Robo's: E21 323i

Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Re: Robo's: E21 323i

Post by Arnold D »

Robo wrote:Als laatste lijkt er alsof er een hard tikkend geluid bij de kleppen vandaan komt. Dit is eigenlijk gekomen na het ritje naar Zeeland. Het aparte eraan is dat je het niet hoort tot aan de 2500 toeren. Als je gas geeft en daarna op een constante snelheid gaat rijden op 2500 toeren, dan is er dat rare getik. Het klinkt een beetje als metaal op metaal denk ik. Als je dan weer gas geeft en gaat acceleren, dan is het geluid weg. Ik meen dat in de hogere toerentallen het geluid wel weer te horen is.
Het geluid komt naar mijn mening echt bovenuit het blok en ik heb het idee dat het de kleppen zijn, maar weet dus niet echt zeker of het de kleppen zijn of misschien wat anders is.
Ook komt er soms wat blauwe rook uit de uitlaat bij een stationair toerental en als je flink gas geeft bij optrekken is het soms vrij veel blauwe rook. Dit was eventueel op te lossen door een dikkere olie te gebruiken dacht ik? Er zit nu namelijk 10w40 in.

Hopelijk heeft een van jullie een idee of mening hierover? Mocht mijn uitleg niet duidelijk zijn hoor ik het uiteraard ook graag!

Groeten,
Robin
Het is moeilijk om nu vast te stellen waar de tik vandaan komt. Ik heb zelf 4 verschillende soorten tikken mee mogen maken.
kleppen- tuimelaars- detoneren en ruimte op de drijfstang lager.

Mijn ervaring;
-Kleppen, die hoor je op ieder toerengebied.
-tuimelaar, die hoor ik alleen stationair. Lijkt net een diesel motor.
-detoneren, hoor ik vooral in het hogere toerengebied en bij hard optrekken. Dit is een hele harde en scherpe tik.
-Drijfstanglager, Dit is een nokkend geluid en lijkt uit de kop, boven uit de motor te komen en te horen bij verschillende toeren. Bij optrekken klinkt de tik steeds luider.

Bij zoiets moet je veel nalopen en evt oorzaken uitsluiten door testen. Er zijn al verschillende mogelijkheden aangedragen, maar die van mij staat er niet bij :oops:
Mijn gevoel bij jouw verhaal zegt injectie (injector) probleem.

Blauwe rook- versleten onderblok en/of hele gare klepsteelrubbers.

Het blijft lastig een tik vast te stellen. Bij mijn drijfstanglager zijn 3 monteurs wezen luisten en alleen mijn maatje had het goed.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

En vergeet niet de kantelende zuigers bij een ietwat bejaarde m20!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Zo ik ben de afgelopen dagen ook weer wat bezig geweest aan mijn auto. Zo heb ik een nieuwe rotor en verdelerkap gemonteerd en nieuwe bougies. Echter was de boel niet verholpen en bleef de tik nog in het blok.
Detoneren lijk mij uitgesloten op deze manier.

Image

Verder heb ik ook de kleppendeksel eraf gehaald en zag alles er nog netjes uit. Wat me alleen wel opviel is dat de klemmen, die de tuimelAlaars op zijn plek houden, niet allemaal meer even strak zaten. Ook had ik de klepspeling nagelopen, ik had helaas geen voeler maat maar er was geen extreem afwijkende speling (voor zover dat te voelen zou zijn met de hand).

Image

Als laatste heb ik nog de compressie gemeten:
Cilinder 1: 13 bar
Cilinder 2: 13,5 bar
Cilinder 3: 13 bar
Cilinder 4: 13,5 bar
Cilinder 5: 12,5 bar
Cilinder 6: 12 bar

Image

Het was inmiddels donker maar met zo'n tl-lamp ging het prima.

Omdat ik toch wel erg graag wou weten wat die tik nou was, ben ik afgelopen vrijdag langs autoboomstraat geweest. Ze hadden even geluisterd en ze vermoeden daar dat het helaas de drijfstanglagers zijn. Hij zei dat hij vermoedde dat het een van de achterste drijfstangen zou zijn. Dit klopt ook vanwege het feit dat cilinder 5 en 6 minder compressie hebben. Daarna natuurlijk flink balend naar huis gereden.

De motor die er nu inzit gaat er dus uit denk ik. Het getik is in Zeeland begonnen toen ik pech had en daarna heb ik nog wat ritjes gereden... Daarom vrees ik dat de drijfstangen en krukas teveel zijn ingesleten. Ook verbruikt het blok heel erg veel olie (bij het optrekken is het een grote blauwe wolk :screwy ). En door de speling is het vermogen uiteraard ook flink weggevallen.
Ik ga in dit motorblok geen geld meer steken en ben dus van plan om er een ander blok in te leggen. Ik zit nog te twijfelen of het een m20 of m50 blok gaat worden. De m20 is een wat makkelijkere ombouw, maar op dit moment zijn er meer m50 blokken op marktplaats. Kortom ik moet even goed afwegen welke ombouw ik ga doen. Ik ben uiteraard benieuwd naar jullie mening hierover :D
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Robo wrote:Detoneren lijk mij uitgesloten op deze manier.
Detoneren kan een verkeerde ontsteking zijn, maar ook een te arm mengsel hoor.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Arnold D wrote:
Robo wrote:Detoneren lijk mij uitgesloten op deze manier.
Detoneren kan een verkeerde ontsteking zijn, maar ook een te arm mengsel hoor.
Okee bedankt voor de informatie. De motor gaat er alleen toch echt uit denk ik ik. Revisie van het blok zal veel duurder worden lijkt me.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Op het moment ben ik op zoek naar een m20b25 blok. Ik heb me ook flink verdiept in de m30 (weinig over te vinden) en de m50 ombouw, maar ik vind dat hier toch wel heel erg veel werk in gaat zitten. Veel dingen moeten op maat gemaakt worden etc. Vandaar de keuze om voor een m20b25 blok te gaan, dus als iemand deze te koop heeft hoor ik het graag :D
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik zou dan toch echt een 2.7 blokje er van maken als je toch gaat sleutelen..
Ik kan je zeggen dat ik nog altijd erg veel pret er mee heb - nimmer spijt gehad van dat bestede geld.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Ik heb zelf ook zitten denken aan een 2.7 blok en heb net je topic over je Bauer doorgelezen. Mooi blok uiteindelijk geworden, maar wat heb je een gezeik gehad zeg. Ik zou zelf het liefste van de k-jet af willen omdat ik het toch maar een onbetrouwbaar systeem vind. Uiteraard loopt het mooi als alles goed is, maar het is zo gevoelig voor allerlei kleine dingen. Wiebrand heb ik een hele tijd geleden ook een mailtje gestuurd wat betreft de blokken, maar ik vind dit toch wel aan de hoge kant. Ik hou de opties nog open.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Gezien de ombouw die Wiebrand heeft gedaan met een compleet gereviseerd blok denk ik dat je het niet veel goedkoper zelf kan doen.

Ga je materiaal maar eens kopen, onderblok en de cylinderkop behandelen etc etc. Je gaat het niet redden voor hetzelfde bedrag denk ik. Ik ben wel van mening dat je zelf enigszins iets moet weten over de werking en onderhoud van de motoronderdelen want als je voor alles naar een bedrijf moet wordt het heel kostbaar.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Een hele vette +1.
Ik was totaal iets van 3k kwijt maar dan heb je garantie en het is goed uitgevoerd met nieuwe lagers, pakkingen enzovoort.
Ik denk dat je met dit soort dingen niet voor een dubbeltje op de eerste rang moet willen zitten - niet dat je dat wil ofzo - maar als je dan toch stevig geld uitgeeft doe ik het liever in 1x goed.
Ennuh een Kjet is redelijk probleemloos hoor. Het enige is de restrictie op het eindvermogen.
Bovendien lijkt het met Kjet verder allemaal origineel..
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Eens, vanuit oogpunt van originaliteit is dat wel het mooiste en die K-Jet valt reuze mee. Het is vaak eerder dat mensen lopen te modderen met antieke injectoren en vacuumlekkages. Na een jaar of 30 mag daar wel een inhaalslag qua onderhoud gebeuren.

Aan de andere kant, als je voor een paar honderd of max 1.000 euro incl aanpassen en ombouw een 325i blok met kabelboom en motronic kunt kopen is dat leuk goedkoper. Wel meer werk om erin te krijgen en je neemt risico, zeker met een 325i blok. Die hebben doorgaans wel een stevig leven gehad dus schade aan kop of lagers kun je zomaar tegenaan lopen en dan ben je uiteindelijk net zo duur uit. Maar als men losse blokken te koop aanbiedt hebben ze doorgaans maar een ton gelopen ofzo. Volgens de verkoper.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

daar staat tegenover dat een B25 makkelijk 3, 4 ton kan lopen, indien een beetje warm gereden. Maar ja, openmaken en dan kijken, dat is het beste.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Klopt, mits goed onderhouden. En met wat pech koop je een blok uit een sloper die door een jongere is mishandeld bijv door 'm koud gelijk in de begrenzer te jagen en vooral geen oliebeurten te doen. Dus ff compressie meten en lagerschalen vervangen is het wel minste, carterpan moet volgens mij toch veranderd worden voor een E21 exemplaar omdat die anders niet over het E21 subframe past.
Regards/groeten, Jeroen
Robo
Upcoming E21 fanatic

Post by Robo »

Na een tijdje afwezig te zijn geweest op het forum heb ik dan toch eindelijk nieuws wat betreft de motor! Patrick (Pattam2009) hier op het forum had gelezen dat ik opzoek was naar een vervangend blok en hij had mij een bericht gestuurd met daarbij de mededeling dat hij nog een origineel 323i blok had liggen. Het hele mooie ervan was dat het blok helemaal compleet is, een 5-bak heeft en slechts 92.000 km gedraaid :shock
Beter dan dit kon ik het niet treffen en na wat berichten over een weer ben ik het blok vandaag gaan halen.

Image Image

Zoals te zien ligt het blok stevig op de aanhanger, alle aanbouwdelen zaten uiteraard in de kofferbak. De reis naar Tilburg was ook zonder problemen verlopen en de aanhanger met blok staan op dit moment in de garage waar de inbouw gaat gebeuren.

Morgen ga ik beginnen met de ombouw en uiteraard zal ik veel foto's maken en ze hier posten.
Ik heb al erg veel zin om eraan te beginnen en er uiteindelijk in te rijden!

Als laatste vroeg ik me af of het verstandig is om het blok een x aantal km te behandelen als een net nieuw blok aangezien het blok 2 jaar heeft stil gestaan. Jullie hebben hier vast een duidelijke mening over.

Patrick nogmaals bedankt, je timing had niet beter kunnen zijn! :thumbsup

Groeten,
Robin
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mooie aanwinst! Heb je nog plannen met het blok voordat ze erin gaat?

Ik denk dat ik zelf wel het volgende zou doen nu het blok nog los ligt:

- carterpan lichten, schoonmaken, nwe pakking
- bak controleren op evt lekkages, beter ook nu verhelpen zolang je erbij kunt
- hoe oud zijn distributie en waterpomp, anders ook maar gelijk ff fris
- en eigenlijk denk ik dat de de pakkingen van het inlaatspruitstuk zou vervangen want ook daar kun je anders niet heel lekker bij

Verse olie, oliefilter, koelvloeistof en evt bougies. Na inbouwen met de bobine ontkoppeld oliedruk draaien, dan starten en rustig laten draaien, oliedruklampje even in de gaten houden. Dan zou ik het de eerste 500 km even rustig aan doen en het max toerental opbouwen, daarna is het prima. De boel is tenslotte verder niet losgeweest. En genieten maar!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply