Welcome to the E21 resource, the worldwide owners gallery, and get your answers, fast! ____ Scroll naar beneden voor het Nederlandse forum! https://bmwe21.net/forum/
Wondermike wrote:ik heb wel eens iemand dat lager met een keilbout zien verwijderen. Anders een speciaal trekkertje.
Ik zou een andere kap monteren, heb er nog wel 1 liggen voor je.
Ik heb de oude motor ook nog, ik zal eens de kannibaal gaan uithangen.
Ik vond dit filmpje:
Ik zal eens een poging gaan ondernemen.
Of deze met het schitterende Fins-Zweeds
Dat vind ik dan weer grappig.
En ik schrok me lam vanwege mijn tuimelaarassen. Eentje was open en een was dicht. Ik zoeken en zoeken naar waar dan andere dopje dan wel niet moest zijn om de as af te dichten en ik kon het maar niet vinden, maar toen kwam de verlossing:
'De uitsparing in de kop achter aan de tuimelaaras van de inlaatzijde moet open zijn. Aan de uitlaatzijde moet er een stop in zitten, zonodig een nieuwe schroefstop bevestigen met Loctite.'
Fieuw, toch niet slordig geweest en dus ook geen stopje kwijtgeraakt.
Re: E21 317
Posted: Tue Jan 09, 2018 12:02 am
by uwbuurman
Hahahahaha gelukkig!!
Re: E21 317
Posted: Tue Jan 09, 2018 8:56 pm
by BertjeConti
zag ik dat goed dat je de klepveren op spanning hebt gebracht met een oude lijmklem? knap hoor, zeker om er dan nog de spietjes in te krijgen.
(wel stiekum met 3 handjes)
Re: E21 317
Posted: Tue Jan 09, 2018 9:22 pm
by Wilmo
Ik had een stuk messing open gezaagd als ring om op de schotel te leggen en zo een opening te hebben voor de spietjes. Met een dop onder op de klep ging dat prima. Het was wat priegelen met de spietjes maar na zeven keer oefenen ging de achtste het best snel!
Re: E21 317
Posted: Tue Jan 09, 2018 9:35 pm
by BertjeConti
Al je wat vaker aan M10's wilt sleutelen is het mischien handiger een degelijke veilig werkende tool in elkaar te zetten om de klepveren in te drukken.
Voor de M20 heb ik deze eens in elkaar gezet, kost geen drol:
hij steunt precies tegen de cilinderkop aan zodat je veilig de klepveren op spanning kunt zetten en dan op je gemakje de spietjes eruit pakken of erin leggen.
Als je de schroefdraad goed in olied, gaat het best lang mee.
De kop zit weer in elkaar met de klepspeling al afgesteld.
Nu volgende week alle gaatjes en draad van het blok nalopen en schoonmaken, het blok en de krukas stofvrij maken en dan maar eens beginnen met monteren.
De truc met de zuigers en de drijfstangbouten was voor mij om ze aan de stang met de hand vast te houden met de bouten omhoog er een klap met een moker op te geven. Zo kon ik ze er redelijk makkelijk uitdrijven. Ook de truc met de natte papiertjes (bij mij werd het doek en olie) werkte prima voor het lager in de krukas.
Re: E21 317
Posted: Sun Jan 14, 2018 10:46 pm
by Wilmo
Ik kon het niet laten en ben vanavond het hok weer ingedoken.
Ik ben begonnen met het laatste keer schoonmaken van het blok. Zo goed als het gaat alle stofjes en andere vetjes uit het blok weggehaald. Toen heb ik de speling van de bovenste zuigerveer gemeten. Allemaal liggen ze, gematcht en genoteerd, tussen de 0,4 en de 0,45mm.
En toen... Zie ze eens blinken. Het openen van de doosjes, het losmaken van het zakje, het schone, blanke metaal en zie het eens maagdelijk glinsteren in het licht. Ik vond dit een heel mooi moment.
Sentimentele zak die ik ben
Ook ik heb de Torco gebruikt. Werkte prima met de nokkenas en de oliepomp en hier voelt het ook goed aan.
Hop! Erin met die krukas!
En dan de lagerkappen... Hoe zat het ook alweer. Zo past het wel ongeveer
En zo in elk geval niet.
De nummers staan in de kappen geslagen en die kwamen overeen met de nummers die ik erop geschreven had, dus dit is zeker kap nummer 1. Ik had mijn zachte encouragement tool niet bij me, ik zal er eens een klapje op geven.
Wat een machtig mooi werk om mooie schone dingen weer in een blok te monteren!
Re: E21 317
Posted: Wed Jan 17, 2018 9:22 pm
by Nick1984
Het mooiste moment is wanneer je de motor terug voor de eerste keer in gang zet goed bezig
Re: E21 317
Posted: Wed Jan 17, 2018 9:59 pm
by Wilmo
Ik ben ook heel erg benieuwd!
Vandaag heb ik de zuigers ook gemonteerd, alles zit nu weer in het blok. Later deze week zal ik de momentsleutel nog even kalibreren en dan zet ik alle bouten op moment. Ik was verbaasd dat ik de krukas gewoon met de hand kon ronddraaien toen er nog maar een zuiger inzat!
Met de oliepomp met de ketting strak krijg ik er geen 0,3mm voelermaat tussen. Met 0,25 aan beide kanten hangt het mooi. Zal ik twee plaatjes van 0,1mm nemen en die ertussen monteren? Er schijnen alleen nog maar 0,1mm tussenplaatjes te zijn.
En dan is ook het moment daar om de kop op het blok te leggen en te kijken hoe dicht de kleppen bij de zuigers komen.
Mooi werk dit!
Re: E21 317
Posted: Wed Jan 17, 2018 10:13 pm
by uwbuurman
Ha, je hebt duidelijk de smaak te pakken.
Re: E21 317
Posted: Wed Jan 17, 2018 10:24 pm
by bremboap
Lekker bezig. Het moment van contactsleutel omdraaien goed op video zetten. Erg benieuwd naar je reactie
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 18, 2018 10:01 pm
by bmw e12 e21
Goed bezig!!
Vervang je ook d rubber dichtinkjes van die buis tegen het blok die naar oliepomp gaat?
Die schijnen nog al eens te lekken bij veroudering waardoor de olidruk kan dalen.
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 18, 2018 10:07 pm
by Wilmo
Jep, die vervang ik.
Maarrr... Dit blok gaat zo nooit starten helaas.
De zuiger kan met de uitlaatklep 5,6mm te weinig omhoog komen met de inlaatklep 4,7mm.
Ik weet het nu even niet meer.
Re: E21 317
Posted: Thu Jan 18, 2018 10:11 pm
by bmw e12 e21
Dat is best veel...
Andere zuigers nodig precies...