Page 25 of 45

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 9:42 pm
by bmw e12 e21
Vandaag even tijd gehad voor het blokje, het begint er weer een beetje op te lijken.
Morgen ga ik tijd maken voor men ziek M20 blokje. :(
Image
Image

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 10:08 pm
by BertjeConti
Wat is er met je M20 blokje aan de hand?

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 10:10 pm
by bmw e12 e21
Water bij de olie... Mayonaise...

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 10:25 pm
by BertjeConti
ik heb het inmiddels gelezen ja, erg vervelend voor je, sterkte....

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 10:27 pm
by uwbuurman
bmw e12 e21 wrote:... De koplampen heb ik ook gedemonteerd om de inwendige dofheid weg te nemen met behulp van oma's steradent tabletten. :mrgreen:
Een mooie koplamp verandert een auto vind ik.
Image
Dan weer gemonteerd:
Image
...
Remy, hoe heb je dat precies gedaan? Tablet erin en vol water zetten? Warm? Koud? En hoe lang? Kortom, ik hoor graag de details, ik wil dit ook graag even doen bij de mijne.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 10:42 pm
by bmw e12 e21
ik heb tandreinigingstabletten(steradent) gebruikt die men oma gebruikt om haar gebit s nachts in te leggen
eerst neem je de lampen een per een uit de houder nadat de grill gedemonteerd is.
neem de ampoules eruit en gooi 1/4 tablet door het kleine gat waar je ampoule insteekt.
dan verwarmde ik water met de waterkoker(na koken 2-5min af laten koelen voor gebruik) en goot dat er ook langs dezelfde weg erin, best niet te vol, zodat je hierna met de lamp kunt schudden in horizontale draai bewegingen.
laat dat maar 20min trekken en af en toe ermee bewegen.
vervolgens alles eruitgieten en enkele keren met water spoelen en daarna nog enkele keren met gedemineraliseerd water spoelen tegen uitgedroogde druppels achteraf.
dan enkele dagen laten drogen.
als het resultaat nog niet ok is, de handelingen herhalen
zo heb ik het gedaan, tijdrovend, maar spaart je wel geld uit!

Let wel op, dit werkt uiteraard enkel als de reflector niet aangetast is.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 11:04 pm
by uwbuurman
Dank. Een scheutje glansspoelmiddel van de vaatwasser, zou dat ook extra helpen?

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Mar 19, 2017 11:06 pm
by bmw e12 e21
Geen idee, nooit gedaan. Ik denk dat jij me dat gaat zeggen. :D

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sat Apr 01, 2017 9:43 pm
by bmw e12 e21
Nog even tijd gehad voor men M10 blokje.
Hij staat op tijd. Kop staat erop.
Image
Image
Image
Ik was nu de aantrekmomenten aan het opzoeken.
Ik kom uit op 2 principes:
Image
Ik heb de rechtse toegepast.
Wat is het verschil tussen de 2 en wat is jullie mening?
De linkse is enkel met 3 koppel stages en na 1000km de laatste nog eens toepassen.
De 2de is met koppels en hoeken.
Kan je dus n 1000km niet bijtrekken.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Apr 02, 2017 8:53 am
by Peter V.
De rechter zit bij de bouten zeker? Ik denk dat hun berekend hebben via de materiaal eigenschappen van hun bouten wat je kunt/moet doen om ongeveer gelijke koppels te verkrijgen.
Hun houden met die beschrijving geen rekening met het materiaal van de motor. De bouten zijn op meerdere merken motoren te gebruiken denk ik.

Persoonlijk had ik de linker genomen.
Heel belangrijk is schone schroefdraad bij de motor en absoluut geen restjes olie/vloeistof in de schroefgaten omdat je deze niet kunt samendrukken en dus een bout krijgt die los zit ondanks jouw behaalde aantrekkoppel.

Verder goed bezig Remy.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Sun Apr 02, 2017 8:00 pm
by bmw e12 e21
Peter V. wrote:De rechter zit bij de bouten zeker? Ik denk dat hun berekend hebben via de materiaal eigenschappen van hun bouten wat je kunt/moet doen om ongeveer gelijke koppels te verkrijgen.
Hun houden met die beschrijving geen rekening met het materiaal van de motor. De bouten zijn op meerdere merken motoren te gebruiken denk ik.

Persoonlijk had ik de linker genomen.
Heel belangrijk is schone schroefdraad bij de motor en absoluut geen restjes olie/vloeistof in de schroefgaten omdat je deze niet kunt samendrukken en dus een bout krijgt die los zit ondanks jouw behaalde aantrekkoppel.

Verder goed bezig Remy.
De rechter zat bij de koppakkingsset van REINZ. De kopbouten zijn van GLAZER, daar stond niks bij over aantrekken cilinderkop.

Achteraf bekeken had ik idd beter de 1ste gebruikt, maar deze had ik pas later gezien. Met koppel kan je de bouten preciezer aantrekken.
Als ik nu de bouten terug los en de eerste toepas zonder de kop te lichten. Zou ik koppakking dan toch moeten vervangen?
Alles is zorgvuldig met remmenreiniger ingespoten en met perslucht zuivergespoten.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Apr 03, 2017 7:57 am
by Thegs
Ik zou ze niet meer lossen, want dan kan je feitelijk de bouten weer in de bak gooien...

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Apr 03, 2017 8:51 am
by bmw e12 e21
Zijn wel geen rekbouten bij M10 en M 30 in tegenstelling tot M20.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Apr 04, 2017 5:47 pm
by bmw e12 e21
Vandaag voor de 2de keer volgetankt met de 315. Dit kon vroeger niet door de lekkende ontluchtingsleidingen.
Ik was aangenaam verrast.
40.2L getankt na 443km. Dit ondanks dat hiervan 250km was aan 4500tr/min aan goed 120km/h.
Dus 1:11. Lijkt me niet verkeerd met 4-bak.
Ik moet ook zeggen dat het motortje los komt. Na die snelwegkmrs klimt ze sneller in toeren. :)

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Thu Apr 06, 2017 9:10 pm
by bmw e12 e21
Zo, Het 1.8i blokje is af.
Hopelijk gaat het zo goed lopen als het eruit ziet. :)
Image
Image
Image