E21 318i (ITB)

Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19105
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Die doppen hebben geen functie, dat gat dichter bij de bank, dat is een klassieke plek waar aan de onderkant de beugel gelast zit, waar de gordel in geschroefd wordt. Zie ook mijn topic, midden op pagina 54


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Dat valt me dan nog weer mee. Ik dacht dat ik bij Jan zijn Bauer restauratie daar een holle ruimte had zien zitten, maar dat is dus iets anders. Dit kan ik nog wel een keertje tussendoor doen dus.

Ik zie wel hoe het loopt. Ook de komende maanden met een plek voor het lasapparaat en de mogelijkheid tot slijpen enzo. Op het balkon in Strijp-S zullen ze wel niet zo leuk gaan vinden.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19105
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

De kleine dopjes in de vloer naast de scheidingswandjes, die zitten boven de kokerbalkjes onder de vloer. Maar de rest kun je vanaf onderen zien.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ter zijner tijd moeten we maar eens een blik in mijn kofferbak werpen ;)
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19105
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Welkom!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Een update.


Vanochtend nieuwe bandjes gehaald, 4 stuks Continental en uit laten lijnen. Een 100km gereden en geen problemen! Zelfs de auto even snel gewassen om de keurmeester op zijn gemak te stellen. Alhoewel, het is wel Zweden... Keurmeesteres, dat zou wat zijn.

Verder nog aan het puzzelen geweest met de lambdasonde. We hebben het hier vaak over CO, maar die waarde zegt niet alles op armere omstandigheden. AFR, air to fuel ratio zegt meer. Hier is een conversietabel. De Innovate LC-2, die ik heb, geeft signaal van een AFR van 7.35 tot 22.39, wat dus ver buiten het bereik van CO is.

Image

Stationair heb ik hem nu op ongeveer 13.7AFR staan, dus dat past prima. Op de echt hoge toerentallen gaat het richting 15.7 of misschien wel 16, ik zou daar de data moeten loggen. Maar ik heb de toerenbegrenser nu op 6500 toeren staan, dus ik denk dat ik simpelweg de begrenzing op 6000 of 5800 zet.

Een ander geval zijn de cruisesnelheden. Bij 80km/h doet het 15,5 maar dat loopt op naar 16,4 bij 120km/h, wat dus echt veel te arm is.

Als we naar deze tabel kijken
Image

Dan zien we dat bij die cruiseomstandigheden ook een hele hoge vervroeging is gespecificeerd. Bij 120km/h draai ik ongeveer 3500 toeren en daar hoort een vervroeging bij van boven de 40 graden. Dat gebied moet ik dus naar beneden gaan brengen. Denk ik.

Het ruitenwisserpompje is aangekomen en de alarmlichtschakelaar is vandaag op de bus gegaan (dank Ite!). Ik denk wel dat ik woensdag voor de APK ga en de herkeuring voor lief neem want anders heb ik dus geen tijd meer om eventueel iets aan te kunnen pakken.

Volgende week woensdag rijdt ik heen en weer met een busje. Op zaterdag begin ik met mijn road tripje terug naar Nederland. Dan moet het allemaal wel klaar zijn. Beetje stressig is het wel nu.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29892
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Lekker druk dus, met alles tegelijk!

Klinkt idd wel als erg arm, heb weleens vaker gehoord van een niet soepel werkende vacuumvervoeging, kan dat een oorzaak zijn? Ben benieuwd of iemand daar al eens mee geëxperimenteerd dan wel gereviseerd heeft, zit me nl ook af te vragen of dat niet een mooie preventieve actie voor de 323i is ook.
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Voor de omstandigheden bij cruisesnelheid is de vervroeging vermoedelijk wel de oorzaak. Ik heb een sensor die de druk meet in het spruitstuk en met behulp van die druk en het toerental leest de Microsquirt de waarde voor de benodigde vervroeging af in de tabel.

Hoe meer vervroeging er wordt toegepast, hoe eerder het mengsel verbrand, en ook des te vollediger. Door de vervroeging te verminderen, komt de verbranding later en wordt er dus minder warmte ontwikkeld. Voor mij is het nu alleen een kwestie van cijfertjes in deze tabel veranderen. Ik zou eigenlijk niet eens weten hoe dat getest zou kunnen worden bij een mechanische verdeler.

Het geluk zit hem erin voor jullie dat als de vacuum en centrifugaal vervroeging niet goed werken, de vonk dus te laat komt en je alleen maar vermogensverlies hebt. Dat neemt niet weg dat ik jullie allemaal met M20 en M30 motoren met mechanische verdelers ten zeerste aanraad de AFR voor het hele toeren- en vacuumbereik in kaart te brengen. CO-meten bij stationair zegt niet heel erg veel... En het is niet alleen een kwestie van brandstof inspuiten, ook wanneer die vonk komt.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3104
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Inderdaad wen veel te arm mengsel bij cruise snelheden.
Bij 120km pu wil je minimaal 14.7 of nog rijker hebben.
Dat los je niet op met vervroeging bijstellen.
Je ontsteking later zetten helpt hier echt niet.
Dit probleem moet je echt in je carburateur oplossen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Ik moet nog eens meer gaan kijken bij welke onderdrukken en toerentallen die cruisesnelheden liggen. Er ligt toch vaak een arm gebied in de AFR-tabellen tot zo'n 3500 toeren. Maar het wordt steeds armer bij hogere snelheden, dus ik zal eens een setje sproeiers bestellen.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3104
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Weet je zeker dat je uitlaat vanaf de kop tot net voorbij de sensor gasdicht is, een klein gaslek kan al voor afwijkende metingen zorgen.
Ik vind een AFR van ruim 16 bij 120km/u wel erg mager en kan me eigenlijk niet voorstellen dat je daar al rijdend niks van merkt, je zit dan echt tegen de "surge" grens aan.
Je zou dan echt protest van de motor moeten merken.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29892
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 317

Post by Jeroen »

Zoiets zat ik ook al te denken, of dat of op een andere manier een hele onzuivere meting of berekening
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Voor zover ik na ben gegaan (dikke prop tegen de uitlaat aan) heb ik geen lekjes kunnen ontdekken. Ik zal morgen nog eens kijken met zeepsop.

Maar ik zie toch in diverse AFR-tabellen de waarde van 16 terug komen. Ik merk eigenlijk niet zoveel in de motor. Als ik langzaam accelereer van 80 naar 120 dan merk ik geen hickups ofzo. Ik heb geen mogelijkheid om nog harder te gaan want ik mag daar eigenlijk maar 80. En ik ben al in spanning op een bon aan het wachten...

Het was me trouwens nog niet gelukt de metertjes in Tunerstudio aan de praat te krijgen, dus ik heb het op voltage gedaan en het zelf omgerekend. Ik zie daar nog geen fouten...

De LC-2 geeft bij 0V 7.35AFR en bij 5V 22.39. Ik heb 2.8-3V op het metertje voorbij zien komen.


Inmiddels heb ik gevonden hoe ik de sensor in Tunerstudio kan krijgen dus ik ga morgen wel even wat dubbelchecken.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3104
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

ben benieuwd als je de sensor in je Microsquirt gecalibreerd hebt, en wat TS dan voor AFR waarden laat zien.

je moet inderdaad een paar stappen goed doen om een wideband goed gecalibreerd en werkend te krijgen, zowel voor je Microsquirt als voor TS.

dit komt uit mijn aantekeningen:

NARROW-WIDE BAND

om te kunnen schakelen van narrow naar wideband moet je op 3 plaatsen iets veranderen:
1) project properties -> kiezen voor narrow of wideband.

2) in EGO control kiezen voor narrow of wideband, deze keuze bepaald of er naar “narrow band target” of naar de AFR TABLE 1 geregeld wordt.

3) in TOOLS -> CALIBRATE AFR TABEL juiste ego controller kiezen, ook voor narrow band !!

4)als het goed werkt dan in EGO CONTROL -> WB CONTROL SETTINGS -> ALGORITHM van SIMPLE naar PID zetten


stap 4 is voor jou natuurlijk nog niet van belang, stap 3 is super belangrijk en wordt snel over het hoofd gezien!
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1984
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Die stap 3 heb ik lang niet kunnen vinden. Daarom had ik de wijzer eerst op 'Exhaust oxygen gas1' staan, waar dus het voltage wordt weergegeven.

Maar inmiddels heb ik het gevonden.
Post Reply