Page 32 of 80

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 22, 2017 9:43 pm
by raymondw
Omdat tijdens demontage van het stuurhuis de aansluiting van de retourslang op het stuurhuis zelf verbogen is heb ik een nieuwe besteld.

Image

Met de montage van de nieuwe retourslang zijn de werkzaamheden aan de stuurinrichting afgerond. Rest nu het vullen van het systeem met de nieuwe hydraulische olie, de kringloop voor de stuurinrichting is helemaal leeg, maar de kringloop voor de niveauregeling zit nog vol met oude hydraulische olie, deze gaan we eerst aftappen.

Image

De eerstvolgende taak die nu gedaan moet worden is het vastzetten van de M20 krukasbout. Aangezien deze met de moment/hoekmethode wordt vastgezet is de resulterende druk op de krukasnaaf enorm. Bij hergebruik van de krukasnaaf bestaat met name bij de S38B36 de kans dat deze barst, zoals op de volgende foto te zien is.

Image

De reden van dit risico is dat de krukasnaaf eigenlijk van een te zacht materiaal is gemaakt. Ik heb geen zin in dit risico, dus ik probeer nu een krukasnaaf van Frank Fahey Motorsport in de handen te krijgen.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 22, 2017 9:59 pm
by uwbuurman
Oerdegelijke motoren en toch her en der dit soort mindere dingen op of aan de motor. Gelukkig is er versterkt en verbeterd materiaal voor handen!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 29, 2017 11:51 am
by raymondw
Voor de E34S wacht ik op de nieuwe krukas naaf van Frank Fahey uit San Diego. Deze is t.o.v. de ruim 200 Euro kostende OEM versie aanzienlijk beter, maar lastig verkrijgbaar. Frank is in de M88/S38 wereld een begrip, maar inmiddels op leeftijd waardoor hij zelf niet meer aan verzending doet. Via mijn Amerikaanse M88/S38 netwerk komt er een deze kant uit. Aan het E34S front dus even geen voortgang.

Verder heb ik gistermiddag een kopje koffie bij Ivo Christov opgehaald. Dat was meteen een mooie gelegenheid om met de E28S sinds lange tijd weer eens een lang stuk te rijden; de heenweg via Zwolle en de terugweg via Ommen en de Lemelerberg. Via Zwolle is eigenlijk korter, maar de A28 tussen Zwolle en Meppel is altijd behoorlijk druk en op de heenweg stond richting Zwolle een lange stilstaande file. Aangezien het niet duidelijk was of deze er tegen half zes nog stond, heb ik maar voor de minst riskante optie gekozen. Dat pakte prima uit want tegen etenstijd waren we weer thuis.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 29, 2017 12:44 pm
by uwbuurman
Das een gemiste kans, Raymond, om een tweede kop koffie te halen in Friesland, ik heb echter alleen e12, Qua 5 serie ;). Mijn loods zit aan de weg richting Ommen. Voor een volgende dan!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 29, 2017 7:25 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Das een gemiste kans, Raymond, om een tweede kop koffie te halen in Friesland, ik heb echter alleen e12, Qua 5 serie ;). Mijn loods zit aan de weg richting Ommen. Voor een volgende dan!
The thought has crossed my mind Koos, maar tegen de tijd dat we uit Franeker wegreden was het 16:45 en de patatjes zouden om 18:30 klaar staan, maar de volgende keer geef ik je een belletje. :mrgreen:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 29, 2017 9:31 pm
by uwbuurman
:thumbsup

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue May 02, 2017 5:46 pm
by raymondw
Gisteren met de E39 weer een onaangename verrassing; kreeg in Rijssen de melding om de stand van het koelvloeistof te controleren. Eenmaal weer thuis maar gedaan en bij een lopende motor zag ik links onderin bij de secundaire waterpomp vloeistof druppelen. Snel op de brug bij Arno gezet (beide bruggen bij mij zijn bezet) en de beschermplaat weggehaald. En ja, de nog geen drie jaar oude slangen van de kachelkringloop waren ter hoogte van de secondaire waterpomp behoorlijk gezwollen. Oorzaak; een natte retourleiding van de koeler van de stuurbekrachtiging naar het reservoir voor de stuurbekrachtiging. Hierdoor lekte er al een poosje behoorlijk wat ATF. Aangezien het risico te groot is op het knappen van de betreffende aansluitingen de auto maar laten staan.

Gisteravond snel de betreffende slangen (drie van de kachelkringloop en een van de stuurbekrachtiging) besteld. Gelijk maar een nieuwe carter pan pakking en aanverwante delen mee besteld. Henrie had ze vanochtend direct doorgegeven en gaf aan dat als alles goed ging de delen na 14:00 zouden binnenkomen. Tegen een uur of vier kwam het berichtje dat dat ook zo was, dus gelijk uit Almelo opgehaald.

Aan de constructie van de nieuwe retourslang te zien vermoedt ik dat de oude slang ter hoogte van de slangklem die net onder de bovenste bocht zit beschadigd is geraakt. Aangezien zowel de waterslangen als de slangen van de stuurbekrachtiging nog geen drie jaar oud zijn kan dat niet door veroudering zijn gekomen. Ik zie zelf een verband met de schade van vorig jaar, al is dat lastig aan te tonen. Maakt ook niet uit, die rationale kan ik begrijpen. Morgen gaat Arno de nieuwe slangen erop zetten. De carter pan is van later zorg.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue May 02, 2017 6:25 pm
by uwbuurman
Balen. Maar wel weer goed op te lossen en de eerste stappen zijn gezet.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue May 02, 2017 10:10 pm
by Jeroen
Beetje jammer dat je idd weer in het volgende rolt! Maar het houdt je van de straat :roll:

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed May 03, 2017 8:01 pm
by raymondw
Bij de E39 hebben we net de nieuwe slangen gemonteerd. Daarna het koelsysteem onder druk gezet om te kijken of deze de druk vast kan houden. Helaas siste het na een paar minuten bij de aanvullende waterpomp van de kachelkringloop. En i.d.d; tussen de beide helften ontsnapte lucht. Ter lering en vermaak hebben we deze maar opengedraaid en zoals verwacht zat daar ook een rubberen O-ring die zijn langste tijd wel heeft gehad.

Ik kan nu met spoed een nieuwe bestellen, maar dan valt het dagje uit morgen ook in het water, dus we hebben een tijdelijke oplossing gevonden door de O-ring te vervangen door wat vloeibare pakking. Dat is geen oplossing waarmee ik in de zomer naar de Alpen wil, maar biedt wel een korte termijn oplossing waar ik voor regionaal gebruik wel even mee uit de voeten kan.

Dan kan ik in alle rust een nieuwe aanvullende waterpomp laten komen. Het vervangen van dat ding is peanuts, maar soms moeten we even pragmatisch zijn.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed May 03, 2017 9:03 pm
by 323baur
Heel wijs. Bovendien wordt je tijdig gewaarschuwd mocht het nivo plots dalen.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed May 03, 2017 10:56 pm
by uwbuurman
Verstandig, lekker genieten van je dagje uit met gezin!!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Thu May 11, 2017 7:46 pm
by raymondw
Als de nieuwe krukasnaaf uit de States binnen is zal ik wat meer achtergrond geven. De reden van deze route is dat bij de S38 de M20 krukasbout met >800Nm wordt vastgezet. De originele trillingdemper is gemaakt uit een zacht staal (15 op de C schaal van Rockwell) waardoor het hergebruik van deze behoorlijk risicovol kan zijn.

Image

Bij de M88/3 wordt een M24 krukasmoer gebruikt die met 450Nm wordt vastgezet. Dat is niet alleen heel wat minder, maar levert de M88 zijn maximale vermogen bij een lager motor toerental, 400 krukasomwentelingen lager om precies te zijn.

Destijds heb ik voor de M88/3 ook wel geïnformeerd naar de Krukas naaf van Frank Fahey, welke gemaakt is uit veel harder staal (Rockwell hardheid van 38) maar in 2009 kocht je een OEM krukasnaaf voor circa 90 Euro ex BTW terwijl de verbeterde versie van Frank Fahey toen ruim US$350 moest kosten. Aangezien de aanleiding van Frank om deze te maken vooral de S38B35 is geweest, en dus niet de M88, vond ik dat toen een te groot verschil.

Tegenwoordig kost een nieuwe krukasnaaf voor de S38 bij BMW meer dan 200 Euro ex BTW; nou is de prijs van de krukasnaaf van Frank Fahey ook wel wat hoger geworden (US$400), maar logistiek ook lastiger te verkrijgen aangezien Frank inmiddels gepensioneerd schijnt te zijn.

Daar komt mijn Amerikaanse netwerk wel van pas. Anri woont zelf in Reseda in Californië, maar ik kon een goede deal met hem maken, ergo hij reed voor mij naar San Diego om een krukasnaaf van Frank Fahey op te halen. Dat is een enkele reisafstand van 160 mijl!

Image

Uiteindelijk kostte deze route drie keer zoveel, maar aangezien een klant van Anri erg veel interesse had in wat afgeschreven M88 onderdelen vond de deal v.w.b. het materiaal met gesloten beurzen plaats. Ik heb Anri enkel een vergoeding betaald voor zijn reiskosten en verzending naar Nederland.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Thu May 11, 2017 9:12 pm
by uwbuurman
Mooie deal, Raymond!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Thu May 11, 2017 10:16 pm
by Jeroen
In het kader van dan maar gelijk goed, leuke connecties helpen dan veel!