Ite & Jeroen

Voor alles niet E21 gerelateerd
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by Jeroen »

En stiekum is Walter in z'n schuur allang een nieuw blokkie in elkaar aan het schroeven natuurlijk. Tenminste, ik neem aan dat dat de reden is waarom niemand in de schuur mag komen? 8)


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2527
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Ite & Jeroen

Post by Manitoba »

Garage is nog work in progress, daar gebeurt wel wat maar een M20 cilinderkopje knutselen is daar niet 1 van…

Image


Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by Jeroen »

Oh maar dat kan ook prima op het aanrecht hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2527
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Ite & Jeroen

Post by Manitoba »

Jeroen wrote: Wed Mar 27, 2024 10:36 pm Oh maar dat kan ook prima op het aanrecht hoor!
Euh, gloednieuwe keuken, mijn liefhebbende echtgenote en dan “cilinderkopje op het aanrecht”… Ik heb het leven iets te lief daarvoor.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by Jeroen »

Tussen de buien door even een fotoshoot van de B3 vandaag.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4592
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by gerrit323 »

Echt een klasse auto!! Deze vind ik zo leuk!! .. spijtig van de belastingen hier in België .. onbetaalbaar :cry:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by Jeroen »

Ja krankzinnig die belastingen bij jullie, al zullen wij op een dag precies dezelfde kant op gaan vrees ik.

Dan nog maar even een paar stillevens voor slapeloze nachten :sealed

Image

Image

Image

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2527
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Ite & Jeroen

Post by Manitoba »

Heerlijk! Nooit geweten dat de (Alpina) e46 met de sleutels van e38/e39 werden geleverd (toch?).

Maar prachtig!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by Jeroen »

Thanks! Het eerste jaar zijn E46's nog uitgeleverd met het oude type sleutel dat ook op de E36 is gebruikt, daarna kwam de diamantsleutel.

Tenzij je de 'ouderwetse' infrarood versie had, die is met de oudere sleutel nog langer doorgeleverd. En dat is bij deze auto het geval, deze is expliciet met IR afstandbediening besteld, waarschijnlijk was de radiografische versie (of de gebruikte frequentie) destijds niet toegestaan in Japan.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ite & Jeroen

Post by uwbuurman »

Prachtig exemplaar!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by Jeroen »

Jeroen wrote: Sun Jul 07, 2024 12:32 am...had voor de gelegenheid de B3 meegenomen ("hè, je had toch een zwarte E46?"). Heerlijke auto, maar ik mis onderin naar mijn gevoel wel koppel. Denk dat het toch tijd wordt voor een Vanosje.
Vandaag het Vanos van de B3 aangepakt. Bij de E4 (3.3) en E5 (3.4) motoren is het Vanos aan de inlaatzijde een bekend zwak punt, de moeren op de nokkenasflens willen nogal eens los komen. Mijn Z4 is bij z'n Duitse eigenaar al eens naar Buchloe geweest voor een modificatie, maar van de B3 was niets in de historie terug te vinden. Dus als het Vanos toch aan de beurt is, dan maar gelijk goed.

Ik had begrepen dat Patrick Visser van PMotorsport in Poeldijk een mooie fix had gevonden en die vond het geen probleem om samen aan te prutsen, dus afspraak gemaakt en daarheen gegaan. Het is een aparte en een beetje een rouwdouwer maar samen konden we wel een balans vinden haha.

Ik kon al niet bedenken waarom die moeren juist bij Alpina loslopen en niet bij een M52 of S50, en dat had Patrick uitgevist. De Vanos unit van de B3 is een door Alpina verbouwde S52 unit waar Alpina een andere buitenste nokkenasflens op heeft gemonteerd, geen idee waar die vanaf is gekomen. Het probleem is dat de draadeinden M6 zijn, en de gaten in die flens zowat 10 mm :shock . De 3 moertjes hebben dus relatief weinig vlees op de flens en daarom vreet 'ie zichzelf op. Gelukkig zaten ze bij de B3 nog vast!

Alpina gebruikt een set eigen ringetjes die speciaal (?) gemaakt zijn om de kracht goed te verdelen, maar uiteindelijk blijven die gaten gewoon te groot. Patrick vond uit dat de M54 motor een afdekplaat heeft met de juiste steek en diameter, en slechts 6mm gaten. Deze is er bij mij nu tussen gekomen, en dan verse moeren erop.

Met proefrijden was het 't bekende liedje, we hebben weer koppel onderin! In alle geouwehoer en gesleutel zijn de foto's er wat bij ingeschoten, excuses, maar in elk geval bij deze even hoe zo'n moertje eruit ziet na 150.000 km. Binnenste gedeelte zal nog aardig de oorspronkelijke dikte hebben maar aan de buitenrand is er wel een stukje afgesleten. Alle 3 zijn ze rijp voor de kliko.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19035
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Ite & Jeroen

Post by uwbuurman »

Lekker bezig geweest dus en mooi dat het effect daar is!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by 323baur »

En ondertussen ben ik verse handel aan het aanvoeren vanuit Zweden. Want een polaris grijze 323i automaat hadden we nog niet. Later meer!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Nils
E21 Fanatic
Posts: 352
Joined: Tue Dec 21, 2004 12:11 pm

Re: Ite & Jeroen

Post by Nils »

Sssshhhh
Nils.
BMW E36 320iA coupé (1992)
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29807
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Ite & Jeroen

Post by Jeroen »

:D
Post Reply