1 miljoen gedachten over nieuw blik
-
baur21
- E21 Fanatic
- Posts: 317
- Joined: Wed Apr 20, 2011 10:02 am
- My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Jeroen: mooi gemotoriseerd spul en nog veel rij genot, ik kom er nu achter dat ik toch wel wat jaren op het forum heb gemist.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Thanks! We blijven lekker bezig. Misschien wat te nieuw voor de liefhebberij die we hier voornamelijk zien, maar ik vind het vooral erg leuk om wat meer atmosferische paarden te hebben nu het nog leuk kan. Desondanks ook nog steeds veel schik met de 143 paardjes in de 323i hoor!
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Aandacht voor de 650i. Remblokken vóór vervangen door Hawk HPS 5.0 en die bijten aanzienlijk beter dan de 14 jaar oude OEM blokjes.
Vervolgens gisteren naar CT geweest omdat de 6 gewoon veel te braaf klonk. Niet zo gek: per cylinderrij een kat én een voordemper, dan een gecombineerde middendemper en dan nog eens twee einddempers, veel te veel imo.
De 6 hoeft niet altijd maar kabaal te maken, het mooiste zou zijn als de auto bij rustig rijden nog vrij stil is, en zich echt gaat roeren als je ook echt op het gas gaat. Dus ik wil zeker geen halve AMG of Maserati, daar is het imo de auto niet naar. Na wat internet research de volgende oplossing bedacht en voorgelegd: delete van de voordempers én middendemper. Kats blijven iig zitten, sportkats zijn écht prijzig. Ondanks dat Koos graag had gezien dat ik er een wannabe M6 van ging maken met 4 eindpijpen ben ik dat niet gaan doen, zag ook niets in sport-einddempers omdat je dan áltijd extra geluid hebt, en meestal ziet dat er ook zo kansloos uit met dramatische pijpen, Akra sierstukjes etc etc. Dus de einddempers en dus de looks blijven origineel.
Omwille van een optimalisatie van de flow wilde ik in het nieuwe tussenstuk een X-pipe, maar dat werd afgeraden. Veel gebruikt bij 4- en 6-cylinder toerenmotoren maar omdat het hier vooral te doen was om meer en vooral donker geluid werd aanbevolen een H-pipe toe te passen, prima, zij zijn de specialisten tenslotte.
Oorspronkelijke situatie:

Work in progress


Eindresultaat:

En dan proefrijden. Met de koude start hoor je iets meer geluid, met rustig wegrijden idem dito. Maar als je wat meer op het gas gaat staan, dan is er veel meer leven en klinkt de auto echt als een heerlijke levendige V8. Of zoals Tamara zei: NU klinkt de auto tenminste echt als een V8. Ik vind het heerlijk zo, weer een leuke stap gemaakt.
Vervolgens gisteren naar CT geweest omdat de 6 gewoon veel te braaf klonk. Niet zo gek: per cylinderrij een kat én een voordemper, dan een gecombineerde middendemper en dan nog eens twee einddempers, veel te veel imo.
De 6 hoeft niet altijd maar kabaal te maken, het mooiste zou zijn als de auto bij rustig rijden nog vrij stil is, en zich echt gaat roeren als je ook echt op het gas gaat. Dus ik wil zeker geen halve AMG of Maserati, daar is het imo de auto niet naar. Na wat internet research de volgende oplossing bedacht en voorgelegd: delete van de voordempers én middendemper. Kats blijven iig zitten, sportkats zijn écht prijzig. Ondanks dat Koos graag had gezien dat ik er een wannabe M6 van ging maken met 4 eindpijpen ben ik dat niet gaan doen, zag ook niets in sport-einddempers omdat je dan áltijd extra geluid hebt, en meestal ziet dat er ook zo kansloos uit met dramatische pijpen, Akra sierstukjes etc etc. Dus de einddempers en dus de looks blijven origineel.
Omwille van een optimalisatie van de flow wilde ik in het nieuwe tussenstuk een X-pipe, maar dat werd afgeraden. Veel gebruikt bij 4- en 6-cylinder toerenmotoren maar omdat het hier vooral te doen was om meer en vooral donker geluid werd aanbevolen een H-pipe toe te passen, prima, zij zijn de specialisten tenslotte.
Oorspronkelijke situatie:

Work in progress


Eindresultaat:

En dan proefrijden. Met de koude start hoor je iets meer geluid, met rustig wegrijden idem dito. Maar als je wat meer op het gas gaat staan, dan is er veel meer leven en klinkt de auto echt als een heerlijke levendige V8. Of zoals Tamara zei: NU klinkt de auto tenminste echt als een V8. Ik vind het heerlijk zo, weer een leuke stap gemaakt.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Yep, alles gelast, dan is het op zeker stijf en lekvrij. Helaas door een rekenfoutje kwam 'ie achter net niet lekker uit. Moest van 60mm voorpijp naar 55mm achterpijp en dat kon dus heel mooi met 57mm buis en daar had 'ie net genoeg van. Rekenfoutje en toen kwam ie een paar cm tekort, vandaar het lengteverschil achter. Shit happens.
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11882
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Ben erg benieuwd!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2577
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Je houdt je wel een beetje in in het brave Woerden, hè?
Veel plezier ermee!
Greetz,
Walter.
Veel plezier ermee!
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Goeie keuze, deze wagen is ook veel te braaf om er een wannabe m6 van te maken, en eerlijk gezegd vind ik zo’n 4 potten eindstukken maar overdreven en nutteloos uitzien, voor het zicht lekker beschaafd is veel beter.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Mooi Jeroen .. geluid is toch een extra trigger kwa beleving !!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Thanks guys! En idd, liever een wolf in schaapskleren dan een schaap in wolfskleren!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Ook hier reuze benieuwd naar het geluid.
Je weet dat je op het forum ook filmpjes kan zetten toch
Je weet dat je op het forum ook filmpjes kan zetten toch
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Haha CT had een filmpje gemaakt maar nog niet on line gezet, ik wil zelf nog ff een keer een filmpje maken van voorbij rijden oid. Op een dag gaat dat goed komen haha.
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Mooi werk, geniet ervan. Bedrijf ziet er ook netjes uit
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 30001
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik
Ook weer wat dingetjes gedaan met de Z4. Eenvoudige elektronisch upgrades zoals een bluetooth upgrade via Ali voor 11 euro haha en een comfortmodule voor de kapbediening. Het leer van de spaakjes van het Alpina stuur was doorgeschuurd dus nu vernieuwd, nieuwe velg-logo's, allemaal geneuzel.
Vervolgens naar Z3-Z4 specialist van Vuuren in Reeuwijk getogen voor het verplaatsen van de kapmotor naar de kofferbak (ben je nooit meer gevoelig voor vochtschade). Met koude motor wilde auto auto nog weleens licht piepen, dat bleek vliegroest op de poelie van de aircopomp te zijn (aan de zijde van de magneetkoppeling).
Lijstje klussen en klusjes is op een oliebeurtje en draagarmrubbers na afgerond dus binnenkort de Baur maar weer eens aandacht gaan geven. Dan maar ff karren en al genietend van geluid en handling de auto over de 90k gereden...

Vervolgens naar Z3-Z4 specialist van Vuuren in Reeuwijk getogen voor het verplaatsen van de kapmotor naar de kofferbak (ben je nooit meer gevoelig voor vochtschade). Met koude motor wilde auto auto nog weleens licht piepen, dat bleek vliegroest op de poelie van de aircopomp te zijn (aan de zijde van de magneetkoppeling).
Lijstje klussen en klusjes is op een oliebeurtje en draagarmrubbers na afgerond dus binnenkort de Baur maar weer eens aandacht gaan geven. Dan maar ff karren en al genietend van geluid en handling de auto over de 90k gereden...

Regards/groeten, Jeroen