Wat heb jij vandaag gedaan?
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Bedankt voor de info mannen. Ik wacht het antwoord van Hardeman af. Als ik dat geweten had dat Arnold die maakte had ik dat ook bij hem besteld. Zou hij er nog hebben?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Er zijn zat van die dingen verkocht dus klinkt als een serietje met verkeerde maatvoering, dat lossen ze ongetwijfeld netjes op. Arnold heeft jaaaren geleden een kleine serie gemaakt, betwijfel of daar nog iets van over is. Daar kan iedereen over gaan speculeren maar als Hardeman 't niet op kan lossen kun je beter Arnold een PB sturen denk ik.
Regards/groeten, Jeroen
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Hardeman heeft me de maat van hart tot hat gevraagd. Die is 642mm en zou volgens BMW(Thx Koos!) 646mm moeten zijn.
Ze zeiden dat de 4 andere die ze in stock hebben wel 646mm waren en gaan me 1 nasturen. Topservice dus bij Hardeman!!!
Ze zeiden dat de 4 andere die ze in stock hebben wel 646mm waren en gaan me 1 nasturen. Topservice dus bij Hardeman!!!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
+1 heb er ook wel oren naar en destijds gemist blijkbaarWondermike wrote:Heeft Arnold er geen meer liggen?
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Thx, ga direct kijkenuwbuurman wrote:Mooi hoe Hardeman het oplost, dus gewoon daar te te bestellen, Ronaldo
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Zeker doen ronaldo! Snelle verzending en duidelijk topservice!!
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Vandaag mijn foto´s van mijn 323i topic terug geactiveerd door bij elke foto ~original toe te voegen. 
Op een halfuurtje was het gefixt.
Op een halfuurtje was het gefixt.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ook lekker met de laptop bezig geweest, toen ik vanmorgen naar het tankstation in B reed viel mij op dat de ecu continu flink bij moest regelen, het mengsel was in de basis veel te rijk.
Eerder nooit gezien, dus moest het wel door de koude aanzuiglucht liggen, die was -2 graden.
Dus maar eens aan de air density table gesleuteld, deze ging onder 20 graden veel te snel omhoog, dus maar eens wat gladder gestreken.
Deze air density table bepaald dus de zwaarte van de lucht bij een bepaalde temperatuur.
Daarnaast ook even de EGO control aangepast, zodat er ook bij stationair automatisch afr bijgeregeld wordt.
Nu klopt het nog weer beter.
Lekker bezig geweest dus.
Eerder nooit gezien, dus moest het wel door de koude aanzuiglucht liggen, die was -2 graden.
Dus maar eens aan de air density table gesleuteld, deze ging onder 20 graden veel te snel omhoog, dus maar eens wat gladder gestreken.
Deze air density table bepaald dus de zwaarte van de lucht bij een bepaalde temperatuur.
Daarnaast ook even de EGO control aangepast, zodat er ook bij stationair automatisch afr bijgeregeld wordt.
Nu klopt het nog weer beter.
Lekker bezig geweest dus.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Mooi dat je zoveel mogelijkheden hebt met die mega squirt.
Zo kan je zuinig rijden met een oldie en toch als het moet topprestaties neerzetten.
GROUPBUY Rob??

Zo kan je zuinig rijden met een oldie en toch als het moet topprestaties neerzetten.
GROUPBUY Rob??
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik denk dat de meeste originaliteits freaks hier al beginnen te bibberen bij de gedachte een ms systeem onder de kap van hun liefje(s) te moeten plaatsen.
Maar ik ben voor...
Maar ik ben voor...

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Waarschijnlijk niet zozeer vanuit originaliteitsidee maar persoonlijk bekeken gaat dit me te ver omdat ik er weinig van snap. Onbekend maakt onbemind zeg maar.
Hulde voor wat jij ermee kan maar een stap te ver voor mij.
Hulde voor wat jij ermee kan maar een stap te ver voor mij.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ik ben er ook geen expert in, maar net als met bepaalde Alpha-N systemen vraag ik me altijd af waarom je zaken niet dichttimmert met een gaskleppositiegever (ipv een schakelaar) gecombineerd met een lambdaregeling waardoor je automatisch naar de gewenste AFR toewerkt?
Regards/groeten, Jeroen
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Alpha-N kan ook met megasquirt, maar ik ben er eerlijk gezegd niet zo'n voorstander van. Het wordt eigenlijk alleen gebruikt bij motoren met ITB's als MAP of MAF niet mogelijk is. Gasklepstand alleen zegt immers helemaal niks over de hoeveelheid lucht die in een cilinders komt, er zijn te veel factoren zoals lucht temperatuur, barometrische druk, motor temperatuur die mede bepalen, en bij een geblazen motor is het al helemaal niet mogelijk.
Ik draai dus op Speed density waarbij de druk in het plenum bepalend is. nadeel hiervan is dat je de lucht temperatuur moet compenseren. Zou je met een Luchthoeveelheidsmeter werken, zoals in een Motronic, dan heb je die correctie niet nodig.
Ook heb ik een gaskleppositie gever geïnstalleerd, maar eerlijk gezegd wil ik alleen nog maar weten wanneer de gasklep helemaal dicht is, overige standen zijn niet interessant meer voor het systeem. Ik heb dus plannen deze onnauwkeurige gaskleppositie sensor terug te vervangen naar de schakelaar van het motronic systeem.
Lambdaregeling (zoals mijn EGO control) is een heel mooie oplossing, maar je wilt ernaar toe streven dat de regeling zo weinig mogelijk hoeft bij te regelen, zodat in het geval van een defecte lambdasensor je systeem nog goed genoeg blijft werken (limp mode).
Ik draai dus op Speed density waarbij de druk in het plenum bepalend is. nadeel hiervan is dat je de lucht temperatuur moet compenseren. Zou je met een Luchthoeveelheidsmeter werken, zoals in een Motronic, dan heb je die correctie niet nodig.
Ook heb ik een gaskleppositie gever geïnstalleerd, maar eerlijk gezegd wil ik alleen nog maar weten wanneer de gasklep helemaal dicht is, overige standen zijn niet interessant meer voor het systeem. Ik heb dus plannen deze onnauwkeurige gaskleppositie sensor terug te vervangen naar de schakelaar van het motronic systeem.
Lambdaregeling (zoals mijn EGO control) is een heel mooie oplossing, maar je wilt ernaar toe streven dat de regeling zo weinig mogelijk hoeft bij te regelen, zodat in het geval van een defecte lambdasensor je systeem nog goed genoeg blijft werken (limp mode).

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i