Thanks allemaal,
Vandaag heb ik de nieuwe MAP sensor gemonteerd, en meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de kachel aanjager motor van een drupje olie te voorzien.
Ik had mij bedacht dat de MAP sensor toch ergens tegen het afdek paneel, dat voor de ruitewisser/aanjager zit, moest komen.
Hiervoor was het nodig het paneel uit de motorruimte te verwijderen om er montage punten voor de MAP sensor op te maken (lassen of trekmoeren). Het uitnemen van dit paneel ging niet zonder moeite, remleidingen, rembekrachtiger en het motronic inlaat spruitstuk zitten flink in de weg. Maar met een beetje geweld heb ik het paneel er toch uit gekregen.
Eenmaal op de werkbank heb ik ervoor gekozen een aantal M6 moeren op het paneel te lassen, waarop de MAP sensor geschroefd kan worden, meteen ook de licht verroeste delen met Brunox te behandelen.
Tsja en als dat paneel dan toch weg is en de kachel aanjager motor "bloot" ligt, dan moet die er ook uit om gepiep de komende winter te voorkomen. Waarom hij nu niet meer piepte was eenvoudig te verklaren, namelijk in stand I draait de aanjager helemaal niet meer omdat deze veel te zwaar loopt.
De kappen en de aanjager zelf uit het paravent halen is geen sinicure, de opening waardoor het materiaal eruit moet is wel heel erg nauw, en wederom zit het spruitstuk danig in de weg. Duidelijk is dat het ontwerp niet voorbereid was op dit spruitstuk.
Maar goed, eenmaal op de werkbank de lagers van de aanjager maar eens goed geoilied ( het spul kan helaas niet uit elkaar) en de kappen e.d. een schoonmaakbeurtje gegeven, en daarna de hele handel weer terug gemonteerd.
Daarna kon het paneel weer terug gemonteerd worden, en de kabelboom aangepast worden. de locatie en het type stekker van de nieuwe MAP sensor zijn immers anders dan de oude, dus werd het tijd het vel van de kabelboom plaatselijk te verwijderen voor een zenuw operatie.
Dan kon de nieuwe waterdichte Junior Timer stekker aan de blootliggende draden gemonteerd worden, en de kabelboom plaatselijk voorzien worden van nieuw vel:
Nadat deze zenuw operatie uitgevoerd was, was het alleen nog plaatsen van de nieuwe MAP sensor, en daarop de kabelboom en vacuum slangetje aansluiten. Daaropvolgend nog even de juiste calibratie waarden in de megasquirt laden en daarmee is deze klus ook weer afgerond.
Ik vind dat de sensor een mooi plekje op het schutbord heeft gekregen:
Inmiddels staat ook de Eriba Titan te trappelen van ongeduld om komende week samen met de Pastellblauer op avontuur te gaan
