Page 37 of 117

Re: E21 317

Posted: Mon Dec 11, 2017 9:32 pm
by Wilmo
Wat voor soort voltages zouden eigenlijk moeten komen vanaf de bobine? Is dat wel 12V of is dat veel meer?


Er wordt gerept over het signaal smeriger maken met een condensator of het voltage omhoog krijgen met een spoel:
Image
http://www.msextra.com/forums/viewtopic ... 31&t=40365

Re: E21 317

Posted: Mon Dec 11, 2017 10:33 pm
by BertjeConti
Het signaal direct van de bobine is inderdaad veel meer dan een blokgolf van 0 tot 12V, maar zoals ik al eerder zei is mijn tacho zeer happy met het 'schone onvervuilde' signaal direct uit de megasquirt.
Ik verwacht dat de electronica in de tacho het vuile bobine signaal sterk zal filteren en daar een schoon pulsje van maakt om verder mee te werken, waarschijnlijk worden er pulsjes met een vaste heel korte tijd van gemaakt (monostabiele multivibrator) die dan weer in een integrartor cirquit met opamps wordt gestopt, zo zal er een toerental afhankelijke gelijkspanning ontstaan die op zijn beurt de wijzer aan stuurt. (puur theoretisch gokwerk, op basis van oude electronica kennis en ervaring)

Oh ja, toch een beetje E21 in mijn E12, de tacho komt namelijk uit een 6 cilinder E21 :mrgreen:

Re: E21 317

Posted: Mon Dec 11, 2017 10:45 pm
by Wilmo
Nou vooruit, dan mag je op dit E21 forum blijven :D Had je in eerste instantie ook een klokje op die plek?


Maar dan laat ik dit voorlopig wel liggen tot ik weer een lopende motor heb en ik het tachosignaal van de Microsquirt kan gebruiken.



Verder druppelen de onderdelen heeeeeel langzaam binnen. De pakkingen zijn er al wel maar daar houdt het ook mee op. De lijst in 'Mijn Ebay' is lang...

Re: E21 317

Posted: Mon Dec 11, 2017 10:49 pm
by BertjeConti
Thanks dat ik mag blijven, yup er zat oorspronkelijk een klok op de tach plek, tacho en automaat vind ik eerlijk gezegd ook maar een vreemde combi.

Re: E21 317

Posted: Mon Dec 11, 2017 10:53 pm
by Wilmo
Je duizendste post...!

Ah, het was een automaat. Wanneer heb je die gewisseld dan?

Re: E21 317

Posted: Mon Dec 11, 2017 11:00 pm
by BertjeConti
Eeuwen geleden, ergens in 2003 dacht ik, toen kon je nog een 5 bak voor een paar honderd euro krijgen, en als bonus kreeg je er een complete e12 bij kado, inclusief getint glas, verstelbare stuurkolom, lm velgen, el spiegels, scheurloze cilinderkop, maar geen tach of ps helaas. PS had een automaat gelukkig al standaard aan boord.

Re: E21 317

Posted: Fri Dec 15, 2017 7:24 pm
by Wilmo
Pakjesavond!

Image

Re: E21 317

Posted: Fri Dec 15, 2017 7:26 pm
by BertjeConti
Die heb je mooi (laten) maken, lassen? Doe je zelf?

Re: E21 317

Posted: Fri Dec 15, 2017 7:32 pm
by Wilmo
Ja, ik ga het proberen! Ooit moet je het voor de eerste keer doen. Ik heb me wat verdiept in fluxlassen en dat zou redelijk moeten gaan, ik heb heel dun draad dus veel schade zal ik niet kunnen doen. Als dat niet werkt, dan is het vast goed genoeg om het vast te tacken en dan naar een echte lassert te brengen. Er komt een 45mm (ID) pijp tussen die ik aan een kant ga vormen zodat die op de flens past. Op de andere kant komt (helaas?) een 30 graden bocht van siliconen. Misschien als ik ooit het goede spul nog op het goede moment vind maak ik alles wel uit aluminium, maar ik zal toch een siliconen verbindingstuk moeten gebruiken.

Re: E21 317

Posted: Fri Dec 15, 2017 8:37 pm
by BertjeConti
Spannend, ben benieuwd

Re: E21 317

Posted: Fri Dec 15, 2017 9:09 pm
by uwbuurman
Cool, ben benieuwd hoe het gaat worden, Jan Willem

Re: E21 317

Posted: Sun Dec 17, 2017 6:58 pm
by Wilmo
De dealer kon de zuigerveren niet meer leveren, dus dat werd Ebay afstruinen. Uiteindelijk deze originele veren kunnen kopen.
Image

Vandaag bezig geweest met dat de cilinders van de GSXR1000 op 80mm hartafstand zitten en die van de M10 op 100mm. De huizen moesten dus 20mm verder uit elkaar komen te staan. Origineel zat het ook met een lange bout vast, dus dat moest nu maar draadeind worden. Een ander dingetje is dan de verbinding tussen de gaskleppen. Hier origineel:
Image

Hier met 20mm extra afstand:
Image

Dus ik heb drie beugeltjes gemaakt die er tussen konden. Gaatjes geboord en met popnagels vastgezet:
Image

Image

En zo zitten ze alle vier gemonteerd. De ringetjes die ik nu gebruikt heb vind ik niet mooi, dus dat wordt nog anders. En ik moet nog een draadeind monteren.
Image

Image

Daarnaast waren er nog de gaatjes van de secundaire gasklep, daar heb ik busjes voor gemaakt en met epoxy vastgelijmd.
Image
Image


Lekker dagje prutsen zo :)

Re: E21 317

Posted: Sun Dec 17, 2017 7:28 pm
by uwbuurman
Goed bezig!!!

Re: E21 317

Posted: Mon Dec 18, 2017 8:24 am
by Peter V.
Mooi werk.

Re: E21 317

Posted: Fri Dec 22, 2017 10:47 pm
by Wilmo
Nog veel meer godis vandaag!

Image

Wel een foutje gemaakt met de dealer, maar dat zetten we wel weer recht. Ik heb maar 4 drijfstanglagerschalen besteld en maar 1 ventilkegelstück, helemaal mijn fout, maar een beetje assertiviteit van de dealer was mooi geweest om 8 lagerschalen en 16 van die dingetjes te bestellen. Soit, het komt wel weer goed.