Hahaha ik denk niet dat we een inhoudelijke reactie van Koos willen

wel weer een leuke discussie hier en weer es wat anders!
Over mijn historie op het gebied van audio kan ik hele boeken schrijven maar daar ga ik niet aan beginnen. Ben wel erg blij dat ik mij destijds over de high end mocht ontfermen en veel mogelijkheden kreeg om het leukste spul mee naar huis te nemen om te gaan luisteren om zodoende niet alleen een goede keuze te maken maar ook te luisteren hoeveel beter heel veel duurder spul dan wel was. En nee, dan is het verschil tussen een cd speler van 3.000 euro en eentje van 33.000 euro maar relatief klein. Goed om te weten, hoef ik daar ook niet van te dromen haha. Daarnaast kon ik natuurlijk met leuke kortingen kopen en ook voor weinig leuk inruil spul confiskeren, zo ben ik altijd op een heel voordelige manier aan hele leuke spullen gekomen.
Luidsprekers zijn ook voor mij altijd een belangrijk punt of misschien wel struikelblok geweest, net als ik bij jullie lees. De Synthese telefoonhoorns zijn echt wel weer een stukje beter dan mijn Syntheses, maar ik vind het verschil te klein om die -in mijn ogen- afzichtelijke dingen neer te gaan zetten. Formaat is nog niet eens het punt en gelukkig voor Tamara ook niet, looks wel. Ik heb thuis ook allerhande spul gehad. Magnepannen zijn leuk maar niet af, en dan met name idd qua eisen op het gebied van ruime opstelling en de onbevredigende laagweergave, en dat laag blijft voor mij ook een punt met full range electrostaten. Daarnaast zijn veel van die dingen ook veroorzakers van veel ellende, storingen en onderhoud. Apogee maakt leuk spul maar ziet er doorgaans ook al niet uit, en feit blijft toch dat ik geen aparte luisterkamer heb (itt wat vrienden en oud-collega's uit de audio-tijd), ofwel die dingen staan gewoon in de woonkamer die niet geheel onderworpen moet worden aan die paar keer in de maand dat je écht muziek gaat luisteren. Martin Logan vind ik echt wel fraai, al zijn idd midden/hoog en laag idd twee werelden, de combi is evengoed een net compromis. Quad ESL-63 vond ik altijd wel leuk, maar net niet af.
De verwachtingen van de ESL-989 zijn hooggespannen, ik heb ze nog nooit gehoord maar dat lijkt me erg fraai. Alleen zo vaak als ik tegenwoordig luister rechtvaardigt niet een knap prijzig setje nieuwe versterkers en luidsprekers. En om die reden moet ik nog maar even doen met de huidige weergevers. Ook met een klein REL subje erbij trouwens