E21 318i (ITB)
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: E21 317
En door!
Die moer zit zo ()#*&@^%$*^ vast! Het is makkelijker om hem los te krijgen als het vliegwiel er nog op zit, maar die was er al af. Dus dan maar McGyverren en na twee keer mijn triceps verrekt te hebben kreeg ik hem toch met een oerkreet los.

Van binnen is het allemaal lekker zwart.

Van wanneer is het blok? Oktober '83?

De verzameling ingewanden

Zijn de krukaslaggerschaaltjes net ingelopen of versleten?

En zo zien de drijfstandlagerschalen eruit.


En de zuigerveren.

De hoofdlagers hebben allemaal deze banen, betekent dat wat?

Die moer zit zo ()#*&@^%$*^ vast! Het is makkelijker om hem los te krijgen als het vliegwiel er nog op zit, maar die was er al af. Dus dan maar McGyverren en na twee keer mijn triceps verrekt te hebben kreeg ik hem toch met een oerkreet los.

Van binnen is het allemaal lekker zwart.

Van wanneer is het blok? Oktober '83?

De verzameling ingewanden

Zijn de krukaslaggerschaaltjes net ingelopen of versleten?

En zo zien de drijfstandlagerschalen eruit.


En de zuigerveren.

De hoofdlagers hebben allemaal deze banen, betekent dat wat?

- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 317
Dat is slijtage, zowel lagerschalen als krukas, hoewel dat op die krukas ook sec verkleuring kan zijn, maar dan moet ik m even vast hebben om dat te kunnen beoordelen. Lagerschalen zijn door de eerste laag heen. Die zuigers hebben ook nogal wat krassen. Zijn die voelbaar?
Re: E21 317
Die krassen zijn niet voelbaar, maar ik merkte nu wel dat een deel van het draaiprofiel is versleten op de kant dat de zuiger ligt in het blok. Daar komen ook de axiale strepen vandaan in het blok.
Maar het stond natuurlijk allemaal wat zielig alleen in het schuurtje, dus het was nu tijd voor een uitje.


Nu is alles weer schoon! Keurig alle gaatjes uitgeblazen en alle bewerkte vlakken in de WD40 gezet dus ik kan het blok nu tenminste aanpakken zonder handschoenen.
Maar het stond natuurlijk allemaal wat zielig alleen in het schuurtje, dus het was nu tijd voor een uitje.


Nu is alles weer schoon! Keurig alle gaatjes uitgeblazen en alle bewerkte vlakken in de WD40 gezet dus ik kan het blok nu tenminste aanpakken zonder handschoenen.
Re: E21 317
Gisteren ben ik een rondje aan het meten geweest. Alle zuigers zijn binnen 0,05mm van elkaar op dezelfde posities. Gemeten over de as van de drijfstang zijn ze 88,46 en daar dwars op zij ze 88,92. Let wel, met een ongekalibreerde digitale schuifmaat en waarschijnlijk een aanzienlijke Abbe meetfout en een 20 graden kouder dan tijdens productie, dus let niet teveel op de absolute waarde. Gemeten met een zuiger in het blok en een voelermaat is de speling overal 0,3 in de breedte (ten opzicht van de 88,92 maat) en 0,35 in de lengte (ten opzichte van de 88,46 maat). Met de zuiger 65mm dieper het blok in zijn dat nagenoeg dezelfde waarden. Deze meting sloeg volgens mij nergens op, maar ik heb nu eenmaal geen driepuntsbinnenmeter.
De krukas is op alle hoofdlagers 54,98, rondom en op verschillende plekken gemeten en op alle krukken 47,98. De verkleurde banen kan ik niet terugleiden naar slijtage in elk geval, of het moet dan micron of submicron zijn.
De nokkenas is uit de kop en de tuimelaars zijn gedemonteerd. Ik zit alleen met de zuigerveren die ik er niet uitkrijg zonder speciaal gereedschap. Dus daar moet ik of iets voor in elkaar lassen of met een revisiebedrijf bellen of zij iets hebben.
Verder wacht ik op een enorme lading spullen. Schmiedman is besteld voor de pakkingen en dergelijke en een aanzienlijke order bij de dealer is ook de deur uit. Ik moet nu aan de gang met het snijden van aluminium maar mijn CAD programma op de Mac werkt niet mee.
Het blijken in elk geval geen naamloze zuigers te zijn:

Allemaal wel een beetje spannend, er is natuurlijk een kans dat het allemaal voor niets is, maar dat zien we later wel weer.
De krukas is op alle hoofdlagers 54,98, rondom en op verschillende plekken gemeten en op alle krukken 47,98. De verkleurde banen kan ik niet terugleiden naar slijtage in elk geval, of het moet dan micron of submicron zijn.
De nokkenas is uit de kop en de tuimelaars zijn gedemonteerd. Ik zit alleen met de zuigerveren die ik er niet uitkrijg zonder speciaal gereedschap. Dus daar moet ik of iets voor in elkaar lassen of met een revisiebedrijf bellen of zij iets hebben.
Verder wacht ik op een enorme lading spullen. Schmiedman is besteld voor de pakkingen en dergelijke en een aanzienlijke order bij de dealer is ook de deur uit. Ik moet nu aan de gang met het snijden van aluminium maar mijn CAD programma op de Mac werkt niet mee.
Het blijken in elk geval geen naamloze zuigers te zijn:

Allemaal wel een beetje spannend, er is natuurlijk een kans dat het allemaal voor niets is, maar dat zien we later wel weer.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 317
Voor niks is het nooit, stel dat het fout gaat, dan kun je met een goede diagnose veel leren van deze hele exercitie.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Erg leuk om te zien hoor. Bovendien haal je nog steeds dergelijke blokjes voor kleingeld op.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 317
Ik probeer de tachometer werkend te krijgen, maar dat lukt me nog niet helemaal. Vanuit de Microsquirt krijg ik een blokgolf en die wilde ik eigenlijk gebruiken voor de tachometer. Een blokgolf is een blokgolf toch?

Nu zitten er drie aansluitingen op de tachometer. 15, 31, en 1.
Maar ik ga nu een aanname doen omdat ik geen 15 op mijn toerenteller is. Namelijk dat 15 gelijk is aan R, misschien dat dit onzin is.
31: Min
15 = R: Plus
1: Naar de bobine
Nu dacht ik met mijn pindabrein op het gebied van electriciteit dat ik die ingang naar '1' wel met een transistor kan optrekken naar 12V, net zoals ik met mijn snelheidsmeter heb gedaan. Dat werkt dus niet. Maar als ik 31 op de min aansluit en R op de plus en dan 1 'aansla' met plus dan krijg ik wel reactie op de wijzer. Moet ik ergens een condensator tussen zetten of.. huh?

Nu zitten er drie aansluitingen op de tachometer. 15, 31, en 1.
Maar ik ga nu een aanname doen omdat ik geen 15 op mijn toerenteller is. Namelijk dat 15 gelijk is aan R, misschien dat dit onzin is.
31: Min
15 = R: Plus
1: Naar de bobine
Nu dacht ik met mijn pindabrein op het gebied van electriciteit dat ik die ingang naar '1' wel met een transistor kan optrekken naar 12V, net zoals ik met mijn snelheidsmeter heb gedaan. Dat werkt dus niet. Maar als ik 31 op de min aansluit en R op de plus en dan 1 'aansla' met plus dan krijg ik wel reactie op de wijzer. Moet ik ergens een condensator tussen zetten of.. huh?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Die blokgolf uit de microsquirt, is die 12V of 5V ?
Je moet inderdaad een pulstrein van 12V hebben om je toerenteller aan te sturen, aan te sluiten op 1 van de toerenteller.
Je moet inderdaad een pulstrein van 12V hebben om je toerenteller aan te sturen, aan te sluiten op 1 van de toerenteller.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Via een fetje maak ik van 5V, 12V. Maar ik krijg op die manier geen reactie van de toerenteller, alleen als het signaal hoog is en ik de draad los trek, dan wipt de meter even op.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
De microsquirt manual beschrijft dat de tacho output inderdaad 12V puls is, daarmee zou je je toerenteller direct mee moeten kunnen aansturen. In de circuit tekeningen van de microsquirt zit een transistor (MMBT222a) met collectorweerstand van 1K aan de 12 V opgenomen om zo een 12V puls te maken, waarom ga je er nog met een FET achter zitten hobbyen?
ik zal mijn driver cirquit eens naast dat van de microsquirt leggen, maar ik verwacht dat ze identiek zijn.
ik zal mijn driver cirquit eens naast dat van de microsquirt leggen, maar ik verwacht dat ze identiek zijn.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Ik heb mijn 'tacho' driver cirquit naast dat van de mircosquirt gelegd, ze zijn inderdaad identiek.
Je zou je toerenteller dus rechtstreeks uit de microsquirt moeten kunnen aansturen.
Je zou je toerenteller dus rechtstreeks uit de microsquirt moeten kunnen aansturen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Omdat de Microsquirt nog in de auto zit en er hier een Arduino op tafel ligt. Ik heb nog niet gekeken wat de Microsquirt zou doen omdat in de eerste plaats dit een tacho is voor een zescilinder en ik aannam dat de output 5V zou zijn. Ik wilde eerst testen of de tacho het überhaupt zou doen met alleen een blokgolf.BertjeConti wrote:De microsquirt manual beschrijft dat de tacho output inderdaad 12V puls is, daarmee zou je je toerenteller direct mee moeten kunnen aansturen. In de circuit tekeningen van de microsquirt zit een transistor (MMBT222a) met collectorweerstand van 1K aan de 12 V opgenomen om zo een 12V puls te maken, waarom ga je er nog met een FET achter zitten hobbyen?
ik zal mijn driver cirquit eens naast dat van de microsquirt leggen, maar ik verwacht dat ze identiek zijn.
Punt is dat de tacho het niet doet met een 12V blokgolf.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Strange, tacho stuk? Proberen met transistor in plaats van fet lijkt mij ook handiger

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i