Page 27 of 80
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Dec 24, 2016 7:51 pm
by uwbuurman
Haha, mooi hoor, Raymond!!!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Dec 24, 2016 10:23 pm
by Peter V.
Inderdaad een mooie verzameling zo!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Dec 25, 2016 11:59 am
by Jeroen
Tsja zo loopt het gestaag uit de hand haha!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Tue Dec 27, 2016 10:17 pm
by raymondw
Het is weer eind 2016 en bij mij is het goed gebruik om aan het eind van het jaar eens terug te kijken op het voorgaande jaar en daarop de plannen voor 2017 te baseren. Binnen Agile omgeving wordt dat ook een ‘retrospective’ genoemd en die methodiek pas ik als programma/project manager ook steeds vaker toe.
2016 is voor mij een bewogen jaar geweest. Voor wat betreft autoprojecten liep het motor-project aan onze E32 735i bij het starten van dit jaar al een poosje. Daar kwam een ander auto-project, te weten het weer in bedrijfstellen van de Fiat Croma turbo i.e. van mijn vader nog eens bij. Eigenlijk had ik voor die laatste geen tijd, maar gezien zijn leeftijd (70) wordt alles op enig moment betrekkelijk, dus heb ik besloten hem daarmee te helpen. De consequentie daarvan was dat ik de tweede fase van mijn eigen E34 M5 verbeter-programma voor mij uit moest schuiven.
Echter, het waren niet zozeer de autoprojecten die tot een bewogen jaar hebben geleid. Wel de combinatie met mijn werk waarin ik op meerdere vlakken operationeel en strategisch betrokken ben geweest in een herstructurering en het sturen van mijn ontwikkelprogramma’s in een veranderende organisatie. Daar kwam veel politiek bij kijken dus ik was blij dat op dat moment het i.e. turbo project afgerond was en het 735i project in de afrondende fase kwam. Daarna heb ik besloten om vooralsnog, maar i.i.g. tot de winter geen grote autoprojecten meer te starten en mij volledig te richten op het binnen tijd, budget en scope afronden van het ontwikkelprogramma waar ik namens mijn werkgever verantwoordelijk voor ben. Dat vergt meer dan 100% commitment waarbij ik geen andere (auto gerelateerde) zorgen kon gebruiken, dus buiten een geplande ‘inspectie 2’ voor de E28S M5 heb ik alle werkzaamheden aan onze andere auto’s tot het eind van 2016 doorgeschoven. Ook al is dat met de E39 niet helemaal gelukt, die beslissing gaf mij wel de noodzakelijke rust en controle.
E28S M5
Buiten deelname aan de Sharknose meeting in Cuijck, de Midden Nederland rit van BMW klassiek en het youngtimer-en klassieker event van mijn lokale autoclub (ASVH) heb ik met de E28S geen grote tochten gereden. Oorspronkelijk was het plan om met deze auto ook de Voerrally van Remy en Bert te rijden, maar door complicaties tijdens het uitvoeren van het groot onderhoud (inspectie 2) lukt dat niet. Die complicaties bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door een defect geraakte elektrische verbinding tussen bobine en verdeler-kap. Door het vervangen van de verdelerkap en het toepassen van een kabeltje van een oude kabelboom van mijn E34S heb ik dit voor nood op kunnen lossen, maar de definitieve oplossing moet nog doorgevoerd worden.
Afgehandelde issues:
• Uitvoeren groot onderhoud (Inspectie 2) inclusief het stellen van de kleppen, vervangen van alle filters en vloeistoffen, bougies, snaren etc.
• Defecte brandstofdruk regelaar vervangen.
• Defecte verdeler-kap vervangen.
Openstaande issues:
• Vervangen van het voor diagnostiek geplaatste noodkabeltje tussen bobine en verdeler kap (materialen reeds aanwezig).
• Vervangen slang tussen PAS reservoir naar pomp.
Doorgeschoven issues:
• Shortlist maken t.b.v. vervanging huidige maar oude Michelin PS1’s.
• Interieur project op papier zetten. Bezoekje aan Ivo plannen voor achterbank.
• Go / no Go beslissing Becker Mexico 0830.
Note: Eigenlijk wordt dit met de feiten van nu een voorlopige noGo. De meerwaarde is er wel, maar mijn huidige exemplaar vereist een reparatie van het cassette deel en daar heb ik zelf geen zin in. Specialisten op dit gebied zijn zeldzaam en hebben geen tijd of ook geen zin.
E34S M5
Met deze auto heb ik afgelopen jaar de meeste kilometers gereden (Voerrally en Eiffeltoertocht). Bij de APK voorafgaand aan de Eiffeltoertocht bleek dat de drie bouten waarmee de veerpoten met het fusee verbonden zijn los waren getrild. Na herstel daarvan bleek deze actie een enorme verbetering in het stuur en weggedrag te geven. Zover zelfs dat een eventuele stuurhuis revisie geen directe noodzaak meer is, maar aangezien het preventief vervangen van de drijfstanglagers wel een pre is, en daarvoor het subframe toch los moet is het plan om dat wel mee te pakken. Deze werkzaamheden krijgen gezien de vervangingswaarde van een S38 motor de hoogste prioriteit.
Verder bleek tijdens de Eiffeltoertocht dat de kachelaanjager niet op max te willen draaien. Dit bleek een functionele beperking gedurende met regen overvloede Eiffeltocht.
Afgehandelde issues:
• Losgetrilde fusee bouten tijdens de APK 2016 vastgezet
• Ruitenwisser armen correct uitgelijnd (ad-hoq reparatie tijdens Vogezentocht)
Geplande werkzaamheden:
• Vervangen drijfstanglagers n.a.v. resultaten UOA. Tegelijkertijd nieuwe krukaskeerringen en nieuwe oliepomp (materialen zijn inmiddels besteld). Overstap naar Mobil1 EL 10W60 of Motul 300V Competition 15W50
• Revisie van het stuurhuis (Hydroline ?)
• Klepspeling afstellen + vacuüm-sync.
• Storing diagnose van de niet goed werkende kachelaanjager.
• Injectorrevisie door Bernd Prickartz
Doorgeschoven werkzaamheden:
• Afhandelen restpunten van fase 1
• AC afvullen (R12 of ??)
• Restbestanden Pentosin CHF 7.1 opsnorren.
E39/2 530i touring
Deze auto heeft nu iets meer dan 210k km afgelegd. In April werd Annie aangereden door een achteruit rijdende bestelauto van TPG hetgeen tot een behoorlijke schade leidde. Tijdens de zomervakantie raakte de luchtvering linksachter defect welke we door de plaatselijke BMW dealer in Landeck lieten herstellen. Eenmaal thuis bleek ook de rechtsachterste luchtbalg defect te zijn wat een startschot gaf voor verdere issues. Eigenlijk hebben die allemaal te maken met leeftijd/kilometerstand, maar zijn wel vervelend. Na het vervangen van de achterste dempers en luchtbalgen begon de aandrijflijn te trillen. Na het vervangen van de ophangsteunen van de motor -en versnellingsbak verminderde de trillingen wel, maar verdwenen helaas niet. Een nieuwe Hardy-schijf en aandrijfsas lager liggen klaar.
Omdat ik zelf geen zin heb aan de tijddruk die bij het doorvoeren van dergelijke werkzaamheden aan dagelijkse auto’s komt kijken besteed ik dergelijke tijd-intensieve werkzaamheden uit aan mijn garagist. De vraag is echter in hoeverre het vervangen van de Hardy-schijf en tussenlager de trillingen gaat oplossen. Het zou kunnen dat deze ook nog door de subframe of differentieel ophang rubbers veroorzaakt wordt.
Afgehandelde issues
• Vervangen voorste draagarm van de wielophanging linksachter.
• Herstel schade na aanrijding door een TPG bestelauto. Daarbij zijn diverse cosmetische puntjes meegenomen
• Vervangen van de achterste zomerbanden door nieuwe Dunlop SP MAX RT’s
• Uitlijnen van de wielophanging
• Olie verversen met verse Mobil1 New Life 0W40
• Vervangen van de gescheurde linksachterste balg van de luchtvering
• Vervangen van de rechtsachterste balg van de luchtvering i.v.m. ongelijke wagenrijhoogte (APK issue)
• Vervangen van de achterste schokdempers
• Vervangen van de Xenon koplamp unit linksvoor n.a.v. een defecte hoogte verstel mechanisme (APK issue)
• Vervangen van de motor -en versnellingsbak steunen
Openstaande issues
• Vierde UOA uit laten voeren.
• Voor de vierde keer repareren van de Airbag Control unit onder rechtervoorstoel. Kapotgetrapt door een groeiend kind.
• Vervangen van tussenlager en hardyschijf (reeds gepland)
• Vervangen van de voorste schokdempers (materiaal ligt klaar)
• Preventief vervangen van de VANOS O-ringen (materiaal ligt klaar)
• Herstel pixelfouten matrix display
• Vervangen van de sierlijsten van de voordeuren.
• Vervangen carter-pan pakking
Bovendien beginnen er op de carrosserie een aantal kleine blaasjes te ontstaan. Nog niet kritisch, maar al met al geeft dat wel stof tot nadenken, echter dan komen we bij een E61 530i Touring uit 2008/2009 uit. Prijstechnisch zijn die nu niet echt interessant, dus als we met een investering van circa 5000 Euro de E39 nog een paar jaar in leven kunnen houden heeft dat mijn voorkeur. Daarna zijn onze kinderen al wat ouder. Dan heeft een grote dagelijkse auto ook niet meer zoveel zin voor ons.
E32 735i
In de eerste helft van dit jaar is veel tijd in deze auto gaan zitten. Dat heeft veel kennis en inzicht in de M30 motor opgeleverd die ook bij de S38/M88 van pas gaat komen.
Afgehandelde issues:
• Vervangen van de gehele distributie (ketting, geleiders, tandwielen etc.)
• Vervangen van drijfstanglagers (bleek noodzakelijk)
• Reparatie slotmechanisme rechtsvoor.
• Uitvoeren groot onderhoud (Inspectie 2) inclusief het stellen van de kleppen, vervangen van alle filters en vloeistoffen, bougies, snaren etc.
• Injectorrevisie door Bernd Prickartz
Doorgeschoven issues:
• Herstel dak hemeltje (voer voor een specialist)
Fiat Croma turbo i.e
Ook hier is in de eerste helft van Januari veel tijd in gaan zitten. Van januari tot en met mei was ik er bijna elke vrijdagmiddag, zaterdag en maandagavond mee bezig. Desalniettemin vond ik het een leuk project om te doen. Het uiteindelijke doel, een mooie gebruiksklassieker voor de diverse ASVH gerelateerde evenementen hebben we niet kunnen halen omdat de betrouwbaarheid gezien de vele niet meer leverbaar zijnde onderdelen een risico is. Dat geldt met name voor de slangen van de koeling en lucht aanzuiging. Na de inbedrijfstelling in juni deden er zich nog een aantal issues voor, maar die waren gezien de omvang van het project logisch en konden op de achtergrond opgelost worden.
Afgehandelde issues:
• De cilinderkop is gereviseerd (nieuwe uitlaatklep en vervangen van een loszittend draadeind t.b.v. montage uitlaatspruitstuk). Dit loste de olielekkage vanaf de oliegalerijen op.
• Bij de assemblage van de motor hebben we alle afdichtingen (pakkingen, O-ringen e.d.) door nieuwe exemplaren vervangen.
• De Turbo is vervangen door een nieuw (New Old Stock) exemplaar.
• Nieuwe waterpomp en thermostaat gemonteerd. Daarbij diverse niet specifieke slangen van de waterkringloop vervangen.
• Diverse slangen van het vacuüm systeem vervangen.
• De lekke hogedruk slangen tussen oliekoeler en oliefilterhuis zijn vervangen
• Voorste Subframe gestraald en ge-poedercoat.
• Accubak en montagesteunen voor ABS pomp zijn gestraald en ge-poedercoat.
• Expansievat voor de koelingskringloop vervangen.
• Voorste wieldraagarmen en stabilisatoren vervangen.
• Koppelingskabel vervangen
• Nieuwe snaren, filters, bougies, vloeistoffen e.d.
• Klepspeling correct ingesteld
• Voorbanden vervangen (205/50R15V)
• Injectorrevisie door Bernd Prickartz
• Motorkap vervangen (i.v.m. roest tussen metaal en kit rand), dak gespoten.
• Diverse cosmetische verbeteringen doorgevoerd, waaronder het vervangen / bewerken afdekplaten stuurkolom (verwijderen pik laag)
• Koplampwissers zijn vervangen
• De spiegels zijn vervangen
• De brandstofpomp is vervangen i.v.m. opgelost rubber van haar zwevende ophanging die in de pomp terecht is gekomen. Tijdelijk hebben we een pomp van een normale on-geblazen i.e. toegepast, dit is op de lange duur geen oplossing i.v.m. de capaciteit van de pomp onder vollast.
Openstaande issues:
• Verbetering massacontact linker voorscherm i.v.m. knipperende check control
• Vervangen brandstofpomp door een correct exemplaar en beoordelen of dit het lichte inhouden bij vollast oplost.
Al met al vond ik het Croma project een leuke zijsprong die mij wel de nodige aanvullende skills voor de S38 heeft opgeleverd. Echter twee van dergelijk grote projecten is in mijn schaarse vrije tijd niet te doen. Die vrije tijd zal alleen nog maar schaarser gaan worden.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Tue Dec 27, 2016 10:27 pm
by uwbuurman
Mooie samenvatting van het autojaar 2016 in huize Woertman.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Dec 28, 2016 4:20 pm
by Stoffie
Mooi overzicht Raymond. Zoals steeds erg gedetailleerd.
Vind je het niet spijtig dat je werk minder en minder toelaat je op je autohobby toe te leggen?
Mocht ik jouw skills, auto's en sleutelruimte hebben, zou ik daar eigenlijk niet blij van worden. Maar ik probeer zoveel mogelijk te werken om te leven,niet omgekeerd.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Thu Dec 29, 2016 10:50 pm
by bmw e12 e21
Mooi! Succes met de nog korte TO DO list.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Fri Dec 30, 2016 9:42 am
by raymondw
Stoffie wrote:Vind je het niet spijtig dat je werk minder en minder toelaat je op je autohobby toe te leggen?
Mocht ik jouw skills, auto's en sleutelruimte hebben, zou ik daar eigenlijk niet blij van worden. Maar ik probeer zoveel mogelijk te werken om te leven,niet omgekeerd.
Hoi Kristof,
Om eerlijk te zijn liggen mijn prioriteiten net als bij vele andere mensen:
1) Gezin
2) Werk
3) Hobbies en interesses
Op enig moment merk je in je leven dat er voor de derde nou eenmaal minder tijd overblijft zij het dat je van je hobby je werk maakt, maar daar ligt ten eerste mijn ambitie niet, ten tweede moet je daar ook ondernemer voor zijn (wat ik niet echt ben) en ten derde levert dat gewoon te weinig op. Desalniettemin prijs ik mij best gelukkig dat ik de tijd nog kan vinden om voor mijn plezier aan mijn auto's te werken.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Dec 31, 2016 8:57 pm
by raymondw
Het was een poosje rustig aan het front van de auto gerelateerde projecten; het eerste gestructureerde project dat ik oppak is de tweede fase van het verbeterprogramma voor mijn E34S M5. De eerste fase liep van circa 2011 tot en met het voorjaar van 2014 en omvatte voornamelijk cosmetische verbeteringen aan zowel het interieur als exterieur inclusief het geheel spuiten van de auto door mijn zwager. De auto was destijds net op tijd klaar om aan het M Event van F Breeman BMW deel te nemen.
De tweede fase richt zich veel meer op de betrouwbaarheid, behoud van beschikbaarheid en een aantal functionele verbeteringen. In wat mindere mate zullen we cosmetische zaken ook meepakken, maar deze zullen zich voornamelijk beperken tot het oppakken van een paar kleine zaken die bij de eerste fase zijn blijven liggen. Het belangrijkste hoofddoel is echter aanpakken van de door Blackstone lab’s gerapporteerde slijtage aan de (drijfstang) lagers.
De voor dit project benodigde onderdelen zijn afgelopen week besteld en na twee dagen door Broekhuis in Almelo geleverd. Een aantal delen zoals de carter-pan pakking en de pakkingen voor het distributiedeksel had ik al van een eerder project liggen.
Aangezien ik niet verwacht dat de krukas dermate ingesleten zal zijn denk ik dat de rood gecodeerde lagers in de standaardmaat (48,000mm) voldoende zal zijn. Mocht de krukas onverhoopt wel wat hebben, dan zal de omvang van het project een heel andere zijn, maar daar gaan we niet van uit.
Voor een S38/S14 motor horen bij nieuwe lager schalen natuurlijk ook nieuwe drijfstangbouten.
Ik verwacht dat de oliepomp van mijn E34S M5 ongeveer in een zelfde staat zal zijn als die van onze E32 735i met een bijna gelijke kilometerstand. Bij de E32 735i hebben we om meerdere redenen gekozen voor een revisie van de oliepomp. Dat was op zich een leerzame exercitie, maar had ook behoorlijk veel invloed op de doorlooptijd. Voor mijn E34S M5 komt er gewoon een nieuw exemplaar.
Met deze nieuwe oliepomp, welke ik als een ‘mission critical’ onderdeel van een automotor beschouw, krijg ik een 100% functioneel getest exemplaar welke zeker weer tweehonderd duizend kilometer mee kan. Met de kilometers die ik per jaar met mijn E34S M5 afleg staat dat gelijk aan zeker tachtig jaar aan aanvullende levensduur. Die ga ik natuurlijk nooit halen, maar de betrouwbaarheid neemt enorm toe doordat het risico op het voortijdig falen van de oliepomp en daarmee een kapitale motorschade evenredig verlaagd wordt. Het vervangen van de oliepomp is dus vooral een risico-beperkende maatregel.
In tegenstelling tot een M30/M88 heeft de S38B36 een centrale (M20) krukasbout die in vier fasen moet worden vastgezet. Bij een M30/M88 gaat het enkel om aanhaalmoment, maar bij een S38B36 is het een combinatie van voorspannen met een aanhaalmoment, ontspannen, voorspannen met aanhaalmoment en een drietal hoekverdraaiingen waarbij de bout voorbij zijn rekgrens wordt gebracht. Ofwel, het is noodzakelijk deze bout te vervangen. Ofschoon dit niet perse hoeft bij het vervangen van de lager schalen kies ik er hier wel voor omdat ik het gevoel had dat de uitbesteedde vervanging van de voorste krukaskeerring nu ruim veertien jaar geleden niet volgens de correcte procedures is uitgevoerd.
Normaal gesproken is het loshalen van de krukasflens een extreem rug-belastende bezigheid. Bij het loshalen van de M24 moer van de M30B35 tordeerde het wringijzer behoorlijk bij het opvoeren van de spanning op de bout. Bij het loshalen van dezelfde M20 bout bij Robert zijn E34S M5 was dat evengoed het geval. In dit geval, hoefde ik bijna geen moeite te doen; gevoelsmatig was er niet meer dan 150Nm tot 200Nm nodig voordat ik de ‘klik’ hoorde waarbij de bout in beweging komt. Dit is natuurlijk veel te weinig wat mijn gevoel wel bevestigde.
Overigens was mijn rug er wel blij mee; dat scheelt weer een paar bezoekjes aan de fysio. De volgende stap is het reinigen van alle ver-smeringen aan de voorzijde van de motor. Daarna plaatsen we de motorbrug zodat we het subframe kunnen verwijderen. Voordat we met de drijfstang lagers aan de slag gaan is het de bedoeling om eerst het stuurhuis uit te bouwen. Deze wil ik laten reviseren.
Ik schat de doorlooptijd voor dit project op circa vier maand. Afhankelijk van het risico dat ik de distributie wel of niet mee moet nemen kan het een maandje meer of minder zijn, maar zo tegen juni is het de bedoeling dat de E34S M5 weer zijn rondjes kan draaien.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sat Dec 31, 2016 9:58 pm
by uwbuurman
Mooie stappen en goede plannen weer, Raymond!!!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Jan 01, 2017 10:59 am
by 323baur
Het blijft een genot om te zien als iemand weet wat hij aan het doen is.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Jan 01, 2017 1:54 pm
by Jeroen
Gedetailleerd verslag en plannen weer. Tijd voor fase 2 met de E34!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Jan 11, 2017 9:16 pm
by raymondw
Inmiddels hebben we weer een paar stappen gemaakt met de E34S M5. Een belangrijke voorwaarde was het plaatsen van de motor-brug zodat we subframe veilig kunnen uitbouwen. Daarna hebben we de motorolie en de hydraulische olie afgetapt.
Normaal gesproken is het niet nodig om de hydraulische olie af te tappen; echter omdat het stuurhuis een beetje speling heeft wil ik deze i.i.g. laten testen en indien nodig reviseren. Voor het verkrijgen van meer ruimte bij het uitbouwen van het stuurhuis bouwen we ook de PAS pomp uit.
Voordat het subframe daadwerkelijk uitgebouwd kan worden moeten (1) de beide pitman armen, (2) de beide motorsteunen, (3) het stuurhuis en (4) de beide onderste draagarmen van het subframe worden losgekoppeld. Daarna mogen de zes M10 bouten waarmee het subframe aan de beide chassis balken vast gebout is worden losgenomen. Aangezien deze chassisbalken in open verbinding met de omgeving staan, is het onvermijdelijk dat er (regen)water in de boutgaten komt waardoor na zevenentwintig jaar het schroefdraad van deze bouten behoorlijk gecorrodeerd is.
Omdat het subframe met twee op het subframe gelaste pasbussen in de beide chassisbalken gefixeerd zit zal deze ondanks de ruim 250kg zware motor niet zomaar naar beneden vallen. Daarvoor is het nodig deze pasbussen van de bovenkant uit te drijven. Daarvoor is het wel noodzakelijk om het subframe te borgen. Dat kan door de twee langere bouten tijdelijk terug te plaatsen, maar dan in de middelste boutgaten.
Voor het daadwerkelijke uitdrijven van de pasbussen en daarmee het subframe is een lange stevige lat nodig die van bovenaf zodanig op het subframe wordt gepositioneerd dat de afstand tot de uit te drijven pasbus zo klein mogelijk is. Een paar klappen met de hamer is dan genoeg om de pasbussen uit de beide chassis balken te drijven waarbij de tijdelijk geplaatste bouten het chassis opvangen. Daarna kan het subframe gecontroleerd worden losgenomen en uitgebouwd.
Daarmee is de carter pan in principe ook te verwijderen ware het niet dat we eerst het stuurhuis gaan uitbouwen. Daar wordt nogal wat vuil bij losgewrikt en dan heb ik toch liever het carter nog even dicht. Voor het verwijderen van het stuurhuis moet ten eerste de pitman arm van de centrale spoorstang worden verwijderd.
Ik heb hier zelf een fuseekogel trekker voor (helaas geen foto van gemaakt) en eigenlijk is dat de enigste juiste tool om de kogel onbeschadigd van de pitman arm los te krijgen (waarbij we wel de moer op het schroefdraad laten zitten!!). Aangezien het stuurhuis nu alleen maar met de toevoerslang, retourslang en de ingaande as van de stuurkolom vastzit moeten we het stuurhuis voor de veiligheid eerst aan de centrale spoorstang borgen voordat we alle verbindingen een voor een losnemen. Daarna kan het stuurhuis zonder moeilijkheden worden losgenomen.
Eerlijkheidshalve merk ik tussen mijn stuurhuis en een andere exemplaar dat ik als reserve heb geen functioneel verschil, echter de speling zit er niet voor niets dus dat mag Hydroline gaan bepalen.
De volgende stappen zijn (1) versturen van het stuurhuis aan Hydroline en (2) loshalen van het carter. Echter daar had ik gisteravond om elf uur geen zin meer in, dus dat komt later wel.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Jan 11, 2017 9:21 pm
by 323baur
Weer een genot om te lezen!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Jan 11, 2017 9:37 pm
by bmw e12 e21
Mooie werken Raymond!