbumper heeft twee bumperstrips die direct onder elkaar zitten. Ik heb diverse strips bekeken en er zijn twee redelijke exemplaren die voldoen. Liefste had ik nieuwe, maar ja, niet te koop. Het vervelende is, dat aan de uiteinden van de strips draadeindjes zijn ingegoten waarmee de strips aan de bumper geschroefd wordt. Deze draadeindjes zitten in weer en wind en vuil, dus zijn net als de bouten van de bumper altijd verrot. Ze breken af of draaien verrot. De strips zelf hebben een blikken kern die vaak ook verroest is.
Zo hoort het, dit is de nieuwe strip
En zo is de gebruikte strip, nadat die afgebroken draadeind eruit is gemold.
Daar heb je vervangende draadeindjes met een voetplaat voor, aftermarket. Ik kan zelf ook wat maken, maar ik dacht, dan moet ik weer verzinken en gedoe, dus koop dan. Ik kopen bij Walloth und Nesch, komt binnen, wat denk je?
Veeeel te lang. Zelfs als ik de voetplaat aan de voorkant zou doen, dan is de draadeind nog langer dan origineel. Dus ik moest ze afslijpen en daarna alsnog verzinken… Tja.
Maar goed, al met al heb ik nu voorbumper: lange strip nieuw, twee korte netgebruikt, achterbumper de lange supernetjes, de korte te herstellen, nieuwe draadeindjes inlijmen verder redelijke staat.