Page 40 of 64
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Wed Feb 10, 2016 12:37 pm
by bmw e12 e21
Mooi Koos! ben je weer een tijdje stil met de e30! Grondige aanpak loon.

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Feb 14, 2016 2:33 pm
by uwbuurman
Nog geen foto's, door omstandigheden ook geen voortgang, alleen een paar kleine details.
Detail 1: De ABS sensoren aan de voorzijde zijn geplaatst. De voorzijde is, afgezien van ATF bijvullen in de stuurbekrachtiging en remvloeistof in de remmen, helemaal compleet
Detail 2: De tank hangt weer op zijn plek en de slangen zijn aangesloten. De eerste 25 liter benzine is toegevoegd en de auto is gestart. Even doorstarten maar daarna liep ze als een zonnetje, voorzover dat kan, zonder uitlaat.'
Detail 3: de cardanas met nieuw lager hangt.
Detail 4: ik kwam tot de conclusie dat ik een grote ring mis, die bovenop de tonrubbers komt. Ik snap er niets van, dacht eerst dat die is verdwenen bij de verzinker, maar bij nader inzien, de ene ring zat ongelofelijk vast op het oude tonrummer, terwijl de andere kant stuk ging, daar trok ik de kern zo uit de bus. Per saldo denk ik daarom dat die ring er nooit is geweest, de afgelopen 17 jaar ( de vorige rubbers waren van 1999). Ik heb een nieuwe ring besteld.
Hopelijk op korte termijn foto's en echte vorderingen. Volgens mij kan de achteras er binnen een paar uur hangen, maar dan moet je wel een paar uur hebben...
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sun Feb 14, 2016 5:09 pm
by gerrit323
Leuk bijleesvoer .. ik blijf het herhalen .. de manier hoe jij de dingen aanpakt is voor velen van ons een voorbeeld
Die regelbare stabi en veerpootbrug gaan zeker bijdragen om wat meer stijfheid aan het cabrio kas te geven, door alle onderstel onderdelen gaat ze sturen als op rails

Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Wed Feb 17, 2016 11:37 pm
by uwbuurman
Vanavond de achteras weer geassembleerd. Althans, dat was de opzet, maar het liep anders. Eerst heb ik de draagarmen weer opgebouwd, sensoren, remleidinkjes, klemmetjes en ander geneuzel. De rubbers erin geperst, allemaal mooi en vlotjes. Daarna de tonrubbers in het subframe gezet, ook prima.
Maar toen ik de rechter draagarm aan het subframe wilde zetten, paste die niet. Ik kwam een centimeter te kort, of anders gezegd, de twee bussen van de draagarm, waar de rubbers inzitten, zitten een millimeter of 9 te dicht bij elkaar. Ik snap er echt helemaal geen biet van.
Dus de andere gepakt, en die is inderdaad een centimeter breder en paste keurig.
De linker draagarm is niet gevallen, met het lassen is er bijna geen warmte ingekomen, ik zie geen schade, ik zie geen knik of stress in het metaal, kortom, ik begrijp er niets van.
Ik heb vanavond gelijk een andere draagarm kunnen regelen via de Groene-Slager-Connectie. Daar ben ik blij mee. Maar erg zuur is dat ik er een jaar geleden nieuwe lagers in heb laten zetten, voor veel geld. Dat lager krijg ik er nooit heel uit... Daarnaast heb ik veel werk gehad van het netjes maken van die andere pokke draagarm.
Kortom, onverklaarbaar en knap chagerijnig.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 1:55 am
by Peter V.
Dat is wel iets heel raars inderdaad.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 8:17 am
by Manitoba
Balen Koos, snap heel goed dat je daar enorm chagrijnig van bent. Benieuwd of je nog achter de oorzaak komt.
Greetz,
Walter.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 9:59 am
by RJ
Koos, zit er niet een verschil in de rubbers? (1 kant een dikkere rand) misschien heb je deze bij de ene arm per ongeluk omgedraaid?
Ik heb de rubbers bij mijn E30 ook vervangen, maar ik weet even niet meer precies hoe het zat. Ik weet wel dat ik met één zijde ook meer moeite had om de draagarm weer terug in het subframe te krijgen.
Voorbeeldfoto:
groeten, Roel
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 10:58 am
by uwbuurman
Hoi Roel, dank voor het meedenken. De rubbers,ik heb originele BMW rubbers gebruikt, zitten er goed in. Dat heb ik herhaaldelijk gechecked. Zonder rubbers past de draagarm net aan.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 10:59 am
by uwbuurman
Wat is dat voor dwarsverbinding in die draagarm trouwens? Zelfbouw?
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 12:13 pm
by Peter V.
Nu ik die dwarsverbinding zie. Jij heb toch gelast aan beiden achterdraagarmen? Zou het die plaatselijke warmte ontwikkeling zijn geweest die jouw draagarm zo heeft ontwricht?
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 1:05 pm
by uwbuurman
Peter, dat is in geen geval zo heet geweest. Alleen de plaat heb ik gelast en bewerkt. Zo'n draagarm kan echt wel wat hebben, ga maar eens kijken wat voor krachten er op een onderstel komen bij de snellere en stevigere bochten of bij kuilen etc. Er is niets te zien aan de arm zelf. Ik heb geen andere verklaring dar dat het ding van binnen rot is of een ongeval uit eerdere tijden, waarbij de rommel zich zet, nu het los is geweest.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 3:00 pm
by Peter V.
OK, duidelijk.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 9:02 pm
by Jeroen
Ik zou voor de zekerheid ook een rondje meten aan die achterasdrager doen, die heb ik ook weleens krom gezien na een zijwaarts stoeprandje hetgeen in de winter niet ondenkbeeldig is.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Thu Feb 18, 2016 9:15 pm
by uwbuurman
Klopt Jeroen, maar wat er dan moet gebeuren is dat bij ia uitgerekt, want de draagarm past er niet tussen. Overigens heb ik dat gister ook gemeten en het subframe is recht. Beide zijden even lang.
Re: uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet
Posted: Sat Feb 27, 2016 11:07 pm
by uwbuurman
Inmiddels heb ik de vervangende draagarm netjes gestraald en geverfd. Die lag vandaag klaar voor een nieuw lager en montage. Dus het nieuwe lager gepakt en kijk! Het paste niet...
Wat is er aan de hand? Alles is hetzelfde, lijkt het op twee hele kleine details na, waarvan 1 de diameter van het lagerhuis is... Niet onbelangrijk. Het lijkt erop dat mijn vers gestraalde en geverfde vervangende draagarm een 4 cilinder draagarm is. Køt.
Gelijk aan de telefoon gegaan het resultaat van een rondje bellen en een middag slopen is een nieuwe vervanger, erg roestig maar beter dan de originele. Komt van een rotte 325i touring, bij Martin Kuiper vandaan.
Kortom, deze week ronde 3.