Page 29 of 80

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 05, 2017 1:21 pm
by raymondw
Ik merk dat alle links naar de foto's in mijn photobucket account defect zijn; hebben meerdere mensen last van dit issue?

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 05, 2017 4:54 pm
by uwbuurman
Hoi Raymond, ik heb dat niet. Al mijn fotos doen het, lijkt het. Heb je nieuwe mapjes gemaakt ofzo?

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 05, 2017 5:03 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Hoi Raymond, ik heb dat niet. Al mijn fotos doen het, lijkt het. Heb je nieuwe mapjes gemaakt ofzo?
Nee; de mapjes geven aan dat er foto's inzitten, maar de links werken niet.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 05, 2017 7:44 pm
by raymondw
Even geen foto's want er is wat mis met de linkjes op mijn photobucket account en ik heb geen zin om mij daar druk om te maken. Echter wel een kleine update over de werkzaamheden aan mijn E34S M5.

Vrijdagmiddag heb ik de koelwater galerijen aan de voorzijde van de motor verwijderd. Daarna kon ik het distributie deksel uitbouwen en de distributie inspecteren. Daarna heb ik de oliepomp verwijderd. Zaterdag was het de beurt aan de drijfstang lagers zelf. Hieronder de belangrijkste bullets in een notendop:

1) De oliepomp is in prima staat; wel wat scoring op de binnen-en buiten rotor, maar dat is gezien de kilometerstand normaal.
2) De regelklep van de oliepomp is i.t.t. die van de M30B35 van de E32 735i goed gangbaar.
3) Het krukastandwiel is in zeer goede staat. Er is geen overmatige slijtage. De tandjes zien er als nieuw uit.
4) De bovenste lagers van alle zes drijfstangen zijn door alle drie de lagen ingesleten.
5) De bovenste en onderste lagers van drijfstangen #1 en #3 hebben een scoring over 90% van de omtrek; w.s veroorzaakt door slijpsel van het lager.
6) Bij een aantal lagers was op een paar kleine plekjes het stalen substraat al zichtbaar.
7) Op de kruktappen van drijfstangen #1 een #3 zit plaatselijk een (lichte) kras.

Die lichte kras mag eigenlijk geen naam hebben, maar ik ga wel advies inwinnen wat verstandig is. Vooralsnog heb ik de nieuwe lagers wel geplaatst, maar wel met de oude bouten. De nieuwe (rek)bouten ga ik pas plaatsen als ik zekerheid heb over de krasjes op de kruktappen van #1 en #3. Al met al was deze actie geen overbodige luxe. Had ik de oude laten zitten was het risico groot geweest dat de motor binnenkort een drijfstangetje zou laten schieten.

Note: T.o.v. de M30 is het vervangen van de drijfstang lagers bij een S38 een stuk eenvoudiger; dat komt doordat beide drijfstang helften met bouten worden verbonden en niet met moeren. Hierdoor hoeft de zuiger niet zover naar boven te worden gedrukt om de drijfstang naast de krukas te krijgen.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 05, 2017 7:48 pm
by uwbuurman
Ik heb de foto's gezien, dat was niks te vroeg. Ik heb benieuwd wat de specialisten aangeven, inzake die kleine krasjes op de krukas.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 05, 2017 8:09 pm
by 323baur
Plus 1! Zag elders ook de plaatjes.
Ik meende dat m30 motoren eigenlijk heel lang zonder dit soort basis revisies konden.

Ben heel benieuwd naar het verloop.

Ik heb bij mijn m90 een zelfde excersitie voor de boeg. (Better safe than sorry).

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Mon Feb 06, 2017 10:19 pm
by uwbuurman
raymondw wrote:Ik merk dat alle links naar de foto's in mijn photobucket account defect zijn; hebben meerdere mensen last van dit issue?

Blijkt een photobucketprobleem te zijn. Ik kom nu ook niet op de site zelf.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Mon Feb 06, 2017 10:24 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote:
raymondw wrote:Ik merk dat alle links naar de foto's in mijn photobucket account defect zijn; hebben meerdere mensen last van dit issue?

Blijkt een photobucketprobleem te zijn. Ik kom nu ook niet op de site zelf.
+1, in Belgie ook. :mrgreen:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Feb 11, 2017 2:33 pm
by raymondw
Blijkbaar werken de fotolinks nog steeds niet; geen idee waarom dat zo is. Aangezien ik geen verstand van ICT of dat soort dingen heb en het frustratieniveau bij mij al snel hoog is als ICT dingen niet werken of problemen geven ga ik over in de pragmatische mode door het maar zo te laten zoals het is. Er zijn immers belangrijkere zaken op te lossen (ook door mij).

Ergens midden januari voorafgaand aan een afsluitende vergadering met een eindklant benaderd door BMW Klassiek of ik mijn E28S en E34S aan hun wilde uitleven voor de dealer introductie van de G30 bij Renova in Tilburg. De E34S gaat met de huidige open-hart operatie natuurlijk niet, maar de E28S wel, dus daarover wat afspraken gemaakt (o.a. gesloten vervoer e.d.). Na een week was rond, maar op dat moment was ik in Schotland, dus ik ben blij dat Marcel mij e.e.a. uit de handen heeft genomen.

Op de laatste dag van januari landde ik net in Birmingham toen mijn telefoon ging: " met ... van Broekhuis Oost. Voor de introductie van de nieuwe vijf serie over een paar weken.......". Tja, als hij iets eerder was geweest dan waren zij wel #1 geweest, maar ik ben een man van mijn woord dus heb ik hem uitgelegd dat ik bestaande afspraken respecteer. Was ook geen probleem.

Maar goed, afgelopen woensdagochtend werd de E28S opgehaald en met gelsoten transport naar TIlburg getransporteerd. Daar staat deze nu in het rijtje van alle generaties de ster te spelen. Ik heb van Marcel al een aantal foto's gekregen, een ervan ook op FB (dus voor diegene die geïnteresseerd is .....). Zelf kom ik er niet aan toe om te kijken, maar BMW Klassiek neemt de honeurs wel voor mij waar en dat is ook goed. Van Broekhuis heb ik ook een exclusieve uitnodiging voor gisteravond gehad, maar helaas ook daar had ik geen tijd voor. Wel even een paar onderdelen voor de E34S opgehaald; daarbij even kort gesproken met de medewerker die mij benaderd heeft. Ook zij hebben ter opluistering een leuk rijtje vijf serie modellen staan. Langzamerhand beginnen ook dealers dus de historie als meerwaarde te zien.

Bij de nieuwe onderdelen voor de E34S zitten o.a. een nieuwe verdelerkap en rotor, nieuwe bougies (Y6DC) en ook een nieuwe spanner voor de ketting van de oliepomp. Die kost drie keer niks, maar gemaakt van plastic en een aantal metalen bladveren is dat wel een kritisch deel, met name omdat het plastic al 27 jaar oud is en vanwege de belasting ook een keer kan begeven. Onder het motto van "t zou je maar gebeuren" pakken we deze ook mee.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Feb 11, 2017 7:33 pm
by uwbuurman
Lekker bezig, Raymond!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 12, 2017 9:18 pm
by raymondw
Voor het Epic ‘drijfstanglagers vervangen’ had ik nog twee acties openstaan.

1. Controle kruktappen van cilinder #1 en cilinder #3.
2. Vervangen van de oude drijfstangen door de nieuwe.

De eerste actie is een eenvoudige maar had een simpel doel, namelijk het nagaan dat de waargenomen groefjes in de kruktappen van deze cilinders niet voelbaar zijn. Dat bleek i.d.d. niet het geval. Sterker nog, ze waren niet eens meer zichtbaar. Waarschijnlijk heeft de als inloopvet toegepaste Liqui Moly LM48 een licht polijstende werking. I.i.g. zie ik dit niet meer als een risico.

Dat was meteen een goede gelegenheid om de drijfstang bouten te vervangen door nieuwe exemplaren. In tegenstelling tot de M30 en S14 worden de drijfstang bouten van de S38 en M88 wel voorbij hun rekgrens gebracht. Dat gebeurt in drie fases.

De eerste fase is een aanhaalmoment van 5Nm, echter deze is voor het verkrijgen van een goed startpunt waarbij beide drijfstang helften goed op elkaar aansluiten voordat de bouten met 30Nm worden voorgespannen (tweede fase) Hierbij is het essentieel dat de nieuwe bouten in olie worden gedrenkt. Dat vermindert de frictie in het schroefdraad tot het minimum zodat de voorspan-kracht maximaal is. Dat is een randvoorwaarde voor het uitvoeren ven de derde fase (hoekverdraaiing).

Het voordeel van de hoekverdraaiing is dat deze onafhankelijk is van de wrijving in de mechanische verbinding. Daardoor is deze methode erg nauwkeurig en kan de bout (mits daarvoor geschikt) moeiteloos voorbij zijn rekgrens gebracht worden. Dat mag in principe een keer, of zoveel keer als dat de constructeur dat toestaat, echter bij elke keer neemt de lengte van de bout ietsje toe waardoor deze verzwakt wordt.

Voor het uitvoeren van deze derde fase, de 60° hoekverdraaiing heb ik een opzetstuk gekocht waarmee ik de hoekverdraaiing kan meten. Dat is best een kritische stap; niet zozeer vanwege het uitvoeren van de hoekverdraaiing zelf, deze is namelijk met het opzetstuk tot de graad nauwkeurig te meten, echter wel doordat het per ongeluk mogelijk is om een bout voor de tweede keer een hoekverdraaiing te geven. Aangezien de bout bij de eerste keer al voorbij zijn rekgrens is gebracht zal dat de bout onherroepelijk verzwakken. Daar zit wel wat marge in, maar die is zeker niet voldoende om een aanvullende 60° op te kunnen vangen. Vergissingen kunnen alleen maar voorkomen worden door gestructureerd te werken en elke stap nauwkeurig te documenteren. Als iets gevoelsmatig niet klopt, dan klopt het ook niet; Bij twijfel overnieuw doen (inclusief nieuwe bout).

Na het uitvoeren van de drie fases op een enkele drijfstang wordt voor de zekerheid de krukas handmatig rondgedraaid om te controleren dat deze zonder onhebbelijkheden mooi ronddraait.

Als dubbele controle op het uitvoeren van de hoekverdraaiing heb ik het aanhaalmoment gecontroleerd met een 10Nm offset bovenop de tweede fase, dus in totaal 40Nm. Dat is niet voldoende om de bout die met een hoekverdraaiing is vastgezet nog te verder aan te halen, maar wel voldoende om het om welke reden dan ook niet uitgevoerd hebben van de derde fase te kunnen detecteren. Deze bevestigde mijn documentatie van het gehele proces. Beter dan dat kan je het denk ik niet doen.

Daarmee hebben we een van de hoofddoelen van de tweede fase van het verbeterprogramma in de pocket. Ook al is het wenselijk om de plastic ketting te vervangen, dat is niet mogelijk zonder de cilinderkop uit te bouwen. Aangezien de distributie verder in prima staat is en er geen reden is om deze te vervangen laten we het daarbij, dus beginnen we voorzichtig aan weer met het opbouwen. Daarvoor moeten we de resten van de pakkingen van het distributiedeksel eerst afschrapen wat weer niet kan zonder (1) de luchtpomp, (2) de A/C pomp en (3) de waterpomp uit te bouwen. Maar dat zijn drie kleine stapjes in het gehele proces, dus die kunnen er wel bij.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 12, 2017 9:52 pm
by uwbuurman
Fijn zeg, van die krukas.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Feb 12, 2017 9:57 pm
by bmw e12 e21
Mooie werken weer Raymond!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed Feb 22, 2017 8:07 pm
by raymondw
photobucket wrote:We thank you for your patience while we investigated the matter. Our engineering team has been working tirelessly to identify and recover your images. They identified a technical issue that had 1 out of a billion odds of occurring. Unfortunately, your account was one of the handful that were affected. They have spent countless hours to recover your images, but yielded no results. They have added additional safeguards in place to make sure this never happens again.

We are refunding all charges that may have been made for the past 12 months. In addition, we will be providing one year of our AdFree subscription.

Once again, we strongly apologize for this inconvenience and thank you for your patience.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed Feb 22, 2017 8:08 pm
by Wilmo
:wtf

Wat ongelofelijk vervelend!