Wat een leuke wagen Leon, zo'n neue klasse, voor jezelf?
Vandaag de inmiddels opgedroogde modder van de E12 gewassen, nadat hij afgelopen zaterdag zijn laatste grote dienst voor dit jaar heeft bewezen.
De Moustache Classic staat bekend om een "pittige" rally, en dat hebben we geweten. In de 250km rally zat behoorlijk veel onverhard, wisselend van gravelwegen tot heuse bospaden. Gelukkig weinig regen in de afgelopen periode gehad, dus viel de modder/zand aanslag best wel mee, maar de wielkasten zaten toch nog behoorlijk gevuld.
Begonnen bij de inschrijftafel alwaar we de diverse bescheiden in ontvangst namen:
Dan maar meteen de stickers en schilden plakken in het "renners kwartier"
starten doen ze hier onder de startboog, alwaar je het eerste roadboek ontvangt en meteen op pad moet.
Aangezien wij startnummer 66 hadden, hadden we nog tijd om naar de eerdere starters te gaan kijken bij de boog, deze DAF33 was de eerste die mocht vertrekken:
In de wachtrij voor de start wordt zelfs elke deelnemer even geïnterviewd, de interviewer had er wel lol aan, want hij wist donders goed dat wij Nederlanders niet goed zijn in hun "bolleke pijl" systeem, sterker, de meeste hebben er een hekel aan.
In Belgie gebruiken ze heel andere truukjes om een rally moeilijk te maken dan dat wij in Nederland gewend zijn. Voor ons was het de vuurdoop met de belgische variant van "Bolleke pijl".
In deze rally werden de systemen Bolleke-pijl, gestyleerde bol-pijl, pijlen en punten kortste route, ingetekende lijn met baricades en blinde lijn gebruikt. Daarnaast zat er in elke etappe(3) een "regularity proef".
Eerste etappe hebben we heel veel verkeerd gedaan, eigelijk hoofdzakelijk in de bolleke-pijl, zo erg zelfs dat we de laatste tijdcontrole over hebben moeten slaan. Tweede etappe ging het al een stuk beter en begon ik de truukjes een beetje door te krijgen (dacht ik toen nog), en waren we op tijd binnen. de derde etappe vertrokken we in de schemer en hebben de laatste 2 uur in het donker gedaan, ook dat was voor ons een vuurdoop. Gelukkig viel het rijden en navigeren in het donker allezins mee en hebben we ook de 3e etappe er redelijk vanaf gebracht.
Op de Einduitslag stonden we toch nog 74e overall geklasseerd van de 100 deelnemers, en de drie regularity proeven hadden we wonderwel zelfs heel goed gedaan.
Vandaag is het uitlegboek gepupliceerd, zodat ik eindelijk na kan kijken wat er allemaal goed en fout gedaan was, en ja die Belgen gebruiken echt gemene truukjes. de smerigste is wel dat de bolleke-pijl opdrachten soms niet op volgorde in het roadboek blijken te staan.
Al met al een zeer leerzame rally, voor volgend jaar het doel gezet in de bovenste helft te finishen.
Veel fotografen gezien onderweg, maar nog maar weinig van terug kunnen vinden op het internet, jammer.
Oh ja, de BMW?? alleen een achteruitrijlicht dat niet bleek te werken en een aantal dagen later een lekke band ontdekt, een flinke spijker erin (Boze Boer aan het strooien geweest?).