Page 34 of 117

Re: E21 317

Posted: Tue Oct 24, 2017 11:34 pm
by Wilmo
Ik ben nog wat aan het puzzelen geweest met het koppel. Er wordt wel gezegd door in plaats van een nóg agressievere nokkenas dan de 292 te plaatsen, voor grotere kleppen te gaan. Ik heb wat gerekend en ik ben er nog niet van overtuigd, het voelt wel logisch aan om meer benzine door een grotere opening te persen, maar het is eigenlijk niet het oppervlak van de klep dat telt.

Ik heb nu 46mm kleppen, die hebben een oppervlak van 1661mm2. 47mm kleppen zijn 1734mm, dat is 4,4% meer, niet echt iets om over naar huis te schrijven, wel? Maar geldt het oppervlak eigenlijk wel? Het is meer de koker, de omtrek van de klep maal de kleplift die geldt, nietwaar? De omtrek van een 46mm klep is 144,5mm en de kleplift is 7,026mm, die koker wordt dus 1319mm2 bij een standaard.

46mm met 284 Schrick = 1373mm2 (+4%)
47mm met 284 Schrick = 1402mm2 (+6,3%)
46mm met 292 Schrick = 1445mm2 (+9,5%)
47mm met 292 Schrick = 1477mm2 (+11,9%)

Ik moet het nog eens wat nauwkeuriger uitrekenen maar het oppervlak van de poort is zo'n 1400mm2.


Ik ga niet flowen en ook niet polijsten omdat ik de turbulente luchtstroom wil behouden, die kan meer benzine dragen. De poorten van een E12 kop en dus ook de 318i kop zijn groot genoeg, zegt men.

Ik heb ook wel eens gelezen over een verschillende lengte van inlaatpoorten om de koppelkromme wat constanter te laten zijn. Hebben jullie nog ideeën?

Re: E21 317

Posted: Wed Oct 25, 2017 5:23 pm
by Wilmo
Vandaag ook de schade laten opnemen, 1000 euro. Wel een beetje dom dat ik de taxatie niet voor elkaar heb, want nu krijgen dat gedoe over dagwaarde enzo. We zullen zien!

Re: E21 317

Posted: Thu Oct 26, 2017 12:52 pm
by uwbuurman
Ja, jammer. Van de andere kant, wat je krijgt, krijg je.

Re: E21 317

Posted: Thu Oct 26, 2017 10:56 pm
by Nick1984
Hoi Wilmo,

Bij mijn M10 blokje gaan we werken met 8 injectoren op een S14 ITB.
4 injectoren op de originele plaats, en 4 injectoren een stuk voor de gasklep.
Met KMS zal ik dan op een bepaald toerental (te bepalen op de testbank) de injectoren voor de gasklep het laten overnemen.

Image

Op de foto is het wat onduidelijk, omdat de injectoren niet gemonteerd zitten (fuel rails moeten nog aangepast worden). Maar je ziet de gaten wel als je goed kijkt.

Ik gebruik 8 identieke injectoren, maar normaal moet je met KMS of Megasquirt verschillende injectoren kunnen aansturen.
Wel kan het zijn dat de fireblad injectoren werken op een andere benzinedruk, en ik ben ook niet zeker of ze het nodige debiet kunnen leveren (cilinderinhoud x 2).

Leuke plannen trouwens!

Re: E21 317

Posted: Fri Oct 27, 2017 5:40 pm
by BertjeConti
blokje ziet er wel vet uit zo Nick, hebben de Italianen aan de spaghetti gezeten?

je kunt de 4 extra injectoren voor de gaskleppen toch ook boven een bepaalde load erbij laten komen? Mij lijkt het niet handig om bij een bepaald toerental plots van injectorbank te wisselen.
Ga je met de KMS sequentieel werken?

Re: E21 317

Posted: Fri Oct 27, 2017 6:06 pm
by bmw e12 e21
Echt een topblokje Nick! Dat is nou net wat er ontbreekt in mijn 315. :mrgreen: :launch

Re: E21 317

Posted: Fri Oct 27, 2017 6:28 pm
by Nick1984
Het probleem is dat dit in mijn lege kas ook nog ontbreekt Remy :)

Ik weet niet wat het beste gaat werken, injectoren laten overnemen of bij laten inspuiten.
De testbank zal het uitwijzen ;)
Maar ik vermoed niet dat het overnemen een probleem gaat zijn, moest er toch een dipje zijn kan ik ze inderdaad samen laten inspuiten.

Wat bedoel je juist met sequentieel?

Re: E21 317

Posted: Fri Oct 27, 2017 7:09 pm
by BertjeConti
met sequentieel wordt elke injector apart aangestuurd, zodat je ook het injectie tijdstip optimaal (alleen op gesloten klep inspuiten) kunt instellen.

Ik heb voor semi sequentele injectie gekozen, dan worden telkens de injectoren van de gelijklopende cilinders tegelijk aangestuurd. Daarmee is het alleen in deellast mogelijk op gesloten kleppen in te spuiten. bij 6 cilinders heb je dan 3 injector drivers nodig in plaats van 6. (en ook de nokkenas sensor kan dan vervallen als je voor wasted spark ontsteking kiest)

Re: E21 317

Posted: Fri Oct 27, 2017 7:14 pm
by Wilmo
Dat je op een vast moment gerelateerd aan de krukaspositie inspuit. Met sommige Megasquirts kun je dit per cylinder sturen, met de mijne kan ik het alleen 2 bij 2 doen.

Met de Megasquirt kun je bepalen welke injectorbank wanneer in moet komen:

Image

Onder Staged injection first parameter kun je RPM, MAP, TPS, Duty of de tabel kiezen.


Maar voor de motorfiets ITB's ben ik niet zo bang. Er kwam toch 160pk uit die blokken en bij zoveel toeren wordt er toch ook een behoorlijke hoeveelheid benzine doorgejaagd. Maar als ik zie dat het niet werkt, dan doen we het anders. Ik ga trouwens denk ik voor de ITB's van een BMW K1200s. Toch een kwestie van het bij BMW houden :)

Re: E21 317

Posted: Sat Oct 28, 2017 9:33 am
by Wilmo
Wat heb jij verder gedaan Nick? Of is dit dat blokje wat je een jaar of wat gekocht hebt? Die met alle modificaties, maar zonder de tuimelaars te vervangen?

Re: E21 317

Posted: Sun Oct 29, 2017 2:51 pm
by Nick1984
Met de KMS gaat het volgens mij ook 2 per 2 zijn. Maar om eerlijk te zijn moet ik mij hier nog eens gaan in verdiepen.

hier staat de manual van mijn stuurdoos https://kms.vankronenburg.nl/downloadab ... ple_id/16/

Momenteel ligt de kop er af om exact het BDP te bepalen, en is de krukaspoulie weggebracht om hier een tandkrans bij op te ponsen voor de krukas sensor.
Verder heb ik een bus laten maken om het gat waar de stroomverdeler in zal af te dichten, en zijn de fuel rails aangepast.
De alternator die er op zat was voor een linksdraaiende motor, en was dus ook compleet verbrand (koelfan draaide verkeerd). Hier moet ik nog een andere voor zoeken.
De airbox word momenteel aangepast, injectoren heb ik laten reinigen en testen, spaghetti aangepast voor lambda sonde.

Allemaal kleinigheden, maar het moet in orde zijn voor ik de kabelboom van de KMS ga maken.

Het probleem is zoals altijd weer tijdsgebrek, maar we werken er aan ;)

Re: E21 317

Posted: Sun Oct 29, 2017 5:45 pm
by BertjeConti
Ga je je vorderingen hier op t forum posten Nick?
Blijft toch interessante materie

Re: E21 317

Posted: Mon Oct 30, 2017 11:32 pm
by Nick1984
Jazeker, maar het kan nog wel even duren, en ik ga er ook Wilmo zijn toppic niet mee vervuilen ;)

Re: E21 317

Posted: Wed Nov 01, 2017 9:46 am
by Wilmo
Vandaag bericht gekregen dat de schade-expert de 1000 euro wat te veel vond en dat er ietsjes minder naar me is over gemaakt. Ben wel tevreden over de afloop :)

Re: E21 317

Posted: Wed Nov 01, 2017 1:19 pm
by uwbuurman
mooi!