Daniëls 320D/E21 Project
- BertjeConti
- E21 Mad
- My E21(s): E12 520-6
Re: Daniëls 320D/E21 Project
Netjes hoor, blijft genieten om zo'n build te volgen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Kofferruimte is voor 90% weer dicht.
Zodra alles gehecht is dan wat kettinglassen leggen en alle naden met kit afwerken.

Zodra alles gehecht is dan wat kettinglassen leggen en alle naden met kit afwerken.

-Laswerk gereed.
-Hoek naden met sikaflex dicht gekit.
-Vlakke naden met strijkkit afgedicht.
-Zinkcompound aangebracht.
-Onderzijde afgewerkt met carrosserielak van Monopol.

-Hoek naden met sikaflex dicht gekit.
-Vlakke naden met strijkkit afgedicht.
-Zinkcompound aangebracht.
-Onderzijde afgewerkt met carrosserielak van Monopol.

Het is de onderkant..... Die hoeft niet mooi
1e laag Anti-steenslag aangebracht......maar ja met één bus red je dat niet.... en 4 ook niet. Volgend jaar maar 5 bijbestellen

In de tussentijd heb ik mij verdiept in de kabelboom(oem) van de E21. Tevens vanochtend les gekregen in de aansluiten van verlichting/gebruikers via relais, zekeringen en schakelaars. (OEM zekeringkast vervalt)
Elektra is niet mijn ding maar wil het wel kunnen aansluiten.
Want er zal een moment komen dat er iets uitvalt en dat wil ik zelf kunnen oplossen.
Dit is er over van de oem kabelboom na verwijderen van alle bedrading verlichting voor/achter en de schakelaars. Tevens de stuur hendel bedrading ook meegenomen.

1e laag Anti-steenslag aangebracht......maar ja met één bus red je dat niet.... en 4 ook niet. Volgend jaar maar 5 bijbestellen

In de tussentijd heb ik mij verdiept in de kabelboom(oem) van de E21. Tevens vanochtend les gekregen in de aansluiten van verlichting/gebruikers via relais, zekeringen en schakelaars. (OEM zekeringkast vervalt)
Elektra is niet mijn ding maar wil het wel kunnen aansluiten.
Want er zal een moment komen dat er iets uitvalt en dat wil ik zelf kunnen oplossen.
Dit is er over van de oem kabelboom na verwijderen van alle bedrading verlichting voor/achter en de schakelaars. Tevens de stuur hendel bedrading ook meegenomen.

Wit vond ik toch mooier staan in de kofferruimte

Het middenconsole heeft een schanier gekregen, deze kan nu naar voren draaien zodat ik er makkelijk achter bij kan.
Knoppen geïnstalleerd.

Volgend jaar maar weer verder.
Iedereen bedankt voor alle interesse en motivatie.
2018 doen we er alles aan om te kunnen rijden 
Iedereen al het beste voor 2018

Het middenconsole heeft een schanier gekregen, deze kan nu naar voren draaien zodat ik er makkelijk achter bij kan.
Knoppen geïnstalleerd.

Volgend jaar maar weer verder.

Iedereen al het beste voor 2018

Weer even creatief geweest met een paar schanieren, een plaatje aluminium, een bmw-relais houder en de houder van DDE.

Zoals jullie kunnen zien heb ik nog wat draadjes om mee te spelen!
Oja deze draadjes moeten ook nog in de auto, ik heb slechts een paar "losse"-eindjes

Zoals jullie kunnen zien heb ik nog wat draadjes om mee te spelen!
Oja deze draadjes moeten ook nog in de auto, ik heb slechts een paar "losse"-eindjes

- BertjeConti
- E21 Mad
Mooi werk, daar kun je inderdaad menig avondje mee vullen.
Tips:
- Goed documenteren
-Gebruik kwaliteit aansluit materiaal, stekkers en gereedschap bedoeld voor automotive.
-Vermijd draden aan elkaar solderen.
-vermijd schroef connectoren.
-kabelboom, als hij klaar is, tapen met fabric-tape.
- controleer elke verbinding vooraf, test zoveel mogelijk tussendoor.
Succes, ik volg met veel belangstelling.
Tips:
- Goed documenteren
-Gebruik kwaliteit aansluit materiaal, stekkers en gereedschap bedoeld voor automotive.
-Vermijd draden aan elkaar solderen.
-vermijd schroef connectoren.
-kabelboom, als hij klaar is, tapen met fabric-tape.
- controleer elke verbinding vooraf, test zoveel mogelijk tussendoor.
Succes, ik volg met veel belangstelling.

- BertjeConti
- E21 Mad
Gesoldeerde verbindingen kunnen/zullen losbreken in een beweegbare situatie zoals een kabelboom, de draden moeten kunnen bewegen om trillingen op te vangen, bij een gesoldeerde draad gaat dat niet meer, dus buigen of barsten.uwbuurman wrote:Wat is er mis met solderen van draden, Rob? Beter dan knijpverbindingen etc.
Ongeisoleerde krimpverbindingen is the way to go.
Het geel/blauw/rood amp aanknijpspul moet je ook van weg blijven, dat is troep.

Zullen we een best practice draadje starten over alles wat in Rob zijn hoofd zit? 
Even zonder gekheid, ik denk dat velen wel vragen en gedachten hebben over kabelbomen en dergelijke en ik mail Rob ook nog wel eens over hoe iets het best is aan te pakken. Misschien zijn deze posts een goeie om mee te beginnen.

Even zonder gekheid, ik denk dat velen wel vragen en gedachten hebben over kabelbomen en dergelijke en ik mail Rob ook nog wel eens over hoe iets het best is aan te pakken. Misschien zijn deze posts een goeie om mee te beginnen.
- BertjeConti
- E21 Mad
Bedankt voor de tips.
Krimpkous en textieltape gebruik ik al jaren omdat deze onmisbaar zijn bij goede verbindingen.
Kabelschoenen en verbinders tot 70mm2 heb ik van het merk klauke
Momenteel soldeer ik alles. Vaak is het even aan elkaar zetten en passen, dan is solderen ook het goedkoopst soms moet ook weer "even" anders,
Hieronder de "plus" kabel voor verlichting/verwarming en accessoires

Bedrading aangepast en verlengt

(ik zag vanmiddag in de automat winkel dat die krimpverbinders duuur zijn) Ik zal even uitzoeken hoe ik het makkelijkste aan de krimpverbinders kan komen
, want ik moet nog wel wat verbindingen maken. 

Krimpkous en textieltape gebruik ik al jaren omdat deze onmisbaar zijn bij goede verbindingen.
Kabelschoenen en verbinders tot 70mm2 heb ik van het merk klauke
Momenteel soldeer ik alles. Vaak is het even aan elkaar zetten en passen, dan is solderen ook het goedkoopst soms moet ook weer "even" anders,
Hieronder de "plus" kabel voor verlichting/verwarming en accessoires

Bedrading aangepast en verlengt

(ik zag vanmiddag in de automat winkel dat die krimpverbinders duuur zijn) Ik zal even uitzoeken hoe ik het makkelijkste aan de krimpverbinders kan komen

- BertjeConti
- E21 Mad
Adereindhulzen zijn prima te gebruiken als krimpverbinders, en met nog geen 4 eurocent per stuk prima betaalbaar, RDAE heeft ze in alle maten, per 100.

je hebt in de meeste gevallen wel een open adereind hulzen tang nodig, terwijl de gesloten tang het beste krimpt:
gesloten tang 0,75mm2 tot 10mm2:

nog een krimkousje erover en dit is een prima verbinding:

je hebt in de meeste gevallen wel een open adereind hulzen tang nodig, terwijl de gesloten tang het beste krimpt:
gesloten tang 0,75mm2 tot 10mm2:

nog een krimkousje erover en dit is een prima verbinding:

Last edited by BertjeConti on Sun Nov 27, 2022 12:08 pm, edited 1 time in total.