Page 37 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Jun 02, 2016 4:00 pm
by loentje
Erg gaaf Peter,

heb zo ook twee setjes, eentje inmiddels onder mijn 02tje, dat is dan ook een halve e21 :mrgreen:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Jun 02, 2016 11:13 pm
by Nick1984
Ik heb vandaag mijn 3e setje toegekregen, ik dacht dat ze zeldzaam waren :)

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Jun 03, 2016 9:27 am
by Peter V.
Nick1984 wrote:Ik heb vandaag mijn 3e setje toegekregen, ik dacht dat ze zeldzaam waren :)
Dacht ik ook. Ook als 6J en 7J gecombineerd Nick?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Fri Jun 03, 2016 11:47 pm
by Nick1984
alle 3 7J rondom, eigenlijk wel spijtig, zou eens een setje 6J moeten kopen ;)

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Sep 03, 2016 12:02 am
by Peter V.
Afgelopen winter is de 320 dus verlaagd met eibachveren. Eigenlijk sindsdien de auto niet opnieuw laten uitlijnen (oeps) maar wel een trilling op het stuur gekregen rond de 100 km\h.

Nu komt de vijflandentour eraan en aangezien ik in het bezit van van een set BBS wielen was de gedachte om deze te voorzien van nieuw rubber en gelijk de auto te laten uitlijnen.

Dus zogezegd vier Good Year eff. grip besteld en deze laten monteren op de set BBS wielen. OK, de wielen waren geen fortuin maar dat blijkt ook wel omdat elk wiel wel wat onregelmatigheden heeft (zeker aan de binnenzijde).
Desondanks wel alles kunnen balanceren tot 0. Het is duidelijk dat ze wel allemaal wat gericht en opgemaakt dienen te worden. Nadat de auto was uitgelijnd een proefrit gemaakt en de trilling was nog steeds aanwezig.... Nu wellicht vanwege de wat mindere staat van de voorste 6J velgen.

Wat typisch was is dat het haafgat van de voorste velgen niet strak om de naaf van de BMW zitten (terwijl ingedacht had dat dit eigenlijk een goede passing zou moeten hebben). De achterste 7J wielen passen een stuk strakker. Verschil is te zien dat de afwerking van de achterste wielen een stuk strakker is rond de naaf dan bij de voorwielen. Thuis de auto op de brug en de voorste wielen echt secuur gecentreerd met de 4 wielbouten. Morgen dus nogmaals een testrit maken en hopelijk is de trilling ver weg.

Volgende optie is om even de 13 inch stalen wielen eronder te stoppen. Nu ze uitgelijnd is zouden deze trillingsvrij moeten zijn.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Sep 03, 2016 5:13 am
by uwbuurman
Dat wel naar, van dat naafgat, Peter. Centreren met de wielmoeren is bijna niet goed te krijgen... Zeker niet bij kromme velgen. Je krijgt ze wel gebalanceerd, maar ze blijven onbalans geven.

Voor het lekkere rijden zou ik de 13" er op gooien. Jij gaat toch niet op de grens door de bochten met de toer, dus lijkt me comfort belangrijker dan trillend sturen.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Sep 03, 2016 8:20 am
by bmw e12 e21
Bij eeen e21 kan je alleen het spoor regelen. Uitlijnen zal, denk ik. niet veel verschil maken Als de draagarmen en stuurgewrichten niet vervangen en/of verdraait zijn.
De 6J velgen MAHLES zitten bij mij ook wat ruimer voor men gevoel.
Eens goed uitgebalanceerd(en de mijne (ge)recht) is het weg.
Zo moet ik 1 velg de 323i eens opnieuw balanceren wegens lichte trillingen. De 315 is trillingsvrij.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Sep 03, 2016 11:56 am
by Peter V.
Ik ga zo nog een testritje doen en anders gaan de 13 inch eronder.

@Remy, het uitlijnen is inderdaad alleen sporing maar als deze na verlaging er wat naast staat en je heb toevalig banden eronder waar het profiel aan de zijkant ver doorloopt kun je een irritante vibratie krijgen. Meerdere malen meegemaakt.
Verder is alles van het onderstel net 2,5 jaar oud dus ik hoop dat daar geen verborgen zaken in zitten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sat Sep 03, 2016 12:18 pm
by bmw e12 e21
Oh, dat wis ik niet. Dan heb ik geluk gehad met de 315.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Sep 04, 2016 12:52 am
by Peter V.
Vandaag even een testrun gedaan en tussen 90 en 110 km/h een trilling op het stuur. Hierna op de voorzijde de 13 inch wielen gezet en wederom gereden. Geheel trillingsvrij.

Dus de BBS wielen hebben wel wat werk nodig. Het weekend van de vijflandentour wordt dus op 13 inch gedaan.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Sep 04, 2016 1:03 am
by uwbuurman
Mooi, lekker trillingsvrij rollen!!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Sep 04, 2016 6:59 pm
by bmw e12 e21
:thumbsup :driving

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Sep 04, 2016 7:47 pm
by BertjeConti
Hoeveel verschil zit er tussen het naafgat in de velgen en de naaf zelf?
Er zijn namelijk ontiegelijk veel opvul ringen te koop om juist dit probleem op te lossen. verschil moet wel groter dan 2 mm zijn, je hebt ze in alu en kunststof.
Heb ook zo'n ringen geplaatst in de lm velgen op de caravan, werkt prima zo.
Heb hetzelfde probleem met m'n winter velgen (oorspronkelijk E34) daarin is het naafgat ook iets te groot, waardoor altijd trillen. Maar het heel nauwkeurig plaatsen lukt het mij toch ze trillingvrij te krijgen. Hierin kunnen helaas geen ringen omdat het geperste alu velgen zijn, en het verschil te klein is.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Sep 04, 2016 8:07 pm
by uwbuurman
Je kunt ook aluminiumringen laten draaien. Desnoods de velg ook wat uitdraaien.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Sep 05, 2016 3:45 am
by Peter V.
De 15 inch velgen gaan naar Piet Dam om ze netjes te maken (richten/stralen/coaten en polijsten) ik ga bij de voorste wielen de naven laten uitdraaien zodat er een opvulring in past.

Mooi winterklusje lijkt me.