Page 244 of 420
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri May 01, 2015 9:26 am
by Peter V.
Weer wat geleerd

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri May 01, 2015 11:28 am
by bmw e12 e21
Jeroen wrote:Nope, andersom al klinkt dat vreemd omdat later met de L-Jet diezelfde extraluchtschuif ineens weer terug was.
Ik vind het vreemd iig bij Remy, zou denk ik zelf eens gaan meten aan de gasklep, of deze in de juiste ruststand staat, anders begin je met de stationaire stelschroef (de koperen op het gasklephuis) natuurlijk het hele vacumsysteem te ontregelen om tot een correcte stationairwaarde te komen, waarmee je dus ook de vacuumverstelling in de opwarmfase ontregelt. Meen dat Arnold ook al eens zo'n gevecht heeft gehad. Anders ga je toch bijna denken aan een vacuumlekkage of een incorrecte systeemdruk op de K-Jet.
De e12 M535i L-jetronic heeft idd een electrische luchtschuif en de modellen voor 1980 één die op koelwater werkte, idd de omgekeerde wereld van de e21 323i.
De benzinedruk heb ik digitaal weergegeven en staat bij draaiende motor op 4.7-4.8bar. Ik heb de vacuum (dunne)leidingen niet vervangen daar ik geen scheurtjes zag. mss toch eens doen.
De dikke vacuum leidingen zijn allen nieuw(ook de mof op luchtweger). Die had ik 5-6j geleden nieuw gekocht omdat ik (terecht) bang was dat ze anders NLA gingen zijn.
Hoe zie je of gasklep in juiste ruststand staat?
De stationaire stelschroef is een optie, maar als motor door en door warm is(olie 90graden) dan zakt toerental tot een 1000tr/min, heel soms 800tr/min.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri May 01, 2015 11:59 am
by Jeroen
Ik bedoelde niet de brandstofdruk, maar de systeemdruk (of regeldruk) op de K-Jet. Die stel je op de verdeler in met ringen van verschillende dikte. Als de combi van motor en K-Jet nog de originele is dan is dat meestal wel goed, maar als je een andere K-Jet hebt of andere wijzigingen hebt aangebracht in de inlaat dan kan deze weleens aanpassing vergen (leuk want dan mag je aan de slag met een K-Jet drukset, heb ik iig niet tot mijn beschikking).
Anyway, ik zou eerst de gasklep controleren. Informatie die natuurlijk eigenlijk voorbehouden is aan VIP leden maar ik ben in een goede bui vandaag

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri May 01, 2015 1:09 pm
by bmw e12 e21
Bedankt Jeroen.
Ik heb de 323i gestart en stationair laten draaien.
Ik had gisteren een nieuwe WUR geplaatst en dit is de oplossing voor het euvel.
Zodra de koelvloeistof temperatuur uit de blauwe zone komt gaat het stationair toerental omlaag.
Ik ben een eindje gaan rijden. Nu zag ik een minimaal benzinelekje aan de aansluitingen van de WUR.
Dus deze nog wat aangedraait.
Nu nog effe gaan rijden en hopelijk blijk ie droog.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri May 01, 2015 2:25 pm
by bmw e12 e21
Zo, de WUR lekt geen benzine meer.
Een fotootje van de watertemperatuur met stationair toerental.

Op de foto zie je volts - benzinedruk - olietemperatuur - oliedruk:

Bij warme motor:

Het enige wat ik nog moet doen is de oliedruksensor wat verder van de uitlaatcollector / blok leiden.
Toen ik experimenteerde met VISCO's en de temperatuur opliep liet de oliedruk sensor het afweten. Nu de temperatuur weer lager is werkt hij weer.
Deze kan tot 120gr C hebben. Dus dat was blijkbaar op de limiet.
Peter_P dacht aan zoiets om de oliedruksensor weg te leiden naar een ''dood lopende straat'':
http://www.ebay.com/itm/Steel-Braided-W ... 14&vxp=mtr
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri May 01, 2015 3:45 pm
by Jeroen
Maar je had toch al een nieuwe WUR geplaatst? Was deze dan defect?
Wat die benzinelekkage betreft: alle slangen in de motorruimte ziten met banjobouten. Een keer loshalen betekent verplicht de koperen o-ringen vervangen anders krijg je geheid lekkage. Aanhaalmoment met de kleine banjo's is maar laag (8Nm voor de kleine op de WUR), anders loop je kans de bout te breken, of de kunststof onderlaag van de WUR. Dus steviger aandraaien is niet aan te bevelen, en lekkage kan dus betekenen dat er brandstof onder ca 5 bar in de motorruimte wordt gesproeid.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri May 01, 2015 4:00 pm
by bmw e12 e21
De visco had ik vervangen door een nieuwe van BEHR die defect blijkt te zijn. Nu heb ik ene van FEBI besteld, die komt vroeger in(Zoals op m535i).
WUR had ik gisteren avond pas vervangen door een nieuwe die ik op de kop getikt had op ebay.
8Nm is idd niet zo veel. Maar het lek was heeeel weinig. Nog geen druppelvorming na 5km rijden. Net een beetje nat(vochtig) onder de aansluiting aan WUR. (was na 5min stilstand al verdampt)
Op de spinnekop had ik te weinig nieuwe koperen ringetjes maanden geleden bij montage.
Ik heb gebruikte opgeschuurd(fijn schuurpapier) en heb geen lekkage.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 12:21 pm
by raymondw
Na ruim twee weken weg te zijn geweest voor de Classic Autorai 2015, werd de E28S zondagavond direct na afloop weer teruggebracht. Omdat ik ook aan de contacten en de zorg die de BMW klassieke autoclub aan mijn auto heeft gegeven een goed gevoel heb overgehouden, heb ik mij daarbij aangesloten. Daarnaast heb ik van heel veel verschillende kanten, ook uit onverwachte hoek veel positieve feedback over mijn auto gekregen.
Tijdens de voorjaars-rit, viel het Koos op dat de bovenste van de twee druk/sensoren op de regelunit van de hydraulische rembekrachtiging, een klein beetje ATF lekten. Na terugkeer van de Autorai werd dit nog een keer bevestigd, dus heb ik deze afgelopen week nieuw besteld. Voor de zekerheid ga ik beide drukschakelaars vervangen.
He plan is om deze maand zowel naar het youngtimer event (17-5) en de Sharknose meeting (31-5) heen te gaan. De sharknose meeting is zeker, het youngtimer event op 17-5 is afhankelijk van de agenda. Voor de Eiffeltoertocht denk ik er sterk over na om met de E34S mee te nemen. Daar moet ik nog een aantal voorbereidingen voor treffen, maar die zijn niet zo groot.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 1:57 pm
by uwbuurman
Goede plannen maar weer, Raymond! Wat me opviel was dat de e28 in de RAI de voorwielen niet helemaal recht had staan. Daarnaast had ik er zelf voor gekozen om dealerplaten met m5 erop te plaatsen in plaats van de kentekenplaten. Maar hij stond er mooi bij tussen die Audi en Volvo 480.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 2:56 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Daarnaast had ik er zelf voor gekozen om dealerplaten met m5 erop te plaatsen in plaats van de kentekenplaten.
Hoi Koos,
Dat had ik ook zo afgesproken, hetgeen voor mij het enigste minpuntje was.
Mvrgr,
Raymond
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 4:27 pm
by bmw e12 e21
raymondw wrote:Na ruim twee weken weg te zijn geweest voor de Classic Autorai 2015, werd de E28S zondagavond direct na afloop weer teruggebracht. Omdat ik ook aan de contacten en de zorg die de BMW klassieke autoclub aan mijn auto heeft gegeven een goed gevoel heb overgehouden, heb ik mij daarbij aangesloten. Daarnaast heb ik van heel veel verschillende kanten, ook uit onverwachte hoek veel positieve feedback over mijn auto gekregen.
Tijdens de voorjaars-rit, viel het Koos op dat de bovenste van de twee druk/sensoren op de regelunit van de hydraulische rembekrachtiging, een klein beetje ATF lekten. Na terugkeer van de Autorai werd dit nog een keer bevestigd, dus heb ik deze afgelopen week nieuw besteld. Voor de zekerheid ga ik beide drukschakelaars vervangen.
He plan is om deze maand zowel naar het youngtimer event (17-5) en de Sharknose meeting (31-5) heen te gaan. De sharknose meeting is zeker, het youngtimer event op 17-5 is afhankelijk van de agenda. Voor de Eiffeltoertocht denk ik er sterk over na om met de E34S mee te nemen. Daar moet ik nog een aantal voorbereidingen voor treffen, maar die zijn niet zo groot.
Mooi, dan zal je M5 nu wel helemaal top zijn. Je hebt bijna alle slijtage delen ondertussen vervangen, niet?
De enkele stukken die ik aan de 323 nog niet vervangen had worden nu ook uit noodzaak gedaan, de WUR, visco etc...
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 4:33 pm
by bmw e12 e21
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 4:57 pm
by Nick1984
Zeker dat die geen 30 jaar in de zee heeft gelegen?

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 5:35 pm
by bmw e12 e21
Haha, zo ziet hij er uit ja.
Als ik hem naar oud ijzer breng zal ik men 2 flessn wijn die ik de man gegeven heb er mss terug uithalen.

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat May 02, 2015 6:00 pm
by uwbuurman
Mooie roest hoor!! Ik had een auto die er wel bij paste....