Vandaag, oudejaarsdag is typisch zo'n "ik doe niks" dag. Meestal wel gewoon naar het werk, maar dit jaar heeft "de Baas" bedacht dat het wel leuk zou zijn als iedereen eens een lang weekend vrij zou hebben, maar dan wel op je eigen kosten
Een verplichte snipperdag dus. Geen plannen voor deze dag, Petra moet de middag en avond wel werken, erg gezellig dus.
Vanmorgen eerst maar een samen naar de Super voor de brood nodige (nouwja broodnodig?) levensmiddelen, buiten stonden ze in een kraampje oliebollen te verkopen, och ja natuurlijk.....oudejaarsdag
moet je natuurlijk oliebollen eten, en ondanks dat de meesten nog bommetje vol gevreten zitten van de kerstdagen worden er oliebollen verkocht alsof de 3e wereldoorlog elk moment kan uitbreken
Maar ehhh over
OLIEbollen gesproken?? hoe lang was het ook alweer geleden dat de Pastellblauer verse olie had gekregen?
Eens ff in de onderhoudshistorie terug kijken, dat was toch gelijk met de carter bescherming? twee jaar terug of zo?
Oops, 5 januari 2016, schrikken, dan zit deze er nu al 3 jaar in
Gelukkig kondigt zich zo toch nog een klus aan op deze verplichte vrije dag. Snel naar de plaatselijke automaterialen handel voor 5 liter vloeibaar goud (of is het toch maar vloeibaar messing) en een filtertje. Ik verzorg de pastellblauer al vele jaren met MPM semisynthetic 10W40.
Na de inkopen nog een flinke ronde gereden om de oude olie voor de laatste maal goed op temperatuur te brengen, 80 graden moet toch zat zijn om het zwarte spul er soepeltjes uit te laten lopen.
Olie verversen is normaliter een fluitje van een cent, maar nu niet meer, omdat de carter bescherming er eerst onderuit moet. Dat was dan ook de reden dat de jaarlijkse wissel zolang uitgesteld was.
Maargoed, de bescherming ging er vlotjes onderuit, filter ging ook gewoon met het handje los, nieuw filtertje erop, tijdens het uitdruppen even naar binnen voor koffie en een oliebol, en dan de stop weer in de carterpan.
Daarna kon de beschermplaat weer terug, maar dat heeft toch wel wat meer tijd gekost, het kreng is blijkbaar toch wel een beetje vervormd en wilde niet echt terug op zijn plek.
De oude M20B20 zweet op verschillende plekken, maar toch nog niet zo erg dat er ergens druppels aan hangen of afvallen, dat is ook te zien aan de binnenzijde van de beschermplaat, helemaal droog, behalve links voor waar de stuurbekrachtigingspomp wat hydroliek vloeistof verliest:
Dat die bescherming er niet voor niets onder zit is nu wel duidelijk te zien:
Daarna nog 5 liter versie olie in het blok en deze mini beurt is weer gedaan, wel handig dat er altijd precies 5 liter nodig is, kan ik de lege flacon daarna mooi gebruiken om de afgelopen olie in te gieten.
Maar goed, genoeg gezeverd op deze oudejaarsdag en maak ik nog even van de gelegenheid gebruik iedereen
een heel fijne jaarwisseling toe te wensen en voor al een gezond 2019 met vele heerlijke veilige BMW kilometers... 