1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
baur21
E21 Fanatic
Posts: 317
Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by baur21 »

Jeroen: mooi gemotoriseerd spul en nog veel rij genot, ik kom er nu achter dat ik toch wel wat jaren op het forum heb gemist.


User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks! We blijven lekker bezig. Misschien wat te nieuw voor de liefhebberij die we hier voornamelijk zien, maar ik vind het vooral erg leuk om wat meer atmosferische paarden te hebben nu het nog leuk kan. Desondanks ook nog steeds veel schik met de 143 paardjes in de 323i hoor!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Aandacht voor de 650i. Remblokken vóór vervangen door Hawk HPS 5.0 en die bijten aanzienlijk beter dan de 14 jaar oude OEM blokjes.
Vervolgens gisteren naar CT geweest omdat de 6 gewoon veel te braaf klonk. Niet zo gek: per cylinderrij een kat én een voordemper, dan een gecombineerde middendemper en dan nog eens twee einddempers, veel te veel imo.

De 6 hoeft niet altijd maar kabaal te maken, het mooiste zou zijn als de auto bij rustig rijden nog vrij stil is, en zich echt gaat roeren als je ook echt op het gas gaat. Dus ik wil zeker geen halve AMG of Maserati, daar is het imo de auto niet naar. Na wat internet research de volgende oplossing bedacht en voorgelegd: delete van de voordempers én middendemper. Kats blijven iig zitten, sportkats zijn écht prijzig. Ondanks dat Koos graag had gezien dat ik er een wannabe M6 van ging maken met 4 eindpijpen ben ik dat niet gaan doen, zag ook niets in sport-einddempers omdat je dan áltijd extra geluid hebt, en meestal ziet dat er ook zo kansloos uit met dramatische pijpen, Akra sierstukjes etc etc. Dus de einddempers en dus de looks blijven origineel.

Omwille van een optimalisatie van de flow wilde ik in het nieuwe tussenstuk een X-pipe, maar dat werd afgeraden. Veel gebruikt bij 4- en 6-cylinder toerenmotoren maar omdat het hier vooral te doen was om meer en vooral donker geluid werd aanbevolen een H-pipe toe te passen, prima, zij zijn de specialisten tenslotte.

Oorspronkelijke situatie:

Image

Work in progress

Image

Image

Eindresultaat:

Image

En dan proefrijden. Met de koude start hoor je iets meer geluid, met rustig wegrijden idem dito. Maar als je wat meer op het gas gaat staan, dan is er veel meer leven en klinkt de auto echt als een heerlijke levendige V8. Of zoals Tamara zei: NU klinkt de auto tenminste echt als een V8. Ik vind het heerlijk zo, weer een leuke stap gemaakt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19165
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Lekker hoor!! Mooi werk. Zit gelast?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Yep, alles gelast, dan is het op zeker stijf en lekvrij. Helaas door een rekenfoutje kwam 'ie achter net niet lekker uit. Moest van 60mm voorpijp naar 55mm achterpijp en dat kon dus heel mooi met 57mm buis en daar had 'ie net genoeg van. Rekenfoutje en toen kwam ie een paar cm tekort, vandaar het lengteverschil achter. Shit happens.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11882
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Ben erg benieuwd!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2577
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

Je houdt je wel een beetje in in het brave Woerden, hè?

Veel plezier ermee!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by BertjeConti »

Goeie keuze, deze wagen is ook veel te braaf om er een wannabe m6 van te maken, en eerlijk gezegd vind ik zo’n 4 potten eindstukken maar overdreven en nutteloos uitzien, voor het zicht lekker beschaafd is veel beter.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by gerrit323 »

Mooi Jeroen .. geluid is toch een extra trigger kwa beleving !!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Thanks guys! En idd, liever een wolf in schaapskleren dan een schaap in wolfskleren!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Peter V. »

Ook hier reuze benieuwd naar het geluid.
Je weet dat je op het forum ook filmpjes kan zetten toch :mrgreen:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Haha CT had een filmpje gemaakt maar nog niet on line gezet, ik wil zelf nog ff een keer een filmpje maken van voorbij rijden oid. Op een dag gaat dat goed komen haha.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19165
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Kom maar ff voorbij rijden hier, dan film ik je wel.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Smartie »

Mooi werk, geniet ervan. Bedrijf ziet er ook netjes uit
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Ook weer wat dingetjes gedaan met de Z4. Eenvoudige elektronisch upgrades zoals een bluetooth upgrade via Ali voor 11 euro haha en een comfortmodule voor de kapbediening. Het leer van de spaakjes van het Alpina stuur was doorgeschuurd dus nu vernieuwd, nieuwe velg-logo's, allemaal geneuzel.

Vervolgens naar Z3-Z4 specialist van Vuuren in Reeuwijk getogen voor het verplaatsen van de kapmotor naar de kofferbak (ben je nooit meer gevoelig voor vochtschade). Met koude motor wilde auto auto nog weleens licht piepen, dat bleek vliegroest op de poelie van de aircopomp te zijn (aan de zijde van de magneetkoppeling).

Lijstje klussen en klusjes is op een oliebeurtje en draagarmrubbers na afgerond dus binnenkort de Baur maar weer eens aandacht gaan geven. Dan maar ff karren en al genietend van geluid en handling de auto over de 90k gereden...

Image
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply