Page 33 of 53

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Mon Apr 15, 2019 10:50 pm
by Jeroen
In plaats van een achterspoilert hahaha

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Tue Apr 16, 2019 9:35 pm
by bmw e12 e21
Als je nog over hebt... Is er een begrenzer op een 530i?
Mijn 318d met vitamienenkuur houdt er bij een goeie 245km/h op de teller mee op.
Dan zit ik iets onder de 4000tr/min.
Zalig zo een 6 cil.
Een 4 pitter dieseltje klink niet zo leuk idd.

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Tue Apr 16, 2019 11:00 pm
by Jeroen
Volgens mij is de auto begrensd op 250, in de praktijk komt dat doorgaans neer op ca 255 echte kilometers. We hadden even een test gedaan, 250 op de teller is 239 op de GPS, dus dan zou de auto op de teller ca 265 lopen als hij de begrenzer tegenkomt. Daar zijn we nu net onder gebleven. Wel een aardig accurate teller!

De 120d liep idd ook iets van 245-250 op de teller maar nooit gekeken hoeveel dat op de GPS was.

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Tue Apr 16, 2019 11:12 pm
by bmw e12 e21
Jeroen wrote: Tue Apr 16, 2019 11:00 pm Volgens mij is de auto begrensd op 250, in de praktijk komt dat doorgaans neer op ca 255 echte kilometers. We hadden even een test gedaan, 250 op de teller is 239 op de GPS, dus dan zou de auto op de teller ca 265 lopen als hij de begrenzer tegenkomt. Daar zijn we nu net onder gebleven. Wel een aardig accurate teller!

De 120d liep idd ook iets van 245-250 op de teller maar nooit gekeken hoeveel dat op de GPS was.
Tja, idd, een stuk meer vermogen maakt het hem dan he.
Je kan de km/h trouwens rechtstreeks uitlezen. Die is correct. En dus iets lager dan op de klok.
130km/h op d klok is maar een 124km/h reeel als ik hem uitlees, kan je ook in boordcomputer laten programeren trouwens.

De 120d heeft minder vermogen en koppel als de ´´uprated´´ 318d. Maar uiteraard ook een 150-200kg minder.
Dus wss vergelijkbaar qua prestaties.

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Tue Apr 16, 2019 11:37 pm
by Jeroen
Zo rond 100-120 geeft de "analoge" teller bij de 530i slechts 3km meer aan dan de GPS.

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Wed Apr 17, 2019 7:42 pm
by bmw e12 e21
Dat is mooi direct ja.
De 323i heeft een 8 tal km/h verschil met gps, de M535i 0-1km/h... 315 geen idee.

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Wed Apr 17, 2019 10:01 pm
by bmw e12 e21
Een gemiste kans Jeroen.... Jammer dat je al een nieuwe daily gevonden hebt... Deze loopt 280+
https://topgear.nl/autonieuws/peugeot-2 ... iVnT3hjN44

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Wed Apr 17, 2019 11:21 pm
by Jeroen
Onbaatzuchtig als ik ben laat ik deze aan jou :D

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Thu Apr 18, 2019 10:21 pm
by bmw e12 e21
Helaas.... Ik ben ook voorzien... :( :mrgreen:

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Wed Dec 11, 2019 12:40 pm
by Jeroen
Still going strong! Kan best nog wat verbeterpunten bedenken, verse schokdempers en toplagers bijvoorbeeld, en de bak een keer laten spoelen bij ZF, maar eigenlijk doet de 530i het gewoon erg lekker. Werkzaamheden hebben zich tot dusver beperkt tot een rondje olie, filters en verse bougies, en ik heb bij Lex een lekke aircoradiateur laten vervangen.

Maar goed, er komt wel weer een oliebeurt aan, tijd om toch nog eens goed te denken over de te gebruiken olie. Denk zelf aan 5W30 of 5W40, en omdat ik toch elke 15k km een oliewissel doe lijkt LL-04 mij geen must. Suggesties voor -of ervaringen met- de N52B30?

Olieverbruik is nihil, momenteel zit er volgens mij Magnatec 5W30 in. Goed genoeg om te handhaven, of overstappen op Castrol Edge Pro of Motul 8100 bijvoorbeeld? Of wat anders?

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Mon Feb 03, 2020 3:30 pm
by Jeroen
Geen tips voor motorolie voor de 530i van Raymond en consorten? :roll: :wink:

Ondertussen staat de E30 320iS te koop. Er is wat (internationale) interesse, maar het loopt niet storm. Hoewel ik denk dat je ze niet snel origineler kunt vinden, ongerestaureerd, vrijwel geheel nog in eerste lak, volledige historie en technisch áf, maar er zijn tenminste twee minpunten:
1. Het is een vierdeurs. Ik vind dat juist leuk en dat maakt 'm nog meer een wolf in schaapskleren, maar ik gok dat de meeste snelle jongens wel een tweedeurs willen.
2. De km stand van 210.000. Hoewel dat natuurlijk volstrekt realistisch is, staat elke andere 320iS op 90-110k. Doorgaans zonder historie, mét werk aan de winkel en 3x overgespoten, maar dat maakt wel dat de markt denkt dat er veel aanbod is met een lage km stand, dat vertroebelt wel het beeld in de markt.

Anyway, ik had ook niet de verwachting dat het snel zou gaan, ik ga 'm ook niet voor een appel en een ei wegdoen, zeker niet als je ziet wat voor prijzen er tegenwoordig aan ///M onderdelen hangen terwijl bij mijn auto alles nieuw of zgan is. Enerzijds heb ik geen haast, anderzijds is de knoop eindelijk doorgehakt en mag de auto weg, al zal ik 'm van het voorjaar wel weer uit de schorsing halen om er nog wat van te genieten.

En wat dan.... eerst moet de 320iS weg, daarna wil ik wat anders. Binnenkort meer over mijn hersenspinselen op dat gebied haha!

Re: De nieuwe daily voor mr Mudflap

Posted: Tue Feb 04, 2020 7:42 am
by uwbuurman
Dat is het precies. De knop gaat om en dan is het ook klaar. Ik zou m graag kopen, als ik in de markt was voor zoiets. Precies om genoemde 4 deuren en sleeper look. Mooie auto met de juiste opties en het juiste onderhoud.

1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Tue Mar 03, 2020 12:37 pm
by Jeroen
Jullie weten het inmiddels, naar jaren van twijfelkonten heb ik de knoop doorgehakt om de 320iS te gaan verkopen. Ik wil er wel weer iets voor terug, iets wat een aanvulling vormt op mijn Baur. Een leuke, sportieve en agiele cabrio heb ik dus al :wink: . Wat ik vooral merk is dat ik mijn Baur in zijn ongerestaureerde staat niet zomaar overal voor inzet of zomaar ergens neermik, daarvoor is de auto mij te dierbaar. Dus eigenlijk zoek ik een auto die een mooie aanvulling is, maar ook weer niet zo dat het een bijzonderheid is die je net als de E21 al snel laat staan.

Zoveel leuk spul op de markt, en natuurlijk ligt de focus op BMW. Een Z3 is nog immer een leuke optie waar je echt wel een leuk gemotoriseerd en betaalbaar exemplaar van kunt vinden als je de lat niet te hoog legt. Een 2.8 (roadster) met wat kilometers erop kun je prima voor weinig geld kopen, maar dan heb je een tweede kleine cabrio. Die je vaker pakt misschien, maar dat voegt in mijn ogen te weinig toe.

Met veel ///M spul heb ik heden ten dage wat moeite. Als het gebruik doorgaans binnen NL is komt het hoogtoerige karakter nauwelijks tot z'n recht, om die reden rijdt de 320iS ook zowat nooit. Dat sluit voor mij een E36 of E46 M3 uit. Iets nieuwer dan, maar de enige E90 die mij kan bekoren is de M3 met V8, maar da's wederom een hoogtoerig gevaarte, met een mega verbruik en doorgaans forse onderhoudskosten. V10 M5 of M6 is nog mooier maar vwb verbruik en onderhoud nog een stap verder, dat wordt me echt te gek.

1-serie of 2-serie coupé dan, want een hatch is ook al niet mijn ding. Dikke voorkeur voor de meer vloeiende lijnen van de 2, en dan een M235i of M240i. Auto's waar je waarschijnlijk best nog een beetje op gaat afschrijven, die zeker niet zonder issues zijn, met name motorisch, en qua bouwkwaliteit net als de E9x toch wel een trede lager staan dan ik nu gewend ben met de E60. Om enigszins vergelijkbare redenen denk ik ook niet direct aan een F1x of F3x.

Al steggelend met mijzelf en mijn omgeving kom ik erop uit dat ik eigenlijk wel graag een V8 wil, en dat ik de doorsnee sedan zoals ik nu ook rijd ook wel weer heel gewoon vind, anders zou een E60 550i misschien wel leuk zijn, of een E39 B10 V8 zoals deze. Hoewel ik met Alpina's ook wel een beetje een angstbeeld heb van de onderdelenprijzen is zoiets wel leuk, of een E46 B3S coupé, dat is wel een heel gaaf en tijdloos pakketje dat ik zeker nog niet uitsluit en liever op de oprit heb staan dan een latere geblazen Alpina versie.

Na vele jaren van vervloeken van Bangle en na de aanschaf van een E60 :roll: speelt nu ook een E63 650i in mijn kop :shock . Gewoon een wat aparter model dan een E60, super gebouwd, en voorzien van een dikke V8 die onderin ook thuis is en daarmee lekker all round is, maar power zat heeft als je er even voor gaat zitten en niet zo speciaal is dat je 'm nergens neer kunt zetten. Dus wie weet!

Andere merken zijn zeker ook de revu gepasseerd, maar altijd is het wel wat, is ook niet voor niets dat ik BMW rijd, toch? Het is duidelijk, ik word oud en heb een verknipte geest. Ben zelf ook heel benieuwd wat de uiteindelijke keuze gaat worden hahaha!

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Tue Mar 03, 2020 1:57 pm
by 323baur
Het was dan ook zeer gezellig bij Steve :)

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Posted: Tue Mar 03, 2020 4:05 pm
by Peter V.
Dat zal een moeilijk iets zijn zeker voor jouw eisen. Je heb al best wel wat leuke auto's genoemd maar die vallen dus af. Waarom ga je niet op zoek naar die bijzondere E28 B7 turbo? Is uiteraard ook niet een auto die je zomaar ergens parkeert maar wel bijzonder.

Om iets als "speelauto" te nemen zal een E60 of E63 wellicht wat te zwaar zijn en duur in rijden zijn. Heel erg moeilijk denk ik.