Het is moeilijk om nu vast te stellen waar de tik vandaan komt. Ik heb zelf 4 verschillende soorten tikken mee mogen maken.Robo wrote:Als laatste lijkt er alsof er een hard tikkend geluid bij de kleppen vandaan komt. Dit is eigenlijk gekomen na het ritje naar Zeeland. Het aparte eraan is dat je het niet hoort tot aan de 2500 toeren. Als je gas geeft en daarna op een constante snelheid gaat rijden op 2500 toeren, dan is er dat rare getik. Het klinkt een beetje als metaal op metaal denk ik. Als je dan weer gas geeft en gaat acceleren, dan is het geluid weg. Ik meen dat in de hogere toerentallen het geluid wel weer te horen is.
Het geluid komt naar mijn mening echt bovenuit het blok en ik heb het idee dat het de kleppen zijn, maar weet dus niet echt zeker of het de kleppen zijn of misschien wat anders is.
Ook komt er soms wat blauwe rook uit de uitlaat bij een stationair toerental en als je flink gas geeft bij optrekken is het soms vrij veel blauwe rook. Dit was eventueel op te lossen door een dikkere olie te gebruiken dacht ik? Er zit nu namelijk 10w40 in.
Hopelijk heeft een van jullie een idee of mening hierover? Mocht mijn uitleg niet duidelijk zijn hoor ik het uiteraard ook graag!
Groeten,
Robin
kleppen- tuimelaars- detoneren en ruimte op de drijfstang lager.
Mijn ervaring;
-Kleppen, die hoor je op ieder toerengebied.
-tuimelaar, die hoor ik alleen stationair. Lijkt net een diesel motor.
-detoneren, hoor ik vooral in het hogere toerengebied en bij hard optrekken. Dit is een hele harde en scherpe tik.
-Drijfstanglager, Dit is een nokkend geluid en lijkt uit de kop, boven uit de motor te komen en te horen bij verschillende toeren. Bij optrekken klinkt de tik steeds luider.
Bij zoiets moet je veel nalopen en evt oorzaken uitsluiten door testen. Er zijn al verschillende mogelijkheden aangedragen, maar die van mij staat er niet bij

Mijn gevoel bij jouw verhaal zegt injectie (injector) probleem.
Blauwe rook- versleten onderblok en/of hele gare klepsteelrubbers.
Het blijft lastig een tik vast te stellen. Bij mijn drijfstanglager zijn 3 monteurs wezen luisten en alleen mijn maatje had het goed.