The plot thickens....
Ik kwam van mijn shortlist een fraaie E39 M5 Silverstone Individual tegen, maar helaas, ik moet toch bij mijn eerdere oordelen blijven, ik blijf deze auto voor een sportieve auto te log vinden en te weinig beleving geven. Bovenin is die V8 een feestje maar dan zit je wel continu boven de invorderingsgrens.
Met Bergwerff gesteggeld, wat is er over van die shortlist. De E46 M3, de koude rillingen die ik krijg van die V10, en de 650i. Prima, we gaan je helpen meldden Thijs en Steve. Afgelopen zaterdag stond daar exact dát rijtje klaar om te testen, goed geregeld! Karren maar! De E46 M3 blijf ik een waanzinnig gelijnde auto vinden, maar -het zal de leeftijd zijn- het kneppelharde onderstel en de dito stoelen, alle kabaal, het kon mij niet bekoren, dan vond ik mijn E36 M3 destijds eigenlijk een gebalanceerder pakketje, dat eigenlijk zeker zo snel aanvoelde. Tamara was het roerend met mij eens.
Vervolgens stond een E60 M5 klaar, en niet zomaar één. 71.000km en, superschaars, een 6-handbak. Sinds de typegoedkeurings- en testritten bij de RDW had ik niet meer zo'n ding ervaren dus erg leuk om te proberen. Onderin klinkt de auto wat rommelig, maar vanaf zo'n 4.000 toeren begint die karakteristieke V10 huil en die houdt aan, terwijl de motor maar door blijft gaan. Dan zit je in 3 ook al snel op tweemaal de maximumsnelheid trouwens. Maar haal je niet het onderste uit de kan, dan is de auto niets extreems, gewoon de snelle limousines die alle M5's vanaf de E34 wel zijn. Voelde dit aan als mijn droomauto? Nope.
Wederom stap ik in een 650i, en het is duidelijk, dat is toch wel waar ik erg blij van word. Onderin zijn er al veel meer paarden wakker dan in het doorsnee ///M model, terwijl dat vermogen zowat lineair doorloopt tot in de hoogste regionen. Ofwel, in het gehele toerenbereik meer lol en altijd tot je beschikking, je hoeft er niet gelijk helemaal mee los te gaan om toch snel van je plek te gaan. Daarnaast is deze uitvoering voorzien van een hele berg leuke opties. Ik word bijvoorbeeld erg blij van de actieve stabi's die de auto een betere wegligging en stabieler bochtengedrag geven dan de E60 M5, zonder overmatig hard te worden.
Sowieso is de auto een bijzonder pakketje, één van de weinige modellen wereldwijd die de combi Individual Composition Virtuoso hebben, afgeladen met leer, alcantara en alle opties die BMW zo ongeveer had bedacht destijds, inclusief Night Vision, Active Steering etc etc. De historie van de auto is ook bijzonder, dit exemplaar is van 2007 tot 2010 van BMW geweest, gebruikt voor de Individual folder en heeft o.a. op de IAA gestaan voor de introductie van de E63 LCI. Daar stond 'ie samen met een E63 cabrio in exact dezelfde uitvoering. Toen de E63 uitgefaseerd werd in 2010 heeft BMW beide auto's verkocht, vandaar dat deze ook pas in 2010 op kenteken zijn gekomen. Dit unieke setje coupé en cabrio is verworven door Bergwerff.
Dus, dat is 'm geworden, de 2007 650i blablabla uitvoering! De auto krijgt eerst nog een ronde onderhoud, hopelijk met 1-2 weken tot mijn beschikking. Ben vooralsnog zeker van plan 'm te laten zoals hij is, al borrelen een Quaife sper en een iets sportievere uitlaat wel in mijn gedachten. Dat zijn upgrades die ik zeker niet uitsluit. Kleurtje? Kan zeker spannender, maar ik wilde in elk geval een lichte kleur maar geen polaris

en geen wit , da's gelukt.
Natuurlijk, als belegging is iets waar ///M of Alpina op staat waarschijnlijk een betere keuze, maar dat heb ik niet of nauwelijks mee laten wegen in mijn keuze. Ik wilde gewoon de auto kiezen waar ik het meest blij van word! Genoeg geneuzel nu, even een bosje plaatjes en de spec- en optielijst:
Op de IAA 2007:
Prod. Date 2007-09-03
Type 650i
Series E63 (6 Series)
Body Type Coupé
Steering Left Hand Drive
Engine N62T
Displacement 4.8
Power 270kw / 367hp
Colour Special paint (490)
Upholstery Special trim (without colour statement) (Z1XX)
Editions and packages
S752 Individual audio system Virtuoso
Comfort and interior equipment
S428 Warning triangle and first aid kit
S431 Interior mirror with automatic-dip
S494 Seat heating driver/passenger
S442 Drink holder
S423 Floor mats velours
S414 Parcel net, passenger side
S434 Interior trim finishers, Individual
S459 Seat adjustment, electric, with memory
S430 Interior/outside mirror with auto dip
S481 Sports seat
Multimedia
S620 Voice control
S698 Area-Code 2 for DVD
S609 Navigation system Professional
S7SP Navi Professional/m.-ph.prep. Bluetooth
S612 BMW Assist
S601 TV function
S633 Preparation, mobile phone, Business
S672 CD changer for 6 CDs
S6AA BMW TeleServices
S610 Head-up display
S6AB Control, Teleservices
S616 BMW Online
S611 BMW Night Vision
Driver assistance and lightning
S548 Kilometre speedo
S563 Light package
S522 Xenon Light
S534 Automatic air conditioning
S502 Headlight cleaning system
S524 Adaptive Headlights
S508 Park Distance Control (PDC)
S544 Cruise control with brake function
Wheels and drive
S229 Dynamic Drive
S2M1 BMW LA wheel, Individual 152 I, 19"
S2TB Sports automatic gearbox
S255 Sports leather steering wheel, Individual
S217 Active steering
Environment and safety
S319 Integrated universal remote control
S356 Climate comfort laminated glass
S801 National version Germany
S863 Dealer List Europe
S8SA Navigation access request, country-spec.
S302 Alarm system
S8S8 Country-specific navigation control
S8SP Control unit COP
S851 Language version German
S8SC Telematics access request, country-spec.
S879 On-board literature, German
Individual equipment
S760 High gloss shadow line
Other equipment
S903 Fotofahrzeug
S1CB CO2 equipment
S991 Control, preseries
S940 special equipment BMW Individual