Page 25 of 80

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 03, 2016 9:39 pm
by uwbuurman
Ze is gewoon chagrijnig, omdat ze niet mee mag, eind van de maand...

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 03, 2016 10:13 pm
by bmw e12 e21
Hmmm, vervelend zo een storingen...
Peter_p heeft dat ook gehad met zen 635CSI, soms ging die goed en soms plots beroerd.
Daar was de debietmeter het probleem...
Hij had de baan waar de voeler in de debietmeter loopt iets versteld. Die was wat ingesleten.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 03, 2016 10:39 pm
by raymondw
bmw e12 e21 wrote:Hmmm, vervelend zo een storingen...
Peter_p heeft dat ook gehad met zen 635CSI, soms ging die goed en soms plots beroerd.
Daar was de debietmeter het probleem...
Hij had de baan waar de voeler in de debietmeter loopt iets versteld. Die was wat ingesleten.
De AFM is nieuw (2009), dus nog geen 16k km. Maar ik ga nu het gehele motormanegement systematisch langs.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 03, 2016 11:22 pm
by bmw e12 e21
Hmmmm, dat kan het idd niet zijn...
Massa probleem? Heb je zeker en vast zelf al aan gedacht.
Niet fijn zo een onvoorspelbare pannes...

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Sep 04, 2016 5:57 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Ze is gewoon chagrijnig, omdat ze niet mee mag, eind van de maand...
Hoi Koos,

Dat zou kunnen; “ auto’s hebben een ziel” zeggen ze wel eens, maar ik heb nog een paar testjes voor ogen, zoals het starten van de motor bij overbrugd brandstof relais. Dan sluit ik de invloed van de DME uit. Als dat werkt, dan weet ik dat het 1) de aansturing van de brandstofpomp is of 2) een van de referentiesignalen. Een nieuw brandstof relais ga ik sowieso bestellen, echter als dat niet helpt, schuif ik het oplossen van de E28S naar volgend jaar.

De reden daarvan is dat ik te weinig tijd heb om (1) e.e.a. nu te diagnosticeren en (2) ik dit niet durf uit te besteden. Aanvullend heeft de E39 ook aandacht nodig. Die heb ik door alle bestuurlijke beslommeringen op het werk afgelopen tijd teveel verwaarloosd waardoor ik tegen een paar zaken die z.w. nog een gevolg zijn van het ongeluk dat Annie in April is overkomen.

1) A/C pomp maakt een joelend geluid (dat deed deze voor die tijd niet)
2) De hoogte verstelling van de linker koplamp unit is mechanisch defect.

Verder heb ik nu een mechanische trilling in de aandrijflijn, dus ik heb besloten om door te pakken. Ik ga het gehele onderstel (wat nog niet nieuw is) aanpakken, dus nieuwe schokdempers rondom, de luchtbalg Rechts achter, ik denk ook een nieuw tussenlager. Daarnaast denk ik dat het tijd wordt om de VANOS aan te pakken. Aangezien de E39 een dagelijkse auto is, heeft deze voor mij prioriteit.

Ik heb net een bestelling geplaatst voor alle schokdempers bij mijn vaste leverancier in Duitsland. Voor een kleine 700 Euro heb ik alles rondom van Sachs; nee geen sportspullen, maar dat hoeft van mij ook niet. Morgen bestel ik bij Broekhuis een nieuwe luchtbalg en een tussenlager, ik denk dat die laatste ook de geest gegeven heeft.

We krijgen dit jaar ook alles tegelijk.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Sep 04, 2016 5:58 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Ze is gewoon chagrijnig, omdat ze niet mee mag, eind van de maand...
Dat zou kunnen; “ auto’s hebben een ziel” zeggen ze wel eens, maar ik heb nog een paar testjes voor ogen, zoals het starten van de motor bij overbrugd brandstof relais. Dan sluit ik de invloed van de DME uit. Als dat werkt, dan weet ik dat het 1) de aansturing van de brandstofpomp is of 2) een van de referentiesignalen. Een nieuw brandstof relais ga ik sowieso bestellen, echter als dat niet helpt, schuif ik het oplossen van de E28S naar volgend jaar.

De reden daarvan is dat ik te weinig tijd heb om (1) e.e.a. nu te diagnosticeren en (2) ik dit niet durf uit te besteden. Aanvullend heeft de E39 ook aandacht nodig. Die heb ik door alle bestuurlijke beslommeringen op het werk afgelopen tijd teveel verwaarloosd waardoor ik tegen een paar zaken die z.w. nog een gevolg zijn van het ongeluk dat Annie in April is overkomen.

1) A/C pomp maakt een joelend geluid (dat deed deze voor die tijd niet)
2) De hoogte verstelling van de linker koplamp unit is mechanisch defect.

Verder heb ik nu een mechanische trilling in de aandrijflijn, dus ik heb besloten om door te pakken. Ik ga het gehele onderstel (wat nog niet nieuw is) aanpakken, dus nieuwe schokdempers rondom, de luchtbalg Rechts achter, ik denk ook een nieuw tussenlager. Daarnaast denk ik dat het tijd wordt om de VANOS aan te pakken. Aangezien de E39 een dagelijkse auto is, heeft deze voor mij prioriteit.

Ik heb net een bestelling geplaatst voor alle schokdempers bij mijn vaste leverancier in Duitsland. Voor een kleine 700 Euro heb ik alles rondom van Sachs; nee geen sportspullen, maar dat hoeft van mij ook niet. Morgen bestel ik bij Broekhuis een nieuwe luchtbalg en een tussenlager, ik denk dat die laatste ook de geest gegeven heeft.

We krijgen dit jaar ook alles tegelijk.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Sep 04, 2016 6:07 pm
by uwbuurman
Dat laatste gevoel ken ik. Bah. Auto's. Soms denk ik wel over het verkopen van de hele bende. Maar ja, een dag later bedenk ik me dat ik geen bende heb, maar pareltjes. En die geven plezier. Maar tegen soms hoge kosten.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 10, 2016 8:22 pm
by raymondw
Ik had vandaag eigenlijk mee willen doen met de E28 Elfstedentocht; dat was niet alleen vanwege de issues met de E28S onzeker, maar ook mijn werkagenda van afgelopen week (kort bezoek aan Aberdeen in Schotland) en persoonlijke omstandigheden maakte dat ik geen deadline voor de E28S kon stellen. Echter gisteren en vandaag hebben we op alle fronten wel wat voortgang.

Update E39

Afgelopen donderdag kwam het verassingspakket uit Duitsland met de nieuwe Sachs schokbrekers en veerpoot lagers binnen. Helaas nog geen foto’s. Die komen maandag avond wel. Vrijdagochtend heb ik de nieuwe rechtsachterste veerbalg en het nieuwe tussenlager opgehaald. Gezien de toenemende activiteit van de compressor is deze binnenkort ook aan het einde van zijn latijn. Daarmee zijn de onderdelen voor het verversen van het onderstel wel binnen. De volgende stap is het plannen van de werkzaamheden. Dat moet voor 16 oktober klaar zijn, echter de randvoorwaarden (dagelijkse auto) en de gevraagde beschikbaarheid maakt dat ik het niet zelf kan oppakken. Ik heb er vijf avonden voor nodig en dat gaat hem niet worden, dus ik denk dat ik dit uit ga besteden.

Image

Van de rechter koplamp unit is de hoogteregeling defect. Ik zelf weet bijna zeker dat dit een gevolg is van de schade van April, maar een causaal verband is moeilijk aan te tonen. Een nieuwe koplamp is 580 Euro ex, dus die kan er nog wel bij.

Update E34S

Met deze auto wil ik de vijflanden tocht gaan rijden, maar eerst moest de APK geregeld worden. Dat ging op zich prima, maar er waren een paar aandachtspuntjes. Zo viel de speling op het rechterfusee op, maar die bleek te worden veroorzaakt door drie loszittende bouten van het fusee. We hebben deze tijdelijk vastgedraaid; de oorzaak is dat de garage die in 2006 voor mij alle schokdempers heeft vervangen z.w. geen Loctite heeft toegepast. Dat gaan we voor de vijflanden toer nog wel even doen, evenals het juiste aanhaalmoment.

Verder was de APK een formaliteit. Met het weer vastzetten van de beide fusee’s is de speling in de voortrein die ik eerder aan het stuurhuis weet weer te verwaarlozen. Maar we pakken op dat punt in de winter wel even door.

Update E28S

Ik twijfelde aan het relais van de brandstofpomp, dus had ik een nieuwe besteld. Die is maar een tientje, dus preventief een no-brainer, maar dat maakte niet veel uit, evenals het overbruggen van het relais zelf. De motor liep wel, maar voor het uitvallen niet helemaal meer mooi rond; aan de benzine toevoer twijfel ik niet meer, dus ben ik verder op zoektocht gegaan door de sensoren te controleren en de ontsteking nader te inspecteren. De interne contacten van de verdeler-kap zagen er nog goed uit.

Image

Maar bij het bekijken van de aansluitingen voor de hoogspanningskabels viel op dat de aansluiting voor de kabel van de bobine er niet meer zo fris uitzag.

Image

Nou heb ik over de motorloop van de M88/3 nooit geen klachten gehad, maar ik denk dat er voor het vervangen van de bougies en het stellen van de kleppen er een stabiele situatie was waardoor de impedantie van de elektrische stekkerverbinding nog enigszins reëel (in het complexe domein). Maar na het uitbouwen van de kabels t.b.v. het stellen van de kleppen werd deze verstoord. Bij het weer aansluiten van de kabels (nu een paar weken geleden) is mij dit i.i.g. niet opgevallen, maar vandaag heb ik de contacten wel nagemeten met als resultaat dat de aansluiting met de groene verglazing hoog ohmig is, hetgeen de impedantie (capacitief) imaginair heeft gemaakt. Dat verklaart ook het flopperen van de motor sinds de recente onderhoudswerkzaamheden.

De volgende stap is een minutieuze controle van alle stekkerverbindingen. Als ze goed zijn hoef ik enkel het betreffende kabeltje te vervangen. Zo niet ben ik aan de beurt voor een gehele set nieuwe bougiekabels.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 10, 2016 8:41 pm
by gerrit323
Ik hoop dat je het euvel hebt ontdekt .. leuk die minitieuze opzoekingswerken :thumbsup

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 10, 2016 8:42 pm
by uwbuurman
Zo, dat is weer deftig detectivewerk, Raymond!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 10, 2016 9:22 pm
by Peter V.
Knap gevonden. Aan de andere kant kun je dat wel aan jou overlaten. :thumbsup

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Fri Sep 16, 2016 6:15 pm
by raymondw
Vorige week kwam het verassingspakket voor de E39 binnen. Daar had ik alleen nog geen foto van omdat de E39 het vorige weekend bij mijn zwager stond vanwege een niet werkende koplamphoogte regeling wat een gevolg was van de schade die Annie had gereden. De koplampunit is inmiddels vervangen en dus dit issue opgelost.

Vandaag stond het vervangen van de rechter luchtbalg en de achterste schokdempers op het programma. Aangezien de APK ook uitgevoerd moest worden en ik zelf niet echt tijd heb om dit op korte termijn op te pakken zonder de beschikbaarheid te beïnvloeden heb ik dat klusje uitbesteed aan mijn vaste garagist. Dat stond voor vandaag op de lat.

Image

Met name de nieuwe luchtbalg maakt een enorm verschil. De wagenhoogte is nu ook rechtsachter weer spot on waarmee aan een van de condities van de APK werd voldaan. De achterste dempers hebben we zekerheidshalve ook vervangen, maar dat bleek achteraf niet echt nodig, maar ja dat is nu tenminste wel weer vers. Voor de voorste dempers was vandaag geen tijd; die komen later wel. Echter met beide luchtbalgen weer vers en de nieuwe dempers achter ken ik de auto niet meer terug.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Fri Sep 16, 2016 7:02 pm
by uwbuurman
Fijn!!! Dan was het geleidelijk aan dus ook minder geworden. Fijn dat het nu weer helemaal fris is!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Sep 17, 2016 8:20 pm
by raymondw
Vanmorgen heb ik de bestelde connectoren en kabeltje voor de bobine kabel van de E28S opgehaald. Dat was meteen een mooie gelegenheid om de verse achterwielophanging van de E39 te testen. Dat stemde me erg tevreden.

Image

Het plan was om vanmiddag de boel af te ronden, echter de oplettende lezer zal opgemerkt hebben dat enkel de contacten geleverd zijn en niet zoals besteld, de gehele connector.

Image

Ergo, we kunnen deze klus nog niet afmaken. Is ook niet zo erg, maar tegelijkertijd bedacht ik mij dat ik van de E34S nog de eerste set heb liggen. Daar heb ik het bobine kabeltje even van geleend zodat ik mijn hypothese kon toetsen en als dat uitkwam het koelsysteem ontluchten.

Image

Daarna was het starten en lopen. Vervolgens het koelsysteem ontlucht en meerdere keren een toerenval test gedaan. Na een minuut of vijftien vond ik het wel welletjes.

Image

Normaal gesproken zou ik wel een rondje hebben gereden, maar vanwege het circus dat Hellendoorn rally heet en het service park daarvan dat zich direct om de hoek van mijn hal bevind was er te veel volk op de been. Dat rondje komt morgen of overmorgen wel. Rest vooralsnog de logistieke challenge en het resetten van de Service Interval.

Image

Verder heb ik mezelf nog getrakteerd op het 1:18 schaalmodel van de E9 CSL uit de Heritage collectie. Ook dit is weer een echte Minichamps.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Oct 09, 2016 12:15 pm
by raymondw
Inmiddels zijn we weer terug van een prachtige vijflandentocht. Net als vorig jaar hadden we daarvoor de E34S meegenomen. De hoofdreden daarvoor was hetzelfde als vorig jaar; het (diefstal)risico voor de E28S is mij met name s ’nachts te groot. Bovendien vindt ik de E34S voor dit soort grotere trips de betere auto, net wat meer comfort en ondanks het hogere gewicht een betere balans.

Op de heenweg deden we het overwegend rustig aan, ook toen we op de A61 richting Ludwigshafen een F10 M5 tegenkwamen waarvan de bestuurder heel goed in de gaten had dat hij met een van de eerste M5 modellen te maken had. Dat er op het gebied van pure prestaties in 25 jaar veel progressie is geboekt liet hij overduidelijk op een leuke manier zien, maar gezien de omhoog gestoken duim hadden we duidelijk te maken met een liefhebber.

Voor het starten van de vijflandetoer eerst maar eens de olie gecontroleerd; dat had ik sinds de Voerrally niet meer gedaan, dus na 1200 kilometer mocht dat wel een keertje. Na het bijvullen van 500mltr Edge Professional (jaja, de laatste voorraadjes) mochten we ons door het Duitse Saarland en de Franse Vogezen vermaken; de E34S was duidelijk in zijn natuurlijk ‘jachtgebied’ en voelde steeds beter aan, met name in het bovenste 5-7 bereik dat we zo af en toe aan hebben gesproken, echter over het grote geheel hebben we met max 50% van het potentiaal van de auto gereden, ben langzamerhand wel gevoelig geworden voor een beetje comfort zone t.o.v. de regels.

Image

Het voor de tocht opnieuw vastzetten van de voorste zes fusee bouten maakte een enorm verschil. Met name de precisie bij het insturen en de rechtuit stabiliteit zijn enorm verbetert. Voor de tweede dag werd er slecht weer voorspeld en dat vereiste het gebruik van ruitenwissers. Deze liep tegen de motorkap aan, maar met wat hulp van Koos heb ik deze op vrijdagavond nog goed kunnen afstellen. Wel jammer van de kleine beschadiging aan de binnenzijde van de motorkap, maar die is te verhelpen. Op de tweede dag zelf hadden we de A/C en de maximale stand van de kachelventilator wel nodig; beide zijn een aandachtspuntje. Binnenkort maar eens een bedrijf zoeken dat met R12 vervangers wat doet. Referenties zijn welkom?

Image

Op de laatste dag zijn we in tegenstelling tot voorgaande jaren niet mee geweest naar Spa of de Nurburgring. In plaats daarvan zijn we na de koffie direct door naar huis gereden wat op zich best wel prettig was; met name bij Keulen viel de verkeersdrukte mee waardoor we tegen een uur of drie s ’middags weer thuis waren. De brug over de Rijn vlak voor Leverkussen is echter wel een dingetje; die schijnt zo slecht te zijn dat er steeds meer verkeer beperkende maatregelen worden doorgevoerd. Die zijn er met name op gericht op vrachtverkeer boven 3,5ton daadwerkelijk tegen te houden. Schijnbaar lukte dat nooit, maar een gedoseerde doorvoer op de drie hoofdrijbanen zelf gaat wel erg ver.

Image

Vlak daarvoor bij Euskirchen hadden we wel een leuk momentje met een hagelnieuwe Mercedes GLS. Die reed al een poosje in wat drukker verkeer achter ons en gezien hoe hij met zijn LED lampen speelde wilde hij er graag langs, maar gezien het verkeer was dat meer om zijn ego te trippen. Gezien zijn passagiere en de zonnebril die hij ophad hebben we zijn ergo tot twee keer toe een deukje laten oplopen. Of het moet een flinke deuk zijn, want de mate waarop die oude BMW vijf serie bij hem wegliep moet wel behoorlijk wat twijfel hebben gewekt, vooral omdat het model niet herkenbaar was. Niet veel later vervolgde hij zijn weg over de A61 terwijl wij rechtdoor richting de A1 reden.

Even voorbij Leverkussen op de A3 konden we ook behoorlijk doorstomen; niet veel later bereikten we de afslag voor de A31 richting Emden. Met een kleine dertig liter in de tank gaf dat te weinig comfort voor de laatste 130 kilometer richting huis, dus bij Bottrop hebben we eerst maar eens wat V-Power Racing bijgevuld. Vroeger toen de A31 nog bij Bad Bentheim stopte, kon je de gehele A31 voluit rijden; die dagen zijn weliswaar voorbij, maar op gezette momenten is er wel de ruimte om dat voor korte tijd te doen. Het was al meer dan tien jaar geleden dat ik echt hoge snelheden met de E34S had gereden en ik was benieuwd of ze het nog in haar had. Tot vier keer toe kon ik voor langere tijd tegen de 6700RPM in het vijfde verzet aanhouden; deze werden enkel verstoort tot het zo af en toe af laten zakken tot circa 180km/h voor ander verkeer op de linkerbaan, dus het was niet echt druk. Het laatste kleine restje (500RPM) geloofde ik wel, op de BC heb ik ooit 270km/h gezien bij circa 7200RPM, maar dat wilde ik de motor niet meer aandoen. Dit was mooi genoeg. Het laatste stuk naar huis over de B54/N35/A35 gebruik ik oudsher als een gecontroleerde cooling down. Is ook prima, want de snelheid moest met minimaal de helft weer naar beneden.

Image

Daarmee is de inzet van de E34S voor dit seizoen wel afgelopen. Die heeft i.i.g. weer een hele mooie foto van Jeroen opgeleverd. Verder hebben we sinds Augustus kort aan de 2500kilometer met deze auto weggezet, wat meer is dan wat ik dit jaar met de E28S heb gereden. Met de nieuwe status van de wielophanging is het eigenlijk geen noodzaak om het stuurhuis te reviseren, maar aangezien het preventief vervangen van de drijfstanglagers wel een pre is, en daarvoor het subframe toch los moet, pakken we dat wel mee.

Maar eerst heeft de E39 weer wat aandacht nodig; de achterwielophanging is nu weliswaar OK, maar sinds een weekje trilt de auto hevig bij het gasgeven tussen 20-60km/h. Daarboven wordt het minder. Ik vermoed (1) het tussenlager of (2) een van beide motorsteunen. Bij een visuele inspectie leek het tussenlager wel in orde, maar aangezien we die al hebben liggen gaan we binnenkort wel oppakken. Dan nemen we gelijk de Hardy schijf zelf mee.