Foto-apparatuur draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Ik blijf waarschijnlijk voor een zachte prijs aan een Nikkor AF-S VR 2.8 70-200mm (VRI) lens hangen, met als gevolg dat ik mijn oude telezoom waarschijnlijk in de verkoop ga doen.

Dat is een lens die ca 15 jaar oud is, maar optisch tot nog immer tot de allerbeste tele's ooit behoort: de lichtsterke Nikkor 2.8/80-200mm schuifzoom. Heeft wat gebruiksspoortjes, maar recent nog controle gehad bij Nikon, technisch top, geen schades, alles werkt, superscherp, kan absoluut nog vele jaren mee. Overweeg je een telezoom, dan is dit optisch gewoon de top en de lens die ik voor 80% van al mijn autosportwerk heb gebruikt. nieuwere modellen hebben een sneller werkende autofocus, maar zijn optisch niet noemenswaardig beter!

Let op, het AF van deze lens werkt niet op deze camera's: D40, D40X, D60, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D5200

Moet even kijken wat een faire prijs is en dat hangt mede af van wat ik er verder bij heb. In elk geval de lederen koker en volgens mij ook een UV filter, en een grote metalen zonnekap. Kijk ik even naar als er interesse is!

Review en specs: http://www.kenrockwell.com/nikon/80-200mm-f28-af.htm

Image


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by 323baur »

Pbeet u mij even de mogelijke schade?
Serieuze interesse
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Waarschijnlijk werkt die niet op jullie camera, kun je ff type camera opzoeken?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by 323baur »

Oei een eerlijke verkopert :)

Nikon D3000 van 2010.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18721
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Fotocamera draadje.

Post by uwbuurman »

Jeroen wrote:Let op, het AF van deze lens werkt niet op deze camera's: D40, D40X, D60, D3000, D3100, D3200, D5000, D5100, D5200
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Weer sprongen gemaakt hier. Eerder hadden we al de AF-S 4.0/300mm op de kop getikt, nu ook de 2.8/70-200mm VR1. De eerste in nieuwstaat, de tweede met wat gebruikssporen maar daar was de prijs ook naar. De oude 2.8/80-200 is verkocht en gaat vanwege z'n optische kwaliteiten dienst doen op een videocamera die oa ingezet wordt voor reclames. Denk alleen dat ik er een tweede D300 body bij wil. Heb nu een D300 en mijn oude D100, maar die laatste heeft wel een heel klein lcd schermpje naar hedendaagse maatstaven. Daarnaast werkt het wel prettiger met 2 camera's die exact hetzelfde zijn als je regelmatig wisselt.

Dan hebben we voor de actiefotografie wel weer een leuke set. Hoewel ik zeker het huisje bij het schuurtje wil laten zit ik nog wel te denken over een supergroothoek. De 2.8/17-55 doet 't leuk, maar het dramatische effect van een supergroothoek is soms juist erg fraai. Een fish eye hoef ik nou ook weer niet, die gebruik je in mijn ogen niet snel vaker dan 1-2 per jaar en daarvoor vind ik een goede fish eye te prijzig. Ofwel, op het verlanglijstje staat nog een lensje met ca 10-12mm brandpuntsafstand. Er moet wat te wensen overblijven tenslotte...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Supergroothoek
Maar weer eens een vervolg hier. Een supergroothoek staat nog steeds op de planning. Hoeft geen prof topper te worden maar we zijn ook weer niet te makkelijk. De Tokina 2.8/11-16mm is erg fraai en lichtsterk en zal daarom de mooiste resultaten leveren. Ze hebben ook een 12-24mm F4. Iets minder fraai, maar wel een langer bereik waardoor 'ie breder inzetbaar is en dus langer op de camera kan blijven zitten. Wordt nog druk over gedacht!

Nikon camera's
Verder nog wat tips en nieuws. In de betaalbare consumenten-range heeft Nikon twee instapmodellen. De D3xxx serie als basis, een camera die prima kwaliteit levert voor de fotograaf die de camera vooral volledig automatisch zal gebruiken. De D5xxx serie is biedt meer mogelijkheden voor de (potentieel) meer veeleisende gebruiker en heeft meer knoppen en sneltoetsen op het body om snel instellingen te kunnen wijzigen. Dat kan op de D3xxx ook wel, maar omslachtiger via een menu. Ben je weinig met instellingen bezig is de D3xxx dus goed genoeg, kan flexibel zijn indien nodig en heeft weinig verwarrende knoppen. Mijn zusje heb ik net geholpen aan een D5300 met als leuke features een kantelbaar LCD scherm en WiFi, leuk speeltje.

Nikon objectieven
Bij die D5300 moest natuurlijk nog een stukje glas. De 18-55mm kitlens kost niks, maar levert ook niks. Wat een onscherp en contrastloos ding. Een upgrade is in mijn ogen dan ook gewoon een vereiste. De goede oude 18-70mm die je tegenwoordig gebruikt al voor ca 100 euro op de kop tikt is al beter maar heeft in de 16-85mm VR een duidelijk betere opvolger gekregen, compact en met vibratie-reductie.

Daarboven zit een rijtje zooms met een iets langer bereik:
18-105mm VR - leuk en betaalbaar al is de 16-85mm optisch beter
18-140mm VR - aanzienlijk prijziger, maar optisch ook aanzienlijk beter. Dit objectief is de laatste toevoeging aan de serie en biedt oa verbeterde VR, een zeer licht en compact ontwerp en een extreem goede bescherming tegen stof hoewel ik met de andere modellen ook nooit problkemen met stof heb gehad, zelfs niet in India in de woestijn.
18-200mm VR - in mijn ogen nog steeds een topper, langer bereik dan de 18-140mm, lichtsterker in het telebereik, maar wel groter en zwaarder
18-300mm VR - leuk zo'n waanzinnig bereik, maar je levert er wel optische kwaliteit en lichtsterkte mee in en daarvoor krijg je terug een extra telebereik van 200-300mm waarin het objectief maar matig presteert. Ik heb eerder ook el eens een betaalbare Nikon 70-300mm gehad en die was in dat bereik ook niet top.

Favorieten dus de 18-140 en nog steeds de 18-200mm die ik zelf ook heb voor op reis. Andere merken als Sigma, Tokina en Tamron leveren ook zooms met een groot bereik. De modellen die ik tot nu toe mocht testen waren niet best en deden het niet beter dan Nikon's beroerde kitlensje. Aanzienlijk goedkoper dan vergelijkbaar Nikon glas maar dat heeft duidelijk een oorzaak.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Voor de fotografen met Nikon camera die kostentechnisch het huisje bij het schuurtje willen houden kan dit een erg leuke kans zijn: een meneer in Rotterdam biedt een Nikkor 18-200mm VRI aan. Met originele verpakking, doppen, zonnekap, etc in een fatsoenlijke staat. Autofocus en diafragma werken naar behoren, alleen het VR (de vibratie-reductie) is defect. Doen deze objectieven gebruikt doorgaans 300-350 euro, in verband met het defect mag deze weg voor 150 euro.

Is dat VR zo belangrijk? Voor mij niet en het aantal keren dat ik het ooit gebruikt heb is op één hand te tellen. Het is wel leuk dat je langere sluitertijden kunt hanteren als je erg weinig licht hebt, maar doorgaans heb je ook met bewegende onderwerpen te maken zoals mensen en dieren dus een hele lange sluitertijd levert dan toch geen scherpe foto op. En voor actiefotografie werkt het juist tegen je als je probeert beweging in je foto te krijgen terwijl het VR dat er weer uit probeert te halen.

Lijkt me een koopje en optisch is dat prima glas dus bij deze zijn jullie getipt. Bij interesse mij even PB of mail sturen voor het mailadres. Is overigens geen bekende van me.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Fotocamera draadje.

Post by Peter V. »

Ook in huize Vissers is het tijd geworden voor een andere camera. Onze compact is nagenoeg overleden en vraagt om een vervanger. Nu willen wij ook over stappen naar een spiegelreflex. Al meerdere keren de verschillende topics doorgelezen en conclusie is dat we in ieder geval voor een canon of Nikon gaan.

De camera zal hier net als bij Koos voor de standaard doeleinde gebruikt worden. Gezin, auto's, landschap etc.
Ons budget staat voorlopig rond de € 750 euro totaal. Adviezen zijn altijd welkom. Vooral of hierin tweedehands mogelijk is of dat we i.v.m. service/garantie ons moeten verplichten om nieuw te kopen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Goede plannen haha! Helaas ben ik niet of nauwelijks bekend met de huidige modellen van Canon dus ik beperk me even tot Nikon:

Camera:
D3200: gebruiksvriendelijk, modern, goede videofuctie en 24MP, kost nu 339.00
D5100: een iets ouder model met 16MP. Iets minder knoppen waardoor je wellicht wat meer functies via het menu moet opzoeken. Evt voordeel is het in alle richtingen kantelbare scherm. 399.00
De opvolger van de D3200 heet D3300 en heeft ook wifi, zal binnenkort uitkomen en ca 499.00 gaan kosten. De opvolger van de D5100 is er al en heet D5300, nu ook met 24MP en wifi, maar kost 719.00
Welke? Afhankelijk wat je wilt. Als de verwachting is dat de camera vooral automatisch gebruikt gaat worden is een D3200 al een prima keuze. Ivm de opvolgers zijn de voorgangers iig leuk afgeprijsd op het moment.

Lens:
De 18-55mm kitlens vind ik echt ver beneden de maat en de 18-105mm is al ietsjes beter maar nog geen topper. Met een 16-85mm, 18-140mm of 18-200mm heb je echt iets moois. Dat kost nieuw resp 499, 539 of 639 euro. Een camera zou ik niet snel gebruikt kopen, maar een objectief kan op zich prima als je 'm even laat testen door iemand die enige basiskennis heeft. Wil ik ook best doen. Ik vind nog steeds VR (vibratie-reductie) niet zo spannend (zie bovenstaande posts) dus als je bijv nou een nieuwe D3200 combineert met de 18-200mm met defecte VR dan ben je voor 489 euro klaar met dit setje. Dan is er nog zat ruimte voor een extra accu en een goede tas en blijf je nog steeds ruimschoots binnen het budget. Eventueel kun je natuurlijk ook een gebruikte 'goede' lens kopen als je je risico wilt verkleinen. Een gebruikte 18-200mm kost bij Nikon zelf (in nieuwstaat, met 6 mnd garantie) 469.00. Het oudere type van die lens (de zgn VR1 ipv de huidige VR2) moet je voor 300-350 euro wel gebruikt kunnen scoren. Ik heb zelf die VR1, niks mis mee. Net nog dit mee geschoten...

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Ik blijf overigens een compactcamera uit de topklasse een prima alternatief vinden als je de kans zeer groot acht dat je het bij één objectief met een flink bereik zult laten. Bijvoorbeeld de Panasonic DMC-FZ200 is een absolute topper met een langer bereik dan die 18-200mm, lichtsterk en ook een kantelbaar scherm. Degelijk, gebruiksvriendelijk en toch ook heel flexibel. Daarmee haal je ook een zeer goede kwaliteit in huis voor ca 379 euro en dat wil ik niet onvermeld laten...

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camer ... en/1067039
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Fotocamera draadje.

Post by Peter V. »

Dus je kan bij Nikon zelf ook tweedehands objectieven kopen? Dat wist ik niet. De videofunctie is voor ons niet zo belangrijk, daar hebben we immers de digitale HDcamera voor.

Ik heb weer wat extra duidelijkheid zo. Heb je nog bijzondere adressen waar ik goede zaken kan doen?
Ik had inderdaad al gelezen dat de 18-200 eigenlijk de beste combinatie van alles is.

Een compacte camera zal er wel bij blijven al is het alleen om e.e.a. vast te leggen tijdens verbouwingen/projecten aan de auto (i.v.m. vuiligheid/stof etc).
Bedankt alvast.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: Fotocamera draadje.

Post by Michiel E32 »

Ik heb recent ook mijn "kindercamera" vervangen door een spiegelreflex.
De foto's die ik gemaakt heb tijdens de nieuwjaarsborrel met de kindercamera kon ik op 1 na allemaal in de prullebak gooien.
Na enkele adviezen van Gerwin diverse avonden op MP gekeken en een paar mailtjes verstuurd.
Met de aanbieder die me het meeste aansprak heb ik dan ook een afspraak gemaakt. Enkele kilometers rijden en €200,- armer had ik een Nikon D3100 te pakken.
Keurig netjes in de originele doos met boekjes, aankoopfactuur (ook nog garantie) en mooie opbergtas.
Na het schieten van de eerste foto mezelf afgevraagd waarom ik niet eerder naar een andere serieuzere camera ben gaan kijken.
Ik ben helemaal gelukkig met mijn recente aankoop.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Fotocamera draadje.

Post by Jeroen »

Goeie move Michiel!

Peter:
De occasions van Nikon NL zijn veelal niet opgehaalde reparaties. Het aanbod is niet groot, maar men is wel erg kritisch wat me te koop aanbiedt. Ben er zelf een paar keer geweest, professionele jongens in dat pandje in Beverwijk.
http://www.nikonservice.nl/shop/
http://www.nikonservice.nl/shop/product ... cts_id=573

Goede winkels: ik ben al vele jaren tevreden klant van http://www.fotokonijnenberg.nl, grote zaak, kun je ook prima on line kopen en zeker niet duur. Goede alternatieven: http://www.foka.nl ; http://www.kamera-express.nl ; http://www.cameranu.nl. Dat zijn allemaal vakzaken en niet van die ramsjzaken die eigenlijk niet meer dan dozenschuivers zonder kennis zijn.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Fotocamera draadje.

Post by Peter V. »

Bedankt voor de info. :thumbsup :thumbsup

Dan zal ik er eens goed doorheen gaan spitten zodat we een keuze kunnen maken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply