Page 30 of 117
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 12:06 am
by uwbuurman
Datvwas mooi geluk. Maar me dunkt dat dat niet zou mogen lekken... een draadeinde is immers geen carterplug oid
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 12:19 am
by Wilmo
Ik heb altijd wel gedacht dat het daar verdacht nat was van olie, ook van de winter toen het spruitstuk er vanaf was en ik naast het blok kon zitten. Maargoed, even kijken wie er nog meer reageren. Misschien dat Michel meer weet van de M10.
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 7:25 am
by BertjeConti
Normaal is een gat voor een tapeind dicht, en kan er nooit olie of kvs uit lekken, maar als je een tapeind er te ver in draait, dan kan er aan de binnenzijde wel iets stuk gaan, net als bij Rob en Joost in hun E12 M30, :
zie hier hun verhaal, 5e foto.
Alleen snap ik die "rammelrammel" niet als je alleen olielekkage had.
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 7:43 am
by BertjeConti
Valt de schade al met al nog wel mee, maar ik zou geen tapeinden met vastgerotte moeren meer gebruiken.
Schroefdraadgat goed schoon maken, dan nieuw tapeind met locktite monteren, dan zou het oliedicht moeten kunnen worden.
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 9:30 am
by Wilmo
BertjeConti wrote:Normaal is een gat voor een tapeind dicht, en kan er nooit olie of kvs uit lekken, maar als je een tapeind er te ver in draait, dan kan er aan de binnenzijde wel iets stuk gaan, net als bij Rob en Joost in hun E12 M30, :
zie hier hun verhaal, 5e foto.
Alleen snap ik die "rammelrammel" niet als je alleen olielekkage had.
Die rammel kwam van het draadeind dat onder de auto doorstuiterde.
Ik ga op zoek naar nieuwe einden met een passende loctite.
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 10:04 pm
by bmw e12 e21
PAS OP,
Draadinden bij M10 kop komen WEL door tot in de cilinderkop.
Dat heb ik in mijn topic van de 315 gedocumenteerd bij de revisie van d 1.8i blok met foto's.
Die zijn helaas weg door kl**te photobucket

.
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 10:07 pm
by Wilmo
Je bedoelt dat er niets fout is? Waar moet ik dan voor oppassen? Dat ik ze niet te ver erin draai?
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 10:13 pm
by bmw e12 e21
Genoeg loctite erop doen zodat er geen olie tussendoor kan sijpelen.
Dit is ook een gekend probleem bij 02's dat ze daar wat lekken.
Maar eruitspuiten zal het normaal niet.
Re: E21 317
Posted: Fri Jul 21, 2017 10:28 pm
by Wilmo
Welke loctite heb je gebruikt? Het is immers ook nog vies, want ik ga het never nooit niet volledig schoon krijgen. De afdichting vind ik niet zo belangrijk, het moet vast blijven zitten.
Aan de andere kant... Ik wil sowieso het blok reviseren, maar ik wil ook niet stil komen te staan in de Eifel. Het is nog een afweging, ik weet het niet precies.
Re: E21 317
Posted: Sat Jul 22, 2017 7:30 am
by bmw e12 e21
Deze heb ik gebruikt:
https://www.wallothnesch.com/loctite-sc ... 00-00.html
Ik denk met wat remmenreiniger dt het wel moet lukken.
Re: E21 317
Posted: Sat Jul 22, 2017 11:19 am
by Wilmo
Hmm, ik heb altijd een beeld dat een drupje remmenreiniger met olie doet wat een drupje slangengif met bloed doet.
https://9gag.com/gag/aXp8WLD
Maargoed, Loctite 2701 wel precies wat je nodig hebt. Aluminium staat er wel niet bij, maar dat zal wel loslopen omdat messing non-ferro is en roestvrij staal ook een inactief metaal is.
LOCTITE 2701 is a green, low viscosity, methacrylate-based threadlocking adhesive with high strength, especially for chromated surfaces. Steel fixture time of 10 min, brass 4 min and stainless steel 25 min.
Tolerates slight contaminations of industrial oils. Suitable for all metal fasteners. Fluoresces under UV light.
Your benefits
High strength, especially for chromated surfaces
Low viscosity
Fluoresces to allow quality control and inspection
Prevents unwanted movement, loosening, leaks and corrosion
Resists vibration
Seals threads - allows through-hole tapping
Re: E21 317
Posted: Sat Jul 22, 2017 11:53 am
by bmw e12 e21
Ik DENK dat de als je de kleppendeksel er 10 minuutjes af laat de remmenreiniger gewoon weer verdampt.
Anders een zuiver lapje stof achter de klepveer duwen als je spuit.
Daar ergens komt die schroefdraad uit dacht ik.
Ik denk idd ,dat de loctite wel voldoet.
Re: E21 317
Posted: Sat Aug 19, 2017 11:12 pm
by Wilmo
Vandaag de hele middag bezig geweest, wel lekker zoveel ruimte in de parkeergarage. De auto staat nu nog op steunen, dwars over drie plekken
Maar eerst met de uitlaat bezig geweest, ik had al het originele bevestigingsmateriaal opnieuw verzameld nadat een van de rubbers van de achterdemper was afgebroken. Het hangt allemaal netjes nu, maar er is een trilling die uit de demper lijkt te komen. Op sommige toerentallen resoneert het als de ziekte. If it isn't really broken, don't touch it... Morgen na een ritje maar even kijken hoe erg het echt is. Herkent iemand dit?
Daarna met het subframe aan de gang gegaan, alles was nog goed gangbaar sinds de winter. De motor rust nu weer op het subframe, en de nieuwe, dikke, stabi zit al door de draagarmen, maar ik krijg de gaten van de draagarmen nog niet uitgelijnd met het subframe. Morgen is er weer een dag.
Re: E21 317
Posted: Sat Aug 19, 2017 11:44 pm
by bmw e12 e21
Wilmo wrote:
Daarna met het subframe aan de gang gegaan, alles was nog goed gangbaar sinds de winter. De motor rust nu weer op het subframe, en de nieuwe, dikke, stabi zit al door de draagarmen, maar ik krijg de gaten van de draagarmen nog niet uitgelijnd met het subframe. Morgen is er weer een dag.
Mooie werken Wilmo!
Gebruik een spanban om de stabi bij elkaar de trekken en zo de armen gemoneerd te krijgen. Dat lukt prima.
Re: E21 317
Posted: Sat Aug 19, 2017 11:48 pm
by Wilmo
Daar zat ik ook al aan te denken, maar ik heb alleen van die sjordingen, niet zo'n krikkrakding. Maar met een beetje spierkracht lukt het wel
Komt de stabi dan soort van vanzelf op de juiste plaats, of moet je daar nog meten en doen om hem in het midden te zetten?