Ook vandaag rijd ik mijn BMW 318d omstreeks 6u10 de poort uit en zie de politie Voeren met Skoda Octavia RS net langsrijden. Ik rijd gewoon dezelfde kant uit terwijl er iets verderop nog een wagen oprijd dus we rijden lekker treintje achter elkaar aan 50km/h, gezellig.
Eenmaal einde zone 50 blijft de politie en het voertuig ervoor 50 rijden. Het is vlak en er ligt een bocht voor ons die zeer overzichtelijk is in landbouw gebied. Het is winter en er staat dus geen hoge maìs en dergelijke die het zicht belemmeren.
Ik besluit dus de 2 voertuigen in te halen daar er 70km/h geld en geen 50km/h.
Dus met een 80km/h op de klok erlangsdoor. Mooi zoals het hoort, zeker als je ´´de flikken´´ inhaalt.
Ik rijd rustig verder en 500m verder zie ik in mijn achteruitkijkspiegel dat de politieauto plots haast kreeg en ook voorbij stak. Ze waren snel bij me daar ik maarde legale snelheid reed en eenmaal achter me gingen de blauwe lichten aan.
Jaaaa, weer een ´´agressieve´´ BMW rijder te pakken.
De agent,jonge gast die ik niet kende, komt naar me toe en vraagt me mijn motor stil te leggen, wat reeds gebeurt was.
Ik vraag wat het probleem was want ik had niet te snel gereden en ik moest naar mijn werk.
Zijn antwoord: Dan moet je optijd vertrekken.
En hij riep naar zijn collega in de politieauto dat ik lastig was omdat ik haast had. En hij zei me vervolgens dat ze ´´alle tijd´´ hadden. Ok, ik wist al genoeg...
Vervolgens zei hij dat ik daar niet mocht inhalen ivm die bocht. Ik antwoorde daarop dat dat wel mocht, daar er geen wegmarkering(In bijna heel Voeren zijn er geen lijnen op de weg...) is en geen borden staan die dat verbieden. Ik moest mijn papieren afgeven. Ik heb altijd mooi inschrijfbewijs, keuringsbewijs, COC en verzekering bij elkaar liggen. Dus ik gaf deze af. Meneer wou het niet aannemen. Ik moest elk document appart afgeven.
Ok als hij dat zo wil... Ik werd er natuurlijk niet blijer van en best opgejaagd...
Dan ging hij naar het politievoertuig. Daar bleven ze ´´een eewigheid´´ samen men documenten controleren.
Toen kwamen ze beiden terug met een blaastoestel. Ik blies al mijn colleire volle bak eruit. Dat moest natuurlijk opnieuw. en nog eens opnieuw. Rustig uitademen en lang genoeg.
Natuurlijk negatief daar ik bijna nooit drink, en al zeker niet s´morgens...
Ze gingen weer terug naar het politievoertuig.
Toen kwam de jonge agent terug. Hij zei me (met wat onzekere stem??vreemd!) dat ze me hadden aangehouden omdat ze mijn inhaalmaneuver gevaarlijk vonden. Hij gaf mijn papieren terug en ik mocht verderrijden.
Ik zei nogmaals tegen hem dat ik daar wel degelijk mocht inhalen want geen wegmarkering nog borden EN de bocht was overzichtelijk. Hij antwoorde aarzelend dat dat klopte. Ik was nog steeds opgejaagd en vroeg hem vervolgens of hij echt niks anders te doen had en vertrok met een vlot vaartje.
Daar krijg ik het dus van. Autoritaire politieventjes die de regels niet kennen en de man willen uithangen.
Al zal ik nu wel moeten oppassen als ik hem tegenkom.
Hij zal me nu wel kennen.