Page 39 of 55

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 9:37 pm
by gerrit323
Ai .. een minder leuke testrit .. wielmoeren nu goed vast zal wel de trilling hebben verholpen.

Diagnose van het rempedaal heb je zelf al gemaakt .. succes met herstellen !!

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Sun Apr 09, 2017 9:41 pm
by uwbuurman
Ja 90 is te weinig. Ik gooi er altijd 120 op.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 10, 2017 11:42 am
by Jeroen
Qua remmen: wat ervaar je precies? Drukverlies of gewoon te weinig vertraging? Welke remblokken?

Qua loslopen van de wielen: zorg altijd dat het pasvlak (naaf cq trommel) en de binnenkant van de velg schoon en vlak zijn. Ik maak dat altijd schoon met een Scotchbrite schijf op de schroeftol. Vuil, oxidatie, roest maakt dat de boel niet lekker aan ligt en dan gaan sowieso wielen loslopen. Dan lichtjes kopervet erop, en vastzetten met 110-120Nm moment, meer is overkill voor lichtmetaal.

Image

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 10, 2017 1:08 pm
by 323baur
Interessant gegeven.
Het aanhaalmoment wordt door bijna alle garages op minimaal 130-150nm gezet. Zeker lichtmetaal.

Ik ben wel benieuwd wat de visies zijn.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 10, 2017 1:36 pm
by Thegs
Dat is voor staal prima, maar voor lichtmetaal veel te gek. Ik trek zelf na op max 110 nm.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 10, 2017 1:40 pm
by Jeroen
Heeft niets te maken met visies maar met onwetendheid van garages denk ik.


BMW wielbout aanhaalmomenten

BMW adviseert de volgende aanhaalmomenten bij (droge en schone) bouten, zonder deze in te vetten

1600 / 2002 = 90Nm

Bavaria / CS = 90Nm

1 serie
E81 = 120Nm
E82 = 120Nm
E87 = 120Nm
E88 = 120Nm
F20 = 140Nm
F21 = 140Nm

2 serie
F22 = 140Nm

3 serie
E21 = 100Nm
E30 = 120Nm
E36 = 120Nm
E36/7 & E36/8 = 120Nm
E46 = 120Nm
E90/91/92/93 = 120Nm
F30/31 = 140Nm
F34 = 140Nm

4 serie
F32 = 140Nm
F33 = 140Nm
F35 = 140Nm

5 serie
E12 = 100Nm
E28 = 120Nm
E34 = 120Nm
E39 = 120Nm
E60/61 = 120Nm
F07 = 140Nm
F10/11 = 140Nm
F18 = 140Nm

6 serie
E24 = 100Nm
E63/64 = 120Nm
F06 = 140Nm
F12/13 =140Nm

7 serie
E23 = 100Nm
E32 = 120Nm
E38 = 120Nm
E65/66 = 140Nm
F01 = 140Nm
F02 = 140Nm

8 serie
E31 = 120Nm

X1
E84 = 120Nm

X3
E83 = 140Nm
F25 = 140Nm

X5
E53 = 140Nm
E70 = 140Nm

X6
E71 = 140Nm

Z1
E30 = 120Nm

Z4
E85/86 = 120Nm
E89 = 120Nm

Z8
E52 = 120Nm

Mini
R50/52/53 = 120Nm
R55/56/57/58/59 =140Nm

Over het algemeen geldt in het kort voor de bouten:
M12 x 1.50 bouten: 120Nm
M14 x 1.25 bouten: 140Nm (nieuwere types)

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Mon Apr 10, 2017 4:33 pm
by uwbuurman
dan zit ik wel goed, met de 120nm doe ik de e30 en de E91. De F30 laat ik doen :bag, de e21 staat op zwenkwieltjes :loll

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Tue Apr 11, 2017 8:55 pm
by Peter V.
Ik heb natuurlijk altijd die 90 aangehouden voor de stalen wielen... Nog geen testrit gemaakt verder want de HRC en bekrachtiger liggen eruit.

Mijn rem ervaring was als volgt.

Vrij plotseling meer kracht moeten uitoefenen op pedaal en een pedaal die dieper ingetrapt kon worden. Bij stationair draaien en rempedaal intrappen een onregelmatige motorloop en zodra je het rempedaal loslaat wordt deze langzaam weer normaal.
Mijn ervaring met remkracht was altijd al minder dan zelfs met de E21 316 van Paulien. Ik heb originele Textar blokken erop zitten welke ik vijf jaar geleden heb geplaatst toen alles was gereviseerd.

Zoals omschreven was de HRC nog van W&N (laatste nog niet omgewisselde deel). Nu gaat er een ATE op. Verder al wel gezien dat mijn binnenzijde van de bekrachtiger wederom smerig was en dat de keering van de HRC naar de bekrachtiger al weer had gelekt. Ik zal later eens foto's erop zetten.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Apr 12, 2017 7:49 pm
by Peter V.
Dus nu bezig met de bekrachtiger uitbouwen maar dat valt viest tegen vanwege ruimtegebrek.

Nu weet ik dat de meeste van jullie hem inbouwen bij een lege motorruimte maar heeft er iemand een tip.....Volgens BMW moet bij de 323i de complete mengsel regelaar worden uitgebouwd maar die heb ik natuurlijk niet. Ik heb eigenlijk weinig interesse om de carb uit te bouwen :?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Apr 12, 2017 7:54 pm
by Wilmo
Ik heb hem geplaatst toen de motor er al in zat geloof ik. Waar zit je vast?

Even uit mijn hoofd:
- Remleidingen los
- Beugeltjes van de verdeler losmaken, een deel kan blijven zitten op het spatbord
- Slangetje van de koppeling
- Verdeler eruit
- Rempedaal losmaken
- Vacuumslang
- Vier moertjes van de verdeler los
- Verdeler eruit

Die vier moertjes zijn wel lastig, maar je hebt toch twee bloedjes van kinderen? :D

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Apr 12, 2017 7:55 pm
by uwbuurman
De hrc eraf en dan de beugels eraf en dan hoef je maar 4 cm naar achter toch? Alternatief is de pedalenbak loshalen, heeft iets speling, maar ik zou dat niet doen.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Apr 12, 2017 8:49 pm
by Peter V.
Was het maar zo makkelijk Koos. Je heb die gehele stang naar je rempedaal nog. Jij bedoeld de HRC. die is er al af.

@Wilmo. Ik heb echt alles al los maar ik heb geen ruimte om ze eruit te halen. Ik ben bang dat ik de gehele carburateur eraf moet halen. Ik heb ze al een keer geplaatst maar toen zat er geen carb op de motor. (2011) Alleen ik had gehoop het zo te kunnen doen mede omdat BMW in het blauwe boek niets vermeldt over uitbouwen van.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Wed Apr 12, 2017 8:53 pm
by uwbuurman
Ik schrijf toch ook hrc? Maar daarna is het maar 4 cm naar achter, die stang kun je losschroeven aan pedaalzijde en die is maar 8mm, de buis is 45mm ofzo.

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Apr 13, 2017 4:28 pm
by dirk van raalte
Misschien begrijp ik het niet helemaal maar kan je de motorsteun niet loshalen en het blok wat kantelen voor meer ruimte?

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Posted: Thu Apr 13, 2017 8:24 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote:Ik schrijf toch ook hrc? Maar daarna is het maar 4 cm naar achter, die stang kun je losschroeven aan pedaalzijde en die is maar 8mm, de buis is 45mm ofzo.
Ik snap je wel en ik had inderdaad die beugel voor het rempedaal eraf gedraaid maar dan nog niet genoeg vrijheid om ze eruit te halen. Het deel waar die stofhoes zit krijg ik ook wel uit de gaspedaalbak maar het inlaatspruitstuk van een 320/6 is gewoon te groot om ze dan eruit te krijgen. Inmiddels is ze eruit want ik heb de carburateur losgemaakt van de inlaat en nu is het wel gelukt.

@Dirk, dat zal wellicht lukken maar vind ik even iets te veel hiervoor. carburateur is voor mij dan simpeler.