Page 32 of 64

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Jul 21, 2015 9:19 am
by loentje
inderdaad, hier weer de oude kofferbaktruc, ga met een lamp in de kofferbak liggen (past dit :whistle ). Laat je vrouw eens met de tuinslang op de achterklep spuiten en je kunt binnen zien waar hij lekt.

groeten loentje

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Jul 22, 2015 1:26 pm
by uwbuurman
Nieuwe schuimrubber pakkingen voor de beide achterlichten zijn binnen. Zal ze vandaag eens monteren.

Ergens vorig jaar, vlak voor de Eiffelrit heb ik de kap van mijn mooie cabrio opnieuw geïmpregneerd, met een daartoe ontwikkeld BMW spulletje van de dealer. Ik heb dat toen twee keer gedaan, omdat ik merkte dat de kap er erg aan toe was. Het zoog zo de kap in. De auto staat altijd fijn droog in de garage of in mijn loods, dus ik zie er nooit regen op, maar onlangs bij ons andere huis had ik al die regen, waardoor bleek dat de kofferbak nat werd. Wel leuk om te zien wat dat impregneren doet met de kap. En ook leerzaam om te zien dat een deel van de kap nog een keertje moet...

Image

Image

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Jul 22, 2015 2:27 pm
by loentje
oh dat werkt wel inderdaad! Je hebt ook het spul om je achterruit zuiver te maken van BMW, dat werkt ook echt goed


groeten loentje

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Jul 29, 2015 12:20 am
by uwbuurman
Achterlichtrubbers vervangen. De ene was echt gaar en de andere was een stuk frisser. Die is vast een tijdje geleden al eens vervangen. Hoe dan ook, beide vervangen en nu blijft het weer lekker droog in de kofferbak.

Foto's volgen.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Wed Jul 29, 2015 12:32 am
by Jeroen
Je blijft lekker bezig met die ouwe meuk :sealed

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Thu Jul 30, 2015 3:15 pm
by uwbuurman
Jazeker, altijd wel wat. Maar gelukkig mogen we Rotterdam er al niet meer mee in... :bag Benzineauto's van voor 1991... bbrrr...

Hier de pica's van de achterlichtrubbervervangerij (driedubbele woordwaarde)

Blijkt dat de linker erg gaar was en de rechter verser. Dat is te zien op de foto's.

Image

Gaarrr

Image

Image

Minder gaar:

Image

Toch beide vervangen, dan is het maar weer netjes. De nieuwe zijn echt beter, ook beter dan het oude rechter exemplaar.

Image

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Thu Jul 30, 2015 8:03 pm
by Michiel E32
Koos,
Als je dat binnenste laat zitten krijg je dan de bekende donkere achterlichten?


:mrgreen:

Mooi dat het lekken is opgelost iig.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Thu Jul 30, 2015 8:16 pm
by uwbuurman
Moest dat eruit dan??


:bag

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Oct 13, 2015 8:47 pm
by uwbuurman
De APK stond weer voor de deur. Ik doe dat jaarlijks aan het einde van het seizoen, dan heb ik de winter om ellende ter verhelpen, mocht er wat aan het licht komen. Al enkele jaren is het onderstel over datum, ik heb het vermoeden dat er spake is van alle originele rubbers, schokdempers en veren, dus bouwjaar 1986. Dan is het niet vreemd dat eea aan vervanging toe is, lijkt me.

Om een lang verhaal kort te maken: Ja, er is een nieuwe APK. Maar met aandachtspunten, waarvan ik eerlijk gezegd vind dat de auto erop had moeten worden afgekeurd, maar toemaar, ik heb APK.

Een ander lang verhaal kort: de schokdemper RV is lek, de stuurkogel RV heeft ruimte en zoals gezegd de rubbers zijn wel op. Ik kan daar niet een jaar mee doortuffen, mijn seizoen zit er op en ik moet aan de bak. Balen, want de E21 gaat (weer) naar achter...

Insteek: alle rubbers, toplagers, complete draagarmen voorzijde etc origineel BMW. Schokdempers, rondje Bilstein B6. Optie, afhankelijk van de extra kosten, setje Eibach stabilisatorstangen.

Nog iemand tips?

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Oct 13, 2015 8:54 pm
by 323baur
Begin daar maar aan...dan wordt het al wat.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Oct 13, 2015 9:06 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote: Een ander lang verhaal kort: de schokdemper RV is lek, de stuurkogel RV heeft ruimte en zoals gezegd de rubbers zijn wel op. Ik kan daar niet een jaar mee doortuffen, mijn seizoen zit er op en ik moet aan de bak. Balen, want de E21 gaat (weer) naar achter...
Lijkt mij ruimschoots goed genoeg voor in Limburg te rijden. :mrgreen:

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Oct 13, 2015 9:13 pm
by Jeroen
Pas op dat je niet te ver doordraaft, die onderstellen zijn best stabiel en zeker niet zo gevoelig als een E21 of het stangenstelsel van de doorsnee 5-serie stuurinrichting. Veerpoten netjes maken maar draagarmen waarvan de fusees nog goed zijn, die zou ik bijv net zo hard terugplaatsen, die zijn als het later eens nodig is ook prima te wisselen zonder dat de veerpoten eronder uit moeten.

Wat ik zou doen:
Veerpoten verwijderen, veren comprimeren, toplagers controleren, deze zou ik bij de geringste twijfel wel vervangen. Verse dempers er natuurlijk in en indien geen extreme narigheid kunnen veren en de rubber onder- en bovenlaag er zo weer in.
Draagarmen inspecteren op speling en bedaagde hoesjes, hoesjes zijn los verkrijgbaar bij de automaterialenzaak.
Spoorkogels controleren op speling en verdroogde/gescheurde hoesjes, bij twijfel geheel vervangen.
Achterste draagarmrubbers vervangen, zijn meestal toch ingescheurd, evt vervangen door massieve gecentreerde van de E36 (BMW 31 12 9 069 035).
Stabirubbers vervangen.
Stabilinkjes controleren op speling.

Upgrade is dikke Eibach stabi's idd, maakt het onderstel niks harder maar reduceert body roll dramatisch. Zie bijv http://link.marktplaats.nl/a1035528253
Die kun je mooi betalen van het geld wat je bespaart met de draagarmen :wink:

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Oct 13, 2015 9:32 pm
by uwbuurman
Ok, eens Jeroen. Kanttekening, alle rubber is dood. Stabilinkjes gaar. Die fuseestukjes aan het stuurhuis hebben speling. Dus ik hos liever de hele bende weg en dan maar een beetje meer bloeden, kan ik wel weer 15 jaar. Komend weekend heb ik het hele weekend de e30 op de brug ivm bakwissel en krukaskeerring bakzijde. Dan zal ik eens inspecteren en een lijst maken.

Tonrubbers en rubbers draagarmen achter heb ik al liggen. Dus de achterzijde is onder controle. (hoewel tonrubbers een K werk is)

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Oct 13, 2015 9:34 pm
by bmw e12 e21
uwbuurman wrote: Tonrubbers en rubbers draagarmen achter heb ik al liggen. Dus de achterzijde is onder controle. (hoewel tonrubbers een K werk is)
Zou dit kunnen helpen Koos?
http://www.ebay.de/itm/121584408799?_tr ... EBIDX%3AIT

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Posted: Tue Oct 13, 2015 9:38 pm
by uwbuurman
ja, maar dat kan ik zelf wel maken voor die centen ;-)