
Ite & Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
En stiekum is Walter in z'n schuur allang een nieuw blokkie in elkaar aan het schroeven natuurlijk. Tenminste, ik neem aan dat dat de reden is waarom niemand in de schuur mag komen? 

Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2527
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Ite & Jeroen
Garage is nog work in progress, daar gebeurt wel wat maar een M20 cilinderkopje knutselen is daar niet 1 van…

Greetz,
Walter.

Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2527
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Ite & Jeroen
Euh, gloednieuwe keuken, mijn liefhebbende echtgenote en dan “cilinderkopje op het aanrecht”… Ik heb het leven iets te lief daarvoor.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4592
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Echt een klasse auto!! Deze vind ik zo leuk!! .. spijtig van de belastingen hier in België .. onbetaalbaar 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Ja krankzinnig die belastingen bij jullie, al zullen wij op een dag precies dezelfde kant op gaan vrees ik.
Dan nog maar even een paar stillevens voor slapeloze nachten




Dan nog maar even een paar stillevens voor slapeloze nachten





Regards/groeten, Jeroen
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2527
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Ite & Jeroen
Heerlijk! Nooit geweten dat de (Alpina) e46 met de sleutels van e38/e39 werden geleverd (toch?).
Maar prachtig!
Greetz,
Walter.
Maar prachtig!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Thanks! Het eerste jaar zijn E46's nog uitgeleverd met het oude type sleutel dat ook op de E36 is gebruikt, daarna kwam de diamantsleutel.
Tenzij je de 'ouderwetse' infrarood versie had, die is met de oudere sleutel nog langer doorgeleverd. En dat is bij deze auto het geval, deze is expliciet met IR afstandbediening besteld, waarschijnlijk was de radiografische versie (of de gebruikte frequentie) destijds niet toegestaan in Japan.
Tenzij je de 'ouderwetse' infrarood versie had, die is met de oudere sleutel nog langer doorgeleverd. En dat is bij deze auto het geval, deze is expliciet met IR afstandbediening besteld, waarschijnlijk was de radiografische versie (of de gebruikte frequentie) destijds niet toegestaan in Japan.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29807
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
Vandaag het Vanos van de B3 aangepakt. Bij de E4 (3.3) en E5 (3.4) motoren is het Vanos aan de inlaatzijde een bekend zwak punt, de moeren op de nokkenasflens willen nogal eens los komen. Mijn Z4 is bij z'n Duitse eigenaar al eens naar Buchloe geweest voor een modificatie, maar van de B3 was niets in de historie terug te vinden. Dus als het Vanos toch aan de beurt is, dan maar gelijk goed.Jeroen wrote: Sun Jul 07, 2024 12:32 am...had voor de gelegenheid de B3 meegenomen ("hè, je had toch een zwarte E46?"). Heerlijke auto, maar ik mis onderin naar mijn gevoel wel koppel. Denk dat het toch tijd wordt voor een Vanosje.
Ik had begrepen dat Patrick Visser van PMotorsport in Poeldijk een mooie fix had gevonden en die vond het geen probleem om samen aan te prutsen, dus afspraak gemaakt en daarheen gegaan. Het is een aparte en een beetje een rouwdouwer maar samen konden we wel een balans vinden haha.
Ik kon al niet bedenken waarom die moeren juist bij Alpina loslopen en niet bij een M52 of S50, en dat had Patrick uitgevist. De Vanos unit van de B3 is een door Alpina verbouwde S52 unit waar Alpina een andere buitenste nokkenasflens op heeft gemonteerd, geen idee waar die vanaf is gekomen. Het probleem is dat de draadeinden M6 zijn, en de gaten in die flens zowat 10 mm

Alpina gebruikt een set eigen ringetjes die speciaal (?) gemaakt zijn om de kracht goed te verdelen, maar uiteindelijk blijven die gaten gewoon te groot. Patrick vond uit dat de M54 motor een afdekplaat heeft met de juiste steek en diameter, en slechts 6mm gaten. Deze is er bij mij nu tussen gekomen, en dan verse moeren erop.
Met proefrijden was het 't bekende liedje, we hebben weer koppel onderin! In alle geouwehoer en gesleutel zijn de foto's er wat bij ingeschoten, excuses, maar in elk geval bij deze even hoe zo'n moertje eruit ziet na 150.000 km. Binnenste gedeelte zal nog aardig de oorspronkelijke dikte hebben maar aan de buitenrand is er wel een stukje afgesleten. Alle 3 zijn ze rijp voor de kliko.

Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Ite & Jeroen
En ondertussen ben ik verse handel aan het aanvoeren vanuit Zweden. Want een polaris grijze 323i automaat hadden we nog niet. Later meer!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.