Page 35 of 64
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sat Dec 05, 2015 4:25 pm
by uwbuurman
Hangt ook van de grootte van de tank af. De mijne is 10 liter. Ik kan er goed mee vooruit.
Wat bedoel je precies, Raymond? Waarom de Eibach set? Omdat ik vrij veel bodyroll heb, die cabrio is uiteraard vrij slap. Daarnaast de bilsteins, icm de originele veren, ik wil iets strakker gedrag, terwijl ik het comfort wil houden, dat past bij de auto.
De veerpootbrug is een kers op de taart, inzake stuurgedrag. Dat, samen met alle nieuwe rubbers, levert een strak stuurgedrag op, hoop ik.
De aanpassing van het subframe, heb ik afgekeken bij Jeroen, die dat ook bij zijn 320iS heeft gedaan. Nodig? Moah, maar het is een simpele aanpassing en ik had het subframe toch in handen. Het kost bijna niets en heeft alleen maar positief effect.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sat Dec 12, 2015 10:12 pm
by uwbuurman
De eerste demontagewerkzaamheden zijn gedaan. Ik heb de veerpoten aan de voorzijde en de stabilisatorstang verwijderd.
De dingen die opvallen:
De toplagers zijn ernstig over hun houdbaarheidsdatum heen. Veel speling, gelijk aan beide zijden.
Ik had er twee verschillende draagarmen onder zitten. Dat heb ik niet vastgelegd, maar de draagarmrubbers zijn ook verschillend. Rechts een Boge van 2002, links een originele van 1986.
De auto heeft begin deze eeuw een tikje gehad aan de rechter voorzijde. Niet meer dan een krom spatbordje, bumpertje, motorkapje en een keienvanger. Geen schade aan de onderliggende delen. Maar kennelijk heeft de voorwielophanging toch ook een tikkie gekregen.
De dingen die tegenvallen:
De harmonicarubbers aan het stuurhuis. De ene is doorgesleten, de andere imitatie. Die heb ik dus nieuw besteld.
De uitlaat heb ik ook vast verwijderd. De moeren waarmee de voorpijpen aan de spruitstukken vastzitten zijn van M14 naar bijna M13 gerot… Dus een bosje nette koperen exemplaren gehaald.
De beugels waarmee de stabirubbers vastzitten zijn ook behoorlijk geroest. Die heb ik ook nieuw besteld.
Deze wazige foto is van mijn tank. Het lijkt wel of de tank is gebruikt om een krik of een brug op af te stempelen. Er zit een deuk in, zonder schaafsporen oid. Die deuk zat er eerder niet. De auto is alleen voor de APK geweest, verder kan ik niets bedenken. Bewijs het maar. Feit is dat de tank lekt en een deuk heeft. Die haal ik er even vanaf, nu de uitlaat en complete achteras er binnenkort toch naast liggen.
Wat ga ik doen, dat niet in het oorspronkelijke projectplan zat?
Ik kon het niet laten om toch een doosje met spullen bij de verzinker te brengen. Alle bouten en moeren van de voorzijde liggen er al, in de hoop dat dat voor de kerst nog klaar zou zijn. Gaat niet gebeuren, wordt nieuwjaar.
De veerpoten voor krijgen toch een laagje nieuwe verf, gewoon knikkerbus, 2K zwart.
Ik heb wederom een nieuw filter/expansiereservoir voor de stuurbekrachtiging besteld. Lemforder, deze keer. Waarom, terwijl ik dat in 2012 ook heb gewisseld? Ik trek nu het stuurhuis los, dan kan ik dus mooi alle vuile olie van onder aflaten. Dat lukte de vorige keer niet, waardoor de nieuwe ATF binnen een dag weer zwart was. Ik hoop dus deze keer meer vuil te verwijderen en zo mijn pomp een langer leven te geven.
Het subframe achter gaat ook naar de poedercoater. Draagarmen niet, omdat anders de lagers, die net een jaar oud zijn, er weer af moeten. De draagarmen maak ik netjes met die eerder genoemde knikkerbus.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sat Dec 12, 2015 10:41 pm
by bmw e12 e21
Goed bezig Koos!!!

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 7:35 am
by Manitoba
Zoals we van je gewend zijn, weer geen half werk Koos. Goed bezig!
Greetz,
Walter.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 8:08 am
by uwbuurman
Dank, mannen! Ik vervang trouwens ook de abskabels. Deze hebben de neiging stuk te gaan, ik heb nu alles toch los liggen. Maar dat zat al in het project.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 11:10 am
by Peter V.
Inderdaad weer lekker bezig. Jij gaat een flink verschil merken met rijden straks.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 11:23 am
by Jeroen
Lekker bezig! Wat die ABS sensoren betreft, tenminste, ik denk dat je die bedoelde, als ze er niet makkelijk inschuiven snij of vijl dan die rare en zinloze nokjes eraf, dat scheelt heel veel gevloek als er later weer eens een kaduuk is. Beweging zit er toch niet in omdat ze vastgebout worden maar ik heb al zo vaak lopen klooien omdat zo'n sensor er niet uit kwam. De ABS tandkrans op de lagers moet ook schoon zijn natuurlijk maar met vrij verse lagers zou dat toch wel het geval moeten zijn. Succes weer!
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 11:35 am
by 323baur
Goed bezig! Geen half werk, en ook hier geldt weer: doe het budget in worst case senario maar keer 2.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 2:17 pm
by raymondw
Hoi Koos,
Mooi werk.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 5:28 pm
by gerrit323
Een hele klus zo te zien voor de cabrio, het verschil van oa nieuwe toplagers zal je zeker voelen

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 6:16 pm
by Michiel E32
Mooi werk Koos. Super zoals jij dit aanpakt.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Dec 13, 2015 8:18 pm
by uwbuurman
Dank voor de reacties. Vandaag was een leuke dag, vooral omdat het een gezellige drukte was in m'n hok. Toen ik rond twaalf uur aankwam, was Arnold druk aan het werk met de zwarte 323i. Even later kwam ook Jan en Sandra langs, voor een hoedenplankruil, wat hulp met een moordenaar en twee veerpoten en voor koffie en koekjes.
Ik heb vandaag de achterzijde ook op blokken gezet, het subframe gewisseld en de veerpoten voor open gemaakt.
De schokdemper links is ook vervangen in 2002. Dat weet ik omdat er een originele schokdemper uitkwam, met daarop een briefje geplakt met de naam van de vorige eigenaar. Grappig detail. De lekke was overigens volkomen dood, dus erg toe aan vervanging.
Het subframe liet zich gemakkelijk wisselen en de aanpassing past perfect. Het was even friemelen om de motorsteunen met kooitjes er omheen op de juiste positie te krijgen, maar dat was snel gedaan met twee paar handen.
Daarna een bakkie koffie gedaan met z'n vieren, Sandra nog bedankt voor het reinigen van de senseo. Zoals gezegd, ik vond het gezellig! Dank, Jan, Sandra en Arnold!
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Tue Dec 15, 2015 10:17 pm
by bmw e12 e21
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Tue Dec 15, 2015 10:26 pm
by uwbuurman
No way. Die set van mij is gereviseerd en vernieuwd, 7500 km geleden en mijn e30 remt prima. Ik heb bij deze auto niet het idee tekort te komen. Alleen na echt stevig boenderen heb ik wel eens wat minder gevoel in de remmen. Maar alleen bij echt flink en lang door vegen.
Dat is me zeker geen 12 en een halve meier waard.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Dec 24, 2015 1:40 pm
by uwbuurman
De voorzijde van de auto lag uit elkaar. Ik ben verder gegaan met het demonteren van de voorpoten. De ene schokdemper is inderdaad helemaal gaar, die kan ik 5 centimeter heen en weer bewegen zonder tegendruk, de andere lijkt in goede staat. Die blijkt rond 2002 vervangen te zijn, na de aanrijding. Grappig detail, de naam van de vorige eigenaar staat er nog op.
De rechter veerpootschotel zat vol modder en troep. Helemaal vol. Dat die niet is doorgerot is, is een wonder. Het blijft een gevoelig onderdeel, met 1 klein afwateringsgaatje.
Ik heb beide poten goed schoongeborsteld en in de rusticogel gezet om goed te ontroesten.
De veren hebben in onbelaste toestand exact dezelfde hoogte en zien er erg goed uit. Daar ben ik blij om!
Origineel BMW, af fabriek.
De lollies waar de draagarmrubbers in komen heb ik gestraald, die spuit ik binnenkort weer zwart.
Daarna heb ik het subframe gewisseld. Het vers gepoedercoate en verstevigde subframe eronder. De scherpe lezer ziet verkeerde en te weinig bouten, maar dat komt omdat het originele spul allemaal bij de verzinker ligt. Dat is pas in januari weer klaar.
Daarna heb ik de stuurbekrachtiging gereinigd, dat wil zeggen, de ATF afgelaten en daarna nog tweemaal doorgespoeld met verse ATF. In 2012 heb ik het filter al eens vervangen, maar het stuurhuis niet los gehaald. Dus onderin bleef veel troep zitten, waardoor de verse ATF snel weer vies was, net als het filter. Nu heb ik deze actie herhaald, maar dan grondiger. Ik heb zelfs de auto even gestart om de pomp te laten draaien. Dit kwam er uit. 3 jaar oud en maar een paar duizend km.
Het vorige filter was een universeel filter, in plaats van een originele van ZF. Deze keer heb ik weer een universele besteld, maar dan van Lemforder, in Duitsland, nog geen €28 per stuk. Deze filters zijn gebruikt op diverse BMW’s, van e30, e36, e9x tot aan e39 etc. Dus ik heb twee besteld, ook 1 voor de e91. Die is na 10 jaar wel eens toe aan een nieuw filter. De dealer vervangt deze niet bij een beurt, maar ze vervuilen wel. De meeste stuurbekrachtigingspompen gaan kapot vanwege te vuile ATF.
Enfin, ik bestelde de Lemforder universele uitvoering, wat krijg ik, in een Lemforder doos? Een setje mooie potjes van ZF. De originele ZF dop heb ik er weer opgezet, net echt! En wat me opviel was dat aan de andere zijde het BMW logo eraf geslepen is.
De laatste delen voor de voorzijde zijn ook binnengekomen, de harmonicarubbers voor het stuurhuis en twee nieuwe beugels voor de stabistang voor. Zodra het kleine materiaal als bouten en moeren terug is van de verzinker zal ik de voorzijde opbouwen. Dat is een middagje werk.
