Page 4 of 5

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Oct 13, 2017 8:32 pm
by BertjeConti
Continental zet tegenwoordig een "uiterste montage datum" op de doos, dat is 5 jaar na productie. Op de riem zelf staat een productie datum.
Gates zegt zelfs dat een "shelf life" van 8 jaar acceptabel is, maar of Gates de productie datum noteert kan ik nergens terug vinden.
Ik ga een nieuwe riem bestellen, eens kijken hoe "nieuw" die dan is, mij voorkeur gaar uit naar een contitech riem, vanwege de uiterste montage datum op de doos.

Image

spanrol vervang ik uiteraard mee, waterpomp blijft, kvs is redelijk vers.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Mon Oct 23, 2017 9:02 pm
by BertjeConti
De riem en het spanwiel zijn gemonteerd, dat ging prima zonder de pomp te wisselen. De riem die eraf kwam zag er nog als nieuw uit, zelfs geen droogte of haarscheurtjes onder het vergrootglas te vinden.

Ik heb een riem bij de lokale automateriaal handel gehaald, origineel Gates 5153, op de doos vind je een QR code en een soort van hologram, met de QR code kun je op de site van Gates controleren of het een echt Gates product is, wat ik dus ook gecontroleerd heb. Helaas vermelden ze geen productie datum.
Op de riem is ook geen productie datum te vinden, maar op de doos staat wel een ©2015 teken, ik ga er van uit dat je nooit een © in de toekomst kunt hebben ga ik er dan maar van uit dat de riem toch erg recentelijk geproduceerd is.

Wat ik echter niet begrijp is dat je de krukas een paar keer tegen de draairichting in moet ronddraaien alvorens het spanwiel vast te zetten, als je de krukas tegen de draairichting in draait, druk je het spanwiel tegen de veer in en komt de riem alleen maar losser te liggen. Nokkenas tegen de normale draairichting in draaien lijkt mij dan ook veel logischer, en dat is dus ook hoe ik het doe. Ook help ik het spanveertje nog een beetje alvorens het spanwiel vast te zetten.

Image

Image

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Thu Jun 27, 2019 11:18 pm
by Jeroen
Nah zeg, deze had ik nog niet lek gehad en dat wil toch wel wat zeggen na 200 jaar sleutelen aan M20's: oliekeerring van de nokkenas, in dit geval van de 325i in onze handelsvoorraad. Was kurkdroog voor de distriwissel, niks geks gedaan eigenlijk, en na de wissel een in rap tempo toenemende olielekkage. Ik lees her en der dat het vaker voorkomt maar ik had 't nog niet eerder aan de hand.

Het is een constructie met een houder waarin een keerring en buitenom een o-ring, ik gok dat die laatste geknapt is net zoals op de foto onder. We hebben het nog niet losgehaald maar we halen de verse riem en het nokkenastandwiel er maar af en dan vervangen we gelijk zowel de keerring als de o-ring. Onderstaand plaatje even geleend voor de beeldvorming.

Image

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Jun 28, 2019 7:23 am
by uwbuurman
Die heb ik laatst bij de e30 cabrio ook gedaan. Gaan allemaal een keer.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Jun 28, 2019 8:35 am
by Jeroen
Blijkbaar! Maar voor mij was 't nieuw. Nog bijzondere aandachtspunten of tips?

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Jun 28, 2019 10:19 am
by BertjeConti
Volgens mij zit die O ring niet in een koppakkingset, wel een goeie tip op die bij revisie ook meteen mee te vervangen.

Wel toeval dat de ring precies op het moment van de riemwissel krak zegt, er is geen logische reden voor te vinden.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Jun 28, 2019 10:25 am
by Jeroen
Ik heb op andere fora gelezen dat het nogal eens gebeurt bij een distributiewissel, maar een logische verklaring heb ik ook niet. Wel is het zo dat de auto jaren heeft stilgestaan of alleen gereden heeft om even te verzetten, wellicht dat mijn eerste lange rit na al deze stilstand 'm genekt heeft.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Jun 28, 2019 10:41 am
by uwbuurman
Nee, geen aandachtspunten, gewoon dekseltje losschroeven, keerring vervangen, oring vervangen, drupje olie op oring en terugzetten.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Fri Jun 28, 2019 10:55 am
by Jeroen
:thumbsup

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Jul 30, 2019 10:21 pm
by Smartie
Iemand nog een tip voor het uitbouwen van de elektrische ventilator voorop bij een type 1 met airco?

Zelf ga ik het zo maken, ooit een keer, dat de KVS radiator weg te halen is. Daarna de radiator van de airco en dan pas de ventilator.
Nu moet de ventilator nog mee met de aircoradiator en dat is een gehannes van jewelste.

Misschien handig voor de enkeling met airco

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Jul 30, 2019 10:29 pm
by uwbuurman
Geen idee. De airco is de enige optie zo ongeveer die ik niet heb.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Tue Jul 30, 2019 11:23 pm
by Peter V.
Ik laat de radiateur en condensor zitten bij de E21 tijdens een distributieriemwissel. Niet echt makkelijk maar het kan wel.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Wed Jul 31, 2019 9:45 am
by uwbuurman
Ja, maar dag is het verschil tussen een type 1 en een type 2, Peter. Bij type 1 moet de rad echt weg, anders past niks. Die radiateur zit voor het front niet er in.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Thu Aug 01, 2019 10:48 am
by Peter V.
uwbuurman wrote: Wed Jul 31, 2019 9:45 am Ja, maar dag is het verschil tussen een type 1 en een type 2, Peter. Bij type 1 moet de rad echt weg, anders past niks. Die radiateur zit voor het front niet er in.
Je heb uiteraard gelijk dat bij type 1 de radiateur dichter bij de motor zit.
Dat de radiateur eruit moet is niet zo'n probleem. Vaak vervangen we de waterpomp ook tijdens de distributiewissel. De condensor zal bij mij niet zo veel anders zitten dan bij een type 1. Het past allemaal maar net.

Re: Distributieriem en waterpomp wissel M20 motor

Posted: Sun Sep 15, 2024 12:38 am
by Jeroen
Toevoeging: zingende distributieriemen

Diverse M20's hebben een beetje een zingende distributie. Mijn (Jeroen) Baur had het nooit, maar na de meest recente distributiewissel wel. Ik heb altijd het idee gehad dat het aan montage of spanrol lag, hele boel losgehaald en spanrol vervangen, maar het probleem bleef. Dit jaar de nodige km's gemaakt met de Baur, en nu wordt het geluid wat minder, hetgeen mij het gevoel geeft dat het geluid wellicht veroorzaakt wordt door de maatvoering van de riem, waardoor de riem net niet lekker loopt en na inslijten wat beter gaat lopen.

Daarom maar een poging om eens op een rij te zetten of het merkgebonden is, bij deze wat ervaringen van Ite en ondergetekende:

Geen bijgeluid
Bosch
Contitech

Bijgeluid
Febi Bilstein
SKF